Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

Ron, Croco, de slakjes doen het goed, maar ik heb ze ook nog maar een paar dagen he. Ik denk eigenlijk dat 't niet zo'n probleem moet zijn; volgens m.n. Amerikaanse websites zijn Strombus-soorten goede opruimers. En ze zaten al ongeveer een maand bij de winkelier, die had er aanvankelijk honderden.

Croco: in Den Haag koop je ze voor 9 euro per stuk :)

En hier een foto van de bak met het nieuwe zand. Rechtsonder op de bodem een voorraadje stekjes :)

overz64.jpg

Wat blijft het toch een juweel om naar te kijken die bak van jou.

Groetjes,

Luca

Dank je Luca.

Vanavond van Mike een heel mooie Euphyllia paradivisa gekregen, gifgroen met roze tentakelpuntjes. Morgen of overmorgen weer een nieuwe foto, ook eentje van de Euphyllia natuurlijk.

Tanu zei:
Dank je Luca.

Vanavond van Mike een heel mooie Euphyllia paradivisa gekregen, gifgroen met roze tentakelpuntjes. Morgen of overmorgen weer een nieuwe foto, ook eentje van de Euphyllia natuurlijk.
Ik weet hoe ze eruit zien :D Ik ga Mike morgen bellen hopen dat hij nog eentje voor me over heeft... Een van mn favo koralen! Ben benieuwd naar de foto ;)

Mike vertelde al dat jij er helemaal weg van was! Ik denk dat hij nog wel een stukkie over heeft voor je!

LOL! :D Zou hem maandag al hebben gehaalt, maar mn autootje had wat problemen met apk... is nu helemaal in orde gelukkig!

leuke diertjes, deze slakken... ze glijden niet, maar ze hompelen. Weten één van jullie hoe het achterlijf in elkaar zit? het lijkt mij of ze twee pootjes hebben, waar ze zich mee afzetten.

op de foto is tie bezig lekkers onder het zand vandaan te halen...

Bijlagen

• PICT8440c.jpg
    PICT8440c.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 31

Ze bewegen zich inderdaad anders voort dan slakken die op een harde ondergrond leven. Deze slakjes hebben een soort van getande voetjes waarmee ze zich afzetten. Erg grappig! Ik heb er nu drie, als ze het over een maand of wat nog goed doen, ga ik er nog een paar bij zetten.

Nieuwe foto's!

Een nieuwe overzichtsfoto van de bak, de rechter kant begint er weer aardig uit te zien. Beter dan de puinhoop die 't niet zo lang geleden nog was ;)
overz65.jpg

En de nieuwe Euphyllia van Mike. Erg mooi spul! Mike, bedankt!

euphyllia13.11.04.jpg

Erg mooi die Euphyllia, die van jou lijkt rozere puntjes te hebben dan die van mij ;) Hoe lukken jou overzichtsfoto's zo goed? Ik kan alleen details een beetje vastleggen :rolleyes: Ziet er mooi uit!

Croco: overzichtsfoto's zijn niet zo moeilijk vind ik. Zorg ervoor dat er nauwelijks/geen strooilicht in de camera komt. Dat scheelt heel veel. Macro natuurlijk uitschakelen. Beetje inzoomen op de bak en klaar.

Roze puntjes: ik vind ze niet zo heel erg roze, meer grijs. Maar Mike noemt ze ook roze, dus zijn ze roze. Waarom ze bij mij meer roze zijn weet ik ook niet... Heb me nooit echt bezig gehouden met de kleuring van Euphyllia's...

Bedenk me nu dat ik vergeten ben een foto te maken van mijn nieuwe aanwinst. Ik heb vandaag bij Aqua Compleet een heel mooi heel klein stukje Favia gekocht... Foto volgt morgen ofzo wel :)

De foto's blijven er mooi uitzien Tanne , die kleuren veranderen ook bij een bepaalde licht inval zeker.
De bak is in het echt toch wel mooier , je was niet voor niets 2e met de keuring
alsnog gefeliciteerd trouwens , Peter

Strak bakkie:)

Proficiat met je tweede plaats.

Tanne,

Ziet er allemaal goed uit. Kun je nog eens wat zeggen over je stroming?

Wim B.

Heren... Dank :)

Wim: de stroming is heel simpel. Ik heb inmiddels ervaring met links/rechts gestuurde stroming, met een Turbelle met wave-functie, met meerdere kleine pompjes... En nu ook met een gigantische opvoerpomp uit de sump.

De enige stroming in de bak wordt veroorzaakt door mijn opvoerpomp, een Red Dragon 10.000. Hier zit een T-stuk op wat de stroming verdeelt tussen de 32 mm pijp die midden in het veld Xenia zit en tussen de uitstroom rechts in de bak, die je ook in 't echt nauwelijks ziet. Het T-stuk is niet verlijmd en is dus draaibaar. Ik heb een beetje geexperimenteerd en weet nu wat voor deze situatie de optimale 'instelling' is.

Voordeel van deze constructie: geen lelijke pompen in de bak, geen irritant gezoem van allerlei stromingspompen (je hoort de RD zelfs nauwelijks met je oor tegen de sump!), minder onderhoud: al die aanzuigkorfjes etc moet je ook weer schoonhouden. Verder voordeel: minder energieverbruik dus goedkoper en minder warmte de bak in. Het enige nadeel vind ik zelf de hoge aanschafprijs van deze pomp. Volgens mijn berekening verdient hij zichzelf in ongeveer 2 jaar terug ten opzichte van Eheims of Oceanrunners.

Hier nog een fotootje van de Favia. Ik vind de groeivorm en de kleurstelling heel bijzonder.
favia13.11.04.jpg

is dit familie van de caualstreae? zo niet, wat is het verschil?

Zowel Caulastrea als ook Favia behoren tot de Favidae. Caulastrea heeft 'steelvormige' poliepen die dus niet via weefsel met elkaar verbonden zijn. Hierdoor is Caulastrea ook eenvoudig te stekken. Favia vormt een massief skelet, uiteindelijk een echte bol of korst. De poliepen zijn wel met weefsel met elkaar verbonden. Houdbaarheid is naar mijn ervaring vergelijkbaar.

Back
Bovenaan