Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Begin je nu ook al aan foto bewerking , geen natuurlijke kleuren zo hoor.
Hmmm... je neem aan dat ik nabewerkt zonder het origineel gezien te hebben...
Ik kan en wil er niks anders van maken dan "spontaan delen" geen tijd mag kosten.
Belichting is ook een kunst hoor.

Hahaha weer die arrogante houding hoor,
Kijk het vele blauw in je bak.
Je bent de laatste tijd weer zo aan het opscheppen met je koralen dat ik weee een spuwbakje bij me pc heb staan.

Hahaha weer die arrogante houding hoor,
Kijk het vele blauw in je bak.
Je bent de laatste tijd weer zo aan het opscheppen met je koralen dat ik weee een spuwbakje bij me pc heb staan.
Geef niet niet hoor, jij mag een eigen mening hebben.
ik heb in de loop der tijd met alle soorten meningen leren leven. Het hoort er eenmaal gewoon bij.

Het mooiste van alle kritiek is dat je alleen maar meer volhardend maakt in je gestelde doelen.

Laatst bewerkt:
Camerasettings en verlichting zijn een cruciale onderdeel van de weergave.
Met kennis en de JUISTE MIDDELEN zijn tijdrovende nabewerkingen en lapmiddelen als voorzetfilters totaal overbodig.
(Oranje Filters zijn wel noodzakelijk voor foto's van die uitsluitend met blauw belichte bakken)
Dit is een moment opname rond 12:30u in de vroege middag. Hier staat de volle dagverlichting aan.
20230102_135241.jpg
Wat is de realiteit?
Welke denk je dat de ware kleuren weergeeft? A, B, C, D, Geen van allen ........
20230102_132505.jpg20230102_132525.jpg20230102_132615.jpg20230102_132638.jpg

Camerasettings en verlichting zijn een cruciale onderdeel van de weergave.
Met kennis en de JUISTE MIDDELEN zijn tijdrovende nabewerkingen en lapmiddelen als voorzetfilters totaal overbodig.
(Oranje Filters zijn wel noodzakelijk voor foto's van die uitsluitend met blauw belichte bakken)
Dit is een moment opname rond 12:30u in de vroege middag. Hier staat de volle dagverlichting aan.
Bekijk bijlage 604201
Wat is de realiteit?
Welke denk je dat de ware kleuren weergeeft? A, B, C, D, Geen van allen ........
Bekijk bijlage 604195Bekijk bijlage 604196Bekijk bijlage 604197Bekijk bijlage 604198
Glenn moet je nu altijd zo opscheppen. We weten wel dat het goed gaat met jou aquarium en fotografie. Blijkbaar heb jij overal verstand van.

Glenn moet je nu altijd zo opscheppen. We weten wel dat het goed gaat met jou aquarium en fotografie. Blijkbaar heb jij overal verstand van.
Opscheppen of delen zodat anderen leren daarvan is slechts een perceptie.
Een positive mindset levert een positief beeld van de wereld.

Als je on topic bleef, zou je misschien een keus kunnen maken en er misschien iets (al dan niet onzinnig) van kunnen opsteken.
Je kan de (onbenullige) zaken die hier gepost wordt natuurlijk ook negeren. Daar is er een speciale blokkeer knop voor op de meeste forums.

Laatst bewerkt:
Ik reageer zelden, maar het is toch vrij simpel?

Irriteer je je aan een persoon? --> lees z'n dagboek/posts niet en reageer al helemaal niet.

Irriteer je je niet aan een persoon --> niets aan de hand.

Laten we gewoon wat minder met elkaar bemoeien mensen. Niemand boeit het of je het eens bent met Glenn ja of nee. Niemand zit te wachten op een reactie waarin je je frustraties uit over Glenn. Laat 'm zijn wie hij is. Laat hem z'n aquarium houden zoals hij wil. Hij deelt z'n ervaringen en doe ermee wat je wil, maar ga niet je zout uit strooien op dit forum. Dat boeit helemaal niemand en verziekt de sfeer.

Kortom: reageer alleen als je iets positiefs of positief opbouwends te vragen/melden hebt en bemoei je anders nergens mee.

Ik reageer zelden, maar het is toch vrij simpel?

Irriteer je je aan een persoon? --> lees z'n dagboek/posts niet en reageer al helemaal niet.

Irriteer je je niet aan een persoon --> niets aan de hand.

Laten we gewoon wat minder met elkaar bemoeien mensen. Niemand boeit het of je het eens bent met Glenn ja of nee. Niemand zit te wachten op een reactie waarin je je frustraties uit over Glenn. Laat 'm zijn wie hij is. Laat hem z'n aquarium houden zoals hij wil. Hij deelt z'n ervaringen en doe ermee wat je wil, maar ga niet je zout uit strooien op dit forum. Dat boeit helemaal niemand en verziekt de sfeer.

Kortom: reageer alleen als je iets positiefs of positief opbouwends te vragen/melden hebt en bemoei je anders nergens mee.
Toch gek dat zich er zo veel mensen aan storen.

Opscheppen of delen zodat anderen leren daarvan is slechts een perceptie.
Een positive mindset levert een positief beeld van de wereld.

Als je on topic bleef, zou je misschien een keus kunnen maken en er misschien iets (al dan niet onzinnig) van kunnen opsteken.
Je kan natuurlijk de (onbenullige) zaken die hier gepost wordt natuurlijk ook negeren. Daar is er een speciale blokkeer knop voor op de meeste forums.
Gebruik dan eens wat andere bewoordingen Glenn. Dat komt minder over. En voor de rest ben ik erg positief en heb ik veel respect voor wat je gepresteerd heb. Maar de grootste leermeesters die de geschiedenis kent waren nederig.

Gebruik dan eens wat andere bewoordingen Glenn. Dat komt minder over. En voor de rest ben ik erg positief en heb ik veel respect voor wat je gepresteerd heb. Maar de grootste leermeesters die de geschiedenis kent waren nederig.
De vraag is waarom?
Het is niet mijn doel om anderen te behagen. Wat ik doe is letterlijk mijn brainfarts en euforie momenten (ongefilterd) delen en ik ga er dus geen uren achter zitten om het mooier te maken dan het is, alleen maar om goedkeuring van anderen te krijgen.
Daarom doe ik ook niet aan na-editen van foto's maar pak de problemen bij de bron aan: verlichting en camera settings

De vraag is waarom?
Het is niet mijn doel om anderen te behagen. Wat ik doe is letterlijk mijn brainfarts en euforie momenten (ongefilterd) delen en ik ga er dus geen uren achter zitten om het mooier te maken dan het is, alleen maar om goedkeuring van anderen te krijgen.
Daarom doe ik ook niet aan na-editen van foto's maar pak de problemen bij de bron aan: verlichting en camera settings
Als dat jou idee is van een positief wereldbeeld.

Als dat jou idee is van een positief wereldbeeld.
Waar je kan help je, waar je niks mee kan ga je geen poten breken.
Je gaat in elk geval anderen niet opjagen en ongevraagd je eigen visie "opdringen"

Nu zou het leuk zijn om on topic te blijven en een positive bijdrage te leveren door een mening te geven welke foto je denk dat de realiteit het meest benaderd.

Waar je kan help je, waar je niks mee kan ga je geen poten breken.
Je gaat in elk geval anderen niet opjagen en ongevraagd je eigen visie "opdringen"

Nu zou het leuk zijn om on topic te blijven en een positive bijdrage te leveren door een mening te geven welke foto je denk dat de realiteit het meest benaderd.
Ik denk foto C als ik zo naar de vissen kijk lijkt me dat de meest logische keuze

De vraag is waarom?
Ik wordt er zo moe van 😔.
Ik heb er de kracht niet meer voor.

Je hebt iets gedaan bij de opname waardoor de kleuren verschillen, Is het dan niet handiger om gewoon te vertellen wat je anders gedaan hebt. Anders lijkt het een raadselspelletje. Van raadselspelletjes leer ik niet zoveel omdat ik daar een hekel aan heb, (los daarvan zijn we hier op een forum om van elkaar te leren en niet om elkaar raadseltjes op te geven). Daarom zou je ook gewoon kunnen vertellen welke instellingen je gebruikt hebt waardoor je deze verschillen krijgt. Dan kan ik die informatie gebruiken om zelf evt. foto's te maken met de beste instellingen. Daar leer ik echt wat van. Dat ik wat aan deze informatie heb, daar twijfel ik niet aan, want mijn foto's zien er nooit zo goed uit.
In elk geval denk ik dat je verschillende belichtingen hebt gebruikt;dat is wel heel duidelijk te zien.

Laatst bewerkt:
Ik denk foto C als ik zo naar de vissen kijk lijkt me dat de meest logische keuze
20230102_131316.jpg
Met fotograferen lukt het nooit (mij althans niet) de donkere delen en de lichte delen op 1 plaat goed te krijgen.
Dit is een foto met volle belichting, waarbij de camera witbalans op 10K staat en de lichtsterkte iets boven neutraal staat.
De lichte pastel kleuren (rood, oranje, groen, geel) zijn hier te licht en ogen overbelicht, waardoor het allemaal minder contrastrijk is. Een beetje net de washed-out "zeo kleuren"
De (bruine) gonio's linksonder zijn echter in werkelijkheid veel lichter en blauw/paars.
20230102_162558.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt iets gedaan bij de opname waardoor de kleuren verschillen, Is het dan niet handiger om gewoon te vertellen wat je anders gedaan hebt. Anders lijkt het een raadselspelletje. Van raadselspelletjes leer ik niet zoveel omdat ik daar een hekel aan heb, (los daarvan zijn we hier op een forum om van elkaar te leren en niet om elkaar raadseltjes op te geven). Daarom zou je ook gewoon kunnen vertellen welke instellingen je gebruikt hebt waardoor je deze verschillen krijgt. Dan kan ik die informatie gebruiken om zelf evt. foto's te maken met de beste instellingen. Daar leer ik echt wat van. Dat ik wat aan deze informatie heb, daar twijfel ik niet aan, want mijn foto's zien er nooit zo goed uit.
In elk geval denk ik dat je verschillende belichtingen hebt gebruikt;dat is wel heel duidelijk te zien.
Het is begonnen met een reactie dat iemand beweerde dat ik mijn foto's zou na-berwerken. Daardoor was ik wel benieuwd hoeveel anderen daar ook zo over dachten.
Ik heb in al die jaren geleerd dat je zaken niet moet voorspiegelen wanneer men daar nog niet klaar voor is. Het komt dan ongeloofwaardig over. Je moet het geleidelijk laten inzinken voordat men kan accepteren dan het mogelijk is.
Vanuit de discussie ontstaat er dialoog waaruit informatie naar voren komt dat leerzaam kan zijn. Er is leven in de brouwerij en men leert zelf nadenken. Dat is het doel van die vraagstukken. Het is net iets anders dan de boel klakkeloos voorkauwen vanaf één van de 1001 verschillende artikeltjes op internet.
Dat er haters tussendoor reageren nemen we op de koop toe.

De foto's zijn allemaal rond 12:30 met volle verlichting genomen. Het verschil zit in de instellingen van de camera. Vooral de kleurbalans is een belangrijke instelling. Voor de meeste aquaria is dat 10K, omdat de camera's niet hoger gaan. Staat je bak vol in de blauw dan zal dit zonder een geel/orange filter geen bevredigend resultaat opleveren. Zeker niet in een mixedreef. Daarom zorg ik ervoor dat ik voor een natuurlijke weergave van een mixedreef altijd met daglicht filmt.
Je maakt het je zelf makkelijk en nabewerking is verleden tijd.

Blauw belichte bakken hebben niet mijn interesse, omdat deze alle plagen en problemen maskeren en de vissen die erin zwemmen voor geen meter ogen.

Dit is bv een sofkoralen georienteerd 1200 liter aquarium met veel minder en witter verlichting. Daar zie je dat de koralen ook minder intens kleuren. Daar liggen meerdere factoren ten grondslag, maar dat is voor een andere keer, want we maken eerst die 4 eerder geplaatste foto's af.20230102_172240.jpg
Hier is overigens geen witbalans aangepast, vandaar de lichtblauwe zweem.
We hebben in zeewater zowieso overdaad aan blauw waar onze ogen minder gevoelig voor is.

Laatst bewerkt:
Welke led gebruik je hier?

Ik vind de kleuren van je foto's normaal overkomen. Je hoeft iedergeval niet je oranje bril op te zetten voor wat kleur...
Ik bouw de led armaturen zelf, daarbij heb ik lange tijd geëxperimenteerd met verschillende combinaties om een werkbare lamp te ontwerpen die zowel groei, kleurweergave als foto's goed laat uitkomen.
Dit is het resultaat wat er bij sommigen toch niet ingaat... de vraag is nu waarom?

IMO is het primair de bedoeling om zelf te kunnen genieten van je aquarium zonder daarbij eerst een orange bril op te zetten.
Dat resultaat/euforie wil je dan graag delen met je mede aquarianen. Daarvoor wil je een zo natuurlijk mogelijk weergave met je camera vastleggen.
Helaas is dat voor sommigen vaak een hele opgave en is het resultaat een blauwe zweem.20230102_131229.jpg
Dit is normale daglicht (12:30) met de standard (default 6000K) camera setting

Jij ziet mooie kleuren, de camera legt het vast met een overkill aan blauw.

De oplossing is kleurbalans op 10K zetten

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan