Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

archief foto van rood-gele menella periode januari 2010
op posting #732 staan de meest recente foto's, echter staan de poliepen beduidend voller open.
de takken zijn naar mijn idee even lang en dik gebleven

Bijlagen

• SNC01342 rood-geel menella.jpg
    SNC01342 rood-geel menella.jpg
    172,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
PO4 Specialsbak = 0,2
2 dagen zonder GFO of staalwol levert een stijging op van 0,1 - 0,2 punten
gelijk staalwol geplaatst in de sump.

De non-fotosyntetic gorgonen doen het momenteel prima. De poliepen staan de hele dag vol open en sommige die flink aan het aftakelen waren door een paar maanden terug stukken minder te voeren staan nu ook veel voller open. Alleen aan de aarbeikoraal doe het wat minder, ook veroorzaak door een paar weken minimaal te voeren.

Momenteel kan ik de voorlopige conclusie trekken dat voor NPS koralen de hogere fosfaat gehalte veel minder weegt dan factoren als:
1- voer soortt
2- voer intensiteit
3- stroming

Uiteraard lijkt mij het beter om de fosfaat gehalte zo laag mogelijk te houden. Maar als je zou moeten kiezen dan is een hoger fosfaat te preferenren boven minder voeren.

Momenteel lijkt het erop dat ik 2x in de week staalwol moet toepassen met een werktijd van maximaal 3 dagen. Na deze periode heeft de staalwol geen effect meer.
Mogelijk kan ik met de hoeveelheid toegepaste staalwol de peiken en dalen minimaliseren.

Wat niet werkt is stoppen met staalwol, want dan bouwt het fosfaat zich weer snel op vanweg het voeren.

Verlichting spelt geen rol bij NPS, teveel verlichting kan alleen maar ongewenste algen groei veroorzaken op de gorgoon takken. Led verlichting lijkt mij momenteel de ideale verlichting voor een NPS bak. Omdat je naukeurig zelf kan bepalen hoeveel leds te toepast op de gewenste plaatsen in je bak.

Meest opzienbarend hersteld is deze paarse gorgoon die op sterven na dood was.
Het begon al door de pluisalg te worden ondergegroeid.

Bijlagen

• DSCN3226 paarse gorgoon - hersteld -s.jpg
    DSCN3226 paarse gorgoon - hersteld -s.jpg
    244,2 KB · Weergaven: 13
  • DSCN3225 paars gorgoon - hersteld -s.jpg
    DSCN3225 paars gorgoon - hersteld -s.jpg
    199,7 KB · Weergaven: 10
  • DSCN3232 paarse gorgoon - hersteld -s.jpg
    DSCN3232 paarse gorgoon - hersteld -s.jpg
    274,7 KB · Weergaven: 11
28/10 rif staalwol vernieuwd
29/10 specialbak staalwol verwijderd
29/10 23:00 stromings pompen timing aangepast nu 30% stroming i.pv. 80%
Dit met het oog om in de toekomst meer paardjes in de bak te zetten (nu 2x)
Ze zoeken nu de luwte op. Aan voer en ruimte geen gebrek want ze hebben meer dan genoeg ruimte om te zwemmen en de stroming opzoeken is hun eigen keuze. Wat ze ook weleens doen.
30/10 14:00 PO4 specialsbak 0,5. nieuw staalwol geplaatst.

Waar ik nu op moet gaan letten, is of de factor minder stroming een nadelige invloed zal hebben op de gorgonen. Nu gaat alles perfect, gorgonen zijn aan het herstellen na een eerder terugval. Ik kan stellen dat meer voeren een belangerijke factor was in het herstel. Ook vanwege de gekoppelde kweek van de baby zeepaarden is er veel meer klein voer aanwezig. (artemia en brachio)

Laatst bewerkt:
Specialsbak PO4 van 0,5 > 0,1 na 1 dag filteren over staalwol. 16:00u Staalwol vervangen voor nieuwe.
4 stromings pompen in Specialsbak opnieuw ingedeeld.

RIF PO4 van 0,05 > 0,00 na 3 dagen over staalwol, staalwol verwijderd.

2M bak PO4 = 0,05 (alleen HS GFO sinds...1/9). GFO verwijderd en vervangen voor staalwol
3L GFO 2x in de regeneratie, met 15L osmose en 100gr NaOh. Bruissteen in de emmer voor circulatie.

Laatst bewerkt:
PO4 rif = 0,1 na 3 dagen geen staalwol
PO4 2Mbak = 0,1 (staalwol gisteravond verwijderd)
PO4 Specialsbak = 0,05 (staalwol gisteravond verwijderd)

vandaag grote schoonmaak en opruimdag:
ik ga de volgende bakken afkoppelenen leeg maken:
450L hoekbak (wordt morgen opgehaald)
300L stekkenbak (is nog vrij en te koop)
2x 60L kweekbak (zijn nog vrij en te koop)
1x 45L juwel stekkenbak (ook beschikbaar)
sump Rif modificeren en de gemodificeerde schuran afschuimer erin plaatsen

edit 3/10, 0:00u :
RIF sump compleet modificeerd, alle compartimenten verwijderd, biofilter (ballen) verwijderd, Shuran afschuimer geplaatst, alle leidingwerk vervangen en efficiënter gemaakt.

Na afmaken werkzaamheden Staalwol in Rif geplaatst.

Laatst bewerkt:
bedank miranda,
ik ben een aantal kwijt geraakt door een slechte periode, maar ik begin het nu aardig onder controlle te krijgen. Nou de soorten die ik kwijt bent weer terug zien te krijgen.

ik doe een aantal bakken van mijn collectie weg, omdat het onderhoud er door de kwantiteit erbij inschiet. Tevens is het de bedoeling de woonkamer weer een woonkamer maken i.p.v. een grote hobby ruimte.
Vandaag is mijn hoekbak van 450L compleet opgehaald.

gelijk aan de slag gegaan om alles opnieuw een plekje te geven.
pfff..... wat een klus.... hele dag schuiven, boren, zagen en met water tonnen in het weer.

Laatst bewerkt:
PO4 2Mbak 0,1 ? > 0,05 (2 dagen terug staalwol verwijderd).
Hiervoor al een tijd geen staalwol gebruikt. Verlaging is een nawerking of verkeerde metiing
GFO mix geplaatst

PO4 Rif 0,1 > 0,5 (na ~1,5 dag verwijderd)
GFO mix geplaatst

GFO mix is 2x met 100gr NaOh behandeld en 2x gespoeld.

PO4 Specialsbak 0,05 > 0,1 (na 2 dagen zonder staalwol).
- nieuwe Staalwol geplaatst
Al enige weken geen prut in de dagelijkse ronde gevoerd. Ik ga dit minderen naar 1-2 keer per week elke keer één blokje die ik in de vijzel fijner vermaald.
Momenteel voer ik alleen diepvries garnalen, mysis en een mix van reefpearls en vermalen droogvoer.

Laatst bewerkt:
Mijn oudste Comes paardje eet de laatste dagen slecht en kruip ineen in een hoekje. Tevens vertoon zij een vreemde beschadiging op haar staart. Zij lijk niet meer goed ermee te kunnen vasthouden.

Dit is een paardje uit eigen kweek die bijna 1,5 jaar oud is, zijn heeft weer voor 6 nakomelingen gezorgd, die inmiddels net 6 maanden oud zijn.

Ik heb haar vanavond afgezonderd in een bak van 5l met 0,25ml alparax . Daar blijft ze 24 uur in, waarna ze bij de andere paadjes terug gaat.

Laatst bewerkt:
Dat is jammer om te horen...
Heb je een foto van de beschadiging?
Misschien dat ik het herken.

Helaas vicky,

na 6 uren in Alparax vond ik het welletjes en heb ik haar teruggezet bij de anderen.
vanmorgen lag ze echter op de bodem.
is best snel gegaan
- ze zeker was niet mager of verhongerd
- 3 dagen geleden at ze nog gewoon en gezond mee en zwom goed rond.
- 2 dagen geleden at ze niet en hing lusteloos ergens aan
- 1 dag geleden nog steeds niet eten en de staart leek niet goed te kunnen pakken
ze kon het laatste eind niet krullen en op 1cm van het eind was het weefsel wit/bleek en slijmerig.
- laatste dag 6 uur in aparax en de volgende ochtend dood.

-----------

7/11/2010
Specialsbak staalwol verwijderd (na 2dgn)

9/11/2010
Bezig met projectje van NP wervelbedfilter, die tussen de overloop en afschuimer komt van de specialbak.
2x Strombus slakken liggen al de hele dag ondersteboven op het zand net of ze dood zijn. Dit heb ik wel vaker gezien. Een paar dagen later lopen ze weer door het zand te kruipen. Uiteindelijk heb ik het idee dat ze na een paar weken alsnog doodgaan of dit ritueel weer herhalen.

Laatst bewerkt:
PO4 Specialsbak = 0,08
Vandaag plaatst ik de NP wervelbed filter met 1 liter NP pellets op 450L water. Deze gaat tussen de overloop en de afschuimer draaien. Het schijnt na 6 weken pas optimaal te gaan weken vanwege het opbouw van de baterieën cultuur.

DSCN3286 NP pellets wervelbed filter s.jpgDSCN3297 Sump Specialsbak before s.jpgDSCN3299 sump met NP filter s.jpg

hierboven staan v.l.n.r. afschuimer / NP wervelbed / Zand wervelbed.
pencil.png

Laatst bewerkt:
Hoi Glen

Ik ben benieuwd hoe de pellets in je speciaalbak het gaan doen.
Ik heb afgelopen zaterdag mn pellets verwijderd om dat ik het idee had dat mijn gorgonen en zwartkorAal(krul gorgoon) het steeds minder goed gingen doen. (ze stonden zeg maar dicht)
2 dagen later hadden de gorgonen er weer zin in en gister en vandaag staan ze weer open.... Waarschijnlijk toeval.... Maar toch opvallend.
Zal zeker blijven volgen hoe jij ze ervaard!

Gr carlo

Jammer van het paardje, maar je hebt je best gedaan.

Gaat het met de nieuwe paarden verder goed?

we gaan hierop letten, momenteel doen ze het nog allemaal prima.
zaterdag heb ik 2 jansi's en een krulgorgoon gehaal bij WW.
helaas heeft één jansi het vandaag begeven.

Hoi Glen

Ik ben benieuwd hoe de pellets in je speciaalbak het gaan doen.
Ik heb afgelopen zaterdag mn pellets verwijderd om dat ik het idee had dat mijn gorgonen en zwartkorAal(krul gorgoon) het steeds minder goed gingen doen. (ze stonden zeg maar dicht)
2 dagen later hadden de gorgonen er weer zin in en gister en vandaag staan ze weer open.... Waarschijnlijk toeval.... Maar toch opvallend.
Zal zeker blijven volgen hoe jij ze ervaard!

Gr carlo

Back
Bovenaan