Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Goed plan Glenn.
Stomme ding eruit.
Doe ik nu ook ruim 2 jaar en bevalt me goed.
Ik heb 0 nitraat en nu 0.04 fosfaat maar ik gebruik algen en wieren.
Bij genoeg koraal heb je genoeg verbruikers dus ook geen probleem alleen hoe ga jij het met je ijzer toevoeging doen?
Als ik dit doe krijg ik iets roestvorming op mijn zand hoe wil jij dit voorkomen?

Groet
Eric Jan

Stijgt dan vanzelf idd.

gr. frank

dan liefs gecontroleerd stijgen frank

de doseringen blijven voorlopig gewoon staan, todat ik merk dat er een stijging inzet bij mijn volgend meetronden.
momenteel heb ik een stabiel verbruik waarbij ik merk dat mijn fosfaat in verhouding lager is (te laag).

Luxe problemen zijn dat Glenn, fosfaat en nitraat moeten toevoegen en dan zelfs de afschuimer durven af te koppelen haha

Ik denk dat menige niet kan begrijpen dat dit überhaupt mogelijk is.

Gr. Erik

idd luxe problemen erik... maar kijk ook eens naar de koraal massa in verhouding to water.. i

ik had al aangeven dat ik den dat ik een soort van grens heb bereikt. daarbij ost het inspanning om de waarden te hanteren
een kh daling van 2,5dkh punt per etmaal.. kan je nagaan wat er gebeurt als de doseerpomp stagneert of de reservoir leeg raakt....
de doseerpomp staat op elke 2 uur doseren om de waarde stabiel te houden

ik ben overigens niet de enige die fosfaat doseert hoort, vraag maar rond het zijn er veeeeeel meer.....dan je zou denken...

Dat zijn het idd. Heb er zelf ook al als eens over zitten te denken om de afschuimer op een timer te zetten. Ik voeg ook nitraat toe en mijn fosfaat zit zo rond de 0.03.

i dare you frank......

zonder gekheid.... tuurlijk niet....
je moet gewoon een gecalculeerde risico nemen, dat zie je dat er veel meer kan dan je zou denken.
maar vooral waakzaam blijven.....

Goed plan Glenn.
Stomme ding eruit.
Doe ik nu ook ruim 2 jaar en bevalt me goed.
Ik heb 0 nitraat en nu 0.04 fosfaat maar ik gebruik algen en wieren.
Bij genoeg koraal heb je genoeg verbruikers dus ook geen probleem alleen hoe ga jij het met je ijzer toevoeging doen?
Als ik dit doe krijg ik iets roestvorming op mijn zand hoe wil jij dit voorkomen?

Groet
Eric Jan

haha.... ik wist wel dat jij dat prachtig zou vinden EJ.

ijzer doseren gebeurt dan alleen nog op laag niveau en alleen Fe-trace (0,2ppm/d)
de powerfilter blijft er nog gewoon in en die vangt ook genoeg neerslag op. (dit is ook een peiler)

ijzer en carbon dosering zijn een van de vele peilers van mijn methode, dus die blijven ook erin als een baseline dosering.

het toepassen van Fe+ zonder middelen om de neerslag te verwijderen is niet aan te raden (het niet toch ergens heen), dus afschuimer of powerfilter en goede stroming of beide....

Laatst bewerkt:
RICORDEA FLORIDA

ooit stond ik bij iemand in alphen aan de rijn te kwijlen voor deze soorten.
nu lijkt het net onkruid te groeien
16937513959_54dd08b261_b.jpg

Me too, wellicht weet je het nog maar 2 a 3 jaar geleden hebben we eens contact gehad per PB over de berekeningen voor het toevoegen van fosfaat.

Momenteel voeg ik trouwens niets toe maar gebruik ook geen absorber of wat dan ook.

Nitraat en Fosfaat staan wel beide op de plank hier voor geval dat.

idd luxe problemen erik... maar kijk ook eens naar de koraal massa in verhouding to water.. i

ik had al aangeven dat ik den dat ik een soort van grens heb bereikt. daarbij ost het inspanning om de waarden te hanteren
een kh daling van 2,5dkh punt per etmaal.. kan je nagaan wat er gebeurt als de doseerpomp stagneert of de reservoir leeg raakt....
de doseerpomp staat op elke 2 uur doseren om de waarde stabiel te houden

ik ben overigens niet de enige die fosfaat doseert hoort, vraag maar rond het zijn er veeeeeel meer.....dan je zou denken...

oh jee...
weet je hoeveel mensen ik inmiddels op weg ermee geholpen heb ?
de namen en gezichten duizelen mij al.

Me too, wellicht weet je het nog maar 2 a 3 jaar geleden hebben we eens contact gehad per PB over de berekeningen voor het toevoegen van fosfaat.

Momenteel voeg ik trouwens niets toe maar gebruik ook geen absorber of wat dan ook.

Nitraat en Fosfaat staan wel beide op de plank hier voor geval dat.

Fosfaat en nitraat toevoegen doe ik al maanden, maar mijn afschuimer durf ik nog niet af te koppelen [emoji3]

Bij mij is er vorige week één oor van een vergelijkbare oranje ricordea van de steen afgeblazen door de nieuwe Gyre pomp. Mocht he interesse hebben Bertuz

Fosfaat en nitraat toevoegen doe ik al maanden, maar mijn afschuimer durf ik nog niet af te koppelen [emoji3]

Bij mij is er vorige week één oor van een vergelijkbare oranje ricordea van de steen afgeblazen door de nieuwe Gyre pomp. Mocht he interesse hebben Bertuz

Zou ik voorlopig ook nog niet doen, todat je 100% zeker bent dat je het aandurft.

greetings, GlennF

Okay, hier dan mijn Trots, is wel geen stylo ( zit er wel een, links) maar het rode op de foto, in werkelijkhied is echt vuur en vuur rood.
Ben benieuwd wat U van deze vind:
IMG_1190.jpg

Okay, hier dan mijn Trots, is wel geen stylo ( zit er wel een, links) maar het rode op de foto, in werkelijkhied is echt vuur en vuur rood.
Ben benieuwd wat U van deze vind:
Bekijk bijlage 429139

Montipora digitata... mooie kolonie. Meer een beetje meer fosfaat en nitraar worden ze idd dieprood... met wat minder bijna babyroze...

greetings, GlennF

Wat een prachtige kleuren zeg.....!

Back
Bovenaan