Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Met het beschikbaar worden van goeie fosfaat absorbers, wordt er een tot nu toe weinig ondervonden probleem steeds meer mogelijk. Een te laag fosfaat.

Het probleem van een fosfaat tekort wordt erg onderschat.
Een fosfaat tekort kan koraal sterfte veroorzaken.
De eerste signalen gevers bij de softies zijn de Xenia, spaghetti leder, groene sinularia, neospongodes. - Zij verpieteren langzaam en verbroken dan in de laatste fase.
Bij lps koralen zijn dat de trachyphyllia, goniopora, en lobo's. - Zij worden "mooi transparant" totdat het doorslaat.
Bij de sps zij dat de rode en groene en de confusa. Groen word geel/bruin, rood wordt rose en uiteindelijk wit. In beide gevallen staan de poliepen niet meer uit.

Er zijn al een aantal mensen die deze signalen herkennen en dus al geholpen zijn. Ik ben blij dat mijn bevindingen andere liefhebbers van deze hobby op de goede weg helpen.
Jongens graag verneem ik jullie de bevindingen, want daar leren ook anderen van. Daar doe ik het voor.
Als ik iets niet zelf succesvol uitgeprobeerd heb, zal ik het ook niet posten.
Sommige van mijn bevindingen ben ik al veel langer aan het gebruiken voordat ik het hier post.
B.v. zelf zout samenstellen doe ik al sinds begin dit jaar, maar heb het pas vorige maand hier gepost.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,
Ik post het maar als eerste hier, omdat je er zo lekker actief mee bezig bent.
Het werkzame bestanddeel van azijnzuur is het acetaat (H3C00[SUP]-[/SUP]), het H[SUP]+[/SUP]-ion. Dit kunt je wegvangen door de azijnzuur te neutraliseren met natronloog (in korrelvorm verkrijgbaar bij de bouwmarkt). Je kunt dan zelfs de acetaatoplossing op pH-niveau van het aquariumbrengen en acetaat doseren zoveel als je wilt zonder daarbij het gevaar te lopen de bak onnodig te verzuren.

Hoi michel, leuk je inbreng.
Ik ben me ervan bewust dat natronloog heel veel toepassingen heeft. Vooral in de voedsel industrie om de ph te neutraliseren.
Ik heb het een tijdje gebruikt om mijn ph mee te verhogen. Het werkt wel, maar is van tijdelijke aard. De kleine hoeveelheden azijn hebben nagenoeg geen invloed op mijn ph. Ik doseer alleen overdag azijn. Om helemaal neutraal te werken zou het inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Ik ga me er eens in verdiepen.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Hey Glenn,

Niet zo mooi om te lezen dat je een stip uitbraak hebt.
Hopen dat er niet meer slachtoffers vallen!

Ik zie dat de koralen het wel weer een stuk beter doen ondanks het laag fosfaat gehalte.

Hey Glenn,

Niet zo mooi om te lezen dat je een stip uitbraak hebt.
Hopen dat er niet meer slachtoffers vallen!

Ik zie dat de koralen het wel weer een stuk beter doen ondanks het laag fosfaat gehalte.

hoi richard,
ik heb erin berust dat ik een aantal vissen zal kwijtraken. ik ben al aan het nadenken over hoe ik mijn nieuwe bestand zal samenstellen om dit in de toekomst te minimaliseren. maar soms wilt je toch zo graag een bepaalde vis hebben.

Het is niet "ondanks het lage fosfaat", maar dankzij wat ik eraan doet om de fosfaat niet lager te laten komen dan gewenst, waardoor de koralen herstel en zelfs met sprongen vooruitgang vertonen.

Het werkzame bestanddeel van azijnzuur is het acetaat (H3C00[SUP]-[/SUP])...

Klaarblijkelijk zat ik te slapen, sorry hiervoor.
Natriumacetaat is een beter product dan azijnzuur. Sterker nog, het reageert zelfs licht basisch en zou dus de ideale vervanger zijn voor azijn(zuur).

ik heb erin berust dat ik een aantal vissen zal kwijtraken. ik ben al aan het nadenken over hoe ik mijn nieuwe bestand zal samenstellen om dit in de toekomst te minimaliseren. maar soms wilt je toch zo graag een bepaalde vis hebben.

Ben jij, als multi-bakken-man, niet in de gelegenheid om een echte quarantaine (minimaal 40 dagen) voor je vissen op te zetten op hyposaliniteit? De meeste vissen verdragen dit probleemloos en je zuivert zowel je aquarium als je vissenbestand tegelijkertijd. Ik praat gemakshalve even niet over de uitvangproblemen.
Nieuwe aanwinsten kun je dan het best ook in quarantaine steken tot dat je zeker bent van hun gezondheidsconditie.

hier volgt het beloofde verhaal van " De zwarte schaap":

Ooit kocht ik een groene Acro met paarse punten, die niet optimaal gekleurd was, maar veel potentie had. (mrt2012)

IMG_0481 paarsgroenacro 9apr2012.jpg
foto 9apr2012 geen ideal omstandigheden in mijn bak (6 weken na aankoop)

IMG_1412 blauwgroenacro (10jul2012.jpg
foto 10juli2012, voor de vakantie CA dip van 370 (5 maanden na aankoop)
dus van zijn kleur af, een ca dip en fosfaat tekort . (wat wil je meer?)

Laatst bewerkt:
" De zwarte schaap"
in dezelfde periode heb ik ook een aantal andere acro's gekocht.
w.o.

Groene Acro, Millepora ? of ander naam ??
IMG_0483 groenemillepora9apr1012.jpg
foto 9april2012

IMG_0634 groenemillepora13mei2012.jpg
foto 13mei2012 (de hoofdrolspeler hier is de acro)

IMG_1423 groenemillepora10jul2012.jpg
foto 10jul2012

3x dezelfde acro in chronologische volgorde

Laatst bewerkt:
Van die komkommer heb ik er ook twee gehad. Ondanks rijkelijk voeren van stofvoeders (o.a. uit de lijn van Tropic Marin, ReefPearls e.d.) zijn deze twee helaas toch (vermoedelijk de hongersdood) gestorven.

Hoe lang heb jij hem al?

Zoveel te doen en zo weinig tijd.
Ik heb er nog niet naar kunnen kijken. Ik ben geen chemicus of bioloog, dus moet het echt hebben van veel lezen en adhoc zoekwerk.
Ik gebruik azijn, omdat het verhaal en de achter gronden daarvan aannemelijk zijn. Kk neem het niet klakkeloos aan maar verdiep me er wel eerst in. (Indien mogelijk)

m.v.g. Glenn

Ben jij, als multi-bakken-man, niet in de gelegenheid om een echte quarantaine (minimaal 40 dagen) voor je vissen op te zetten op hyposaliniteit? De meeste vissen verdragen dit probleemloos en je zuivert zowel je aquarium als je vissenbestand tegelijkertijd. Ik praat gemakshalve even niet over de uitvangproblemen.
Nieuwe aanwinsten kun je dan het best ook in quarantaine steken tot dat je zeker bent van hun gezondheidsconditie.

Haha.... das een goeie "multibakken man" :D

Met een quarantaine zou je de ergste en echte ziekten kunnen opvangen.
Maar ik betwijfel het met stip. Die zit toch altijd al latent in de bak en is niet uit te roeien. Het zou zelf met koraal of substraat kunnen meekomen. Ik denk dat stress bij de vissen de grootste boosdoener is. Ik heb best lang al geen vis ingebracht. Dit probleem is onstaan door het inbrengen van meer dan 35 koralen.

m.v.g. Glenn

Van die komkommer heb ik er ook twee gehad. Ondanks rijkelijk voeren van stofvoeders (o.a. uit de lijn van Tropic Marin, ReefPearls e.d.) zijn deze twee helaas toch (vermoedelijk de hongersdood) gestorven.

Hoe lang heb jij hem al?

Heb hem al vanaf 20feb2012
Voer hem niks bijzonders. Doe wel dagelijks lps voer in de bak. Deed het een tijdje best slecht. Tentakels werden korter en de kleur werd flets. Nu merk ik dat de rood iets feller wordt en de tentakels wijder en langer open staan. Het gaat gelijk op met de kleuren van mijn koralen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het enige waar ik momenteel echt aan werk, is mijn fosfaat en nitraat omhoog krijgen.

m.v.g. Glenn

Intensere kleure en veel meer poliep te zien.
Als ik men bak onder controle heb zou ik ook wel weer de steenkorale willen gaan houde want wat gaaf zijn die kleure toch
Hoest voor de rest met je visse bijna van de stip af.
Groetjes wes

Back
Bovenaan