Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Dikke "dubbeltak" gorgoon
in 2005 gekocht als een gorgoon van 20cm met 1 vertakking, is nu meerdere keren vertakt en is 50cm hoog.
nog nooit gestekt (is geen snelle groeier) 1x een aflegger van 5cm losgelaten, maar die kreeg ik niet vast op stek steen en is ergens tussen het rif verdwenen.
hoeft niet bij gevoerd te worden en staat goed in het licht.

Bijlagen

• IMG_2787.jpg
    IMG_2787.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_2788.jpg
    IMG_2788.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 36
Heej glenn , ben een nieuwe volger van je dagboek.. heel indrukwekkend en verbazend interessant! Nu zag ik 2 pagina's geleden je meetresultaten.. je had een calcium tekort.. en heb je cacl2 toegevoegd... Mag ik je om advies vragen? Ik heb een 600l inhoud en mijn calcium zit op 400ppm.. wat moet ik nu toevoegen om doe op 440/460 uit te laten komen? En je schrijft dat no3 hoog moet zijn.. is dit specifiek om alles te laten groeien? En krijg je daar geen algen groei door? Of is dat het geheim van de smid? Ben nog niet heel je dagboek door gelezen maar ga ik zeker doen! Super!

Mvg Jeroen

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk

Heej glenn , ben een nieuwe volger van je dagboek.. heel indrukwekkend en verbazend interessant! Nu zag ik 2 pagina's geleden je meetresultaten.. je had een calcium tekort.. en heb je cacl2 toegevoegd... Mag ik je om advies vragen? Ik heb een 600l inhoud en mijn calcium zit op 400ppm.. wat moet ik nu toevoegen om doe op 440/460 uit te laten komen? En je schrijft dat no3 hoog moet zijn.. is dit specifiek om alles te laten groeien? En krijg je daar geen algen groei door? Of is dat het geheim van de smid? Ben nog niet heel je dagboek door gelezen maar ga ik zeker doen! Super!

Mvg Jeroen

Welkom jeroen, veel plezier met het lezen. Bijna alles wat ik ervaren heb en weet staat hier ergens. Elk ( voor mij) denkbare scenario heb ik al eens geprobeerd en heb ik inmiddels verwerk in een oplossing.
Ik ga van een "algemene streefwaarde" uit van po4/ no3 van 0,08 n 2,5ppm.
Ik heb geen last van algen. Mijn bak is wat dat betreft zelfs steriel.

Vertel eens meer over je bak. Kh,Ph,Ca,PO4,NO3,Mg. De eerste 5 zijn van levens belang voor koralen.

Om bij 600l met de CA van 400-460ppm te gaan moet je werken met CaCl2 volgende de volgende berekening (460-400)*(600/100)*0,367gr= 132gr. Te doseren is in de eerste instantie delen door 3, 132/3= 44 gram. Na de eerste dosering altijd meten. Groot kans dat ie dan op de gewenste waarde staat (~460). is dit niet geval, dan mag je de berekening opnieuw uitvoeren met de dan gemeten waarde (gedeeld door 3). Persoonlijk heb ik nooit slechte ervaringen gehad met het op peil brengen van Calcium op deze wijze (400>460 in één keer).

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
De bekende Fijne gorgoon, groeit mega hard en heb ik wel 100 keer gestekt in de afgelopen jaren.
de kleur is bij mijn rossig i.p.v. bruin, dat heeft mogelijk te maken met mijn water samenstelling i.c.m. verlichting.
ik heb hem op meerdere plaatsen in de bak zitten

Bijlagen

• IMG_2791.jpg
    IMG_2791.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 37
  • IMG_2792.jpg
    IMG_2792.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 32
Heej glenn, dank je!

Mijn bak is 475 liter met een sump van 125 liter dus neem aan dat het wel over de totale water inhoud gaat toch.. heb gisteren de waardes getest mijn Ph is 8,0 kh is 7,6 wat ik nu aan het omhoog brengen ben met Red sea reed foundation B.. mg is 1390 ca is 400 Po4 is 0,08 en no3 < 0,01 no2 0,5.. ik doe eens per 2 weken een waterwissel van ong. 30 liter! heb zout voor de balling méthode liggen mg-cl,mg-solfaat, nahc03 en ca-cl.. heb het al eens geprobeerd. Magnesium ging goed want had ik maar 2 dingen voor nodig die ik heb en die zijn goed op peil te houden! alleen het calcium vind ik dus wat moeilijker, vind de balling methode niet helemaal duidelijk.. heb dit spul bij reefco*ner gehaald en deze verwees me naar de calculator op zijn site.. alleen staan nog wat andere dingen bij die voor mij een raadsel zijn qwa oploszouten! Wat ik tot nu toe van je dagboek heb gelezen is echt super interessant en ga het dus zeker verder lezen.. ik ben alleen nog niet zover dat ik alles zelf ga experimenteren.. maar zou dat wel willen moet alleen alles meer duidelijk zijn! Met jouw ervaring en experimenten kan ik veel van opsteken! :D dus als je dat een beetje wil overbrengen heel graag!!

Mvg Jeroen

Hee Glenn,

Goed te lezen allemaal.
En mooie verbouwing weer lekker klussen dus...

En voor een goede oprechte garage moet je eens naar Westcam gaan in de spaanse polder is ooit van een bekende van me geweest maar die heeft het verkocht aan een turk en is nog steeds een top tent waar je niet wordt afgezet!
zo een paar drukke dagen gehad.
dinsdag een zending binnen van:
6 extra Magnifica's
1x tominiesis
1x strigosis
ze zijn allemaal ff in de opvangbak gezet.
helaas heeft de strigosis het niet gered.(stres?)

gisteren 2 auto's laten keuren bij kwikfit op de abraham van stolkweg (rotterdam)
2x terecht afgekeurd (1x gat in achterlicht) (1x kapot lampje in achterlicht)
Wat ze er dan nog bij verzinnen om je op kosten te jagen is pure oplichterij.
3x banden (zouden scheuren tot canvas hebben)...... neen dus ! meer een paar licht parkeer beschadigingen!
2x rem slangen (zoude canvas vertonen) ...... neen dus! slangen waren nog soepel en hadden niet eens beschadiging.
ze hadden zeker gehoopt dat ik zei repareer maar.... neen dus! .... never en nooit meer naar de kwikfit.
Wat een stelletje oplichters. Achteraf lees ik de verhalen op klachten.nl .... ik kan zeggen ik herkend dat helemaal ........ niet dat de merk dealer helemaal schoon is van dit soort praktijken, maar die pretenderen niet dat ze voordeliger zijn.
Ik ben gelijk een achterlicht gaan halen in mijdrecht en gemonteerd voor 60e.
Vandaag één auto bij een andere garage laten afmelden, want bij kwikfit moet je betalen voor een herkeuring en dat gun ik ze niet.
De andere auto ga ik morgen afmelden. Zomer banden eronder en lampen vervangen. (de rem slangen niks mis mee)

gisteren heb ik de hele avond besteed aan een verbouwing op mijn riftop.
daarbij zij er heel wat stekken vrijgekomen en heb ik een aantal acros kunnen plaatsen.
ik ben tevreden met het resultaat.

de stekken allemaal op en voetje gezet en ze in een advertentie gegooid

foto's van de verbouwing volgen nog, het licht is al uit.

aquarium gaat goed dennis, als zijn de kleuren weer iets minder dan 25dec, maar dat ben ik nog aan het analyseren hoe dat komt.

je was zeker nog niet zover gekomen met het lezen , dan had je gezien dat ik ook zelf aan me auto sleutelt. ik heb alleen een APK afmeld punt nodig.
natuurlijk ben ik geen keurmeester, dus weet ik ook niet alles , maar ook hier leer ik van (liefst zonder een hoop te betalen)

Hee Glenn,

Goed te lezen allemaal.
En mooie verbouwing weer lekker klussen dus...

En voor een goede oprechte garage moet je eens naar Westcam gaan in de spaanse polder is ooit van een bekende van me geweest maar die heeft het verkocht aan een turk en is nog steeds een top tent waar je niet wordt afgezet!

Ook daar ben je aan het juiste adres. Anders weet ik nog een station daar kun je voor 100 euro altijd worden goed gekeurd.....

Ook daar ben je aan het juiste adres. Anders weet ik nog een station daar kun je voor 100 euro altijd worden goed gekeurd.....

Maar dat willen we niet,(goedkeuren ongeacht de staat) het moet wel veilig blijven:D. Als het zover mocht komen weet ik je te vinden.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Harde medium Gorgoon, heb ik ooit (2006) bij mefisto vandaag gehaald als een "gele gorgoon".
het is een gorgoon die een harde witte kalk skelet heeft (net als bij de krul gorgoon, maar dan wit).
kleur is bruin bij mij en ik heb de indruk dat ie bij weinig licht of geel licht ook geler kleurt.
hoeft niet bijgevoerd te worden en groeit gestaagd, en zeker niet snel. Kan alles hebben als het betreft fosfaat en nitraat (zowel arm als erg vuil) maar het pretigst vindt hij toch de bekende PO4/NO3 van 0,08/2,5.

Bijlagen

• IMG_2784.jpg
    IMG_2784.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 29
  • IMG_2785.jpg
    IMG_2785.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 24
Medium Dikke gorgoon met flexibele kern, deze is bruin en heeft grote pluizige poliepen. Hij zo slap dat het net elastiekjes lijken die met moete rechtop kunnen staan.
Deze heb ik niet zo lang terug een stuk van seaflower gekocht, waarschijnlijk is dat dezelffe als ik laatst vabn dennis gehad heb.
Hier weet ik nog niet zoveel van, maar ga ervan uit dat het dezelfde behandeling vraagt als de andere gorgonen.

Bijlagen

• IMG_2795.jpg
    IMG_2795.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2794.jpg
    IMG_2794.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 22
Deze oren doen het de laaste tijd erg goed. Ze vermenigvuldigen zich sinds ik de erboven gelegen kenya boom flink heb gesnoeid. Ik vermoed dat dat niet de enige reden is. Stroming zou ook invloed moeten hebben, want het hoekje is ook minder vuil.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1362488123861.jpg
    uploadfromtaptalk1362488123861.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 30
Hallo,
Is al weer een aardig tijdje geleden dat ik eens bij je ben geweest. Maar je dagboek blijf ik altijd graag lezen. Mooi verslag en analyses, zeer handig :). Ik zie dat er steeds meer harde koralen in zijn gekomen en da,t die het ook goed doen. Nou vroeg ik mij af, draai je nog steeds met uitsluiten t5 verlichting?? Hoe diep was je sierbak ook al weer? En heb je al ervaring met led?

Ga zo door

Groetjes

Joost

Hallo,
Is al weer een aardig tijdje geleden dat ik eens bij je ben geweest. Maar je dagboek blijf ik altijd graag lezen. Mooi verslag en analyses, zeer handig :). Ik zie dat er steeds meer harde koralen in zijn gekomen en da,t die het ook goed doen. Nou vroeg ik mij af, draai je nog steeds met uitsluiten t5 verlichting?? Hoe diep was je sierbak ook al weer? En heb je al ervaring met led?

Ga zo door

Groetjes

Joost

Dank je joost, alles wat ik weet weet jij ook, want het staat hier. Je moet soms alleen nog de conclusies trekken.
Ja, nog steeds ouderwets T5 en mijn waterhoogte is 60cm

m.v.g. Glenn

omdat ik vind dat de kleuren iets fletser zijn geworden , heb ik vandaag besloten de fosfaat dosering op te krikken. Het wat 6ml/dag, die ik de afgelopen 4 dagen handmatig had aangevuld met 4ml, waardoor ik op een totaal kwam van 10ml/dag. Nu heb 10ml/dag via het doseer systeem vastgezet.
het resultaat is dat ik uitkomt op een fosfaat van 0,08+ (hiervoor stond ie op <0,08). ik ik hou de ontwikkeling nauw in de gaten.
tevens ben ik sinds vandaag weer overdag (15,9ml) ijzer gaan doseren i.p.v. in de nacht. ik heb het idee dat het toch effectiever is om het te doseren op tijden als de koralen dit gaan verbruiken. Ijzer verdwijnt erg snel na het doseren uit het waterkolom, al na 4 uur meet je maar een fractie van wat je gedoseerd heb.
ik vermoed dat dit reageer met zuurstof en fosfaat en dan afgeschuimd wordt.

Back
Bovenaan