Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

't Begint er weer op te lijken. Verder experimenteer ik momenteel met aminozuren van Salifert.

Ook ga ik bij de komende waterverversing het zand vervangen door het nieuwe levende zand. Ik ben heel benieuwd of het echt zo veel schoner blijft als 'men' zegt. Optisch vind ik 't wel heel mooi in elk geval.

Binnenkort weer 'es een paar foto's :)

Tanne,

Ik heb ook dat levend zand en had gekozen voor de grove vorm.
Echter mijn is dit niet echt bevallen, daar dit eigenlijk het fijne is en aangevuld is met grof. Ik vind het verschil tussen grof en fijn (in één zak) te groot.

Volgende keer zou ik kiezen voor fijn.
Rob

Ik heb gekozen voor fijn. Een paar handjes 'grof' erdoor lijkt me erg mooi. Spoelt het niet heel makkelijk weg?

Ik heb gekozen voor fijn. Een paar handjes 'grof' erdoor lijkt me erg mooi. Spoelt het niet heel makkelijk weg?
Het fijne spoelt inderdaad makkelijk weg, als je stroming heb over de bodem, dan kun je makkelijk wat duinen vormen krijgen in je bak.
Ik ga de volgende keer op plaatsen waar weinig stroming is het fijne Levend neerleggen en op andere plaatsen gewoon iets grover zand.
Maar ja, zoals alles is het van vele factoren in je bak afhankelijk.
Rob

warijs zei:
Ben heel benieuwd hoe het er nu uitziet na de verbouwing...
Ok... Even snel een fotootje uit losse hand. De rechter kant staat nu vol met allerlei stekjes, moet dus nog gaan groeien.

Verder is in het midden de witte tafel weg. Deze heeft het eigenlijk vanaf begin nooit echt goed gedaan. Nu begon het weefsel -weer eens, ik heb 'm vaker genezen- los te laten. Het loslaten was radicaler dan de voorgaande keren. Ik heb enkele nog gezond ogende stukken af gebroken, deze in een jodium-bad gebaad en vervolgens vastgelijmd op steentjes. Ik hoop dat ik minstens 1 koraaltje overhoud.

Wat ik op de plek van deze witte tafel wil zetten weet ik nog niet.
overz63.jpg

Ziet er al goed uit, iets opener qua struktuur dan voorheen. Wat was eigenlijk de reden van de heropbouw van de rechterkant?

Welke Euphyllia is dat die helemaal rechtsonder staat (een Glabrescens)? Moet die niet meer licht krijgen of doet t'ie het ook goed met minder licht?

De poes kijkt blijkbaar in ieder geval vol belangstelling mee. Of kijkt t'ie misschien naar al het lekkers in de bak...

Rechtsonder een Euphyllia ancora en een E. divisa. Beiden doen 't ook met wat minder licht, hoewel 't daar nog steeds behoorlijk licht is.

Reden voor verbouwing was dat ik de rechter kant van de bak wat rommelig vond. Daarbij was een bepaalde Acro zó ver richting de voorruit gegroeid dat ik niet meer goed kon schoonmaken. De rechterkant is overigens zéker nog niet af, er moet nog 't een en ander aan veranderd worden.

De kat mept heel af en toe tegen de ruiten, maar verder niets. De vissen schrikken niet eens meer echt van hem. Poes droomt geloof ik wel eens dat hij ook een vis was..

Vandaag drie Strombus fasciatus gekocht. Erg grappige slakjes, ze leven van troep die ze in de bodem vinden.

Op het plaatje ook een van de vier Paguristes cadenati in mijn bak. Omdat ze reserve-schelpen hebben én groter zijn dan de Strombusjes verwacht ik geen problemen. Het zand lijkt heel goor, 't valt wel mee. De gele kleur is er omdat er zonlicht in de bak scheen toen ik de foto maakte.

Hier een foto van de strombusjes met een P. cadenati.

Morgen of overmorgen weer een nieuwe overzichtsfoto. Morgen eerst water verversen en 't zand vervangen, ik ga eens proberen of het nieuwe levende zand echt schoner blijft dan het oude 'dode' zand.

Die Paguristes Cadenati, is dat een heremietkreeft en wat zijn jou ervaringen hiermee?

Ik overweeg namelijk ook om een (of meerdere) heremietkreeft aan mijn bak toe te voegen, maar ik wil eerst wel de zekerheid dat ze niet de bak gaan herinrichten. De bedoeling is eigenlijk om een bodemopruimer te hebben in de bak. Gobies of zandhappers, daar voel ik helemaal niets voor, aangezien zij het zand overal gaan rondstrooien, wat mij alleen maar ergernis geeft. Denk dat het niettemin een leuke/grappige aanwinst moet zijn.

Dit zijn inderdaad heremietjes. Blijven klein en eten algen. Soms lopen ze ook over de bodem. Ze komen van 't Caribisch gebied en kosten bijna niets. Ik heb ze al jaren in mijn bak. Heel kleine dingen gooien ze om, maar als je een beetje oplet is er niets aan de hand. Ik heb ze -net als wel meer van dat tuig (garnalen, zeesterren, slangsterren, slakken)- eigenlijk voornamelijk omdat ze grappig en interessant zijn.

Ik heb zelf dat levendzand in de bak. Het blijft mooi wit. Het is alleen jammer dat het op sommige plekken (bij mij) niet blijft liggen.Ik heb net teveel stroming op sommige plaatsen.

Ik heb zelf trouwens het besluitgenomen om een zeekomkommer aan te schaffen. Het zand is ideaal voor die beesten.

Bij een goed opgezette bak is de kans dat het mis gaat minimaal, maar... Ik heb besloten geen zeekomkommer aan te schaffen. Mijn visbezetting is te kostbaar om zo'n risico te lopen. Ik heb zelf een zandzevende zeester, wat slangsterren en nu de strombusjes om het zand schoon te houden. Meer van dit soort gedierte kan schelen en is m.i. VEEL veiliger.

Afgezien van de eventuele schade aan de vissen zelf: stél er gaat wat mis met zo'n zeekomkommer: je vissen gaan dood en belasten het water sterk! Lijkt me niet goed voor je systeem!

Vandaag het oude zand weggezogen en levend zand ingebracht. 1 Zak was ruim voldoende voor mijn bak. Uiteraard heb ik een heel klein beetje zand apart gehouden en onder de microscoop gelegd. Er gaat namelijk het gerucht, dat er helemaal geen leven aanwezig zou zijn op dit zand. Onder de microscoop is duidelijk te zien dat zowel in het water (het zand is nat verpakt) als ook op de korrels een biofilmpje aanwezig is. Het water is 'een speciaal ontwikkelde vloeistof' ofwel een conserveervloeistof. Dat het kiemgetal in dit water 0 is is niet verwonderlijk gezien het feit dat dat het een conserveervloeistof is.

Ik heb deze komkommers rondkruipen Holothuria hilla
Heb er zo'n stuk of 8 van ong. 10cm
Enige nadeel dat ik ondervind is dat ze tamelijk licht schuw zijn.

Verder doen ze het prima. Ben me er van bewust wat de eventuele gevolgen van deze dieren kunnen zijn.
Daarom heb ik gekozen om jonge exeplaren uit te zetten.

groeten sacha

Hoi Sacha ik had juist begrepen dat doodgaan EN voortplanting gevaarlijk voor lagere dieren zijn. Vandaar dat ik er maar één wil. Ben ik verkeerd geiinformeerd?Of heb jij een gevaar als ze groter (volwassen) worden.

Danny;

Aangezien ze nog een jonge leeftijd hebben en ze tot 20cm groot kunnen worden kan ik met deze beestjes nog een tijdje verder.
Als ze te groot of een gevaar kunnen beginnen te vormen zal ik ze naar een appart aquarium moeten overbrengen en ze daar verder hun ding laten doen.
Misschien brengt de tijd wel een andwoord op de vragen die we allen hebben over zeekomkommers.
Natuurlijk is een constante observatie van (al) je dieren van groot belang om te kunnen ingrijpen wanneer nodig.

Je kan deze situatie vergelijken met bv een dwergkeizer die, na enige jaren in je aquarium ,plots je lagere dieren begint te nuttigen. Dan grijp je ook in.

groeten sacha

Doodgaan kan gebeuren doordat er bijvoorbeeld een in een pomp terecht komt. Voortplanting: deze dieren stoten soms 'zomaar' geslachtscellen uit. Ook bij stress (bijvoorbeeld in een 'ramp' situatie zoals laatst bij Danny) kan gif uitgestoten worden. Als er toen bij Danny zo'n komkommer gezeten had, was de ramp m.i. veel groter geweest.

Tanu zei:
Vandaag drie Strombus fasciatus gekocht.
Hoi Tanne,

Hoe doen de strombussen het bij jouw? Ik heb er enkele weken geleden 1 in mijn bak gehad,.....na een dag was de strombus uit de fasciatus gekropen:) en hem nooit weer gezien, wat rest is een huisje:o

Overigens vinden schelpenverzamelaars dat dan weer interessant.

Groetjes,
Ron.

Leuke bodemopruimers, die slakjes.. heb ze ooit een x geprobeert te bestellen maar nooit wat van gehoort. Misschien later :D Zelf zou ik ook geen zeekomkommers aandurven, teveel risico, zelfs al is mn visbezetting niet bepaald kostbaar in Euro's. Je kan nooit je bak 24/7 in de gaten houden...

Back
Bovenaan