Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Henkie is overleden

Jeffrynr1

ZeewaterForum lid
Henkie overleden na 24u in aquarium 206ltr.
Aquarium draait sinds juli,
2 nemo’s en gramma loreto doen het al maanden goed.

Kan het stress zijn geweest dat henkie zo snel dood ging ?
Heb wel last van Dino’s maar dacht dat die de oorzaak niet kunnen zijn….?
Nitraat is 0.

Bijlagen

• IMG_3545.jpeg
    IMG_3545.jpeg
    123,2 KB · Weergaven: 73
Allereerst, Salarias fasciatus is geen makkelijke vis. Ze eten zelden vervangend voer. Ze worden massaal en goedkoop verhandeld en dus extra slecht behandeld gedurende vangst en transport. Uitval is dus gigantisch.

Uit bovenstaande volgen de volgende twee meest waarschijnlijke oorzaken:
1) de vis was al verhongerd en is toevallig snel in jouw bak overleden.
2) de vis had een ziekte.

Voor het vervolg:
Een bak van 200L zonder uitgebreide algengroei is ook geen goed onderkomen voor een algen etende vis met grote trek die hoogstwaarschijnlijk geen vervangend voer eet. Daarnaast zijn het ook nog eens behoorlijk grote vissen.
Mijn advies is dus ook: kies een andere blennie soort. Er zijn er talloze, werkelijk keuze te over. Voor jouw bak adviseer is een kleinere soort.
Ecsenius stigmatura is bijvoorbeeld waanzinng leuk. Toevallig is dit ook nog eens een van de weinige soorten die ook goed als koppeltje houdbaar zijn. Nog leuker.

Nitraat is 0.
Dino’s kunnen wel degelijk de oorzaak zijn , er zij Dino’s die giftig zijn voor vissen dus zij eten deze en einde verhaal , dit kan gebeuren bij alle alg eters die Dino’s eten ik heb het zelf 1 maal meegemaakt helaas .
Dus wacht met nwe vissen tot het het dino probleem hebt opgelost.

Nitraat is 0.
Het kan aan mij liggen maar ik zie helemaal geen alg in je bak. Dat is wel een soort van voorwaarde wanneer je deze vis gaat inzetten. Bij mij deed hij het fantastisch toen ik veel algen had. toen dat minder en minder werd begon ik me zorgen te maken want hij at geen diepvries of vlokken. Uiteindelijk heb ik nu vrijwel geen algen meer en eet hij inmiddels wel diepvries en vlokken. Hij heeft dit echter maanden genegeerd.
Kan een hele lastige vis zijn maar zonder algen in je bak wordt het heel erg lastig.

Dino’s kunnen wel degelijk de oorzaak zijn , er zij Dino’s die giftig zijn voor vissen dus zij eten deze en einde verhaal , dit kan gebeuren bij alle alg eters die Dino’s eten ik heb het zelf 1 maal meegemaakt helaas .
Dus wacht met nwe vissen tot het het dino probleem hebt opgelost.
Ik heb er ook 1 en dinos, maak me meteen zorgen te maken, mijne doet wel goed, doe soms voor de zekerheid ook wat groen voer voor hem in een klipje hangen

Ik heb in mijn eerste aquarium ook een henkie gehad en een flinke uitbraak van dino's. Henkie had hier geen last van zo ver ik kon zien. Dit was wel een exemplaar dat goed diepvriesvoer pakte.

De foto van de vis is niet heel duidelijk, maar hij lijkt daar niet heel mager/uitgehongerd te zijn eigenlijk.

Kan de vissuggestie van Erbe aanraden overigens. Ontzettend leuk visje is dat met veel karakter en in het echt ook erg mooi. En pakt goed diepvriesvoer en eet daarnaast ook algen bij.

Mijn henkie at in het begin ook geen bevroren voedsel en/of wafels/nori.

Uiteindelijk wel toen hij andere grazers hiermee aan de slag zag gaan en is toen gelukkig overgestapt , maar wat de andere leden al zeggen. wellicht moet je er een beetje geluk mee hebben.

Heb je nu niks aan maar wellicht voor in de toekomst
Echt een toffe vis. zeker omdat het maar blijft doorgaan met grazen. Net een koe

Back
Bovenaan