Ik doe niet zo aan 'methodes'. Ik heb de afgelopen decennia enkele best een aantal producten/'methodes' geprobeerd en ik moet zeggen: degene die ik geprobeerd heb werkten: koralen groeiden en de waterwaarden waren in orde. Kleur van de koralen en de hoeveelheid werk verschilden soms wel. De ene fabrikant adviseert wel zand te wisselen, de ander zweert weer bij een andere aanpak. Ik denk dat het met de meeste producten goed mogelijk is een mooie bak neer te zetten. Welk product je neemt, hangt af van een heel aantal zaken. Maar welk product je ook gebruikt, het is zaak zelf na te blijven denken. De fabrikant kan in de handleiding van zijn 'methode' niet met elk scenario rekening houden. En, hoe goede sommige producten ook zijn, geen enkele 'methode-handleiding' is heilig, aanvullingen of wijzigingen
kunnen nuttig zijn.
Ik wissel nogal eens. Ik heb een paar jaar geleden een zak van 20 kg koraalzand gekocht, korrelgrootte ongeveer 2 mm.
Je houdt niet losse koralen of vissen, maar eigenlijk een bak water. En de dieren in dat water hebben specifieke verzorging nodig. Ik ben van mening dat een spreadsheet zeker als starter handig kan zijn om makkelijk(er) te zien welke waardes gewenst zijn en hoe die bereikt kunnen worden (je meet waarde X en de spreadsheet laat je weten wat je moet doen om waarde Y te bereiken). Zelf houd ik een aquarium, geen spreadsheet
Beslist!!!
Dat is één van mijn vermoedens. De drab die onvermijdelijk in het zand ontstaat, bevat veel nuttige organismen. Niet voor niets is vies zand uit een gezonde bak een goed middel om een nieuw aquarium te enten. Ik vermoed ook dat deze drab en de (bio-)chemische activiteit er in veel doet met de waterkwaliteit. Een teveel aan deze drab kan zorgen voor bijvoorbeeld minder makkelijk te sturen waterwaarden en wellicht ook voor een onbalans/overschot in organische stoffen. Nieuw schoon zand lijkt ook dingen te binden. Het effect van het weghalen van de drab zou je kunnen bereiken door het oude zand uit te spoelen in zeewater. Zo vervang je het zand niet. Het vervangen van het zand zelf leidt vaak tot meer effect op de bak, wellicht door het inbrengen van 'leeg' substraat waaraan dingen gebonden kunnen worden.
Ik ken tal van bakken waar het zand niet of zelden gewisseld wordt. Ook deze bakken draaien goed. Maar door nu en dan (een deel van) het zand te wisselen, krijgen veel bakken een flinke boost. Het is een terechte vraag waardoor dit effect uiteindelijk veroorzaakt wordt. Maar ook voordat deze vraag (volledig) beantwoord wordt: aan het effect twijfel ik niet. En meerdere hoog aangeschreven professionals (zoals Claude Schuhmacher van Fauna Marin en Arie de Jong van De Jong Marinelife) zien dit net zo.