Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Thuis gekomen, tref ik dit aan.
Bekijk bijlage 415853
Een overgekookte afschuimer.....:mad:
De hele week opbrengt in de bak geloosd.

greetings, GlennF

Heb dat laatst ook gehad, wat ik wel opmerkte was dat dit resulteerde in poliepexpansie bij de koralen.

dat is balen natuurlijk.
ik weet niet of het een beetje verzacht maar ik denk dat we het allemaal wel eens gehad hebben.
bij mij gaat de schuimer uit zijn dak als ik de gafzak weghaal.
je afschuimer is in iedergeval weer schoon.

mvg Jaap.

Ik balen? nee hoor..
Niks aan de hand....dit is wel meer gebeurt. Hiervan ga ik niet in de stress.
Ik heb verder niks gedaan, omdat ik weet dat het geen drama is.
Ik had al een te lage fosfaat en mijn nitraat staat op de doseer pomp.

Ik weet ook waardoor het komt.
Gisteren avond heb ik op 2 powerfilter de watten vervangen voor nieuwe "kersvers" uit de verpakking. Normaal ga ik dit altijd in de keuken spoelen met "heet" water tot het niet meer schuimt.
Gisteren was de keuken echter bezet door mijn keukenprinces, dus ging ik in de slaapkamer spoelen. Echter het duurde te lang voordat het heet water aangevoerd werd en ik was het zat en heb gewoon met lauw water gespoeld.
Hierdoor is het zeepinge uit de nieuwe watten niet volledig verwijderd.
Met als gevolg het overkoken van de afschuimer.

Nu staat de schuimer op halve kracht te draaien door de overtollige lucht gecontroleerd af te blazen via een loos slangetje.

greetings, GlennF

Dan heeft mijn bak waarschijnlijk een patent op moeilijk houdbare koralen.
Toen ik een flowerkoraal kocht waren de meeste niet echt positief over de houdbaarheid hiervan, hetzelfde gold voor een vijlmossel.
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en doe ik niets speciaals om beide dieren in leven te houden.

Mijn flowerkoraal is inmiddels toch wel één van de blinkvangers in mijn bak.

groet
Adri

Limaria scabra oftewel vijlmossel, komt me bekend voor heb er nl ook 1....moeilijk houdbaar maar daar weet Glenn vast wel iets op.

gr. marcel

Limaria scabra oftewel vijlmossel, komt me bekend voor heb er nl ook 1....moeilijk houdbaar maar daar weet Glenn vast wel iets op.

gr. marcel

Idd.
Experiment...
Had er een paar weken geleden eentje gehaald en vond die eenzaam. Dus vandaag speciaal ervoor naar barendrecht gereden.

Clue's
NPS kolom, veel voeren, bactrieen kweken en dagelijks (of om de dag) spoelen naar het rif (Waterwissel met rif).
Hoe dit verloopt volgt ooit een verslag van.

Ik heb zo al teveel te melden;),dat het rapporteren achterloopt op de werkelijkheid.
Maar ik doe zoals altijd, alleen wat er in me opkomt, om het voor mijzelf leuk te houden.

greetings, GlennF

Heb dat laatst ook gehad, wat ik wel opmerkte was dat dit resulteerde in poliepexpansie bij de koralen.

Hint...... powershot.

Als je al je zaakjes op orde heb, is zoiets geen drama en dat zie je ook.

Daarentegen zal een systeem die worstelt om te overleven hiermee een doodklap kunnen krijgen.

greetings, GlennF

Dan heeft mijn bak waarschijnlijk een patent op moeilijk houdbare koralen.
Toen ik een flowerkoraal kocht waren de meeste niet echt positief over de houdbaarheid hiervan, hetzelfde gold voor een vijlmossel.
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en doe ik niets speciaals om beide dieren in leven te houden.

Mijn flowerkoraal is inmiddels toch wel één van de blinkvangers in mijn bak.

groet
Adri

Heb je jou vijlmossel al een jaar Adri?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

om precies te zijn, nog 3 weken dan heb ik hem een jaar.

groet
Adri

Heb je jou vijlmossel al een jaar Adri?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

om precies te zijn, nog 3 weken dan heb ik hem een jaar.

groet
Adri

Prachtig. ...!
Veel soorten koralen worden steeds beter houdbaar.

Bij de meesten is het na 8-12 weken over en uit.

Zo zie je dat o.a. de juiste carbon dosering meer is dan nitraat/fosfaat verwijderen.
Waar in het verleden carbon dosering veroordeeld en zelfs als gevaarlijk werd beschouwd, zie je dat deze mits op de juiste manier toegepassen i.c.m met andere middelen, standaard kan worden opgenomen in 't dagelijks onderhoud van de aquarium.
Het is niet alleen focussen op van alles verwijderen, maar ook de toegevoegde waarde van sommige supplementen dienen op de juiste waarde ingeschat te worden.

Carbon doseringen kweken bacterien, die weer als voer dienen voor veel soorten, die normaliter onhoudbaar waren zonder o.a. deze additie.

Laatst bewerkt:
Idd.
Experiment...
Had er een paar weken geleden eentje gehaald en vond die eenzaam. Dus vandaag speciaal ervoor naar barendrecht gereden.

Clue's
NPS kolom, veel voeren, bactrieen kweken en dagelijks (of om de dag) spoelen naar het rif (Waterwissel met rif).
Hoe dit verloopt volgt ooit een verslag van.

Ik heb zo al teveel te melden;),dat het rapporteren achterloopt op de werkelijkheid.
Maar ik doe zoals altijd, alleen wat er in me opkomt, om het voor mijzelf leuk te houden.

greetings, GlennF

Hier ook al negen maanden in de bak, dus je vooruitzichten zijn te doen....:)

gr. Marcel

Daarnaast dat belachelijke bedrag die men ervoor vraagt en dan nog mensen die serieus gaan bieden... Nog geen euro voor de moeite dit kan gewoon niet. Gevalletje gewoon eenmaal alles aangeschaft in het aquarium gezet daarna stekker in t stopcontact en nooit meer naar omgekeken.

Tjsa , ik heb het forum pas na 3 jaar zelf zout aquariums houden bij toeval ontdekt. Dus ik zie dat niet als een geval op zich.

greetings, GlennF

Mooi Glenn wanneer gaan ze in de grote bak of kijk je het eerst aan.

Ze gaan niet in de grote bak. Doe project heb ik verlaten. Het gaat teveel ten koste van de kleuren van de rest.

Dit wordt een NPS kolom met een hoge bezetting. Althans dat wordt de poging.

Binnenkort ga ik waarschijnlijk testendraaien met een 400liter NPS systeem met dendronepthya's en andere NPS soorten.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan