U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Mijn nieuwe jaar begon geweldig, maar dat van mijn tinkeri niet: hij eet niet meer en hij heeft stip. Wat nu? Niets doen is geen optie, behandelen dus.
Ik heb geen quarantainebak: mijn woning is daarvoor te klein en ik wil geen ruzie met m'n vriendin, die m'n hobby soms wel een beetje vreemd vindt geloof ik... Arie van Aqua Compleet had een oplossing: hij verhuurt quarantaineaquaria! Ik heb nu dus een bakje van zo'n 50 liter waarin de tinkeri behandeld wordt. Om te beginnen heb ik de vis uitgevangen en hem een zoetwaterbad gegeven. Ik hoop zonder koper (maar met een mengsel van malachietgroen, methyleenblauw en formaline) de vis te kunnen behandelen. Erg sneu om te zien, maar niks doen is nog slechter.
Ik hoop dat ik hem allereerst weer aan het eten krijg en dan weet te genezen...
Michel, overwogen heb ik het. Maar het is mij niet duidelijk of de combinatie koper/geel poeder (Furaltadone) dan niet anders/giftiger gaat werken. Als het zou helpen, zou ik het zó doen.Heb je overwogen om hyposaline te gaan? Medicatie schijnt dan beter aan te slaan, vis houdt meer energie over wegens minder osmotische verschil.
Michel, overwogen heb ik het. Maar het is mij niet duidelijk of de combinatie koper/geel poeder (Furaltadone) dan niet anders/giftiger gaat werken. Als het zou helpen, zou ik het zó doen.
Duidelijk, dank je wel Jan. Denk jij dat het verder nog zin heeft het zoutgehalte enigszins te verlagen tijdens de behandeling?Hier even een stukje van korallenfiff.de
Das erste Wasser bzw. dessen Werte für die Hyposalinität-Behandlung sollte dem Wasser im DT absolut gleichen. Idealerweise nutzt man einen Teil des Wassers aus dem DT und füllt den Rest mit frisch angesetztem Salzwasser falls notwendig auf (Bitte DRINGEND die Werte beachten!). Auf eine erhöhte Temperatur während der Behandlung sollte unbedingt verzichtet werden. Auch Medikamente sollten nicht parallel genutzt werden weil sich deren Wirkungsweise unter geringerer Salinität wesentlich verändern kann. Kupferhaltige Medikamente (z.B. eSHa 2000, Cupramin, Cyprinopur etc.) sollten IN KEINEM FALL verwendet werden, da deren Wirkung unter Hyposalinität tödlich für die Fische enden kann. Das Kupfer oxidiert wesentlich langsamer bei geringerer Salinität, dadurch erhöht sich der Wirkungsgrad um ein vielfaches. Der pH Wert ist regelmäßig zu prüfen da die Puffermöglichkeit des Wassers unter Hyposalinität deutlich herabgesetzt ist. Sollte eine pH Anpassung notwendig sein (…und sie wird notwendig sein), muss diese langsam und Tröpfchenweise mit den bekannten Mitteln (Calciumhydroxid, bzw. Kalkwasser etc) erfolgen.
Met medicijnen zou ik niet lager gaan dan 1,018Duidelijk, dank je wel Jan. Denk jij dat het verder nog zin heeft het zoutgehalte enigszins te verlagen tijdens de behandeling?
Stephan, inderdaad is het een goed idee een afstrijkje onder de microscoop te leggen. Alparex ken ik niet, maar zouden kopersulfaat + furaltadone deze parasieten niet ook doden? Weer wisselen van medicatie vind ik niet aantrekkelijk... Op de website van Colombo vond ik geen beschrijving van de werkzame stoffen in Alparex.Tanne,
Heb je een mogelijkheid om een afstrijkje te maken en onder de microscoop te leggen?
er zullen op zijn huid altijd resten te zien zijn van een bacterie infectie, parasitaire aandoening of schimmel woekering.
mogelijk kan je ook in de kieuwen of mond kijken.
heb heel wat jaren ervaring met ziektes bij koi's
natuurlijk zijn het geen koi's maar wel vissen en kunnen de bovengenoemde symptomen ook krijgen.
je geeft aan dat hij geen honger heeft en wat last heeft van witte stip.
deze 2 duid aan dat hij last zou kunnen hebben van Parasieten, Costia, Trichodina, chilodonella of protozoa.
je kan dat met Alparex behandelen.
alparex word niet alleen voor kois gebruikt maar ook voor andere vissen met deze aandoening..
hoop dat je er achter komt.
gr
Stephan.
Thanks. Ik laat het Sg langzaam zakken, elke dag ververs ik de helft van het water in het behandelaquarium, het nieuwe water komt uit het grote aquarium, aangevuld met wat zoetwater zodat het Sg langzaam daalt...Met medicijnen zou ik niet lager gaan dan 1,018
Dank je, voor wie het gemist heeft: hier het artikel: http://reefbuilders.com/2014/01/07/online-coral-shopping-what-you-see-is-what-you-might-get/ Van ExtremeCorals, een concurrent van BrownCorals, heb ik ondertussen via een berichtje een aanbieding gekregen om een écht oranje Euphyllia bij hem te kopen voor een -eerlijk is eerlijk- nette prijs. Aanlokkelijk maar ik twijfel nog...Mooi en duidelijk verslag op reefbuilders tanne.
wel mooi dat browncorals logo
Sterkte met de vlinder..
Dank je wel. Ik denk dat dit middel qua effect sterke overeenkomsten vertoont met de Furaltadone, dus ik houd het even daar bij. Ik heb verder bij de visboer een paar verse mossels gekocht, wie weet pakt hij dat. (Overigens: je had het gezicht van de visboer moeten zien toen ik slechts enkele mossels wilde kopen en uitlegde dat dat was om een zieke vis aan het eten te krijgenAlparex dood Parasieten, Costia, Trichodina, chilodonella en protozoa
Multi fucntioneel
Bedankt voor het compliment, ik wilde er geen ordinaire scheldpartij van maken, maar het iets algemener houden. Whitecorals heeft dus niet gereageerd, maar z'n concurrent Extremecorals. Het aanbod is echt wel aantrekkelijk moet ik zeggen. Stiekem hoop ik ook nog op een reactie van Whitecorals.Wat een keurig stukje op Reefbuilders Tanne. En tja, een reactie van de handelaar kon niet uitblijven natuurlijk.
Wat betreft de tinkeri...ik heb op school een zieke anemoonvis (gister bek open, vinnen klemmen, schimmel plekje op staartwortel, niet eten) en heb daar een restje Femsee ingezet in de bak met koralen...als ik het dan toch eens ging testen met lagere dieren, dan maar in de nano op school.
Ik heb 10 ml (2/3 van de dosering, ik had niet meer) toegvoegd aan ca 75 liter. De eupylia's en schijfanemonen trokken even samen maar staan vandaag, een dag later weer open. Een stukje montripora staat er ook nog goed bij. Visje eet ook weer van artemia nauplien en de vinnetjes staan beter...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.