Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Waas om 10:30 in het aquarium na het doseren van 15,9ml ijzer om 8:00. 10ml fosfaat om 10:00.

Wat gebruik je als ijzertoevoeging? Als er een waas ontstaat, lijkt het er op dat het ijzer samen met het toegediende fosfaat een verbdinging aangaat en in onoplosbare vorm neerslaat.

Laatst bewerkt:
Ijzersulfaat met natriumcitraat. ik denk dat het recept of de combinatie nog moet worden getweaked. Het heeft altijd goed gewerkt hier, maar voorheen doseerde ik niet zoveel. Op zich kan het hier geen kwaad. ik meet altijd en doseer nooit over een theoretische waarde van 0,25ppm.
maar ik ga misschien overwegen minder te gaan doseren om te zien wat het effect is in kleur als met de waas.

Wat gebruik je als ijzertoevoeging? Als er een waas ontstaat, lijkt het er op dat het ijzer samen met het toegediende fosfaat een verbdinging aangaat en in onoplosbare vorm neerslaat.

voor morgen ga ik het ijzer dosering op 15,9/3 = 5,3 liter zetten. kijk ik morgen wat het effect is.
ik begin toch heel sterk het idee te krijgen dat ijzer en fosfaat doseren elkaar opheffen.
Dus ik ga minder ijzer doseren om te kijken of mijn fosfaat stabieler blijft, alhoewel ik 0,08 meet vertonen een aantal lps koralen signalen dat het 0,02 is. tegenstrijdige gegevens dus!
Het kan dus zijn dat er niet opneembare fosfaten gemeten wordt......:confused:

Vandaag de T5 lampen verder van de voor en achterruit geplaatst. Ze schenen teveel op de ruiten waardoor deze oplicht en er een blauwe waas op de voor en achteruit aanwezig was. Dit accentueert ook de krassen op de ruiten. Tevens ontstaat er sneller aanslag op de ruiten. Daarnaast krijgen de koralen nu meer licht waardoor het contrast nog hoger wordt. De afstand was eerst 10-13cm vanaf de ruiten Nu staan de eerste en laatste lamp ~20cm van de ruiten af.

Nadat ik mij maandenlang af en aan geirriteerd heb aan een rode tepel anemoon. Is hij vandaag aan de wandel gegaan, waardoor ik hem lekker kon uitvangen. Eindelijk is ie eruit.
Ik had al van alles geconstrueerd, zodat hij uit de buurt bleeft van mijn montiplaat, tubistrea peltata en goniopora. Uiteindelijk vond hij blijkbaar dat zijn bewegingsvrijheid te weinig werd. Ik blij. Nu mag hij zijn best gaan doen in de opvangbak.

m.v.g. Glenn

Ziet er allemaal goed uit Glenn, kan niet wacht om samen met Martin een rondje te doen en ook jouw aquarium te bewonderen :)

Wurdimani's zijn 100% berghia moordenaars. Ik stop er net 5 in mijn rif en binnen 3 minuten heeft een wurdimani er 2 in stukken gereten voor mijn ogen.

Dat zwakt mijn vorige stelling, dat de gele lipvis een gevaar vormt voor de slakken af. Ik heb het toen niet zien gebeuren, maar nam het aan toen ik de resten zag.

Wurdimani's zijn dus niet te combineren met Berghia slakken, om aptasia te bestrijden.

Nu moet ik een manier verzinnen, om deze 2 nutteloze vandalen uit mijn rif te verwijderen

m.v.g. Glenn

Wurdimani's zijn 100% berghia moordenaars. Ik stop er net 5 in mijn rif en binnen 3 minuten heeft een wurdimani er 2 in stukken gereten voor mijn ogen.

Dat zwakt mijn vorige stelling, dat de gele lipvis een gevaar vormt voor de slakken af. Ik heb het toen niet zien gebeuren, maar nam het aan toen ik de resten zag.

Wurdimani's zijn dus niet te combineren met Berghia slakken, om aptasia te bestrijden.

Nu moet ik een manier verzinnen, om deze 2 nutteloze vandalen uit mijn rif te verwijderen

m.v.g. Glenn

Lokken met een berghia'tje :p

Omdat mijn calcium sinds 18feb2012 steevast binnen 3dagen onder de 420 kwam na het doseren tot 440 met 85-110 gram CaCl2, ben ik vandaag de boel weer op een Doseerpomp gaan zetten en doseer effectief 21 gram per dag van een verzadigde oplossing.
Op 6 jan2013 was ik ermee gestopt, omdat mijn Ca op 500 stond. Op 6feb stond het nog op 470 en op 18 feb was het 400.
In de periode 28 dec-6feb was de kalk reactor efficient bezig en je zag de inhoud verbruikt worden. Dit gebeurde na het verwijderen van uitstroom container. De weken daarna lijkt het weer in opbrengst teruggevallen te zijn naar de oude situatie, waarbij ik moet aanvullen met CaCl2.
Wat wel opmerkelijk is dat de koralen in de periode 6feb2013 tot heden een groeispurt hebben meegemaakt van wel 20mm op sommige acro soorten.
Juist die acro soorten zijn in kleur teruggelopen. Ook merk ik dat mijn fosfaat en nitraat in die periode ook lager is gegaan dan mijn target. Waardoor ik meer van beide moest bij doseren.

m.v.g. Glenn

Mijn voorlopige conclusie:
De situatie was op 25 dec 2012 ideeal. Kleur optimaal waterwaarden optimaal.
Koraal staan in de startblokken en gaan groeien. Door de groei worden de mineralen en voedingsbronnen uitgeput. Mede door het plaatsen van een zandbodem maak ik een fout. Bij de plaatsing van de zandbodem (25dec) stijgt mijn fosfaat tot 0,16ppm. Ik dus gelijk dosering fosfaat gestopt.
Met een paar dagen (5) was de fosfaat weer normaal 0,08. Echter heb ik de bij het hervatten een lagere dosis dan voorheen geprogrammeerd. Waardoor ik op een hegeven moment weer op de 0,02 fosfaat zat. Zoals ik al meer aagegeven heb " mijn koralen" houden niet van fosfaat < 0,02.
Daarbovenol dat heg verbruik van calcium toegenomen is terwijl de reactor minder efficient is gaan werken en ik had de automatische Aanvullende dosering van CaCl2 gestopt.

m.v.g. Glenn

:biggrin:hey Glen weer lekker bezig zie ik , een lage kh is niets mis mee hoor ik heb jaren op 7 kh gedraaid en ging ook goed nu ook rond de 10 en gaat ook lekker alleen de toorts staat wat geknepen gr jaap

Back
Bovenaan