Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

lichten aan ....
en veel meer licht in het rif na alleen het snoeien van de toppen die veralgd waren.

2c1dfc62efa1a3e1a5d60892d2c85190.jpg

Dit probleem heb ik over de hele bak.
het rif is gewoon 25 omhoog gegroeid t.o.v de originel opbouw.
eronder zit "levend steen"....

Ja Glenn als ze zich ergens hechten en voldoende voedsel krijgen gaan ze wel, jij hebt ze geloof ik in een apart aquarium, en hier in het rif groeien zo ook op plaatsen uit het licht en waar ik ze niet heb geplaatst, zijn nakomelingen van het grote stuk waar ik nog altijd trots op ben, gr. Marcel

voer jij ze gericht ?
waar dank jij het succes aan in jou bak?

hier is het voer concentratie.... voeren en nogeens voeren (niet gericht voeren).
De waterkwaliteit blijft goed dankzij spoelen naar het rif

Ja Glenn als ze zich ergens hechten en voldoende voedsel krijgen gaan ze wel, jij hebt ze geloof ik in een apart aquarium, en hier in het rif groeien zo ook op plaatsen uit het licht en waar ik ze niet heb geplaatst, zijn nakomelingen van het grote stuk waar ik nog altijd trots op ben, gr. Marcel

sind 7 mei geen afschuimer
sinds 30 mei ook geen powerfilter

nitraat en fosfaat worden dagelijks automatisch gedoseerd.
ook I+, Fe-Trace, CarbonVS, Sr, PH+ en Ca+ staan op de doseerpomp.
Alles gaat prima en ik heb er geen omkijken naar.
binnenkort moet er weer 20L PH+ aangemaakt worden.

ik blijf wel (als het kan) elke week Kh, Ca en PO4 meten. Soms moet ik een kleine correctie doen, maar is het niks veronrustend, anders is het gewoon voor mijn eigen gemoedrust.

Laatst bewerkt:
zo ziet het eruit genomen met een mobiel.
er is een licht groene waas, maar niet storend.
(met een powerfilter lijkt het net of het water afwezig is.)

ik wil hiermee kijken hoe de kleuren zich gaan ontwikkelen.

de situatie is nu:
hoger po4=0,08 en No3=2,5 en extra plankton in het water.
ed2fff29a870e69fc5b4026a6bbdffdc.jpg

Laatst bewerkt:
Hypotetisch gezien ? En totaal niet op enig onderzoek geschoold behalve eigen ervaring ?
zou dus in die setup de koralen donkerder kleuren door een toename van zooxanthellen .
tenzij je al aan de max zit .
je kan immers nooit meer zooxanthellen hebben dan er licht voor hen voor handen is .
de natuur wil immers niet zichzelf omzet helpen .
er kunnen nooit meer reducenten zijn als er producenten zijn .
wat dat betreft een hele interresante insteek Glenn .
ik zet geld op het feit dat de nieuwe groei wellicht donkerder zou zijn dan het oude
Groetjes Rob charite

bij veel fosfaat zeker donkerder rob, maar dan praat je over 0,16ppm en hoger.
Wat mij juist boeit in de huidige setup, is wat doen de kleuren zelf.
Bij erg laag fosfaat zie ik alles flets worden. (dit heb ik al eerder meegemaakt met fosfaat 0,0)

nu zit ik in het gebied van 0,02 -0,1ppm te experimenteren.

het gaat dus om de subtiele kleur nuances die reageren op PO4 die ik wil bestuderen.
Daarbij hou ik de andere waarden zoals iodine en kalium stabiel.
ik ben van mening dat Fosfaat doseren een groter rol in de kleuring speelt dan velen willen toegeven.
ik zie dat ook terug bij veel van de gebruikers die sturen op PO4.

waar velen fluo lichte kleuren prefereren , ga ik juist voor een diepe contrast tussen de kleuren op een koralen.

bij veel fosfaat zeker donkerder rob, maar dan praat je over 0,16ppm en hoger.
Wat mij juist boeit in de huidige setup, is wat doen de kleuren zelf.
Bij erg laag fosfaat zie ik alles flets worden. (dit heb ik al eerder meegemaakt met fosfaat 0,0)

nu zit ik in het gebied van 0,02 -0,1ppm te experimenteren.

het gaat dus om de subtiele kleur nuances die reageren op PO4 die ik wil bestuderen.
Daarbij hou ik de andere waarden zoals iodine en kalium stabiel.
ik ben van mening dat Fosfaat doseren een groter rol in de kleuring speelt dan velen willen toegeven.
ik zie dat ook terug bij veel van de gebruikers die sturen op PO4.

waar velen fluo lichte kleuren prefereren , ga ik juist voor een diepe contrast tussen de kleuren op een koralen.
Tja dt zou de zelfde strekking hebben als de statement die je eerder plaatste .
Hardnekkig vasthouden aan een bepaald stramien dan wel systeem .
Ik denk dat je het antwoord ergens wel weet ? Alleen het bewijs wil zien .
het is niet voor niets dat ,naar mijn mening , juist de intensief gekleurde algen in de zeeën een hoog aandeel fosfaat verorberen .en die zich juist op plekken op houden waar dit ruimschoots voor handen is.
sterker nog ?
Aangezien we het over algen hebben die wel degelijk in bezit zijn van blad groen in de vorm van chlorophyl
A en of B ? Is naar mijn mening Het aandeel N:P:K belangrijker dan we vermoeden .
de verhoudingen onder die 3 heeft naar mijn beste weten een grote invloed op de opname van sporen elementen .
sporen elementen bepalen de kleur .
Maar om een kleur intensiever ( lees donkerder ) te krijgen ? Is de aanwas van de symbiotische algen
een must .
Ik kan er naast zitten ? Maar dat is wat ik er van zou brouwen
groetjes Rob Charite

ik heb een vermoeden, alleen door het uittesten wil ik dit voor mijzelf (her) bevestigen. Dus gewoon met eigen ogen zien, los van wat er al bekend en geschreven is.

er is vast veel geschreven in diverse publicaties, maar aangezien ik meer een doener ben dan een lezer werkt "random" lezen niet voor mij, (ik lees gericht, als ik op zoek ga naar oplossingen)

ik bekijk het ook altijd van de praktische kant en probeer een manier te vinden om hier in de hooby gebruik van te maken.

Laatst bewerkt:
voer jij ze gericht ?
waar dank jij het succes aan in jou bak?

hier is het voer concentratie.... voeren en nogeens voeren (niet gericht voeren).
De waterkwaliteit blijft goed dankzij spoelen naar het rif

Hier niks speciaals buiten het dagelijks of twee dagelijks gericht voeren met een pipet, doe het zo al heel lang en vermeerderd nog steeds.

gr. Marcel

Hier niks speciaals buiten het dagelijks of twee dagelijks gericht voeren met een pipet, doe het zo al heel lang en vermeerderd nog steeds.

gr. Marcel
Dat lijkt de enige "veilige" manier te zijn.
het vereist wel routine en discipline, iets dat ik absoluut niet heb.
ik ben meer van de aah.... leuk, nog ff tussendoor doen.

de Cypastrea... gaat mooier kleuren en voller staan.
Verdienste van meer fosfaat in het water en een beetje mangaan doseren.
42c26c8e8a0914a56934fd02db25f220.jpg

561b08cae48494a469d5d0868075c921.jpg

Door het mangaan doseren gaat fosfaat sneller omlaag, hierdoor ontstaat er PO4 tekort bij gelijkblijvende situatie. Het tekort van fosfaat heeft zijn weerslag op de bak en de koralen. indien onmeetbaar openbaren de typisch signalen van laag fosfaat zich op termijn.
Door het opdoseren van PO4 breng je deze waarde weer op peil en kan je veilig mangaan doseren zonder geconfronteerd te worden met een PO4 tekort.

De meetbare aanwezigheid van PO4 is 1 van de peiler van mijn aquarium. Misschien wel de reden waarom het zo succesvol is.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan