Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Mooie vissen, met vooral een uniek verhaal daarbij. Mag je trots op zijn (y)
Heel uniek...

De gemmatum gekregen van de exporteur op Mauritius
De bandit als erfenis van Pieter
De larvatus als ultieme uitdaging
De interrupta wordt door mijn vrouw 'die dure' genoemd
Rechtsonder nog vrouwtje tuka, doet het al jaren uitstekend.

Schoolbakje doet het leuk. Onlangs een tepelanemoon geplaatst. Hopelijk gaan de visjes er in, dat zou voor de rode Trachyphyllia wellicht ook beter zijn. Ik ben best tevreden met dit basic-bakje op werk.
Ziet er echt goed uit.
Mag ik vragen welke koralen je hier in hebt zitten? Vooral deze rechts tegen de kant alsook de "bol" in het midden.

Hi Maikel,

Helaas kan ik het .json-bestand niet delen. Ik heb dus twee RF Pro model large. Hieronder een screenshot van waar ik nu mee draai.

Ik ben erg benieuwd hoe jij de lamp vindt als je hem hebt :)

Bekijk bijlage 629247

Hi Tanne,

Bedankt voor het delen van dit schema.
Ik heb op mijn nieuwe bak ook Reef Flares (Pro, M) draaien. Tot nu toe ben ik er erg blij mee.
M.b.t. jouw schema een paar vragen:
- Lukt het jou om je schema 'offline' aan te passen, d.w.z. aanpassingen maken zonder dat je huidige programma direct aan/uit begint te gaan of begint te veranderen?
- Vanwaar de keuze om relatief veel groen te draaien? Is dat puur voor de kleuring van de vissen (met teveel blauw vind ik namelijk persoonlijk ook dat bepaalde vissen kleuren er best 'donker' uitkomen)?
- Hoe bevalt het om de 'blauwe' kleuren als zodanig op te splitsen? Ik heb voor nu alle 'blauwe' kleuren gelijk staan, omdat ik zeker geen bepaalde golflengte wil missen.

Ziet er echt goed uit.
Mag ik vragen welke koralen je hier in hebt zitten? Vooral deze rechts tegen de kant alsook de "bol" in het midden.
Dank je. Rechts tegen de kant: felgroen fluo sterpoliep. De bol in het midden: rode Gonio? Verder vooral wat sps en zachte koralen.

Hi Tanne,

Bedankt voor het delen van dit schema.
Ik heb op mijn nieuwe bak ook Reef Flares (Pro, M) draaien. Tot nu toe ben ik er erg blij mee.
M.b.t. jouw schema een paar vragen:
- Lukt het jou om je schema 'offline' aan te passen, d.w.z. aanpassingen maken zonder dat je huidige programma direct aan/uit begint te gaan of begint te veranderen?
- Vanwaar de keuze om relatief veel groen te draaien? Is dat puur voor de kleuring van de vissen (met teveel blauw vind ik namelijk persoonlijk ook dat bepaalde vissen kleuren er best 'donker' uitkomen)?
- Hoe bevalt het om de 'blauwe' kleuren als zodanig op te splitsen? Ik heb voor nu alle 'blauwe' kleuren gelijk staan, omdat ik zeker geen bepaalde golflengte wil missen.
Hi Dion,

Offline aanpassen: dat is inderdaad wel iets, inderdaad zie je realtime wat je doet en dat is niet altijd even handig. Groen: optisch aantrekkelijker. Het opsplitsen van de blauwe kleuren: je doelt er op dat ik niet elke kleur 'blauw' even hoog heb ingesteld?

Hi Dion,

Offline aanpassen: dat is inderdaad wel iets, inderdaad zie je realtime wat je doet en dat is niet altijd even handig. Groen: optisch aantrekkelijker. Het opsplitsen van de blauwe kleuren: je doelt er op dat ik niet elke kleur 'blauw' even hoog heb ingesteld?
Dank voor de snelle reactie. Ik ben dus niet de enige die stoeit met programma's aan te passen zonder dat er allerlei zaken qua verlichting veranderen.
Ik vind zelf het 'groene' ook optisch aantrekkelijker, ook voor sommige kleuren van vissen die er m.i. beter uitkomen, dit b.v. ook met iets meer rood licht. Ik ben in mijn door/opstartfase enkel een beetje bang voor ongewenste groei (algen/dinoflagellaten) met groen (en rood natuurlijk).
En m.b.t. blauw, inderdaad; ik zie van de blauw/paarse kanalen dat b.v. paars (en 'UV' zoals die in de app heet volgens mij?) bij jou vrij laag staat in verhouding tot de echte 'blauwe' kleuren. Maakt dit voor uiteindelijke nuttige golflengtes / PAR voor koraal nog veel verschil?

Dank voor de snelle reactie. Ik ben dus niet de enige die stoeit met programma's aan te passen zonder dat er allerlei zaken qua verlichting veranderen.
Ik vind zelf het 'groene' ook optisch aantrekkelijker, ook voor sommige kleuren van vissen die er m.i. beter uitkomen, dit b.v. ook met iets meer rood licht. Ik ben in mijn door/opstartfase enkel een beetje bang voor ongewenste groei (algen/dinoflagellaten) met groen (en rood natuurlijk).
En m.b.t. blauw, inderdaad; ik zie van de blauw/paarse kanalen dat b.v. paars (en 'UV' zoals die in de app heet volgens mij?) bij jou vrij laag staat in verhouding tot de echte 'blauwe' kleuren. Maakt dit voor uiteindelijke nuttige golflengtes / PAR voor koraal nog veel verschil?
Ik heb me bij het kiezen voor de instellingen voor paars en UV vooral laten leiden door programma's die voor andere lampen gebruikt worden. Optisch werd het met meer paars/UV ook niet heel veel fraaier.

Ik heb me bij het kiezen voor de instellingen voor paars en UV vooral laten leiden door programma's die voor andere lampen gebruikt worden. Optisch werd het met meer paars/UV ook niet heel veel fraaier.
Eens v.w.b. de fraaiheid van de kleur.
Dan ga ik bij mij ook eens proberen paars/UV lager te zetten. Dank!
Ps. prachtig aquarium en dagboek; alhoewel ik niet zeer vaak post, lees ik veel mee en ik moet zeggen dat dit soort verslaglegging veel helpt bij mijn eigen bak.

Maakt dit voor uiteindelijke nuttige golflengtes / PAR voor koraal nog veel verschil?
Hier nog even op inhakend:
De definitie van PAR is de som van de intensiteit van alle golflengtes tussen 400 en 700 nm.
“UV” of deep blue kanalen of hoe ze ook genoemd worden vallen onder de 400 nm en dragen dus niet bij aan PAR.

Als je kijkt naar welke chlorofylen en eiwitten betrokken bij fotosynthese zich in zooxanthellen bevinden dan zie je dat die ook allemaal een absorptie spectrum hebben tussen de 400 en 700 nm. Met een piek op 450 nm. Dat is toevallig ook de gemiddelde golflengte van Royal Blue LEDs.

Ander ding om in het achterhoofd te houden. Witte LEDs zijn blauwe LEDs met een coating. Er komt dan nog een heeel groot deel blauw licht (~450nm) uit. Onze ogen zijn alleen meer gevoelig voor groen en geel dan voor blauw, dus het licht lijkt sneller wit dan het eigenlijk is.

Laatst bewerkt:
Interrupta ❤️ bandit.
Bijna elke avond hetzelfde ritueel: interrupta probeert indruk te maken op de bandit. Dit zou wel een heel erg bijzondere kruising worden 😁

IMG_6751.jpeg

Hoi Tanne,
Momenteel heb ik nog geen aquarium nu, maar ga er weer een aanschaffen in het nieuwe huis. (Vanaf juni ongeveer)

Ik zit ook voor de reef flare pro lampen te kijken, en wil deze ook aanschaffen i.v.m. de goede berichten die ik hoor.

Nu zijn er 2 kleurcombi's mogelijk.
Namelijk de reef flare pro, en reef flare pro blue. Maar zelf weet ik nog niet waar ik verstandig aan doe. Optisch vind ik jou bak altijd erg mooi, en aan het schema te zien heb jij de reef flare pro.

Kun jij hier nog iets aan toevoegen, waarom juist wel die ene of juist niet die andere? 😉

Kees, alvast succes met verhuizen.

Ik heb de pro. De reden is heel simpel: ik vind licht met een iets witter accent mooier. Kleuren komen mooier uit, ik vind het belangrijk dat wit wit oogt en rood rood. De ‘blue’ versies van veel lampen vind ik zelf te blauw. Leuk voor fluorescentie, maar ik kijk zelf liever naar een natuurlijk ogend geheel.

De pro kun je ook intens blauw instellen. Zelf vind ik dat alleen mooi voor het eerste en laatste deel van de dag.

Links: bounce oortje uit Singapore. Helaas heeft hij zich zo verplaatst dat hij minder in zicht zit. Rechts een oranje Ricordea yuma van @GlennF . Ook erg mooi vind ik.

IMG_6762.jpeg

Kees, alvast succes met verhuizen.

Ik heb de pro. De reden is heel simpel: ik vind licht met een iets witter accent mooier. Kleuren komen mooier uit, ik vind het belangrijk dat wit wit oogt en rood rood. De ‘blue’ versies van veel lampen vind ik zelf te blauw. Leuk voor fluorescentie, maar ik kijk zelf liever naar een natuurlijk ogend geheel.

De pro kun je ook intens blauw instellen. Zelf vind ik dat alleen mooi voor het eerste en laatste deel van de dag.

Dankje!
Zelf sta ik er ook wel op die manier in qua verlichting. Dank voor je antwoord.

En ook goed te weten dat je altijd nog wat blauwer kan instellen. Dan kun je er ook mooi tussen gaan zitten.

Back
Bovenaan