Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Je staat er inmiddels anders in en dat is prima hoor, nee was voldoende geweest.?Ik kijk wel naar je plaatjes??
Voorschrijdende inzichten doen ons beseffen dat we soms boven onszelf kunnen uitstijgen en niet alleen maar naar onze persoonlijke belangen moeten handelen, zodat we met z'n alleen samen kunnen genieten van een hele mooie hobby.

Maar soms moet je jezelf ook de rust geven en kunnen genieten van een "prive thuisbasis"..
 
Een tijd geleden heb je een foto gepost van een aantal verschillende merken eiwitafschuimers, mogelijk heb ik dat gemist maar zou bij deze toch graag vragen wat jij nou (om welke reden) de beste vind.? Of doen ze gewoon allemaal hetzelfde (zou ook kunnen)
 
Steeds meer, en voorzichtig ondersteuning van led verlichting.
Ik zoek naar de sterke punten van led en probeer die te implementeren zonder in te boeten op (groei/kleur) resultaat.

Met de prijsontwikkeling en de vorderingen die er de afgelopen jaren gemaakt zijn, vondt ik dat het nu het moment was om eens te beginnen.

Zeker indrukwekkend!!! ?

Vorderingen zijn er zeker gemaakt op het gebied van led. Weet nog dat wij behoorlijk sceptisch waren, en terecht want er zijn heel wat koralen destijds bij mensen gaan hemelen en een aantal bakken waarbij mensen de handdoek in de ring daardoor hebben gegooid.

Enigste wat ik me wel af blijf vragen is waarom er niet meer led armatuur fabricanten voor een "diffusie" glas/scherm gaan zoals philips....

Groet frank
 
Een tijd geleden heb je een foto gepost van een aantal verschillende merken eiwitafschuimers, mogelijk heb ik dat gemist maar zou bij deze toch graag vragen wat jij nou (om welke reden) de beste vind.? Of doen ze gewoon allemaal hetzelfde (zou ook kunnen)

Deze
Screenshot_20181217-224040_Facebook.jpg
 
Tunze doc 9410DC
Bijna 1 jaar getest op de EZ550reef.
20181205_195202.jpg
Goed werkende er vooral compacte afschuimer.
Ziet er goedkoop en plasticachtig uit. Staat instabiel als je de pompkorf moet verwijderen om te reinigen. Dat had wel beter gekund.
Ik had een hele tijd last van het geroffel van de venturi. Na het plaatsen van de demper onder water en de luchtaanzuiging in het gaatje aan de zijkant van de afschuimer te steken was het geroffel een stuk minder. Ik heb nergens kunnen vinden hoe je het op de juiste manier aansluit.
Al met al vindt ik het een goeie compacte en door de DC pomp makkelijk af te regelen afschuimer.

Ik zou er zo weer eentje kopen als ik weinig ruimte beschikbaar had

Screenshot_20181217-235140_Facebook.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zeker indrukwekkend!!! ?

Vorderingen zijn er zeker gemaakt op het gebied van led. Weet nog dat wij behoorlijk sceptisch waren, en terecht want er zijn heel wat koralen destijds bij mensen gaan hemelen en een aantal bakken waarbij mensen de handdoek in de ring daardoor hebben gegooid.

Enigste wat ik me wel af blijf vragen is waarom er niet meer led armatuur fabricanten voor een "diffusie" glas/scherm gaan zoals philips....

Groet frank
Thanks.. we blijven zoeken naar verbeteringen.
Yep.. da's de nadeel van early adopters zijn. je moet de hete kolen uit het vuur gaan halen. En je betaald ook de prijs van eventuele tekortkomingen
Screenshot_20181218-141520_Chrome.jpg

Nog steeds zie ik veel reefers ook "goeie" led armaturen verkeerd toepassen en de koralen laten hemelen. Een veel gemaakt fout is teveel wit licht.

Hier ook aan het experimenteren met diffuus licht
Het oogt veel beter dan die discoringen.
20181217_221907.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

de rest van de afschuimertest, is die hier ook ergens te vinden of alleen op Facebook? (daar zit ik niet op vandaar).

ook ik krijg bij de planning van mn nieuwe bak te maken met de keuze welke afschuimer ik zal nemen. hierom ben ik zeer geïnteresseerd in jouw onderzoeksresultaten.

misschien heb je ook gewoon een "gouden tip" welke afschuimer jij zou kiezen voor een bak van circa 650 liter (incl sump)

alvast bedankt
groet
Jelle
 
Hey Glenn,

de rest van de afschuimertest, is die hier ook ergens te vinden of alleen op Facebook? (daar zit ik niet op vandaar).

ook ik krijg bij de planning van mn nieuwe bak te maken met de keuze welke afschuimer ik zal nemen. hierom ben ik zeer geïnteresseerd in jouw onderzoeksresultaten.

misschien heb je ook gewoon een "gouden tip" welke afschuimer jij zou kiezen voor een bak van circa 650 liter (incl sump)

alvast bedankt
groet
Jelle

Screenshot_20181222-234830_Chrome.jpgvoor dat geld zou ik het zo weer kopen.
Het doet precies wat ie moet doen.

https://reefbuilders.com/2016/09/30/tunze-9410-dc-doc-skimmer-review-pt-2/
 
Tuurllijk is een BBK250 mooi en sexy, maar vooral still.
Echter het prijskaartje dat eraan hangt vind ik persoonlijk niet waard. Zeker niet als ik er een aantal zou moeten hebben voor alle aquaria hier in huis.

Dan vind ik de BM C9 Sexy netjes afgewerkt, echter niet zo still, maar in een gesloten kast hoort je er niks meer van. De prijs is stukken vriendelijker en het werkt!

De ATi powercone 250i is zwaar overkill en heb ik niet op volle capaciteit kunnen testen.
Hij is opvallend still en super goedkoop voor die capaciteit.
De bouwkwaliteit is naar de prijs... goedkoop.
Dunwandig plastic en de pakking lekt. Dus geen top afwerking zoals BBK... maar GOEDKOOP EN FUNCTIONEEL.
 
Laatst bewerkt:
Jij blijft ook een bezige bij in het vak he glenn!
Toevallig zag ik ook dat je in de lijn van DSR nu substraat gebruikt om Fosfaten te verwijderen. Hoe is dit zo gekomen?

Is dit gedaan vanuit de visie van de EZ lijn? Dat je minder losse middelen toevoegd dus je minderen doseringen doet.

Vind het bere interessant wat je allemaal neerzet en een dikke pluim voor je vrouw die dit allemaal toelaat zo in de woonkamer?

Houd je op het forum ook een onderwerp bij met de vorderingen van je LED experimenten?
Zoals welke difuus kappen gebruiken en welke geven het gewenste effect of juist niet?
 
Jij blijft ook een bezige bij in het vak he glenn!
Toevallig zag ik ook dat je in de lijn van DSR nu substraat gebruikt om Fosfaten te verwijderen. Hoe is dit zo gekomen?

Is dit gedaan vanuit de visie van de EZ lijn? Dat je minder losse middelen toevoegd dus je minderen doseringen doet.


Ik was in 2008 met pensioen, maar na een aantal jaren "rust" vond ik het "roesten".
Aangezien ik niet echt stil kan zitten, wat het uileven in mijn hobbies de logische keuze.
Van sportwagens, karts, quads, rubberboten, zeilboten, speedboot en waterscooters was mijn aquariumhobby nog het gooedkoopst, minst gevaarlijke? en het hele jaar door te doen.
Dus heb ik mij maar soort van daarop gestort...

Heel de tijd dat ik met DSR begonnen was, hadden bepaalde figuren het system op de korrel genomen. Een belangrijk onderdeel van DSR was Fe doseren om PO4 te verlagen. Daartegen werd door een zekere persoon een laster campagne gestart om mensen af te schrikken. Alles werd aangegrepen om Fe doseren onderuit te halen en zaken werden uit hun verband getrokken.
Ik vond een totaal onderhoudssysteem niet compleet als je 1 onderdeel weglaat. In plaats van bij de pakken gaan neerzitten ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor degenen die zich lieten bangmaken door fabeltjes.
Tsjaa... 1 product meer of minder maakte voor mij niks uit.
Zelf raad ik de Phosrem granulaten alleen als noodingreep bij extreem hoog opgelopen fosfaat. Dat kan bij verwaarloosde systemen of met fosfaat verzadigde substraat, waarbij je aan de maximale limiet van de Fe dosering gebonden zit.

In alle andere situaties doet Fe+/FeTrace precies waarvoor het ontworpen is.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: aad
Is dit gedaan vanuit de visie van de EZ lijn? Dat je minder losse middelen toevoegd dus je minderen doseringen doet.

Vind het bere interessant wat je allemaal neerzet en een dikke pluim voor je vrouw die dit allemaal toelaat zo in de woonkamer?

Houd je op het forum ook een onderwerp bij met de vorderingen van je LED experimenten?
Zoals welke difuus kappen gebruiken en welke geven het gewenste effect of juist niet?

EZ is een facebook ontwikkeling...
Op de forums zaten de "diehards" die de beginners als een "noodzakelijk kwaad" zagen. Ze waren ze liever kwijt dan rijk (leek het).
Op facebook werd DSR ervaren als een veel te complex systeem met excelsheets, oplossingen mengen, berekeningen, doseringen en een wand vol witte poeders?.
Ook omdat het hier in die periode zo hard tegen hard aan toeging, heb ik ervoor gekozen de hele ontwikkeling van EZ op en voor facebook gangers te doen.

Ik had het commentaar "DSR is veels te moeilijk" blijkbaar 1 keer te vaak gehoord.
Dus ben ik aan het ontwerpen gegaan en heb een distilaat gemaak van de verschillende DSR aquaria, waarbij alle pro en con's van alle systemen verwerkt zijn. EZ is in de basis 100% DSR, maar veel makkelijker voor de beginner om op te stappen. Ook veel makkelijk voor de winkelier om aan de man te brengen. Ja .... ook de winkelier vonden (full)DSR moeilijk en tijdrovend om uit te leggen.

ik heb goed geluisterd naar de juiste stemmen en ervoor gezorgd dat ze niks meer te klagen hadden?

Ik doe het toch, dus kan ik het net zo goed met iedereen delen. Het geeft ook een extra boast als je de vele blijk van waardering van blije en tevreden reefers krijgt. Dat doe je wat goeds met de tijd dat op deze aardkloot doorbrengt.
Ze zeggen toch " je bent samen getrouwd", dus met alle voors en tegens..???
 
Laatst bewerkt:
Houd je op het forum ook een onderwerp bij met de vorderingen van je LED experimenten?
Zoals welke difuus kappen gebruiken en welke geven het gewenste effect of juist niet?

Nee, momenteel niet.
Maar het meeste kan ik zo copy pasten naar hier.
Als er vraag naar is ben ik niet te beroerd om het hier ook te delen.

Vooralsnog vind ik full led niet de verlichting voor een breed bestand aan acropora soorten.
Veel SPS soorten doen het prima onder de meeste leds. Helaas vind ik de uitstraling van veel soorten een compromis tussen aankoopbudget, energieverbruik en koraal gezondheid.

Vaak verpruts men het met de uitgebreide instelmogelijkheden, het te weinig armaturen toepassen en het aankopen van inferieur rommel.

Imo is de ideale verlicht een hybride oplossing.
Geen compromissen, maar de sterke punten van elke soort verlichting optimaal benutten.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat zijn eens antwoorden! Ik denk niet dat de vrouw mij dat in dank afneemt als ik de huwelijkse voorwaarden even laat aanpassen ?

Mooi om te zien hoe je zo de hobby volledig naar je eigen hand maakt, met die andere hobby's zou het eruit gezien hebben als je zover ging als in de zeewater hobby?

We gaan het eens bekijken wat het beste bij onze bak met wensen past en welke methode.
 
Bovenaan