Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

...dezelfde emmer van 1 liter heb ik voorheen gebruik en ik had i prima uitkomst. whatever ze zijn niet meer goed....

Artemia-eitjes hebben, om goed bewaarbaar en vitaal te blijven, een vochtpercentage van 2-5% nodig. Droger kan haast niet! Ter vergelijk: het pak rijst in je keukenkastje heeft een vochtpercentage van een procent of 15%.
Zowel vocht in een percentage van 10-35% als blootstelling aan zuurstof, tasten de vitaliteit sterk aan. Handigst is dus te werken met kleine vacuumverpakte eenheden. Kies je toch voor een grote verpakking, bewaar deze dat dan in de vriezer en zo goed mogelijk afgesloten van lucht. Haal telkens een kleine werkvoorraad uit de vriezer. Een aantal dagen acclimatiseren verhoogt het uitkomstpercentage. Het lang, ongeconditioneerd bewaren laat het vocht gehalte oplopen waarmee de partij waardeloos wordt. Dus als dat het geval is geweest, dan kan dat mogelijk verklaren waarom het uitkomstpercentage in het verleden wel goed was en nu niet meer. Het heeft inieder geval niet met "uitgedroogd" te maken.

Hier een linkje naar een rapport van de Universiteit van Gent over kweek van nagenoeg alle soorten levend voer, van algen, rotiferen, artemia tot zoöplankton, voor de opkweek van vislarven. Is volgens mij veel bruikbare info uit te halen.

nu tijd voor belangrijke zaken😆
f8d01829c6f6c5f386e12159ce9f7a03.jpg

Het lang, ongeconditioneerd bewaren de partij waardeloos wordt. Dus als dat het geval is geweest, dan kan dat mogelijk verklaren waarom het uitkomstpercentage in het verleden wel goed was en nu niet meer.

Hier een linkje naar een rapport van de Universiteit van Gent over kweek van nagenoeg alle soorten levend voer, van algen, rotiferen, artemia tot zoöplankton, voor de opkweek van vislarven. Is volgens mij veel bruikbare info uit te halen.

met het voorgaande kan ik uit de voeten.

de link is een schat aan informatie...
bedankt....

dit gevonden:

During the drying process (dehydration) the spherical shape of the deposited eggs changes into the shape of a crunched ping-pong ball (dented).Once in the dried state the cysts can be stored for later use.
like this?
754c4dcb31febd1e916338dc6635747c.jpg

or this:
3ee40465da1bb5d06172dde97e2742be.jpg

Brine shrimp eggs are metabolically inactive and can remain in total stasis for two years while in dry oxygen-free conditions, even at temperatures below freezing. This characteristic is called cryptobiosis meaning "hidden life" (also called diapause). While in cryptobiosis, brine shrimp eggs can survive temperatures of liquid air (−190 °C or −310.0 °F) and a small percentage can survive above boiling temperature (105 °C or 221 °F) for up to two hours.
ik vermoed dat de eitjes nu wel ouder dan 2 jaar zijn. helaas staat er op de emmer van hobby geen production/expiration date.

Laatst bewerkt:
Hi Glenn,

Dat is ook mijn ervaring met Sera eitjes, ik heb ook nog de eitjes van hobby geprobeerd maar deze waren net zo bedroevend.

Groet
Adri

uitkomst van de sera zakjes is na 32 uur bedroevend.
8d5434eb7cec4f61e02a5a4125c70b79.jpg

Hi Glenn,

Dat is ook mijn ervaring met Sera eitjes, ik heb ook nog de eitjes van hobby geprobeerd maar deze waren net zo bedroevend.

Groet
Adri
ik was er ook al voor gewaarschuwd....

voorheen (2010) had ik ook een blik met eitjes. na opening kwam er een soort kevertje to leven die alle eitjes lekker aan het oppeuzel was.
Daarna heb ik het in de vriezer bewaard, maar helaas was het merendeel van de eitjes al leeggevreten.
Ook toen kwam ik nadat ik de boel onder de microscoop bekeek (door geringe uitkomst), pas achter dat het merendeel lege schalen waren.
ik meende toen gezien te hebben dat de nog niet aangevreten eitjes ronde vormen met hooguit een deukje hadden.
Dus niet zo uitgedroogd, als wat ik nu ziet bij deze emmer van hobby. Helaas heb ik het toen niet bekeken op het moment dat er nog een fatsoenlijk opbrengst uit de eitjes was.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd met welk merk eitjes jullie dan wél goede ervaringen hebben? En op welke temperatuur hebben jullie de hoogste opbrengst?

Groetjes Youri
hobby was prima totdat ze te oud werden, blijkt nu dus....Helaas door het ontbreken van een cruciale houdbaarheids/productie datum, kan je nooit achterhalen hoe oud ze werkelijk zijn. Behalve als je zelf weet dat je ze al 2 jaar heb staan.

Mogelijk dat de vacuum verpakte versies langer houdbaar zijn dan de in het artikel vermelde 2 jaar.

Deze eitjes van hobby bevallen mij heel goed, 10x beter dan de zakjes van sera naar mijn mening.
Bij mij staat er bij de eitjes van hobby wel een datum op het doosje...
Artemiahobby.jpg

Mooie bak hoor topjes blijf je volgen

Deze eitjes van hobby bevallen mij heel goed, 10x beter dan de zakjes van sera naar mijn mening.
Bij mij staat er bij de eitjes van hobby wel een datum op het doosje...
Bekijk bijlage 431452

Mooie bak hoor topjes blijf je volgen
dank je!

goeie input. hobby maakt altijd wel goed spul. netjes dat er bij jou een datum op staat. Helaas staat het niet op de emmer versie.
12471d08b94344a8e0cc50747101689a.jpg

770e2a96e6263df7e1c534b5ceb4dd42.jpg

heb jij toevallige een microscoop om deze te bekijken

Laatst bewerkt:
Het begint er idd op te lijken dat ingedrukte eitjes een normaal voorkomen zijn. Dit krijg ik ook bevestigd door een goede vriend/kweker.

ik neem ook aan dat de huidige emmer niet meer goed is en dat het hydrateren hiervan niet zal bijdragen aan een betere uitkomst.

ik ga nog op zoek naar een "nieuwe" goeie emmer en wacht ff met het weggooien van de huidige emmer.
Tevens ga ik bij de nieuwe emmer deze in kleine hoeveelheden geseald wegzetten.

Laatst bewerkt:
Net de eitjes van Ocean Nutrition Sep-Art artemia Cysts onder de microscope bekeken en zien er zo uit. Staan ook een due date op de verpakking.

WIN_20150609_124535.JPG

Heb altijd goede opbrengst van deze eitjes en zijn makelijk met een magneet te scheiden.

Gebruik een fles met een beetje lucht welke onderwater in de sump staat voor de temp, zit verlichting in de sump ruimte voor stekjes/koraal ziekenhuis.

Back
Bovenaan