Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Ik ben zelf nu een week of 3 bezig met mangaan toevoegen.
Ik kan mijn bevindingen hier plaatsenplaatsen als men dadaar behoefte aan heeft.
Ik doseer op het moment 0,4 ppb per dag en dat verdeeld op de doseerpomp om de 2 uur.

natuurlijk zijn we benieuwd naar jou bevinding met mangaan en ben je er vrij in of je het wilt delen of niet.

mvg Jaap.

Juist!

Welke mangaan gebruik je ?

greetings, GlennF

Heey Glenn,

Komt helemaal goed.

In januari wil ik mijn verlichting gaan aanpakken + nieuwe vullingen voor osmose apparaat. Dan hoeven er voorlopig geen veranderingen te worden doorgevoerd en kan ik tegen die tijd gaan beginnen met testen voor je!

Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn tegen die tijd.

Ps. De flower zit nog weefsel op dus fingerscrossed.

Groetjes Youri

Uiteraard wil ik dat delen. Ik heb alleen geen goniopora dus daar kan ik niksnover zeggen.
Ik kan alleen aangeven of het iets doet met sps ja of nee.
Tot nu toe zie ik echter niets.
Meer poliepexpansie zou je kunnen hebben. Ik heb echter ook een dwergkeizer dus ook dat punt is niet 100% zeker te beoordelen.
Maar tot nog toe merk ik geen verschil bij sps koralen.

Aangezien mangaan een biologisch functie vervult, is het denk ik niet exclusief voor goniopora's. "Mogelijk" is het echter 't meest zichtbaar bij goniopora's

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Heey Glenn,

Komt helemaal goed.

In januari wil ik mijn verlichting gaan aanpakken + nieuwe vullingen voor osmose apparaat. Dan hoeven er voorlopig geen veranderingen te worden doorgevoerd en kan ik tegen die tijd gaan beginnen met testen voor je!

Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn tegen die tijd.

Ps. De flower zit nog weefsel op dus fingerscrossed.

Groetjes Youri

Goed plan youri.. emotie en haast zijn slechte peilers om op te bouwen in zulke gevallen.

Jammer van die tegenslag, maar als ie er nu doorheen komt, is het een echte bikkel.:D

greetings, GlennF

welke mangaan gebruik jij Glenn?

gr
twan

Ik gok dat Glenn gebruik maakt van het "binnenkort verkrijgbaar bij uw locale verdeler" DSR Mn+.... :biggrin::biggrin:

(Ik verwacht niet dat er over de exacte samenstelling, naast het bekende gehalte Mn, wat al meer info is als bij veel andere fabrikanten vrijgeven, enige info zal volgen..)

Laatst bewerkt:
Ik gebruik mangaan(II)sulfaat monohydraat.

MnSO4 - H2O -M

ok, je maak het zelf, ik dacht dat je misschien van een bepaalde fabrikant toepas.

hoeveel (ppb) e hoe vaak doseer jij nu?

mooi, want die gebruik ik ook.
de concentratie en eventuele (al dan niet benodigde) chelatie kan nog het verschil gaan maken.

Ik gebruik mangaan in mijn aqua, sinds toediening staan mijn acans veel voller en door de dag staan ze met de poliepen open! Voordien stonden de poliepen nooit uit overdag! Ik gebruik wel de mangaan van triton!

Ik ben erg benieuwd glenn of je in je eigen bak er wat van gaat zien. Ik zou het ook graag voor je willen testen maar ik heb op het moment andere dingen met de bak. Dus ik pas even.

Heb je inmiddels zelf al wat gedoseerd. Dat kon ik er nog niet uit opmaken.
En Zo ja. Zie je al wat.

ok, je maak het zelf, ik dacht dat je misschien van een bepaalde fabrikant toepas.

hoeveel (ppb) e hoe vaak doseer jij nu?

mooi, want die gebruik ik ook.
de concentratie en eventuele (al dan niet benodigde) chelatie kan nog het verschil gaan maken.
Ik gebruik 0,4 ppb per dag. Dit wordt verdeeld om de 2 uur.
Dit omdat mangaan nogal snel uit het systeem is. Hierdoor probeer ik hem continu aanwezig te houden tot nu toe zonder te cheleren.

Ik gebruik 0,4 ppb per dag. Dit wordt verdeeld om de 2 uur.
Dit omdat mangaan nogal snel uit het systeem is. Hierdoor probeer ik hem continu aanwezig te houden tot nu toe zonder te cheleren.

Je kunt toch beter het mangaan cheleren?

Ik gebruik mangaan(II)sulfaat monohydraat.

MnSO4 - H2O -M

Maar zou deze niet beter zijn Chris..... mangaan (II) carbonaat ?

Mn CO 3 Ca max 0 0 1%

CI max 0 0 2%

HCI max 0 0 1%

FE max 0 0 2%

MG max 0 0 1%

as Pb max 0 0 0 5%

K max 0 0 1%

Na max 0 0 2%

SO4 max 0 0 0 5%

Zn max 0 0 5%

Gr,

Martin.

Maar zou deze niet beter zijn Chris..... mangaan (II) carbonaat ?

Mn CO 3 Ca max 0 0 1%

CI max 0 0 2%

HCI max 0 0 1%

FE max 0 0 2%

MG max 0 0 1%

as Pb max 0 0 0 5%

K max 0 0 1%

Na max 0 0 2%

SO4 max 0 0 0 5%

Zn max 0 0 5%

Gr,

Martin.
Denk dat ik absoluut niet de persoon ben om dat te beantwoorden. Ik heb gebruik gemaakt van marcpardon zijn zoekdrift en recept van mangaan.
Daar wordt mangaansulfaat gebruikt.
Of mangaan carbonaat beter zou zijn en wat daar de voordelen van zijn weet ik echt niet.

Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn om als 'nitwit' met chemie bezig te gaan, maar met mangaan durf ik de uitdaging wel aan.

Denk dat ik absoluut niet de persoon ben om dat te beantwoorden. Ik heb gebruik gemaakt van marcpardon zijn zoekdrift en recept van mangaan.
Daar wordt mangaansulfaat gebruikt.
Of mangaan carbonaat beter zou zijn en wat daar de voordelen van zijn weet ik echt niet.

Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn om als 'nitwit' met chemie bezig te gaan, maar met mangaan durf ik de uitdaging wel aan.

Omdat in mangaansulfaat wordt aangegeven (Trace Impurities in ppm) Koper max 5 nickel max 5 KMnO4 max 5 !!

En dit zit niet in MnCO3 !!

Omdat in mangaansulfaat wordt aangegeven (Trace Impurities in ppm) Koper max 5 nickel max 5 KMnO4 max 5 !!

En dit zit niet in MnCO3 !!
Oké maar per hoeveel is dat?. De dosering van mangaan is echt heel laag.
Je praat over een dosering van 0,0004 ppm max per dag.
Als hierbij de afwijking 5% met nikkel en of koper is, lijkt mij dat nagenoeg te verwaarlozen.

Teruglezend slaat mijn verhaal denk ik nergens op. Maar ik heb er dan ook veel te weinig verstand van..

Laatst bewerkt:
Ik gebruik mangaan in mijn aqua, sinds toediening staan mijn acans veel voller en door de dag staan ze met de poliepen open! Voordien stonden de poliepen nooit uit overdag! Ik gebruik wel de mangaan van triton!

Netjes, mooi om te weten waar we op moeten letten.
Hoe vaak en hoeveel ppb dien jij toe ?

greetings, GlennF

Back
Bovenaan