Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Gisteren blijkt er in den haag een stroom storing te zijn geweest.
Dit heb ik ook weleens meegemaakt en ik heb deze oplossing altijd klaar staan.
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=656423
ook heb ik sindsdien de cruciale pompen op 1 stekkerdoos verzameld en "noodgroep" genoemd, zodat ik maar 1 stekker hoeft om te zetten.
Dit is vooral gemakkelijk als je zelf niet thuis bent en iemand moet dat voor je uitvoeren

de noodoplossing:
d09c92429bed3432cb7ac49114165a41.jpg

Laatst bewerkt:
2b17940527688708fe59082f86f7dc8c.jpg

b603554a21088288bfa0857625b771aa.jpg

Dit is het soort woestijn die je krijgt als als je water waarden prima zijn, maar je verlichting niet optimaal.
Alles wat je in de bak stopt "verdort" in een mum van tijd.
ledertjes en tepelanemonen vinden alles prima.... maar je kan het wel vergeten dat sps koraal mooi gaat staan en acropora's overleven dit al helemaal niet.

gooi er nog een gravende vis bij die de hele tijd alleen maar holen maakt en alles onder een laag zand spuugt, dan heb je vanzeld een echte koralen kerkhof met perfecte waterwaarden.

Dus waterkwaliteit belangrijk, maar net zo belangrijk zijn de verlichting en de gekozen bewoners.
Het gehele plaatje moet kloppen wil je een "mooi" aquarium neerzetten.

mooi is trouwens subjectief, sommigen vinden leders en sofkoralen mooi en anderen vinden een zeepaardenbak met wieren zeer mooi en weer anderen een bak met "zuurstokjes".
Een aquarium is mooi in de ogen van de eigenaar en daar moet je respect voor hebben.

Hi Glenn,

hoe toepasselijk is dit dan, ik zie precies de verschijnselen die er bij mij ook optraden.

Heel duidelijk is de groene montiplaat, dit waren bij mij de eerste symptomen dat er iets aan de hand was.
De kleur verdwijnt en wordt grauw/groen en er is weefselverlies op willekeurige plekken op de montiplaat.

Mooi dat jij het ook heb kunnen reproduceren, dit is tevens een bevestiging dat ik goed zat met mijn constatering.

groet
Adri

2b17940527688708fe59082f86f7dc8c.jpg

b603554a21088288bfa0857625b771aa.jpg

Dit is het soort woestijn die je krijgt als als je water waarden prima zijn, maar je verlichting niet optimaal.
Alles wat je in de bak stopt "verdort" in een mum van tijd.
ledertjes en tepelanemonen vinden alles prima.... maar je kan het wel vergeten dat sps koraal mooi gaat staan en acropora's overleven dit al helemaal niet.

gooi er nog een gravende vis bij die de hele tijd alleen maar holen maakt en alles onder een laag zand spuugt, dan heb je vanzeld een echte koralen kerkhof met perfecte waterwaarden.

Dus waterkwaliteit belangrijk, maar net zo belangrijk zijn de verlichting en de gekozen bewoners.
Het gehele plaatje moet kloppen wil je een "mooi" aquarium neerzetten.

mooi is trouwens subjectief, sommigen vinden leders en sofkoralen mooi en anderen vinden een zeepaardenbak met wieren zeer mooi en weer anderen een bak met "zuurstokjes".
Een aquarium is mooi in de ogen van de eigenaar en daar moet je respect voor hebben.

Adri ik heb de luxe dat ik de energie, middelen, tijd (de laatste tijd wat minder) en vooral de wil heb iets terug te doen voor onze mooie hobby. Ik leeft volgens de regel dat het leven niet alleen nemen is, maar geven ook voldoening schept.

Daarom doe ik wat ik doe en hoop daarmee mensen te kunnen inspireren.
Als er een probleem voorgelegd wordt zoek ik dat tot de bodem uit, door dit te simuleren. Zo steek ik nu eenmaal inelkaar (en ik vind het nog leuk ook).

ik heb hier genoeg materiaal liggen om volop experimenten uit tevoeren. Elk succesvolle "koralen kweker" weet dat je sommige dingen niet makkelijk kwijt raak, tenzij je een stekken toko aan huis gaat opzetten. Dat ben ik nu geenzins van plan, want dan krijg ik de grootste bonje thuis.

naast mijn rif staan er zoveel opstellingen dat ik altijd eentje kan isoleren voor een korte of zelfs een langlopende test.
Deze kan ik anytime doorspoelen naar het rif als het experiment is afgerond.
Al mijn bevindingen post ik op de duur op het forum, als de tijd daar rijp voor is. Zo zie je dat ik de meeste situaties in beeld en schrift documenteert en het daardoor ook kan reproduceren.

waarom niet direct?
- omdat ik geen massochist bent en geen zin heb om afgebrand te worden.
- omdat de informatie eerst moet worden bevestigd door "jullie", de mensen doe hun informatie delen
- omdat er altijd een geschikt moment komt om het bekend te maken.

Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Alles heeft dus zijn tijd nodig.

Dit was het testverloop:
- de montiplaat
van knalgroen binnen 1 week naar olijf groen, dan vies groen/geel met plaatselijk weefsel verlies en als laatste poepbruin met daarna total weefselverlies. ( tijdsframe 6-8 weken)
- de gele caliendrum
geleidelijk van fluo geel naar groenbruin en daarna vaalbruin. Na maanden geen groei noch sterfte.
- acropora formosa
knalgroen naar paarsbruin vanaf de voet. Gedurende 3-6 weken langzaam optrekkende weefsel. Bij de helft gekomen, raakt het weefsel in 1 dag ineens met velletjes los van het skelet.

Laatst bewerkt:
Hi Glenn,

dat je kleuren goed waren, dat wist ik al :)

Ik ben meer benieuwd naar die enorme poliepexpansie, aan de rechterkant lijkt die Formosa wel een sterpoliep.

Dit is het enige wat ik nog mis bij mijn acro's, de poliepexpansie gedurende de dag periode als het licht aan is.

In de nacht staan ze wel open.

groet
Adri

Hi Glenn,

dat je kleuren goed waren, dat wist ik al :)

Ik ben meer benieuwd naar die enorme poliepexpansie, aan de rechterkant lijkt die Formosa wel een sterpoliep.

Dit is het enige wat ik nog mis bij mijn acro's, de poliepexpansie gedurende de dag periode als het licht aan is.

In de nacht staan ze wel open.

groet
Adri
ja .... waren goed... maar door het experimenteren met ultra lagere PO4 0,02-0,04ppm en de foutmarge van mijn huidige RS test, was ik een beetje van kleur af..
nu gooi ik het weer over een andere boeg en ga weer terug naar de hogeren waarden 0,06-0,08ppm sturen.

bizar he... die slierten ..
stel je voor wat dat in de nacht doet......

heb je gelijk de reden van de posting gezien....d extra diepe kleuring en extravagante poliepen.

nee ... geen photoshop en een simpele samsung mobiel .....

God ik weet die man z'n naam niet meer :)
die had hier in Zoetermeer een zoutwater vijver .
noordzee als ik me niet vergis
ik fietste daar elke dag lang :)
Was mooi om te zien hoor .
Deed een beetje aan de Bretonse kust denken
groetjes Rob Charite

dat kan zeker leuk zijn , ik had ( de aanloop naar het zoutwater avontuur) een bak in de tuin met paarde anemomen botervis en wat klein spul uit de noordzee..
het gevolg van een dagje uit met de kinderen en in de getijde poelen vissen.

konden wij maar ff naar zee gaan om onze eigen dieren voor de aquarium te vangen...
dat kunnen ze in florida hollywood schijnbaar wel.

Back
Bovenaan