Mooi experiment Glenn, wel vind ik het opmerkelijk dat martin geen water wissels doet en naar mijn weten amper wat toevoegt , toch van die mooie waardes heeft. Hoe doet hij dat??
Gr Ralph
hoi Ralph,
Wat dat betreft zitten MartinV en ik op dezelfde denkwijzen.
ik doe ook geen water wissels. (nooit gedaan)
Hij doet het echter al langer met succes en voor hem is het vanzelf sprekend.
hij hanteert een bepaalde door ervaring opgebouwde onderhoudsschema dat voor hem werk.
Ook gebruik hij een spore elementen mix voor zijn toevoegingen die hij betrekt via een sponsor.
Als zouten gebruik hij industriële zouten.
De waarden van onze drie bakken zitten erg dicht op elkaar en valt onder de noemer "het draait zonder problemen" en redelijk binnen de grenzen, waarbij de meeste koralen gedijen.
Dennis heeft misschien een grensgeval fosfaat maar dat zou ook de redsea test kunnen zijn die te gevoelig is. De tijd zal het leren of dat een probleem voor hem oplevert. Ik persoonlijk zou het wel naar beneden halen. ik wil met Redsea PO4 test niet boven de 0,08 komen.
Boor heeft blijkbaar geen betekenis voor de gehouden koralen, alhoewel boor bij MartinV laag is (2 i.p.v. 4,5) zie je dat niet af aan de koralen.
Jodide is duidelijk meer bij MartinV, en dat zie toch aan af. Zowel ik als Dennis zitten op de helft van zijn waarde (0,06 t.o.v. 0,03). Ik ga zowieso mijn Jodide naar 0,06 sturen. het wat wel 't streven maar is er bij ingeschoten.
van jodium (jodide) is bekend dat het een grote betekenis heeft voor de kleur ontwikkeling.
Met Strontium is er ook een duidelijk verschil. MartinV zit op een nette 10, terwijl Dennis en ik op nagenoeg het minimale zitten. Strontium wordt harder op gebruik dan ik zou willen, want ik moet steeds bijsturen. Het lijkt wel calcium, je moet steeds bijvoegen (weliswaar in een lagere verhouding). Ook van strontium is bekend dat dit enige betekenis heeft voor de kleuren.
Nitraat is bij MartinV blijkbaar op de ideale 2,5 en dat blijkt weer aan zijn koralen te zien. Bij mij en Dennis is dat respectievelijk 5 en 10. Dit betekend zeker wat voor de kleur ontwikkeling. Meer bruin dus hoe meer je boven de 2,5 zit.
voorheen zat ik zelfs op <0,5 en dat is absoluut niet goed. Bleken en weefsel verlies bij met name LPS. Fluo groene Caulastrea is hier erg gevoelig voor. Een tijd terug ben ik met voeren doorgeslagen en heb het gepresteerd in één week het te laten oplopen naar 25+.
Bijtijds heb ik het binnen een week later weer terug naar 15 d.m.v. een geforceerde waterwissel van ~400L (wat ik normaliter nooit doet) met zoutoplossing volgens eigen formule en daarna met NP pellets en combinatie wodka/suiker de restant terug naar 5.
Ijzer is zeker van betekenis, want die was bij MartinV meetbaar aanwezig (~0,3), terwijl het bij mij en Dennis nihil was.
ook hier ben ik mee bezig dit voorzichtig omhoog te krijg, blijkbaar te voorzichtig ik moet hier meer gaan doseren dus.
ik ga proberen ronde de waarde van 0,3-1mg/l uit te komen.
Kalium is bij MartinV 353 wat gelijk is al bij mij dit is een waarde die typisch is voor degene die zouten zelf maken. Het is bij mij zo geworden, omdat ik zag dat de waarde steeds rond de 425-452 lag, hoger dan de ideale waarde. Dus heb ik bij mijn wissel van 400l geen kalium toegevoegd. Dus eigenlijk de kalium aangelengd. mijn vermoeen is dat kalium toch via je klakreactor opgelost wordt, maar in verhouding minder word verbruikt door "mijn koralen". Daardoor ontstaat die overschot. Kalium is van betekenis op de kleuren.
Het grappige hiervan is dat MartinV alles uit het gevoel doet en helemaal niks meet met test setjes.
hij zal wel een weegschaal en een zout dobber gebruiken vermoed ik, daar kom je niet aan onderuit.
en hoe ver naast zit hij met zijn waarden ??? totaal verwaarloosbaar. Hij zit zelfs bijna op de ideale waarden en dat zie je wederom aan zijn koralen.