Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Wow wat mooi Glenn
Yep.. het is een heel bijzonder verschijnsel.
Ik zit er al jaren mee te experimenteren, sinds het laatste jaar gaat het ineens heel goed en heb ik veel kunnen stekken en in diverse bakken veilig kunnen stellen. Zodoende lijk het in verschillende vormen te floreren.
The clue.... EZ2Go en de juiste verlichting.
Some ontdek je door uittesten van legio combinaties bij toeval de gouden combinaties. Daar kan bij een duurzaam resultaat geen data tegen opbotsen

Reefscaping is always fun
These are for section1, because i need more space for new corals.

4fecb1e89a5d0ab33a1455ceaf20004c.jpg
b626b112ad02016c438ce73e949512d7.jpg
7fba9933e0668c52901af7b78b620bc3.jpg
84f86760da4d89df14dbe28284717daa.jpg

Mooie scape! Ik heb hetzelfde gedaan door zo stenen aan elkaar te cementen. Ik vind het wel riskant. Ik heb net als op die 2e foto ook een steen die zo "hangt" aan een andere steen. Ik ben een beetje bang dat die ooit gaat afbreken en naar beneden valt. Ik twijfel of ik het zo laat in mijn aquarium.
Heb je ervaring met zo stenen op elkaar lijmen?

Tip: Hou een klein stukje hout of plastic of een schroevendraaier bij de hand en prik een beetje in de klei of het cement nadat je het hebt geplakt. Steek overal een beetje het houtje in de klei of het cement zodat je allemaal kleine gaatjes krijgt.

Ik prik er altijd een tiental gaatjes her en der in zodat het niet zo van die gladde oppervlaktes worden.

Mooie scape! Ik heb hetzelfde gedaan door zo stenen aan elkaar te cementen. Ik vind het wel riskant. Ik heb net als op die 2e foto ook een steen die zo "hangt" aan een andere steen. Ik ben een beetje bang dat die ooit gaat afbreken en naar beneden valt. Ik twijfel of ik het zo laat in mijn aquarium.
Heb je ervaring met zo stenen op elkaar lijmen?

Tip: Hou een klein stukje hout of plastic of een schroevendraaier bij de hand en prik een beetje in de klei of het cement nadat je het hebt geplakt. Steek overal een beetje het houtje in de klei of het cement zodat je allemaal kleine gaatjes krijgt.

Ik prik er altijd een tiental gaatjes her en der in zodat het niet zo van die gladde oppervlaktes worden.
Het cement hardt uit met 5-10 minuten en na 1 dag is het zo hard als beton. Het steen breek eerder dan de hechting. Daarom zorg ik ervoor dat de stenen die ik hiervoor kiest stevig zijn. Ik tik er eerst met een beitel op om het te testen. Alles wat breekt is niet geschikt om mee te bouwen. Hooguit om te vullen.

Ik laat de reefcement intact en strijk het glad om zeker van te zijn dat alle gaten gevuld zijn bij het hechtvlak. Het groeit vanzelf vol kalkalg en het is de bedoeling de boel vol te laten groein met koraal. Ik wil geen steen zien haha... Alles wat niet begroeit is met korasal is een potentiële hechtvlak voor plagen...

Ik ga een keer experimenteren met mengelsel van gips en reefcement, want ik wil stevigheid, maar wil ook wel een keer een koraal kunnen verwijderen van de opbouw.
Met reefcement is dat bijna onmogelijk te verwijderen zonder de scape te slopen.

Zo.... de eerste koraaltjes zitten erop
20221026_210848.jpg

Eindelijk hoogte in de LPS bak - 3D opbouw
20221026_211838.jpg

Before: veel te 2 Dimensionele opbouw
20221021_201754.jpg

Laatst bewerkt:
Had je die gonio stekjes toevallig in Delft afgegeven? Heb er gister 1 gekocht en lijkt er sprekend op.
Welke?
Romberg neemt regelmatig het overschot aan koraal van mij over. Beter dat dan in de kliko toch? Er zitten vaak echte juweeltjes tussen.20221021_192108.jpg

Ooit heb ik dit koraal als ultra-goniopora gekregen. Onlangs ontdekte ik dat de juiste naam voor deze soort bernardpora is. Ik had hem sinds 2015 en tot voor kort groeide hij niet echt hard. Nu gaat de vermeerdering best goed.

Netelt die de gonio ernaast?
Hier herken je dat de bernardpora een andere soort is dan de goniopora. De bernardpora is veel agressiever met zijn tentakels
De goniopora rechts was al eerder beschadigd geraakt door een bacteriele infectie, maar is inmiddels geheel hersteld, alleen het weefsel moet een keer weer over het oude skelet gaan groeien.
Intussen heb ik de koraaltjes herschikt 20221107_194641.jpg

Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden heb ik een klein stekje gekocht van deze roze goniopora met geel hartje. Nu lukt het me om hem te laten bloeien en hem ook succesvol te vermeerderen. Ik heb het over meerdere systemen verspreidt om te kijken hoe hij zich zal ontwikkelen.

Dus nog andere dan de Aqua Light ‘reef’ bright of nature die uitkomen?
Ik denk na over deze lampen voor mijn AM bak, maar dan misschien nog even wachten?? Thx!

Back
Bovenaan