Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

de aanwezigheid van fosfaat in een systeem is zo fundamenteel dat alle processen eraan samenhangen.....

ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om fosfaat op het randje te zetje. (0,02-0,04).
Reden: de ontwikkeling van bepaalde kleuren onderzoeken bij ultra lage nutrients.

Daarbij liep ik een paar interresante waarnemen tegen het lijf.
zowel in de ontwikkeling van bepaalde kleuren, ontwikkeling van de koralen, algen op de ruit als de invloed op cyano hingen nauw samen aan de aanwezigheid van fosfaat....

zeg maar gerust alles hangt aan 1 infuus en als die afgeknepen wordt, stort alles inelkaar, maar als je de blokkade hersteld leeft alles weer op.
een ketting reactie dus .......

Daar komt bovenop dat ik constateer dat de nauwkeurheid van de testen per batch kan verschillen, terwijl dit zo cruciaal is dat je daar finaal de fout me in kan gaan, als je dit gegeven niet in acht neemt.

Hoe met dit probleem om te gaan ben ik nu het antwoord aan het formuleren, omdat ik er steeds mee geconfronteert word en het mij nu aardig begint te irriteren.[emoji35]

Laatst bewerkt:
de aanwezigheid van fosfaat in een systeem is zo fundamenteel dat alle processen eraan samenhangen.....

ik ben een tijdje aan het experimenteren geweest om fosfaat op het randje te zetje. (0,02-0,04).
Reden: de ontwikkeling van bepaalde kleuren onderzoeken bij ultra lage nutrients.

Daarbij liep ik een paar interresante waarnemen tegen het lijf.
zowel in de ontwikkeling van bepaalde kleuren, ontwikkeling van de koralen, algen op de ruit als de invloed op cyano hingen nauw samen aan de aanwezigheid van fosfaat....

zeg maar gerust alles hangt aan 1 infuus en als die afgeknepen wordt, stort alles inelkaar, maar als je de blokkade hersteld leeft alles weer op.
een ketting reactie dus .......

Daar komt bovenop dat ik constateer dat de nauwkeurheid van de testen per batch kan verschillen, terwijl dit zo cruciaal is dat je daar finaal de fout me in kan gaan, als je dit gegeven niet in acht neemt.

Hoe met dit probleem om te gaan ben ik nu het antwoord aan het formuleren, omdat ik er steeds mee geconfronteert word en het mij nu aardig begint te irriteren.[emoji35]
Glenn je heb gelijk 10 batch nummers 10 verschillende waardes ik heb 2 fosfaat testen van red sea de ene geeft 0 aan en de andere 0.08 erg vreemd maar je leert wel ke koralen kennen

Glenn je heb gelijk 10 batch nummers 10 verschillende waardes ik heb 2 fosfaat testen van red sea de ene geeft 0 aan en de andere 0.08 erg vreemd maar je leert wel ke koralen kennen

Hier ben ik nu mee aan de slag gegaan.
Dit soort problemen gaan tot het verleden behoren.
op elk probleem is een oplossing. iemand moet er gewoon zijn schouders achter zetten, om wat gedaan te krijgen.

ik heb die taak maar op mij genomen ... wie A zegt moet ook B zeggen...
Echter wel op mijn eigen tempo, want het moet ook leuk blijven voor mijzelf.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Glenn, zeer verdiend.

dank je bas, hoe gaat jou bakkie met de ati hybride? die 8xT5 hybrid is een goede keus.

Hoi Glenn,
De bak gaat de goede kant op!! Merk toch al verschil aan de koralen. Sommige stekken groeien opeens flink en dat zal met de verlichting te maken hebben maar tevens, uiteraard, ook met de huidige toevoegingen die ik gebruik! Ik denk dat de kleuren nog beter kunnen dus daar ga ik even aan werken de aankomende dagen!!
De lamp is nog onderweg dus momenteel maak ik nog gebruik van de 4x80 hybride en een losse 2x80 T5.
Denk je trouwens nog aan de Berghia's waar we een paar weken geleden over ge-PBt hadden? Dank alvast!!

Hoi Glenn,
De bak gaat de goede kant op!! Merk toch al verschil aan de koralen. Sommige stekken groeien opeens flink en dat zal met de verlichting te maken hebben maar tevens, uiteraard, ook met de huidige toevoegingen die ik gebruik! Ik denk dat de kleuren nog beter kunnen dus daar ga ik even aan werken de aankomende dagen!!
De lamp is nog onderweg dus momenteel maak ik nog gebruik van de 4x80 hybride en een losse 2x80 T5.
Denk je trouwens nog aan de Berghia's waar we een paar weken geleden over ge-PBt hadden? Dank alvast!!

mooi... "with a little help from my friends".
Nu kan het zeker beter, maar probeer niet het onmogelijk (grens) na te jagen, dat heeft menig aquariaan een koralen bestand gekost....

ik had een kweek die helaas omgevallen is, hierdoor viel een deel van de reservering weg....
dat kan gebeuren helaas hoort dat gewoon bij kweken....

mooi... "with a little help from my friends".
Nu kan het zeker beter, maar probeer niet het onmogelijk (grens) na te jagen, dat heeft menig aquariaan een koralen bestand gekost....

ik had een kweek die helaas omgevallen is, hierdoor viel een deel van de reservering weg....
dat kan gebeuren helaas hoort dat gewoon bij kweken....
Het onmogelijke jaag ik niet na hoor! Wat dat betreft heb ik zeker wat van je opgestoken ivm de testen!!

Probeer slechts iets meer kleur er uit te halen! Rood zit goed, blauw kan beter!

Mocht je weer een kweek hebben dan houd ik me aanbevolen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

het rif systeem draaide al een tijd zonder afschuimer en nu ook zonder powerfilter.
Tijdelijk was de po4 en no3 dosering gestopt bij verwijderen van de powerfilter.
nu staat de po4 al enige tijd weer op de doseerpomp. van de week gaat de no3 weer op de doseerpomp.
vandaag gemeten po4 =0,07 no3=0,7
nette waarde zonder enige vorm van filtering. Ozon is uit en alleen de UV staat nog aan.

Hier zie je dat een aquarium niet statisch is, maar dat je mee moet met de dynamiek... doe je dat niet dan loop je achter de feiten aan..

Het sturen en doseren is een aquarium is dus geen vast gegeven, maar wordt bepaald door de fase waarin je aquarium zich bevind, waarbij ook jaargetij een rol speelt..

Vaak word gezegd: je moet dit en je moet dat. ik denk dat niks moet, want je gaat mee met de flow en doet wat je bak je om vraagt. Bij een tekort vul je aan en bij een teveel verwijder je.
Dit is de basis van meet en regeltechniek en de processen in het aquarium zijn in mijn optiek niks anders.

alleen de gereedschappen en de kennis ontberen vaak, waardoor men alles onder de noemer stabiliteit plaatst....

maar hoe......? dat wordt er niet bij vermeld....niks doen is mijn inziens geen stabiliteit....maar vastklampen aan een iets.....

Laatst bewerkt:
wat doe je als het 34 graden is ... juist het water opzoeken
c873f68834578e190cc2275dd0b997ee.jpg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan