Ik heb hier ooit met een verhuizing een zijruit gescheurd. Ik heb de kitranden van die ruit losgesneden, alle kit rondom de ruit en de helft van de kit in de hoek verwijderd, en de te kitten stukken ontvet. Vervolgens alles aftgetaped met schilderstape, de randen van de ruit (op de hechtnaad) ingekit en erop/erin gedrukt. Daarna heb ik binnenin een rups gezet, en de boel gefixeerd met tape voor uitharding. De siliconenkit voor aquaria (van Bison) heb ik daarna afgestreken met zeepsop, de tape verwijderd, en klaar.
Het lijkt allemaal heel gevaarlijk, maar je hebt het over een waterdruk van meestal ongeveer 60cm diepte (hoogte van de bak), dat is 0.06 bar en stelt niet zoveel voor. De kit heeft een enorm hechtingspotentieel en is daarmee meteen ook veel zwaardere ruiten, primaire functie van de kit is om de krachten door te geven aan glasplaten en niet om te fixeren (ze worden ook niet hard, het is geen lijm). Dat gaat normaliter nergens meer heen, de zijruit zit hier dan ook al meer dan 10 jaar erin en de bak heeft al drie verhuizingen meegemaakt daarna.
Ben je toch bang dat het niet blijft zitten, snijd dan een plaatje glas ter lengte van de zijkant en kit deze op de bodem en aan de zijplaat vast zoals een Euro-brace. Een paneel dat vanzelf losraakt komt door het niet meer kunnen verdelen van krachten, bijvoorbeeld door waterpas-problemen, bollingen van glas, etc. De flexibele kitrand wordt dan het kind van de rekening.