Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

HERKITTEN AQUARIUM

David De Man

ZeewaterForum lid
Hey,

Zijn er hier mensen met positieve/negatieve ervaringen met herkitten/vervangen van 1 paneel van een aquarium >400liter?

Ik zou het zelf niet aandurven, zou ik te weinig vertrouwen in hebben. zeker met een bak van die grootte

Er is een aquarium club (zoet )vlakbij mijn woonplaats . Ik ben eens in hun atelier geweest en zij doen dat constant met nooit een probleem. Zelf zou ik het durven maar als ik heb bezig hoor is het precies een fluitje van een cent.(erg gemakkelijk als dit toevallig een Vlaams gezegde is)

Het lastigste is om het glas weer helemaal echt schoon te krijgen want anders kun je nog niet gaan kitten.

Mijn advies zou zijn om eerst te oefenen met kleine bakjes / plaatjes voordat je aan een grotere bak begint.

Het is dan nog de vraag of je het dan zo netjes kunt krijgen als je zou willen hebben.

.
Hier zie je hoe een (nieuw) aquarium wordt gekit. Ook de volgorde van het plaatsen van de glasplaten. Lijkt me dat alleen een zijruit vervangen zeer riskant is. Normaal als laatste de voor of achterzijde.

Ik heb hier ooit met een verhuizing een zijruit gescheurd. Ik heb de kitranden van die ruit losgesneden, alle kit rondom de ruit en de helft van de kit in de hoek verwijderd, en de te kitten stukken ontvet. Vervolgens alles aftgetaped met schilderstape, de randen van de ruit (op de hechtnaad) ingekit en erop/erin gedrukt. Daarna heb ik binnenin een rups gezet, en de boel gefixeerd met tape voor uitharding. De siliconenkit voor aquaria (van Bison) heb ik daarna afgestreken met zeepsop, de tape verwijderd, en klaar.

Het lijkt allemaal heel gevaarlijk, maar je hebt het over een waterdruk van meestal ongeveer 60cm diepte (hoogte van de bak), dat is 0.06 bar en stelt niet zoveel voor. De kit heeft een enorm hechtingspotentieel en is daarmee meteen ook veel zwaardere ruiten, primaire functie van de kit is om de krachten door te geven aan glasplaten en niet om te fixeren (ze worden ook niet hard, het is geen lijm). Dat gaat normaliter nergens meer heen, de zijruit zit hier dan ook al meer dan 10 jaar erin en de bak heeft al drie verhuizingen meegemaakt daarna.

Ben je toch bang dat het niet blijft zitten, snijd dan een plaatje glas ter lengte van de zijkant en kit deze op de bodem en aan de zijplaat vast zoals een Euro-brace. Een paneel dat vanzelf losraakt komt door het niet meer kunnen verdelen van krachten, bijvoorbeeld door waterpas-problemen, bollingen van glas, etc. De flexibele kitrand wordt dan het kind van de rekening.

Volgens mij kan je niet een enkel paneel opnieuw kitten. Nieuwe kit hecht niet op oude kit. Je moet dus de hele bak opnieuw kitten.
nieuwe kit hecht niet op oude kit, klopt, en oude kit moet volledig verwijdert worden voor dragende kracht. Dan heb je alleen 2 korte stukjes waar nieuwe silicone tegen oude komt, onderaan, waar onderkant aan voorkant en achterkant hangt, dit is niet dragend en is 2x2mmx15mm. Dragend gaat niet bij silicone, maar waterdicht normaal wel oude tegen nieuwe, en als het niet werkt pech en een natte garage. Heb wel haakse klemmen om glas mooi vast te zetten voor het kitten en rtv103 silicone.

We shall see, ik hou jullie op de hoogte

Ik heb hier ooit met een verhuizing een zijruit gescheurd. Ik heb de kitranden van die ruit losgesneden, alle kit rondom de ruit en de helft van de kit in de hoek verwijderd, en de te kitten stukken ontvet. Vervolgens alles aftgetaped met schilderstape, de randen van de ruit (op de hechtnaad) ingekit en erop/erin gedrukt. Daarna heb ik binnenin een rups gezet, en de boel gefixeerd met tape voor uitharding. De siliconenkit voor aquaria (van Bison) heb ik daarna afgestreken met zeepsop, de tape verwijderd, en klaar.

Het lijkt allemaal heel gevaarlijk, maar je hebt het over een waterdruk van meestal ongeveer 60cm diepte (hoogte van de bak), dat is 0.06 bar en stelt niet zoveel voor. De kit heeft een enorm hechtingspotentieel en is daarmee meteen ook veel zwaardere ruiten, primaire functie van de kit is om de krachten door te geven aan glasplaten en niet om te fixeren (ze worden ook niet hard, het is geen lijm). Dat gaat normaliter nergens meer heen, de zijruit zit hier dan ook al meer dan 10 jaar erin en de bak heeft al drie verhuizingen meegemaakt daarna.

Ben je toch bang dat het niet blijft zitten, snijd dan een plaatje glas ter lengte van de zijkant en kit deze op de bodem en aan de zijplaat vast zoals een Euro-brace. Een paneel dat vanzelf losraakt komt door het niet meer kunnen verdelen van krachten, bijvoorbeeld door waterpas-problemen, bollingen van glas, etc. De flexibele kitrand wordt dan het kind van de rekening.
Thx, ik verwacht ook wel geen problemen eigenlijk, in een vorig leven als aannemer nog kelders, zwembaden en vijvers waterdicht gemaakt, maar nu eerste keer aquarium, heb wel echt sterke industriele aquariumsilicone, zal wel nog paar weken duren eer ik deze ontvang

Zoals reeds meerdere malen aangehaald, is het dan groot belang om de oude kit te verwijderen.
Dit kun je doen door een aantal maal met een scherp mes over de kit te gaan.
Het zal je verbazen hoevaak je nog een vliesje aan oude siliconen van de ruit af kan schrapen. (Terwijl het lijkt alsof de ruit al kit vrij is)
Daarna kun je nog met een staalborstel op een boormachine de ruit af boenen.
Ook dan haal je nog wat kit weg.

En zeker niet vergeten om goed te ontvetten.
Niet met (brand)spiritus of gelijkwaardige alcohol. Dit laat een laagje achter.
Beter gebruik je aceton, isopropanol of een specifieke ontvetter.

Aan scherp mes kun je denken aan een nieuw afbreekmes of een ouderwets los scheermesje / mesje om verf van ruiten af te schrapen.

En niet onbelangrijk,
Laat de bak na het kitten goed uitharden.
Reken op 24 uur uitharden voor iedere mm kit.

Let wel:
Normaal heb je aan de binnenkant nog een afgestreken kit laag, deze moet je ook mee rekenen in de tijd voor het uitharden.
Voor een een ruit van 12 mm mag je dus gerust een dag of 7 a 8 rekenen voor een goede uitharding.

Succes

Dit was het ongelukje

20251223_143544.jpg

Glas er uit

IMG-20251223-WA0035.jpeg

Amerikaanse glasreiniger, ideaal voor dit klusje

image-1767006392599.jpg

20251229_121452.jpg20251229_121500.jpg20251229_123024.jpg

3 mesjes verder alle oude silicone er mooi af gekregen, volgende week 14/01 is het glas op maat klaar en tegen dan hopelijk ook de silicone geleverd, glas vastzetten met haakse klemmen en dan kitten, 2 weken laten drogen en dan vullen.

.
Hier zie je hoe een (nieuw) aquarium wordt gekit. Ook de volgorde van het plaatsen van de glasplaten. Lijkt me dat alleen een zijruit vervangen zeer riskant is. Normaal als laatste de voor of achterzijde.
Thx Jack, ik ga wel maar kitten eenmaal het glas vaststaat met haakse klemmen en spacers zodanig geen glas op glas risico.
Moest het eruit zien zoals op eind van filmpje kieper ik hem weg 🤣

Geen idee hoeveel ruimte er tussen de te kitten ruiten zit, maar je kan de ruit met cocktailprikkers uitlijnen.
Als de kit wat uitgehard is, kunnen de prikkers verwijderen worden.
Eventuele achtergebleven gaatjes zijn af te dichten met een beetje kit.

Het is te doen, been there done that. Check mijn dagboek, ergens rond 2003 als ik me niet vergis. Bij het verhuizen van een gebruikt aquarium de voorruit én zijruit van een bak van circa 600 liter beschadigd.

De tips uit dit onderwerp (heel goed ontvetten, aftapen, tijd nemen) zijn zeer zinnig. Gebruik goede kit, bijvoorbeeld die van Den Braven. De vraag die je je tevoren wel moet stellen is of de bak het werk waard is.

Succes!

Er is een aquarium club (zoet )vlakbij mijn woonplaats . Ik ben eens in hun atelier geweest en zij doen dat constant met nooit een probleem. Zelf zou ik het durven maar als ik heb bezig hoor is het precies een fluitje van een cent.(erg gemakkelijk als dit toevallig een Vlaams gezegde is)
Denk een fluitje van een franc dan...

Het is te doen, been there done that. Check mijn dagboek, ergens rond 2003 als ik me niet vergis. Bij het verhuizen van een gebruikt aquarium de voorruit én zijruit van een bak van circa 600 liter beschadigd.

De tips uit dit onderwerp (heel goed ontvetten, aftapen, tijd nemen) zijn zeer zinnig. Gebruik goede kit, bijvoorbeeld die van Den Braven. De vraag die je je tevoren wel moet stellen is of de bak het werk waard is.

Succes!
Thx Tanne, is een red sea 525g2 van 1.5 jaar oud, dus wel de moeite om wat tijd in te steken, tijd nemen zeker belangrijk en ga ik ook doen, alle andere tips ook en kit is momentive rtv103. Ik post in dagboek het verdere verloop, of het nu goed gaat of niet!

Thx Tanne, is een red sea 525g2 van 1.5 jaar oud, dus wel de moeite om wat tijd in te steken, tijd nemen zeker belangrijk en ga ik ook doen, alle andere tips ook en kit is momentive rtv103. Ik post in dagboek het verdere verloop, of het nu goed gaat of niet!
Als je dan toch bezig bent... maak dan meteen wat glasstroken die je over de bodem van de voor naar de achterkant kit (links en rechts ook vastkitten aan zijruit, en een middenstrook). Je bent dan waarschijnlijk meteen van je risico af dat de kitnaad van de G2 alsnog na de garantieperiode losraakt, het is een kleine inspanning en het slaapt en stuk beter lijkt me 🫣 !

Back
Bovenaan