Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Marc.....
Aangezien je de neiging heb dingen te laten escaleren en zelf geen remmen heb zal ik zeer kort zijn.
Lees goed !
Mijn texten zijn zorgvuldig gekozen en ik ben geen persoon, die zomaar wat onzin neerzet of anderen napraat, noch laat ik mij in een hoek forceren. Ik doe dingen op mijn tempo en dat zal ook zo blijven.
Als je mij begrijp en kan respecteren, blijven we in een "volwassen" dialoog, anders heb ik reeds eerder aangetoond,
dat ik de discipline heb om me in te houden als dat nodig mocht zijn.

greetings, GlennF

Het is niet mijn bedoeling om zaken te laten escaleren en dat weet je erg goed, ook al probeer je me hier uit te lokken .... ik begrijp dat mijn mening niet in jouw straatje past en dat IK persoonlijk een erg grote hekel heb aan mensen die A zeggen en B bedoelen of eerst A zeggen en daarna B verkondigen .... en jou daarmee ook confronteer .... ge draait keer op keer .... ik zie dat je mij liever als persoon aanpakt dan de discussie aangaat over de feiten .... ik denk dat het meer over jou zegt dan over mij .... het prediken in een kerk gaat makkelijker zonder "andere meningen of confrontaties met jezelf" ..... succes met je "methode" .... ik zal verkiezen om de discussie niet meer aan te gaan :rolleyes: maar dat was je bedoeling toch? En weer jammer dat je deze ook niet zelf verzonnen hebt .... en we zien het nieuwe potje binnenkort wel in de winkel staan ....:)

Laatst bewerkt:
Misschien een rare vraag maar hoe kom je aan de mangaan die je gebruikt?
Want je praat over een dosering van 0.04ml maar hoeveel is dat dan in gram.

gr
twan

voeg 0.04 ml mangaan per dag toe, evenveel als ik trace toevoeg
goniopora hier trek zich nooit in bij ramen schoonmaken, ook niet bij toevoegen van carbon of andere toevoegingen het enigste wat hij niet leuk vindt is als de bak te arm wordt aan zwerfvuil dan gaat het dus mis [ zie mijn dagboek en het stuk bij powerfilter]

En weer jammer dat je deze ook niet zelf verzonnen hebt .... en we zien het nieuwe potje binnenkort wel in de winkel staan ....:)

Kijk eens wat hier staat sinds de opening post van de topic.

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1003686

Tussen het index deel staan stoffen die sinds 2013 in de que staan.
Degenen die dit gevolg hebben weten dat ! De index wordt regelmatig bijgewerkt, vandaar dat de edit datum ook wijzig.
Is dat niet goed genoeg en wens je je gelijk toch te willen halen prima..
Aan jou de eer...........:thumbup:

Er staat uitdrukkelijk op de fles:

Mangaan SCHIJNT het welzijn en poliep expansie van goniopora's te bevorderen.

UITSLUITEND VOOR EXPERIMENTEEL GEBRUIK!

dus ik zie er geen conclusie in !

Het komt niet in het programma eer ik kan aantonen dat het ook werkelijk het welzijn bevordert..
Ik bent sceptisch omdat ik niet als sommigen met alle winden meewaait, met het gevolg dat placebo voor feiten kunnen worden aangenomen.

Ik ga ermee testen en bied het ook gratis aan aan de ervaren DSR gebruikers en mensen die fact van fictie weten te scheiden. Zij koppelen terug of het de moeite waard is. Pas dan besluit ik wat ermee gaat gebeuren

Dit past nog steeds in de kantlijnen waarom destijd dit project gestart is:

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=985888

De geest ervan is ervaringen delen vanuit een stabiele vaste basis, zodat we samen verder komen dan individueel.

Dus dat verwijt heb ik nergens verdient.

Maar als je zelf doom denk dan is iedereen slecht. Ik verkies het om 't positieve te benadrukken en het negatieve te laten voor wat het is.

Dus al het andere niet terzake doende commentaar zal ik negeren. Daar wil boven staan en heb daar ook geen zin in. Ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd, dank u.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Tot op heden is er nog nooit een andere spore element, anders dan wat in de calculator staat in het rif dan wel in de stekkenbak gebruik.
De goniopora's hebben altijd goed gestaan en ik heb ze nu al elk 2 jaar, om 1 jaar.
De kleuring van het koraal had meer te maken met de invloed van fosfaat (medio2012)en de versleten verlichting (sept-nov2014)

vandaag heb ik de stekkenbak (180 liter) en de cyano experimenter bak (40 liter) afgekoppeld van het rif en in elk van de bakken 0,4ppb mangaan gedoseerd.
ik hanteer ppb omdat ppm niet mee te werken valt en de kans op fouten met de nullen en komma's te groot wordt.
Alles is inmiddels weer aangepast op het labeltje en de calculator.

ik zal morgen wat actuele foto's van de goniopora's posten

Laatst bewerkt:
Mangaan SCHIJNT het welzijn en poliep expansie van goniopora's te bevorderen.

Ik ga ermee testen en bied het ook gratis aan aan de ervaren DSR gebruikers en mensen die fact van fictie weten te scheiden. Zij koppelen terug of het de moeite waard is. Pas dan besluit ik wat ermee gaat gebeuren.
De geest ervan is ervaringen delen vanuit een stabiele vaste basis, zodat we samen verder komen dan individueel.

graag zou ik ook meedoen met dit experiment en mijn bevinding met je delen.
ik weet niet hoe ik aan dit spul kan komen maar laat maar weten of het toegevoegde waarde heeft als ik daar ook mee zou gaan testen.

mvg Jaap.

Heey Glenn,

Ik wil wel helpen bij het testen van de hypothese (denk dat Marc in de war was met hypothese en conclusie ;) ) of ik verschil zie in mijn goniopora als ik mangaan toevoeg. Hij staat er echter al goed bij dus ik ben benieuwd of het nog beter kan. Maar wie weet staat hij straks twee keer zo groot, de kleur zou wel feller kunnen opzich.

Greetings Youri

Glenn, wil ook wel gaan testen met de mangaan uit jou lijn, gebruik nu de mangaan van triton

graag zou ik ook meedoen met dit experiment en mijn bevinding met je delen.
ik weet niet hoe ik aan dit spul kan komen maar laat maar weten of het toegevoegde waarde heeft als ik daar ook mee zou gaan testen.

mvg Jaap.

Dat is mogelijk jaap,
maar denk je als (nagenoeg) beginner de perceptie te bezitten om op de juiste wijze mee om te gaan en conclusies te trekken? Ik wil placebo uitsluiten.
Daarnaast weet ik zelf NOG niet hoe je ermee moet omgaan. Er zal ongetwijfel lectuur over bestaan, maar ik kiest ervoor om dit te negeren, juist omdat ik zelf blank wil beginnen. Vooralsnog ga ik uit van de nsw waarde van 0,4ppb, maar sluit niet uit dat een verhoogde niveau ook een uitgangspunt kan worden.
Dat heb ik nu ook al met fosfaat, nitraat en ijzer doseren.

greetings, GlennF

Heey Glenn,

Ik wil wel helpen bij het testen van de hypothese (denk dat Marc in de war was met hypothese en conclusie ;) ) of ik verschil zie in mijn goniopora als ik mangaan toevoeg. Hij staat er echter al goed bij dus ik ben benieuwd of het nog beter kan. Maar wie weet staat hij straks twee keer zo groot, de kleur zou wel feller kunnen opzich.

Greetings Youri

Youri het is hierbij geregeld!
Maar je moet eerst je verlichting in orde maken en ff daarmee gaan draaien, anders kan het effect van de verlichting worden verwaard met de mangaan doseringen, waardoor ook het test resultaat waardeloos wordt.

De reden dat ik het al die tijd afgehouden heb, heb ik al meerdere keren genoemd.
Mijn gonio's gaan prima en NEE ik doseerde geen mangaan in mijn rif.
Het gaat er pas in als ik in mijn andere (test) bakken overtuigt bent van het positieve effect.

Maar nu had ik er gewoon zin in om deze hypothese to checken, omdat het zoveel besproken wordt. niet meer en niet minder. Flesjes vullen en aanbieden kan iedereen !!! Daar wil ik afstand van doen.

Elk stof kan een functie vervullen. Je moet alleen weten wat en waar het actief is en hoe je het aan kan wenden om het gewenst effect te bereiken

Adri heeft in mijn optiek de ideale stabiele situatie waar met de test kan worden gestart.
Hij heeft zich ook al aangeboden en beseft dat er wel risico's verbonden zijn aan een dergelijke test.
Maar Adri kennende, zit hij er echt bovenop en leg geen blad voor de mond.
Hij doet ook wat nodig is (soms ook tegen mijn adviezen is).

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Dat is mogelijk jaap,
maar denk je als (nagenoeg) beginner de perceptie te bezitten om op de juiste wijze mee om te gaan en conclusies te trekken? Ik wil placebo uitsluiten.
Daarnaast weet ik zelf NOG niet hoe je ermee moet omgaan. Er zal ongetwijfel lectuur over bestaan, maar ik kiest ervoor om dit te negeren, juist omdat ik zelf blank wil beginnen. Vooralsnog ga ik uit van de nsw waarde van 0,4ppb, maar sluit niet uit dat een verhoogde niveau ook een uitgangspunt kan worden.
Dat heb ik nu ook al met fosfaat, nitraat en ijzer doseren.

greetings, GlennF

Uiteraard moet je eerst zelf gaan onderzoeken en dan eventueel bij anderen om te kijken of de resultaten van jou bevindingen overeen komen met die van een ander.
ik denk er wel op de juiste wijze mee om te kunnen gaan en eventuele conclusies te kunnen trekken.
als we het met meerdere kunnen delen samen met jou en onze bevindingen aan jou doorspelen dat het een goed experiment zal kunnen zijn.

mvg Jaap.

Ik ben zelf nu een week of 3 bezig met mangaan toevoegen.
Ik kan mijn bevindingen hier plaatsenplaatsen als men dadaar behoefte aan heeft.
Ik doseer op het moment 0,4 ppb per dag en dat verdeeld op de doseerpomp om de 2 uur.

Ik ben zelf nu een week of 3 bezig met mangaan toevoegen.
Ik kan mijn bevindingen hier plaatsenplaatsen als men dadaar behoefte aan heeft.
Ik doseer op het moment 0,4 ppb per dag en dat verdeeld op de doseerpomp om de 2 uur.

natuurlijk zijn we benieuwd naar jou bevinding met mangaan en ben je er vrij in of je het wilt delen of niet.

mvg Jaap.

Glenn, wil ook wel gaan testen met de mangaan uit jou lijn, gebruik nu de mangaan van triton

Ik zou eerst die opmaken Anja, anders lopen zaken door elkaar.Je kan de mijne evenwel gratis verkrijgen.

Hoelang gebruik je het nu en wat zie je.
wat/hoeveel/wanneer doseer je het.

( mocht het al ergens staan, kan je dat ook linken als je het niet opnieuw wilt intikken)

greetings, GlennF

natuurlijk zijn we benieuwd naar jou bevinding met mangaan en ben je er vrij in of je het wilt delen of niet.

mvg Jaap.
Uiteraard wil ik dat delen. Ik heb alleen geen goniopora dus daar kan ik niksnover zeggen.
Ik kan alleen aangeven of het iets doet met sps ja of nee.
Tot nu toe zie ik echter niets.
Meer poliepexpansie zou je kunnen hebben. Ik heb echter ook een dwergkeizer dus ook dat punt is niet 100% zeker te beoordelen.
Maar tot nog toe merk ik geen verschil bij sps koralen.

Ik zou eerst die opmaken Anja, anders lopen zaken door elkaar.
Je kan de mijne evenwel verkrijgen.

Hoelang gebruik je het nu en wat zie je.
wat/hoeveel/wanneer doseer je het.

( mocht het al ergens staan, kan je dat ook linken als je het niet opnieuw wilt intikken)

greetings, GlennF

even uit ons dagboek geplukt

de mangaan gaat er pas een week in en moet benadrukken dat Glenn hier niets van wist , ik heb het hem niet verteld en hij heeft het mij niet gevraagd, dus het is een eigen experiment geheel op eigen risico , zo dat gezegd hebbende nee heb nog niets aan de koralen zien veranderen , er zijn dus koralen bij die na toediening reageren door hun poliepen extra te laten zien maar dat doen ze ook als ik de fe trace er in doe de, gonio is gelukkig weer als vanouds maar dit zal meer komen door het weer beschikken over zweefvuil dan door de mangaan een week is veels te kort om te kunnen bepalen of het voor hem toegevoegde waarde heeft net als voor de rest van de koralen
sorry was vergeten te vermelden hoeveel ik doseer, 0.04 ml per dag , doseer het savonds gelijktijdig met de fe trace, de eerste 5 dagen de mangaan smorgens gedaan om te zien hoe de koralen erop reageerden de arcans reageerden erop door veel polio expansie te laten zien binnen 5 min na toedienen de goniopora liet geen verandering zien nu met het toedienen in de avond ong een uur na dat de verlichting is gaan dimmen geen andere reactie van alle koralen dan voorheen

Laatst bewerkt:
He glenn denk jij dat mangaan alleen bij gonioporas helpt? Of ook bij andere koralen? Ik zou dat ook graag voor je testen hoor

Geen flauw idee stefan, we zullen het de komende maanden gaan zien.

Hierbij geregeld!

Ik zie dat je de fosfaat problemen onder controle gaat krijgen met een nieuwe afschuimer. Je moet wat toch... zo blijf de hobby weer spannend.

Wel je aqua stabiel krijgen en een tijdje stabiel hebben, voordat je ermee begint.

Wederom wil ik placebo uitsluiten.

Spore elementen zijn voor finetuning, dus geen wonder middelen.
Je zal eerst je de basis goed moeten hebben, wil je het effect van degelijke toevoegingen kunnen waarnemen.

greetings, GlennF

Uiteraard wil ik dat delen. Ik heb alleen geen goniopora dus daar kan ik niksnover zeggen.
Ik kan alleen aangeven of het iets doet met sps ja of nee.
Tot nu toe zie ik echter niets.
Meer poliepexpansie zou je kunnen hebben. Ik heb echter ook een dwergkeizer dus ook dat punt is niet 100% zeker te beoordelen.
Maar tot nog toe merk ik geen verschil bij sps koralen.

we moeten het toch van meerdere kanten kunnen beoordelen en dus niet alleen hoe de goniopora reageert.
zowel positieve als negatieve reacties van andere koralen is ook van belang.
als het uiteindelijk op de markt komt dan zal het ook in ieder systeem komen ongeacht welke bezetting en licht enz.

mvg Jaap.

Uiteraard moet je eerst zelf gaan onderzoeken en dan eventueel bij anderen om te kijken of de resultaten van jou bevindingen overeen komen met die van een ander.
ik denk er wel op de juiste wijze mee om te kunnen gaan en eventuele conclusies te kunnen trekken.
als we het met meerdere kunnen delen samen met jou en onze bevindingen aan jou doorspelen dat het een goed experiment zal kunnen zijn.

mvg Jaap.

Dat is vanaf het begin de hele opzet geweest.
Leest eens hier: http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=985888

greetings, GlennF

Back
Bovenaan