Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

13/3
21:15 water is weer mooi helder, alleen nog wat zweefvuil. Dit komt omdat ik afwisseld en veel stroming heb. Nagenoeg geen dooie hoeken heb.
Het flap probleem die ik een paar weken terug had, is volledig weg en de bodem is nagenoeg wit.
Dit is weer het bewijs dat een hogere fosfaat en nitraat geen flap veroorzaakt.
Fosfaat= 0,24 en nitraat = 5
Teveel Ditritus + teveel/verkeerd licht + te weinig stroming is de oorzaak van flap daar blijf ik bij.
Na he maken van de foto weer 10ml ijzer gedoseerd. Wederom na 20 minuten een waas.

Morgen middag ga ik weer het fosfaat meten en afhankelijk daarvan ga ik weer de dagelijks fosfaat dosering aanzetten.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1363463840470.jpg
    uploadfromtaptalk1363463840470.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 44
Vandaag 40 liter water aangevuld op mijn rif.
Door regelmatig water weggeven met stekken en afschuimen is het SG gedaald naar 1,0232. Deze is nu weer aangevuld tot 1,0238
Hoe doe ik dat?
Ik gooi alle afgewogen zouten en mineralen een voor een in de sump.( dit is geen kant en klare zout).
Daarna gooi ik 40l leiding water erbij.
Leiding water gebruiken doe ik juist om het "vuile" toe te voegen. Waaronder silicaten en andere onbekende spore elementen.
Na het indampen zal de beoogde sg bereikt worden.

m.v.g. Glenn

:rolleyes:Hey Glen je hebt het er maar druk mee ,Ik ben ook van mening dat leidingwater nog niet zo slecht is , nadat mijn toorts is gaan minderen heb ik de afschuimer elke dag op een teidschakelaar gezet - 2 uur uit en bij mijn osmossewater per kan 5 liter leidingwater gegooid na twee dagen kwam hij weer iets bij ,nu een waterverversing van 60 liter , Dat leidingwater doe ik voor het beetje nitraat en fosvaat gr jaap

:rolleyes:Hey Glen je hebt het er maar druk mee ,Ik ben ook van mening dat leidingwater nog niet zo slecht is , nadat mijn toorts is gaan minderen heb ik de afschuimer elke dag op een teidschakelaar gezet - 2 uur uit en bij mijn osmossewater per kan 5 liter leidingwater gegooid na twee dagen kwam hij weer iets bij ,nu een waterverversing van 60 liter , Dat leidingwater doe ik voor het beetje nitraat en fosvaat gr jaap

Kijk jaap, jij snap precies wat ik bedoeld. Ik ben nu een stap verder, want Ik heb voor nitraat en fosfaat de juiste middelen om exact te doseren, dus hoef ik voor die stoffen niet te vertrouwen op een "shot vuil water".
De shot vuilwater is nu voor de silicaat en de onbekende spore elementen.

Het sleutel element van de toorst is nitraat moet > 0,5ppm.

m.v.g. Glenn

13/3
21:15 water is weer mooi helder, alleen nog wat zweefvuil. Dit komt omdat ik afwisseld en veel stroming heb. Nagenoeg geen dooie hoeken heb.
Het flap probleem die ik een paar weken terug had, is volledig weg en de bodem is nagenoeg wit.
Dit is weer het bewijs dat een hogere fosfaat en nitraat geen flap veroorzaakt.
Fosfaat= 0,24 en nitraat = 5
Teveel Ditritus + teveel/verkeerd licht + te weinig stroming is de oorzaak van flap daar blijf ik bij.
Na he maken van de foto weer 10ml ijzer gedoseerd. Wederom na 20 minuten een waas.

Morgen middag ga ik weer het fosfaat meten en afhankelijk daarvan ga ik weer de dagelijks fosfaat dosering aanzetten.

m.v.g. Glenn

Mooie foto!

Lekker bezig glenn :-) al ben ik van mening dat je teveel rommelt met fosfaat en ijzer .
Ijzer en fosfaat is ook niet in een keer te doseren zal elkaar altijd tegen werken .
Lees binden en worden afgeschuimd .
Tenzij je het ijzer in een gechelateerde vorm kan toevoegen .
Niet beïnvloedbaar door " fosfaat " of vise versa.
Groetjes Rob Charite

Lekker bezig glenn :-) al ben ik van mening dat je teveel rommelt met fosfaat en ijzer .
Ijzer en fosfaat is ook niet in een keer te doseren zal elkaar altijd tegen werken .
Lees binden en worden afgeschuimd .
Tenzij je het ijzer in een gechelateerde vorm kan toevoegen .
Niet beïnvloedbaar door " fosfaat " of vise versa.
Groetjes Rob Charite

Ik werk met een ijzer chelaat rob, het is FeSO4 met natrium citraat. Op de een af ander manier gaat de verbinding toch los. Ik relateer het aan de niveau van het fosfaat.
Ik heb nu er nu inmiddel besloten om te gaan werken me een wekelijkse dosering ijzer i.p.v dagelijks.
Ga nu ijzer afbouwen, omdat het ontbonden chelaat ook als koolstofbron werkt. namelijk 2x zo sterk als azijn.
m.v.g. Glenn

Door voorgaande opgedane ervaringen kan ik stellen:
Ijzerchelaat (dat is het n.l.) kan als secundair toepassing een Instant fosfaat verwijderaar + nitraat verwijderaar (koolsstofbron) toegepast worden.
Dit in combinatie met subtiel bijdoseren van fosfaat kan weleens de sleutel zijn van veel hardnekkige nitraat problemen.

m.v.g. Glenn

Glenn, wilde je nog water van me hebben?
Ik ben weer heelhuids thuis..

he Glenn :)
Je zou je eens in Redfield moeten verdiepen .
Zijn systeem , Redfield ratio , is gebaseerd op marine algen .
Groetjes rob charite

he Glenn :)
Je zou je eens in Redfield moeten verdiepen .
Zijn systeem , Redfield ratio , is gebaseerd op marine algen .
Groetjes rob charite

Hoi rob, daar lig een deel van de basis van mijn manier van denken.
Die verhouding van van 1:62 PO4:NO3 hanteer ik.
Tevens zijn er ander relaties die ik nog niet mee aan de slag ben geweest. De huidige fase is ijzer.

Maar goed dat je mij er weer op wijst, want soms dwaal ik af en vergeet ik iets.
Elke keer dat je een artikel leest kijk je er anders tegenaan.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Hoe kom jij aan 1:62 dan ?
Stikstof fosfor verhouding van R.R is 16 :1 ?
Officieel 102 :16 :1
Groetjes Rob Charite

Eens in de 6 maanden doe ik de bodem afhevelen met een kleine 40 liter, die ik ook gebruik om het zand te spoelen. Dit doe ik meestal als ik last krijg van hardnekkige flap, dus niet tegen ongewenste processen in de bodem.
Het een kan natuurlijk het gevolg zijn van het ander.
Soms doe ik eens in de 2-3 maanden de bodem met een pompje omwoelen. Dit doe ik als het zand een kleurtje krijgt.

Back
Bovenaan