Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Je kan ook te succesvol zijn en op je lauweren gaan rusten.
Daarvan krijgt je vroeg of laat de rekening gepresenteerd
Als je teveel groei heb, ga je compromissen moeten sluiten omdat je krijgt last van :
-licht tekort
-stroming tekort
-ruimte gebrek
- ruimte concurerende koralen

dit alles kan de korallen verzwakken als je je niet tijdig ingrijpt.
dit uit zicht in:
-necrose vanaf de voet
-elkaar netelende groeitoppen
-cyano bij deze plekken, die zich kan uitbreiden indien de organische belasting in het water teveel wordt door het afstervend materiaal.

indien zich dit begint af te spelen in een systeem is het tijd voor actie, anders kan je meer problemen krijgen.
parasieten en plagen zoals aefw krijgt vat op de verzwakte koralen.

indien dit zich opstapelt bereik je en hoogtepunt waarin de situatie zich niet meer kan hanteren.
Als door boven genoemde punten de groei stagneert worden het dynamiek van alle processen in de aquarium verstoord.
Er word minder elementen opgenomen en er wordt meer afgebroken.
Het bijsturen is noodzakelijk, anders worden de water waarden negatief beinvloed. o.a. Kh,ca, mg , po4, no3 gaan oplopen. indien deze buiten de marge treden verergert dit de situatie en de welbekende neerwaartse spiraal is eens feit.
Hier moet adequaat op worden gereageerd.
Dat je in een neerwaartse spiraal beland is laksheis.. want er waren al genoeg signalen dat je buiten de kaders treed als je daarop gelet had. (laks is iedereen weleens, daar betrap mijzelf ook weleens op)

zo heb ik diverse malen mij aquarium moeten bijsturen, omdat ik op het kantje van het toelaatbare zit m.b.t. koraal bezetting.

97f937b33f91d72123c54dea58b86a35.jpg

Laatst bewerkt:
Deze bouwsel is over ..
ik had het geplanned voor de dymico systeem .. echter door gebruik van levend steen kan het er niet meer in.
9b97755ee8adeef3e1bfbf6a91ff7e0d.jpg

vol
hmmmmm 50 50 bakje ,dendronepthya , Tubastrea, goorgoontje hier en daar .iets meer " blauw " en weinig wit ergo simpel ledjes op laag vermogen . Eviota soortje .
sorrie . Liet me even gaan
groetjes Rob Charite

7a9de163414f891f7afb4d889a74e77b.jpg

Even voor de visualisatie. Met dank aan de mensen van advanced aquarists ;-) belachelijk mooi en irritant.
Groetjes Rob Charite

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

7a9de163414f891f7afb4d889a74e77b.jpg

Even voor de visualisatie. Met dank aan de mensen van advanced aquarists ;-) belachelijk mooi en irritant.
Groetjes Rob Charite

zeer mooi ..

heb je de link naar het artikel waar dit vandaan komt rob.
ik heb het flauw vermoeden dat dit als stand alone niet duurzaam is en alleen haalbaar is met:
- extreem veel en de juiste voeding voeren
-veel waterverversen
-of een uitgekiende doorspoeling naar een groot systeem.

Dit heb ik in het verleden 2 x geprobeerd (1)specials bak, (2)introductie NPS in het rif. Beide zijn mislukt en de test afgebroken.

Het aardbeien systeem van mij is weer zo'n probeersel. (poging3) Echter je krijgt met een nieuwe set van problemen te maken..
zie foto.

64c4a89015a07d6d1cf4f48cdeb8acef.jpg

01aade673f302b97bc9da38acec9a24f.jpg

9ac11bf098b5403b303a50df82a23388.jpg

glasanemonen kolonies en mega dikke borstelwormen.

Laatst bewerkt:
Oeps 😂😂😂😂

glasanemonen kolonies en mega dikke borstelwormen.
Pincetvis plaatsen, net zoals in de The Deep bak bij Pieter. Chaetodon zou ik niet aanraden, mijn ervaring is dat Tubastrea voor veel Chaetodons onweerstaanbaar is. De mijne staat in de sump :(

Pincetvis plaatsen, net zoals in de The Deep bak bij Pieter. Chaetodon zou ik niet aanraden, mijn ervaring is dat Tubastrea voor veel Chaetodons onweerstaanbaar is. De mijne staat in de sump :(
dat is niet zo'n goed idee in een kolom van 30x30x50wh Tanne....
dit was een experiment om te zien of je nps beter kan houden in een kolom met een hoge voer concentratie, die je kan doorspoelen naar een grote rif, om je water kwaliteit in de kolom te waarborgen.

dat is niet zo'n goed idee in een kolom van 30x30x50wh Tanne....
dit was een experiment om te zien of je nps beter kan houden in een kolom met een hoge voer concentratie, die je kan doorspoelen naar een grote rif, om je water kwaliteit in de kolom te waarborgen.
Zeker geen goed idee Glenn, daar is die bak veel te klein voor. Dan zou ik eerder aan een paar Berghia-slakjes denken.

haha.. ik kweek die dingen...
maar ik kan je garanderen dat het in deze hoeveelheden dweilen met de kraan open is.
Hit kan een leger berghia's ook niet meer oplossen. De reden hiervoor is omdat het er teveel zijn en deze door het voeren zo snel vermenigvuldigen dat de berghias en niet tegenaan kunnen eten.

De enige manier om vat te krijgen is het voeren drastisch te verminderen.

ik heb het voeren aan mijn ega overgelaten en ze is op z'n zachts uitgedruk enthousiast bezig de aardbeien goed van voer te voorzien.

geen nood .... onwillekeurig is dat de garantie dat ik altijd glasanemomen heb voor mijn berghia kweek.

dus als je een plaag hebt, begin je bij de oorzaak (dat is teveel voeren) anders is het ook niet op te lossen met berghia's of anderen dieren.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan