Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Dichterbij dan dit kom je niet bij deze dieren in deze situatie.
Letterlijk er bovenop.......[emoji12]

45a1cd07549ef338d1283a13517406a9.jpg
d8bb5f355776c5be2850a98f3bfb0a8b.jpg
23106abf589fbf098970c37a3350458c.jpg
3685560f8fa7486fe1f9f45a72bc3bce.jpg

Als je artemia onder de microscoop er zo uitzien mogen ze in de prullenbak...
Ingedroogde eitje zijn niks meer waard.
Het emmertje is 1-2 jaar oud. Zonder productie/verval datum op de emmer weet je nooit of ze nog goed zijn, tenzij je minimale opbrengst krijgt en deze onder de microscoop legt.

9fce304c24f52a63ec4dc6455d8546aa.jpg

Hi Glenn,

Ik had laatst ergens gelezen dat artemia eitjes er altijd zo uit zien omdat ze gedroogd zijn.
Door deze weer opnieuw te hydrateren zijn ze gewoon bruikbaar.

Ik heb echter geen idee meer waar ik dit gelezen hebt, zal ff kijken of ik het kan vinden.

Groet
Adri

zooo... met het mooie zomerse weer ben ik vaak met hele andere dingen bezig. dan aquarias.

ik heb teveel hobbies in de zomer......

Gisteren met mijn zoon een rondje gedaan met de waterschooters.
Die ging van barendrecht, oude maas, dordrecht, de noord, brienenoord, nieuwemaas, erasmusbrug, schiedam, maasluis, spijkenisse, oudemaas rondje gedaan in 1,5 uur. je voelde de koude en warme zones duidelijk op het water.
het is een rare gewaarwording als je ineens door een hete zone vaart en dan een paar minuten later een rillend koud gebied.
op het einde van de dag was het weer wel dreigend, dus ff snel naar de marina barendrecht geraced.

Hi Glenn,

Ik had laatst ergens gelezen dat artemia eitjes er altijd zo uit zien omdat ze gedroogd zijn.
Door deze weer opnieuw te hydrateren zijn ze gewoon bruikbaar.

Ik heb echter geen idee meer waar ik dit gelezen hebt, zal ff kijken of ik het kan vinden.

Groet
Adri
ik vrees dat dat en fabeltje is adri...
ik heb bewust gewacht met reageren omdat dat ff wou uittesten.

helaas pindakaas.....
1- eitjes in een schotel zoutwater geplaatst en 3 dagen gewacht.... minimale uitkomst
2- eitje is een belucht fles geplaatst tot 3 dagen.... minimale uitkomst.
3- eitjes in zoetwater geweekt (1 dag) tot ze rond waren gezogen... daarna in een beluchte fles geplaats voor 2 dagen.... minimale uitkomst.

met minimale uitkomt bedoel ik, je kan je letterlijk tellen.... 50-70 stuks.

de gehydrateerde eitje waren mooi rond..
maar laat je ze buiten droge voor een paar uren, dan zijn het weer mooie halve manen, dus het zijn lege dooie schalen....
dat lijkt mij ook logisch dat ingevallen eitjes niks meer levends in zich hebben...tenslotte bestaat het leven uit vocht en is de schaal er om het leven erin te beschermen tegen het verlies hiervan.

de9a44ea8d6a8c8631540d7457893f6d.jpg

zo ziet het na hydrateren met zoetwater eruit. Helaas zonder einig resultaat op de uitkomst.

Laatst bewerkt:
ik vrees dat dat en fabeltje is adri...
ik heb bewust gewacht met reageren omdat dat ff wou uittesten.

helaas pindakaas.....
1- eitjes in een schotel zoutwater geplaatst en 3 dagen gewacht.... minimale uitkomst
2- eitje is een belucht fles geplaatst tot 3 dagen.... minimale uitkomst.
3- eitjes in zoetwater geweekt (1 dag) tot ze rond waren gezogen... daarna in een beluchte fles geplaats voor 2 dagen.... minimale uitkomst.

met minimale uitkomt bedoel ik, je kan je letterlijk tellen.... 50-70 stuks.
Dat gedeukte is het normale voorkomen van droge artemia-eitjes. :)
Ik heb zojuist even onder een microscoop gekeken naar de eitjes in het potje dat ik hier heb staan: voor zover te zien: 100% gedeukt.... Geschat uitkomstpercentage telkens ca 80%, bij te lage temperatuur lager.
Probeer maar eens een potje "ongedeukte" eitjes te bemachtigen, ik voorspel je dat je daarmee een grote uitdaging te pakken hebt.
De verschillen in uitkomstpercentage tussen verschillende merken/partijen zijn wel enorm groot.
De oorspronkelijke kwaliteit, bewerking, ouderdom, bewaarconditities en verder behandeling, zijn daarvoor bepalend.
Wellicht heb je in jouw geval gewoon te maken met een slechte partij, maar dit staat los va het uiterlijk.

de eischalen zijn niet "gedeukt" maar volledig gesloten en "opgedroogd" als je goed kijkt.
dezelfde emmer van 1 liter heb ik voorheen gebruik en ik had i prima uitkomst. whatever ze zijn niet meer goed....

zo zien ze eruit na hydrateren en een dag later....op het glasplaatje van de microscoop
0de94dbf19b670c574cb84b9b72a8b80.jpg

Laatst bewerkt:
'Ik vrees dat dat een fabeltje is' + 'Whatever ze zijn niet meer goed': ter verduidelijking wil ik dan toch graag nog opmerken dat het hier terdege niet om een fabel gaat, maar enkel om de slechte kwaliteit jouw emmer en of verkeerd handelen. Je wordt door veel mensen gevolgd en opgevolgd en men neemt veel zonder meer aan van jou, maar indien deze informatie niet gecorrigeerd zou worden zouden velen op grond van de uitspraak 'het is een fabel' plus daarbij het uiterlijke kenmerk van ingedeukte cysten ten onrechte kunnen denken dat dit soort met zo'n uiterlijk dan onbruikbaar of slecht is en dat is niet waar.

'Ik vrees dat dat een fabeltje is' + 'Whatever ze zijn niet meer goed': ter verduidelijking wil ik dan toch graag nog opmerken dat het hier terdege niet om een fabel gaat, maar enkel om de slechte kwaliteit jouw emmer en of verkeerd handelen. Je wordt door veel mensen gevolgd en opgevolgd en men neemt veel zonder meer aan van jou, maar indien deze informatie niet gecorrigeerd zou worden zouden velen op grond van de uitspraak 'het is een fabel' plus daarbij het uiterlijke kenmerk van ingedeukte cysten ten onrechte kunnen denken dat dit soort met zo'n uiterlijk dan onbruikbaar of slecht is en dat is niet waar.
het zonder meer iets aannemen is iets dat ik juist niemand aanraadt.. ik zeg ook steeds tegen mensen "leer zelf denken". Door zelf te ervaren en te leren denken worden mensen slimmer en maken ze de juiste keuzes.
dit is het voorbeeld:
1- eerst constateer ik dat er eitjes niet uitkomen...
2- ik ga dat herhalen en nogeens herhalen, om uit te sluiten dat het een handelingfout kan zijn.
3- dit specifieke emmer van hobby was vorige jaar nog prima qua uitkomst en ik had er geen klachten over. ik was gestopt met artemia voeren, omdat gewoon geen zin in had dit dagelijks te blijven doen en had dus nog een halve emmer over.
4- logica is dat deze batch prima moet zijn.
5- na 2weken kweken opzetten met deze etijes ga je vraagtekens plaatsen en op onderzoek uit.
6- ik ben geen newbie met artemia eitje en heb gedurende 2 jaar intensief 3 kweken artemia per dag opgezet voor mijn anemoonvissen en zeepaarden kweek.
zie mijn kweekdagboek .
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=
7- ik deel mijn eigen ervaringen zoals ik ze beleeft, zodat ander ervan kunnen leren.
8- waar ik niks aan kan doen is dat het een geveven is dat mensen alleen lezen wat ze willen lezen en daarop gaan oordelen, voordat alle feiten op tafel liggen.

Laatst bewerkt:
danzij arie van aqua compleet een paar zakjes artemia bemachtigd. Van deze wordt gezegd dat de uitkomts vrij laag is t.o.v. de "kwaliteits eitjes".

806ff7cbf2aabb2dbd8c0bb5f5a8f74a.jpg

logisch het merendeel van de inhoud is zout
a42832b36b7796416ac69944de3c1169.jpg

een deel ingedrukt, een deel droog en een deel geopende
674fd15fb8e6b0a3acc25d7543a9b195.jpg

effectief niet veel eitjes
25b821a94666009a9dc8bb8185d179d0.jpg

wordt vervolgt....

oh ja... het verschil is ingedeukte en opgedroogde eitjes.. (voor de goeie lezers onder ons).

nog een clue is: "hydrateren voor gebruik" of "gewoon in zoutwater kwakken" en gaan met die banaan.

goed lezen, dan staat er ook wat ik bedoeld...[emoji12]

ik ben hier nog niet klaar mee... hoe dan ook er komt een antwoord en een conclusie (ik ga niet over 1 nacht ijs). uiteindelijk moet ik naupli hebben voor de dymico bak

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan