Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Dat zijn inderdaad erg nuttige visjes en erg leuk om ze bezig te zien.
ik heb er ook 1 zandhapper in en die verricht bij mij ook goed werk.
deze zit er inmiddels ook een paar maanden in.
ik kan het ook beamen dat de bodem mooi blijft.

image.jpg

Mvg Jaap.

Dat zijn inderdaad erg nuttige visjes en erg leuk om ze bezig te zien.
ik heb er ook 1 zandhapper in en die verricht bij mij ook goed werk.
deze zit er inmiddels ook een paar maanden in.
ik kan het ook beamen dat de bodem mooi blijft.

Bekijk bijlage 415605

Mvg Jaap.

Da's ook een leuke Valenciennea Wardii jaap.

De meeste vissen in mijn huidige rif zijn aangekocht met een bepaald doel. Naast dat ik ze leuk vind vervullen ze een functie in het geheel.

Dit zorg ervoor dat ik meer tijd vrij heb voor de leukere dingen. Onderhoud die een sleur wordt is namelijk niet mijn favoriete bezigheid.

Door simpel te kiezen voor doordachte oplossingen, loop je niet steeds achter de feiten aan.

In het verleden heb ik me wel vaker laten verleiden to nutteloze aankopen, of aankopen die de masterplan (een mooi draaiend aquarium) verstoren.

Dit waren aankopen zoals nps koralen, koraal duivels, koraal vlinders en keizervissen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 415600
Een van mijn Valenciennea puellaris

greetings, GlennF

Deze vissen hebben ook een nadeel.
Mij zandzevende sterren verhongeren langzaam......
Deze sterren zitten al ruim een jaar of meer in de bak en ik zag ze vetter en groter worden.
Sinds de introductie van deze vissen worden ze steeds kleine en ze staan er magertjes bij. Ook zie je regelmatig afbrokkelende punten.

uploadfromtaptalk1420203321086.jpg

greetings, GlennF

Vandaag was mij ph wel erg laag 7,57.
Dat is niet OK !
Ik had gisteren de aan stekker van de dag verlichting vergeten om te zetten. Het gevolg was dat de verlicht om 13:00u nog niet aan was.
Ik heb gelijk de ph opgestuurd naar 8,01 met NaOH.

Tevens heb ik de kalk reactor verwijderd en ga er verder zonder werken.
Hij moest weer gereinigd en gevuld worden en dat was voor mij een reden om nu verder te gaan zonder kalk reactor. Minder techniek, minder onderhoud.

Meer ruimte in de sump
15559450446_7af3ee652e.jpg
14962978283_01fec6348d.jpg

Klaar om gereinigd en daarna opgeborgen te worden.
15397219307_c2d63eba05.jpg

greetings, GlennF

19 okt 2014
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1152428
De reden van de verwijdering van mijn kalk reactor..... PH issues.

Het verwijderen hiervan heeft een keten van reacties/discussies bewerkstelligd.

Een van de redenen waarom ik nauwelijks direct meld wat ik denk of doe is, dat ik vaak al een eigen gedachten heb en ik niet teveel van mijn energie wilt stoppen, om anderen te overtuigen waarvoor ik die weg zal gaan bewandelen.
Ik ben eigenwijs genoeg om die (goed bedoelde) adviezen te negeren en dat kan alleen tot onbegrip lijden. Het het aanbieden van oplossingen en ideeen moet vrijblijvend zijn. Als het dwingend van character is (of lijkt te zijn), kan dat alleen tot een botsing van meningen leiden en daar is niemand mee gediend.
Als het zover is en ik een conclusie kan formuleren, meld ik het en bespreek ik het met een onderbouwing.

Al mijn testen en bevindingen worden in de eerste instantie in mijn dagboek gepost.....

Mocht dit breder gelden voor anderen, dan wil ik dit in een later stadium ook wel in een aparte topic bespreken.

Mocht daaruit voorvloeien dat het een interresant stof oplevert, dan zal dit in mijn sponsor deel verschijnen.

Meer kan ik er niet van maken.......

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
De situatie was als volgt:
1- Door het NPS experiment en het daarmee gepaard gaande vele voeren van die NPS koralen, was mijn fosfaat en nitraat op een gegeven moment zo hoog gestegen (0,36ppm/25ppm) dat het niet meer verantwoord was dit vol te houden.
In die periode zag ik veel koralen nog hard groeien met diepe contrast rijke kleuren.
De foto sessies van "blue blanket" en de daarop volgende series voor "OZ" en "reefsecrets" waren in de periode van de experiment geschoten.
Daarbij zie je dat de bak ook donkerder gekleurd was dan de foto's van juli-aug 2013.
Al die tijd was er niks aan de hand en behalve de dieper kleuren bleven de meest koralen gewoon doorgroeien.
Zelf de aanslag op de ramen bleef minimaal zolang de fosfaat en nitraat in een bepaalde verhouding aanwezig waren.

Maar .......
Op den duur (eerder maanden dan weken) zag je toch dat het op bepaalde koralen effect begon te hebben. Met name de koralen die het zwaarder te voorduren hadden vanwege de oximonacanthus longistris gingen achteruit... of andersom .... omdat de waterwaarden minder waren en de oxi ook nogeens aan die koralen ging snoepen gingen ze achteruit.
Dit waren met name de poccilopora's.

Rond juni/juli 2014 heb ik maar besloten dat ik het NPS experiment moest staken, omdat het een te grote impact had op het koralen bestand.

hieronder staat een overzicht van meet intervallen en de waarde fluctuaties waarmee ik gexperimenteerd heb.

Meetoverzicht nov2013-juni2014

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
meet overzicht van juli - december 2014

16152855066_d0874b7cf6_o.png

Je kan wel zien dat je een bak vol met SPS hebt! Je KH waarde schommelt behoorlijk door de tijd gezien! :biggrin: Welke KH waarde streef jij naar? Ik heb mijn KH waarde in deze bak altijd vrij hoog gehouden tussen de 8 en 9. Nu las ik laatst een discussie dat het beter zou zijn om een waarde van 7 aan te houden. Dus nu schommel ik tussen de 7 en 8.

Ennuh weer prachtige foto's, man! topjes

He glenn ik zie dat jij bijna nooit je strontium en boor en jodide test hoe zijn jou handelingen dan in het toevoegen als ik vragen mag of is dit een beetje te verwaarlozen.

meet overzicht van juli - december 2014

16152855066_d0874b7cf6_o.png

Je kan wel zien dat je een bak vol met SPS hebt! Je KH waarde schommelt behoorlijk door de tijd gezien! :biggrin: Welke KH waarde streef jij naar? Ik heb mijn KH waarde in deze bak altijd vrij hoog gehouden tussen de 8 en 9. Nu las ik laatst een discussie dat het beter zou zijn om een waarde van 7 aan te houden. Dus nu schommel ik tussen de 7 en 8.

Ennuh weer prachtige foto's, man! topjes

De schommelingen zijn bewuste experimenten geweest.

Bij lage nutrients met name fosfaat (meestal gaat in een aquarium in bloei de nitraat mee), Is het tot nu toe handig gebleken om ook de KH lager te positioneren. Vooral acropora en met name de groene formosa is hier gevoelig voor. Dit uit zich in RTN in de schaduw zijde.
Mijn idee is dat de optelsom van deze situaties vermeden moet worden om dit fenomeen te voorkomen, of Indien dit optreed tegen te gaan.
PO4 < 0,02 en/of KH>8 en/of Led/licht met een beperkt spectrum.

Dus heb je het probleem met acropora's dan kan experimenteren met het verschuiven van 1 of meer van deze parameters mogelijk een oplossing zijn.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
He glenn was gezellig, bedankt voor je gastvrijheid en de volgende x laat ik die kleine terror thuis :P groetjes en een fijne dag nog.

He glenn ik zie dat jij bijna nooit je strontium en boor en jodide test hoe zijn jou handelingen dan in het toevoegen als ik vragen mag of is dit een beetje te verwaarlozen.

Eenmaal stabiel en op de doseerpomp zijn deze waarden steeds "rock solid" gebleken.
Als het een paar punten naast zit is geen drama, je houd het gewoon beschikbaar Het doel van de metingen is dat je leert hoe het verloop van de waarden in jou bak gaat.

Het is in principe met als je de KH doet.
Alleen heb je een langzamer verloop en een buffer functie...
KH sturen is makkelijk omdat het proces vrij direct meetbaar is. Dus het inregel process kan met een week of 2 stabiel zijn. Sr, I, Boor is een vertraagd bewegend process , dus het inregelen gaat weken tot meer maanden kosten.
Daarom zeg ik ook dat je voor die waarden de "relaxte manier" moet toepassen. Dat houd in dat je de meet intervallen aanhoud , corrigeert en werk met een genormaliseerde/gemiddelde dosering.

greetings, GlennF

He glenn was gezellig, bedankt voor je gastvrijheid en de volgende x laat ik die kleine terror thuis :P groetjes en een fijne dag nog.

Hoi mitch,
Leuk bijgebabbeld te hebben, je moet echt wat aan je PH gaan doen, want het is de barometer van aquarium en waarschuwt je voor aankomende en lopende problemen.

Haha... die kleine is gewoon een kind, ik heb er 2 meegemaakt.
Kinderen moet je met gepaste toewijding bijsturen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Thuis gekomen, tref ik dit aan.
Bekijk bijlage 415853
Een overgekookte afschuimer.....:mad:
De hele week opbrengt in de bak geloosd.

Bekijk bijlage 415854
Deze schoongemaakt en terug geplaatst.
Wou vandaag gaan meten, maar stel nu alles ff uit.
Het zou toch niet meer objectief zijn.....

greetings, GlennF

dat is balen natuurlijk.
ik weet niet of het een beetje verzacht maar ik denk dat we het allemaal wel eens gehad hebben.
bij mij gaat de schuimer uit zijn dak als ik de gafzak weghaal.
je afschuimer is in iedergeval weer schoon.

mvg Jaap.

Uhmm wat zijn dat:confused:

mvg Jaap.

Limaria scabra oftewel vijlmossel, komt me bekend voor heb er nl ook 1....moeilijk houdbaar maar daar weet Glenn vast wel iets op.

gr. marcel

Limaria scabra oftewel vijlmossel, komt me bekend voor heb er nl ook 1....moeilijk houdbaar maar daar weet Glenn vast wel iets op.

gr. marcel

dank voor je antwoord.
nu weet ik ook weer wat dat is.
ziet er erg mooi uit maar ik onthou me ervan.
ik denk dat glenn naar de bakker gaat om gist te halen of hij gooit er plankton in.

mvg Jaap.

Back
Bovenaan