Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Heerlijk die eigenwijze aanpak, ik hou er wel van. Niet de gekte van de marketing volgen, maar gewoon huis tuin en keuken wetenschap. Lijkt me leuk om hier eens verder op in te gaan. Zit zelf in een hele rustige doorstart en kan niet ontkennen dat ik jullie benadering erg intressant vind..

Gr ralph

Maar Ralph als alles volgens het boekje moet worden uitgevoerd dan is het niet meer interessant,je moet zelf ook wat uitproberen en er zien achter te komen wat het beste is voor je aquarium!!

Grt,

Martin.

Maar Ralph als alles volgens het boekje moet worden uitgevoerd dan is het niet meer interessant,je moet zelf ook wat uitproberen en er zien achter te komen wat het beste is voor je aquarium!!

Grt,

Martin.

Zo is het maar net, zolang je wel weet wat je aan het doen bent zeg ik maar.

m.v.g. Glenn

Momenteel vind ik fosfaat vrij eenvoudig te controleren, veel directer en dan nitraat.
Een Simpele wervelbed met gevuld met GFO een paar uur per dag laten mee draaien. (d.m.v. een schakelklok) Na een paar dagen tot een week weer meten. Aan de hand daarvan langer of korter laten meedraaien. As simpel as that.
Door tussentijds te meten kan je voorkomen dat je doorschiet naar een tekort.
Als je een tekort mocht hebben kan je dit simpelweg aanvullen, door dit bij te doseren met Tri-natriumfosfaat oplossing. Uiteraard moet je dit tekort aanvullen met een te berekenen dosering, dat doe ik nu al en het gaat perfect.

De Fluo groene sinularia is volledig uit elkaar gevallen. Ik vermoed dat hij erg arm gehouden werd in de winkel. Ik was gisteren naar de winkel geweest en die exemplaar was ook niet meer mooi op kleur. Ik heb wat water meegenomen van de showbak om te meten, tevens bij een andere winkel wat water uit de showbak gehaald.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1353251112145.jpg
    uploadfromtaptalk1353251112145.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 44
  • uploadfromtaptalk1353251142814.jpg
    uploadfromtaptalk1353251142814.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 42
  • uploadfromtaptalk1353251269682.jpg
    uploadfromtaptalk1353251269682.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 40
Was je jarig Glenn? Van harte alsnog....

omdat het dagelijks handmatig doseren er weleens bij inschoot hen ik gisteren de doseerpomp weer aangesloten.
en ben weer begonnen met het automatisch doseren van ijzer en jodide.
Een mix gemaakt voor 7 dagen bestaande uit 70ml oplossing ijzersulfaat/natriumcitraat en 0,35ml KaliumJodide oplossing aangevuld tot 125ml met osmose water. Van deze oplossing word per dag 18ml gedoseerd (7dgn/ 15min/dag).

vandaag was mijn ijzer weer meetbaar. >0,0 < 0,05. woensdag ga ik mijn jodide weer testen.
straks ga ik nog ff mijn fosfaat checken, want ik voer nogal veel de laatst dagen. (stipprobleem)

Laatst bewerkt:
wow...
mijn fosfaat is van vorige week 0,08- (13nov) naar <0,02 gegaan terwijl ik toch heel intensief voert.
ik vond mijn trachyphyllia al te licht worden en de Xenia wederom verpieteren, maar omdat ik dacht vorig week stond hij op 0,08+ dus ik twijfelde wat te doen. Ga gelijk weer fosfaat op peil brengen en toch beter in de gaten houden.
ik zag wel sinds vorig week diverse koralen meer groei punten vertonen, na een lange tijd van geen ontwikkeling.
er van uitgaande dat donderdag de fosfaat op 0,08 stond en nu op <0,02 is er ~0,06 verbruik in 6 dagen.
d.w.z. dus 1mg/l per dag verbruikt.
berekende dosering:
stam oplossing (100l verhogen met 0,01mg/l = (0,01/10)*100 = 0,1ml.) => 1500l verhogen met 0,08mg/l = 15*8*0,1ml = 12ml. (kleine overdosering van 0,01-0,02) Doseren in 2 keer ! Daana dagelijks 1ml en weer meten na 3-4 dagen

Laatst bewerkt:
Kalium gemeten nadat ik vorig week al wat gedoseerd heb en mijn zoutgehalte omlaag heb gehaald.
vandaag is de gemeten waarde 352 wat iet hoger is dan vorig week. Het doseren van kalium is teniet gedaan door de het aanlengen met ~100L osmose water.
vandaag opnieuuw doseren volgend e volgende berekening.

Kalium (Kcl): 100L verhogen met 1mg/l = (1/5,25)= 0,190476gr => ( 390-352)*15* 0,190476= 108,57 gram

ik rond dit af naar 115 gram te doseren.

Back
Bovenaan