Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gorgoon

Mijn blauwe gorgoon is naar een nieuw mooi ,zeer mooi huisje vertrokken. Nightwish zorg goed voor hem. Bedankt dat ik te gast mocht zijn en ik vind je bak super!

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Mijn blauwe gorgoon is naar een nieuw mooi ,zeer mooi huisje vertrokken. Nightwish zorg goed voor hem. Bedankt dat ik te gast mocht zijn en ik vind je bak super!

Mooie oplossing! Helaas illustreert je verhaal wel dat impulsaankopen vaak tot teleurstelling leiden. In dit geval dankzij Marcel niet, maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat je van je nieuwe gorgoon meer plezier hebt!

Mooie oplossing! Helaas illustreert je verhaal wel dat impulsaankopen vaak tot teleurstelling leiden. In dit geval dankzij Marcel niet, maar je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat je van je nieuwe gorgoon meer plezier hebt!
Wat kan ik doen om dit te verkomen. Waar kan ik genoeg info vinden over het gewenste dier. Want de verkopers geven ons niet de juiste info.

Tja mooi gesproken, maar meestal zit de aquariumwinkel niet om de hoek en hebben de winkels de koralen niet online staan.

Dus na een half uurtje tuffen om bij je favoriete winkel te komen, en je komt er achter dat de koralen die je bestudeerd hebt helaas niet terug te vinden zijn in de stekkenbak, dan is vrijwel alles een 'impulsaankoop'?

voortaan laptop mee?
;)

Tja mooi gesproken, maar meestal zit de aquariumwinkel niet om de hoek en hebben de winkels de koralen niet online staan.

Dus na een half uurtje tuffen om bij je favoriete winkel te komen, en je komt er achter dat de koralen die je bestudeerd hebt helaas niet terug te vinden zijn in de stekkenbak, dan is vrijwel alles een 'impulsaankoop'?

voortaan laptop mee?
;)

Dit probleem herken ik wel ;)

Je kan alles nog zo leuk uitzoeken op het web, maar in de winkel ziet alles er toch net even anders uit, en zie je ineens toch dat stukje koraal wat je nog niet eerder op het web was tegengekomen... en dan? :D

voortaan laptop mee?
;)

Tegenwoordig hebben de meesten wel een smartphone en 4G?
Zo heb ik al veel verkeerde aankopen voorkomen.
www.reeflex.net is een vertaling van meerwasser lexikon en is een zeer uitgebreide database.
Ken je de naam van het dier? Dan kan je deze simpelweg eventjes googelen om snel wat info te verzamelen.
Zo keek ik van de week naar een zeer knap wormvisje, op het eerste zicht ideaal voor een nanootje aangezien deze maar 3-4cm groot was. Deze opgezocht en blijkt dat deze helemaal niet zo geschikt was als gedacht en daar kwam ik op enkele minuten tijd achter.
Zo worden er ook vaak verkeerde benamingen aan vissen en/of koralen gegeven, dit kan je dan ook meteen checken en de verkoper hier eventueel attent op maken.
Ik vertrouwde de verkopers ook telkens tijdens mijn eerste zeewaterjaren maar uit ervaring heb ik geleerd dat je dit spijtig genoeg beter niet doet, het blijven nog steeds verkopers en geven regelmatig bewust of onbewust de verkeerde info en onze hobby is al ingewikkeld genoeg.

Grtz,
Matthijs

voortaan laptop mee?
;)

Tegenwoordig hebben de meesten wel een smartphone en 4G?
Zo heb ik al veel verkeerde aankopen voorkomen.
www.reeflex.net is een vertaling van meerwasser lexikon en is een zeer uitgebreide database.
Ken je de naam van het dier? Dan kan je deze simpelweg eventjes googelen om snel wat info te verzamelen.
Inderdaad zo Matthijs. :) Als je lang genoeg mee draait ken je veel soorten uit je hoofd, maar alle soorten is natuurlijk onmogelijk. En als je korter bezig bent, zijn zelfs de standaard-soorten nog niet allemaal vanzelfsprekend.

In vrijwel alle gevallen weet de winkelier de correcte naam, alleen al via de paklijst bij zijn levering. Met je smartphone en www.reeflex.net en www.meerwasser-lexikon.de kom je al enorm ver. In elk geval kun je jezelf (en de dieren) voor grote blunders behoeden.

In de meeste gevallen is het om zo te 'filteren' niet eens nodig om tot op soort-niveau te determineren: in grote lijnen hangen veel eigenschappen niet met de soort, maar met de familie samen. Enkele voorbeelden: Hoewel de ene Acropora bijvoorbeeld wat gevoeliger is dan de andere, stellen ze allemaal bepaalde minimum-eisen aan zaken als licht, stroming en waterkwaliteit. De ene koraalvlinder is 'veiliger' dan de andere, maar geen van allen zijn ze reefsafe en allemaal zijn ze behoorlijk gevoelig. Et cetera. Veel van deze tips staan ook in mijn boekje, maar eerlijk is eerlijk: niet elke misser kun je op die manier voorkomen. Per dier opzoeken is altijd het beste idee.

Staat mijn gorgoon zo goed?
3c1bd6438fc7d1cdc0c77fdd0b6727ec.jpg

Ja doet die ben bang voor te veel stroming😉. Hij trekt de poliepen terug😯

Das toevallig , volgens mij heb ik vanmiddag dezelfde als uit de eerste post gekocht , die blauwe .
Stond na een kwartiertje al mooi uit .
Maar bijvoeren is wel iets wat ik vooraf heb ingecalculeerd .

Bij voeren is het probleem ook niet 😉. Maar de rest wat deze gorgoon nodig heeft. Ik lees overal dat hij op langer termijn erg moeilijk is. Ik heb geen spijt dat ik hem bij iemand met 25jr ervaring heb achterlaten. Heel veel succes. Hoop dat je er veel plezier aan beleef 😀

Ik hoop het ook , was men duurste aankoop tot op heden qua bestand .
In mijn andere bak staat een andere "makkelijkere" gorgoon , die doet het prima ,vandaar een poging voor stapje omhoog .
Wat versta je onder "de rest" ?

Die van mij was niet duur. Voor de moeilijkheid.😅

Hoi Joyce,

Is normaal dat een gorgoon na een verhuizing (andere omstandigheden), en tijdje z'n poliepen niet laat zien.

Komt wel goed denk ik, dit is een geen lastige om te houden.

Ja doet die ben bang voor te veel stroming😉. Hij trekt de poliepen terug😯

Zelf ben ik ook altijd erg geïnteresseerd naar dit koraal mij mening is dan ook dat met alleen wat TLC (Tinder Love and Care) je dit koraal niet in leven gaat houden.

zo moeten de poliepen niet tegen de storing in staan staan maar met de stroming mee wijzen,
copepods is het voer dat ze goed eten, en dat waar ze ge-colled worden op de kop groeien.

hoe dan ook hier heb ik iemand gevonden die zegt dat hij het koraal met succes kan houden en zelfs laten groeien

http://www.nano-reef.com/topic/336008-blueberry-gorgonian-acalycigorgia-care-and-culture/

succes ;)

Back
Bovenaan