Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hoi Tanne,

Als jou calcium verbruik nu steeds hoger wordt door de groei van de koralen dan moet het middel bij jou toch ook werken of niet ?

Grt,

Martin.
Kwaad doet het middel niet, en het lijkt er op dat de groei inderdaad toeneemt. Ik voeg wel wat meer toe dan jij maar ik heb natuurlijk ook nog meer koralen dan jij.

Kwaad doet het middel niet, en het lijkt er op dat de groei inderdaad toeneemt. Ik voeg wel wat meer toe dan jij maar ik heb natuurlijk ook nog meer koralen dan jij.

Ik heb de dosis ook al een paar weken verhoogd Tanne van 6 naar 10 en bij mij reageren de koralen er nog beter op !! ( kwa kleur en groei)

Grt ,

Martin.

Dank je Vincent. Binnenkort doen we weer een kop koffie! :)

Zonde... Heb jij heel toevallig nog mijn water getest? Ben wel benieuwd :)

het is niet anders, en heeft het lang vol gehouden.

hier is wat ik getest heb....

tanne water gemeten.png
i ga sterk twijfelen aan mijn fosfaat en nitraat test als ik dit zo zie.
maar jij had al eerder aangegeven dat je veel voert, maar het nitraat ondersteun denk ik de fosfaat meting

nu ik ook veel voert, merk ik dat mijn fosfaat ook op kruipt richting 0,12ppm, aan de koralen niks te zien. ik ben wel iets meer ijzer gaan doseren sinds ik dit geconstateerd heb. ik ga wel sturen op een lager fosfaat dan wat ik nu in mijn bak terug meet.

het is niet anders, en heeft het lang vol gehouden.

hier is wat ik getest heb....

Bekijk bijlage 362052
i ga sterk twijfelen aan mijn fosfaat en nitraat test als ik dit zo zie.
maar jij had al eerder aangegeven dat je veel voert, maar het nitraat ondersteun denk ik de fosfaat meting

nu ik ook veel voert, merk ik dat mijn fosfaat ook op kruipt richting 0,12ppm, aan de koralen niks te zien. ik ben wel iets meer ijzer gaan doseren sinds ik dit geconstateerd heb. ik ga wel sturen op een lager fosfaat dan wat ik nu in mijn bak terug meet.
Dank je Glenn. Ik vind de fosfaattest die ik heb (Deltec) erg moeilijk af te lezen, maar ik meet zeker geen 0,24 mg/l. Jouw meting van het nitraatgehalte kan wel juist zijn. Welke fosfaattest gebruik je en hoe betrouwbaar is die?

Waterwaarden getest:
- temperatuur 24,2
- Sg 1.025
- Ca 390 mg/l
- KH 7
- fosfaat: 0-0,03 mg/l
- nitraat: circa 20 mg/l

Alles prima in orde, alleen het zoutgehalte mag iets lager, dat staat nu op circa 36 promille, ik streef naar 35 promille. Ca hoog ik eenmalig op en ik heb de doseerpomp wat hoger afgesteld, ik heb nog nooit lager af hoeven te stellen, de groei blijft maar toenemen.

Verder vandaag toevoegingen gedaan: deze week sporenelementen van ReefCorner, 3 druppels spongepower, 15 ml B-Balance en 2 capsules Fauna Marin Reef Vitality. Ballingzouten (KH, Ca, Mg, Sr) en Grotech ABC sporenelementen gaan dagelijks geautomatiseerd, bovenstaande is de zaterdagse toevoeging van deze week. Volgende week weer een verversing of Fauna Marin sporenelementen.

Overigens vorige week als test een Jebao WP25 pompje meegenomen bij Aqua Compleet. Eerste indruk: erg stil en hij houdt het ruim drie uur vol op mijn UPS. De niet-laagstroom Streamers van Tunze ratelen heel irritant op de UPS, dit is een hele verbetering omdat ik nu bij stroomuitval drie uur lang stroming heb. Ik hoef me daar dus een stuk minder zorgen om te maken.

Overigens: er loopt een Duits onderzoek naar de oorzaken van cyanobacteriën. Raymond (Dogue09) heeft het vertaald, als je mee wil werken, graag! Hier kun je de enquete invullen.

Hoi Tanne,

Het is een Duits onderzoek, en nu een Nederlands ( ons eigen ) onderzoek;) bedankt voor de vermelding

gr Ray

Dank je Glenn. Ik vind de fosfaattest die ik heb (Deltec) erg moeilijk af te lezen, maar ik meet zeker geen 0,24 mg/l. Jouw meting van het nitraatgehalte kan wel juist zijn. Welke fosfaattest gebruik je en hoe betrouwbaar is die?

Ik gebruik redsea voor de po4 en salifert voor de no3.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Redsea is wat mij betreft de enige PO4 test die betrouwbaar ( herhaalbare resultaten ) en afleesbaar is. Ik heb hier nog verder liggen de PO4 van: Salifert( mwoa ), Dupla ( bagger ), Sera ( nog ergere bagger ) en de Hanna Photochecker ( dit is helemaal een grap... Hetzelfde sample 5x testen geeft 5 totaal verschillende uitslagen ). Oh ja en ik heb ook nog de D&D PO4 test, op zich best aardig, beetje overdreven die controlebuis om de kleur van het water eruit te filteren, maar de prijs gaat nergens over en ook hier is de kleur slecht af te lezen. Raar contrast van een soort van groen naar rood, nee, geen toptest.

Hoi Tanne, als,ik het goed begrijp gebruik je zowel de sporen elementen van reefcorner alsook die van grobtech? Ben je niet bang dat je bepaalde stoffen gaat overdoseren? grijs Dominique

Ik gebruik redsea voor de po4 en salifert voor de no3.

Verstuurd van mijn GT-I9295
Dank je Glenn. Ik ga binnenkort weer eens een Tritontest laten doen..

Redsea is wat mij betreft de enige PO4 test die betrouwbaar ( herhaalbare resultaten ) en afleesbaar is. Ik heb hier nog verder liggen de PO4 van: Salifert( mwoa ), Dupla ( bagger ), Sera ( nog ergere bagger ) en de Hanna Photochecker ( dit is helemaal een grap... Hetzelfde sample 5x testen geeft 5 totaal verschillende uitslagen ). Oh ja en ik heb ook nog de D&D PO4 test, op zich best aardig, beetje overdreven die controlebuis om de kleur van het water eruit te filteren, maar de prijs gaat nergens over en ook hier is de kleur slecht af te lezen. Raar contrast van een soort van groen naar rood, nee, geen toptest.
Rico, dank je wel. Ik vind de kleur van de D&D erg moeilijk te interpreteren, m'n vriendin schat de gemeten waarde altijd een stuk hoger in dan ik. Wie er gelijk heeft? Geen idee :p

Hoi Tanne, als,ik het goed begrijp gebruik je zowel de sporen elementen van reefcorner alsook die van grobtech? Ben je niet bang dat je bepaalde stoffen gaat overdoseren? grijs Dominique
Dominique, simpel gezegd doe ik dit:
Dagelijks
Grotech ABC (50% aanbevolen dosering)
KH, Ca, Mg, Sr, koolstofmengsel van MartinV (gemengd in de fles met Ca/Mg/Sr dus automatisch toegevoegd)

Wekelijks
3 drp sponge power
15 ml B-Balance
4 drp kaliumjodide-fluoride
2 capsules Fauna Marin Reef Vitality

Roulerend wekelijks
week A: verversing met Reef Crystals of met Tropic Marin Zout of met natuurlijk zeewater
Week B: Theo-elementen (circa 70% aanbevolen dosering)
Week C: Fauna Marin Color Elements (circa 70% aanbevolen dosering)

Heel soms heb ik geen tijd voor de geplande verversing, ik voeg dan toe in plaats daarvan. In principe houd ik me aan bovenstaand schema, maar dat is niet geheel rigide. Ik werk op deze manier juist omdat ik denk dat wellicht de ene toevoeging aan het een een gebrek heeft en de andere van iets anders juist weer teveel.

Ik ben niet bang voor overdosering omdat ik van alles duidelijk minder dan aanbevolen toevoeg. Alleen op de 'toevoegdag' in week B of C zou het kunnen zijn dat er iets teveel toe wordt gevoegd, want 50% ABC plus sporenelementen is meer dan 100%...

Als ik eens een week niet toevoeg of ververs zie ik dat de koralen er iets minder goed bij staan, kennelijk worden de meeste elementen verbruikt. Uit de Tritontest kwam eerder ook niet iets heel geks, ik ben benieuwd naar de volgende test.

Rico, dank je wel. Ik vind de kleur van de D&D erg moeilijk te interpreteren, m'n vriendin schat de gemeten waarde altijd een stuk hoger in dan ik. Wie er gelijk heeft? Geen idee :p

Haha, dit is zo herkenbaar. Hier is het exact hetzelfde bij de PO4 & NO3 tests van redsea. Mijn vriendin en ik zitten soms mijlenver uit elkaar. Volgens mij komt dat ook doordat ik probeer de kleur te interpreteren (van grijs naar rood) en zij meer de tint (donkerder/lichter). Wat dat betreft vind ik de tests met de druppels (titrator) veel duidelijker.

Sowieso vind ik het erg lastig om consistente test resultaten te behalen. Ik heb nog wat JBL tests voor mijn zoetwater liggen en deze resultaten liggen vaak ook ver van de redsea resultaten. Verder heb ik de normale KH test van redsea, welke een ander resultaat geeft dan de Ph/KH combi test, welke ook van redsea is. KH verschilt soms 2 tot 3 punten met hetzelfde merk.

Is een triton test de enige mogelijkheid om dit onomstotelijk en goed te testen?
En (misschien heb ik het over het hoofd gezien) waar kan ik dit laten doen?

Haha, dit is zo herkenbaar. Hier is het exact hetzelfde bij de PO4 & NO3 tests van redsea. Mijn vriendin en ik zitten soms mijlenver uit elkaar. Volgens mij komt dat ook doordat ik probeer de kleur te interpreteren (van grijs naar rood) en zij meer de tint (donkerder/lichter). Wat dat betreft vind ik de tests met de druppels (titrator) veel duidelijker.

Sowieso vind ik het erg lastig om consistente test resultaten te behalen. Ik heb nog wat JBL tests voor mijn zoetwater liggen en deze resultaten liggen vaak ook ver van de redsea resultaten. Verder heb ik de normale KH test van redsea, welke een ander resultaat geeft dan de Ph/KH combi test, welke ook van redsea is. KH verschilt soms 2 tot 3 punten met hetzelfde merk.

Is een triton test de enige mogelijkheid om dit onomstotelijk en goed te testen?
En (misschien heb ik het over het hoofd gezien) waar kan ik dit laten doen?

Het is echt frustrerend lastig vind ik. Ook al heb je
je koralen als graadmeter, toch moet je testen om een volledig beeld te
krijgen. Of dat beeld geheel juist is betwijfel ik niet: elke meting die je met
je hobbytestjes doet heeft een enorme afwijking, maar geen meting doen is nog slechter.

Tritontest: www.triton.de . Stuur ze een
mailtje, stuur ze een watersample en na enige tijd krijg je de gemeten waarden.
20 ml water is genoeg, ik geloof dat de porto nog geen 2 euro is. Uiteraard
heeft de meting van Triton ook een bepaalde foutmarge maar die is veel kleiner
dan de meest keurig uitgevoerde meting met hobbytestsetjes... Voor wat betreft
de vraag over de samenstelling van het water (het pakketje is enkele dagen
onderweg) zou ik me geen zorgen maken: als het buisje brandschoon is, gebeurt
er in dat water weinig. Daarbij wordt niet gekeken naar de vorm waarin de
elementenen voorkomen, dus ook al zou anorganisch jodium worden omgezet naar
organisch of omgekeerd maakt dat niet uit. Simpel gezegd: er kan niets uit het
buisje verdwijnen en niets bij komen, dus het eindresultaat is hetzelfde :) Ik
ben erg tevreden over hun metingen

Ik heb verleden week nog water laten testen
Met hun nieuwe aparaat
Top resultaat
Eshan vertelde dat wij maar 4% testen
En iedereen maar zeggen dat al hun waarde s ok zijn
Niet dus !!
dit aparaat meet echt alles
Dus ik kan iedereen aanbevelen om hier je water heen te sturen
Een must zeker bij problemen

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hoi Tanne en Robert,

Zet dat ma niet in het topic wateranalyse dan krijg je een leuke discussie:p:p:p:p:p

gr Ray

Ik kan nergens op hun site vinden hoe duur een analyse kost. Wel de betalingswijze etc....Weet iemand de prijs?

lees even het topic Triton Methode en Tritonlab wateranalyse daar staan de prijzen genoemd.

gr Ray

Hoi Tanne,

Zo is het en niet anders:p

gr Ray
:)

Ik heb verleden week nog water laten testen
Met hun nieuwe aparaat
Top resultaat
Eshan vertelde dat wij maar 4% testen
En iedereen maar zeggen dat al hun waarde s ok zijn
Niet dus !!
dit aparaat meet echt alles
Dus ik kan iedereen aanbevelen om hier je water heen te sturen
Een must zeker bij problemen

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
Kan je je resultaten eens posten Robert? Ik ga één dezer dagen ook een sample sturen.

Hier een foto van één van m'n helpers: Rhynchocinetes durbanensis. Deze garnaal is niet echt reefsafe, maar schijnt parasieten van koralen te verwijderen. In 2010 had ik een flinke plaag AEFW (Acropora Eating FlatWorms). Omdat ik op dat moment niet in de gelegenheid was de koralen allemaal te verwijderen en apart te behandelen heb ik een groepje van deze garnalen in de bak losgelaten: als ik niks zou doen, zou het mis gaan. Ik had twijfels, omdat het verhaal gaat dat deze garnaal, als hij te lang bij de koralen zit, ook weefsel van de koralen eet. In combinatie met de inzet van een lipvis en het verbeteren van de waterwaarden hebben deze garnalen me van de plaag af geholpen.

Omdat ik eigenlijk nauwelijks/geen schade zag, heb ik ze laten zitten. Ik heb op dit moment drie van deze garnalen in de bak als preventie. Aanvankelijk zijn ze erg schuw, maar omdat deze zich zo duidelijk liet zien was dit even een foto-momentje :)

Bijlagen

• Rhynchocinetes_durbanensis.jpg
    Rhynchocinetes_durbanensis.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 184
:)

Kan je je resultaten eens posten Robert? Ik ga één dezer dagen ook een sample sturen.

Hier een foto van één van m'n helpers: Rhynchocinetes durbanensis. Deze garnaal is niet echt reefsafe, maar schijnt parasieten van koralen te verwijderen. In 2010 had ik een flinke plaag AEFW (Acropora Eating FlatWorms). Omdat ik op dat moment niet in de gelegenheid was de koralen allemaal te verwijderen en apart te behandelen heb ik een groepje van deze garnalen in de bak losgelaten: als ik niks zou doen, zou het mis gaan. Ik had twijfels, omdat het verhaal gaat dat deze garnaal, als hij te lang bij de koralen zit, ook weefsel van de koralen eet. In combinatie met de inzet van een lipvis en het verbeteren van de waterwaarden hebben deze garnalen me van de plaag af geholpen.

Omdat ik eigenlijk nauwelijks/geen schade zag, heb ik ze laten zitten. Ik heb op dit moment drie van deze garnalen in de bak als preventie. Aanvankelijk zijn ze erg schuw, maar omdat deze zich zo duidelijk liet zien was dit even een foto-momentje :)
+

als het kan in het topic tritonlab zo kunnen we vergelijken:confused:

gr Ray

hoi Tanne,

bij mijn vonden deze garnalen de poliepen van de paarse sylo erg lekker wat is jouw ervaring hier mee.

groetjes, Ramon.

hoi Tanne,

bij mijn vonden deze garnalen de poliepen van de paarse sylo erg lekker wat is jouw ervaring hier mee.

groetjes, Ramon.
Bij mij is me niks opgevallen...

Gisteren ben ik samen met Vincent even bij Dreamcorals geweest, ik was nieuwsgierig geworden door de mooie oortjes die ik online gezien had...

Dit soort trips zijn altijd een gok, omdat de kleuren op de foto soms wel heel erg mooi zijn en in het echt vies tegenvallen. In dit geval was het geen teleurstelling! Ryan heeft een leuk assortiment met enkele echt unieke stukken. De kleuren waren echt zo als op de foto's. Ryan: bedankt voor de mooie stukjes en de lekkere koffie met koek!

De score: drie bruine Acropora's (Volgens Ryan een blueberry shortcake, strawberry shortcake en nog eentje) en twee oortjes. Ik heb kleine stukjes gekozen, ze ontwikkelen zich vanzelf wel verder.

Bijlagen

• oortjes_18.11.13a.jpg
    oortjes_18.11.13a.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 146
  • acro_18.11.13.jpg
    acro_18.11.13.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 138
Back
Bovenaan