Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Dat heb ik nou ook elke dag... maar dat is dan dus toch een goed teken lijkt me??

Door te spelen met de relatie fosfaat en nitraat kan je de kleur en de snelheid waarmee het terugkomt beinvloeden.

Ik ben dus benieuwd wat anderen zien bij hun gemeten waarden en bij welke soort verlichting.

Het schoonmaken van de ruiten zou weleens goed voer kunnen zijn voor de filterfeeders.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

wat de alg betreft is dat ook mijn ervaring. Gaat de nitraat echter richting de 10 of daarboven dan wordt de alg echter bruin.

Wat wel scheelt is of je reflectors gebruikt op de lampen, toen ik nog geen reflectoren op de lampen had kon ik elke dag mijn
ruiten schoonmaken met de door jouw genoemde waardes, nu met reflectoren kan ik dit om de dag tot om de twee dagen doen.
Kwestie van de reflectoren van de ruit af te stellen.

groet
Adri

Ook nog de fosfaat getest met de nieuwe door redsea aangegeven methode met 0,5ml reagent A..
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=150064

Mijns inzien is de 0,5ml methode een hele verbetering m.b.t. leesbaarheid.
Hoewel ik de in de handeleiding beschreven methode gewoon kon aflezen..met hetzelfde resultaat, schijnen veel mensen daar toch een probleem me te hebben.

Het resultaat was 0,06ppm

Wat bijzonder is dat bij de verhouding PO4=0,06ppm en NO3=5>2,5ppm de ruiten duidelijk groen uitslaan met een etmaal. (Vanaf de zijkant bekeken)

Bekijk bijlage 429944

greetings, GlennF

wat mij boeit is de signalen van de kleur algen op de ruit proberen te interpreteren.
ik dacht namelijk dat wanneer het aandeel fosfaat hoger werd t.o.v. nitraat deze aanslag geler/bruiner van kleur werd.

wanneeer je werkt met een overdosering carbon je de algen weer verdrijft voor een bacterie film.

het spelen met de relatie fosfaat, nitraat, carbon en ijzer boeit mij momenteel.

Hi Glenn,

wat de alg betreft is dat ook mijn ervaring. Gaat de nitraat echter richting de 10 of daarboven dan wordt de alg echter bruin.

Wat wel scheelt is of je reflectors gebruikt op de lampen, toen ik nog geen reflectoren op de lampen had kon ik elke dag mijn
ruiten schoonmaken met de door jouw genoemde waardes, nu met reflectoren kan ik dit om de dag tot om de twee dagen doen.
Kwestie van de reflectoren van de ruit af te stellen.

groet
Adri

Hoezo softkoralen en SPS koralen niet mogelijk in één aquarium of zelfs naast elkaar?

17122152922_f2ba9c05f2_c.jpg

Ik zelf heb ook om de 2 dagen een groene waas op de ruiten. Bij mij is de verhouding fosfaat (P)4) 0,06 en nitraat (NO3) 1. Even snel de ruitmagneet erover heen en het ziet er weer prima uit.

Mooie foto die laatste!

Ik merk nu dat mijn fosfaat op 0 staat en mijn nitraat op 2,5ppm dat mijn aanslag op de ruiten juist wit is ipv. groen. Voorheen met wat meer fosfaat was dit groen. Ik ben nu ook maar wat leidingwater bij aan het mengen om mijn fosfaat wat omhoog te kunnen krijgen. Ik draai full led.

Op dit moment heb ik dagelijks een lichte alg aangroei (groen) op de ruiten met een nitraat van 2,5 en een fosfaat van 0,05.

Ten tijde van tekorten (0,00 fosfaat, 0,2 nitraat) was dit een stuk erger en had ik dagelijks een hele dikke aanslag.

Allen bij 4x JBL T5 en 3x 150w full-spectrum (Chinese) LED op 30%

Ik zelf heb ook om de 2 dagen een groene waas op de ruiten. Bij mij is de verhouding fosfaat (P)4) 0,06 en nitraat (NO3) 1. Even snel de ruitmagneet erover heen en het ziet er weer prima uit.

Mooie foto die laatste!

2 dagen een lichte groene waas vind ik een mooie balans... niet teveel werk.. nauweliijks zichtbaar.. mooie kleuring bij koraal.. als je het 3 -4 dagen laat gaat het storend worden en word je eraan herinnerd dat je de bak geen aandacht gunt.... ideaal dus....

greetings, GlennF

Ik merk nu dat mijn fosfaat op 0 staat en mijn nitraat op 2,5ppm dat mijn aanslag op de ruiten juist wit is ipv. groen. Voorheen met wat meer fosfaat was dit groen. Ik ben nu ook maar wat leidingwater bij aan het mengen om mijn fosfaat wat omhoog te kunnen krijgen. Ik draai full led.

Leiding water brengt ook je nitraat en silicaat en .......xxx.... omhoog....
Leiding water raad ik alleen aan als je duidelijk tekorten hebt en al langere tijd zowel nitraat als fosfaat bij moet doseren.

greetings, GlennF

Op dit moment heb ik dagelijks een lichte alg aangroei (groen) op de ruiten met een nitraat van 2,5 en een fosfaat van 0,05.

Ten tijde van tekorten (0,00 fosfaat, 0,2 nitraat) was dit een stuk erger en had ik dagelijks een hele dikke aanslag.

Allen bij 4x JBL T5 en 3x 150w full-spectrum (Chinese) LED op 30%

Dat is " typisch " een geval van onbalans in waarden... leuk om dat zo terug te kunnen zien..

greetings, GlennF

met een PO4 van 0.04 en een NO3 van 5 , welke al zeker een maand of vijf zo is hebben we hier zo eens in de twee dagen een licht groene waas op de ruiten , maar ook toen de NO3 op 10 zat was dit zo , voeg dagelijks 8 ml carbon , 0.05 fe trace en 0.05 mangaan toe
bak heeft als verlichting een combi van led en t5

met een PO4 van 0.04 en een NO3 van 5 , welke al zeker een maand of vijf zo is hebben we hier zo eens in de twee dagen een licht groene waas op de ruiten , maar ook toen de NO3 op 10 zat was dit zo , voeg dagelijks 8 ml carbon , 0.05 fe trace en 0.05 mangaan toe
bak heeft als verlichting een combi van led en t5

Hoever staat je eerste lamp vanaf xe voorruit anja en gebruik je een reflector om het licht weg te sturen van de voorruit.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan