Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Ik ben met ph sturing bezig, maar zoals je ziet zit het al langere tijd in de que.(calculator under research).
Zolang ik het resultaat niet kan gieten in een "algemeen" reproduceerbaar format, zal ik het ook nog niet implementeren in de calculator.
Zeg maar simpel "nog in research"

greetings, GlennF
Mij PH is op dit ogenblik iets aan de lage kant en wordt 24 uur p/d getest door seneye.
mocht je een test/tester zoeken stel ik me beschikbaar

Mooi man!!! topjes

Waterwaarden zijn voor een groot deel zeer belangrijk voor de gezondheid van je koralen, maar de andere even grote deel van de taart is dus nu blijkt de verlichting.
Als ik een ruwe verdeling zou maken (afhankelijk vanuit welke optiek je het bekijkt) 40%waterkwaliteit / 40% licht kwaliteit en de rest kan je klasseren onder bijzondere verrichtingen en inzet.

greetings, GlennF

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat gegeven was mij al wat langer bekend :o.

Maar wat maakt verlichting nou volgens jou goed Glenn? Veel meningen verschillen daarover. Zou je jou mening hierover met ons willen delen? Hoe denk je bijvoorbeeld over het aantal watts vs liters? Welk advies zou jij de mensen willen geven omtrent vervanging bij het gebruik van T5 en/of HQI? Aan welke verlichting geef jij de voorkeur en waarom? En welk verlichtingstype zou jij aanraden voor starters? Of waar moet men minimaal op letten bij de aanschaf van een verlichtingstype?

Hoop dat je geen bezwaar hebt tegen deze vragen in je dagboek?

Laatst bewerkt:
Mij PH is op dit ogenblik iets aan de lage kant en wordt 24 uur p/d getest door seneye.
mocht je een test/tester zoeken stel ik me beschikbaar

Alhoewel de KH een bufferende werking heeft op de PH is het zo dat direct toedienen van pure NaHCO3 een licht maar direct zichbare daling geeft op de PH. Daarom werkt ik nu hier aan een alternatieve "gebalanceerde" oplossing.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Owja, vergat nog een belangrijke vraag.

Wat is je mening over de verlichtingstijd?

Groet frank

mooie vragen frank ben benieuwd.

misschien kwa aanvulling bepaalde t5 buizen die onmisbaar zijn en welke overbodig.

Mooi man!!! topjes

....... Dank je frank.

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat gegeven was mij al wat langer bekend :o.
......... Ik wist wel dat je hier raad mee wist. Jou favouriete onderwerp toch???

Maar wat maakt verlichting nou volgens jou goed Glenn? Veel meningen verschillen daarover. Zou je jou mening hierover met ons willen delen? Hoe denk je bijvoorbeeld over het aantal watts vs liters? Welk advies zou jij de mensen willen geven omtrent vervanging bij het gebruik van T5 en/of HQI? Aan welke verlichting geef jij de voorkeur en waarom? En welk verlichtingstype zou jij aanraden voor starters? Of waar moet men minimaal op letten bij de aanschaf van een verlichtingstype?

ik baseer ten eerste mijn mening op basis van waarnemingen met daarbij een "GUT feeling".

Ik kijk rond absorbeer en relateer
Ik zie veel en ik kom weleens ergens en kijk daarbij met een kritisch oog.

Staat er ergens een mooie bak met volle koralen (gaan mijn antennes uit en ga ik relaties leggen). Idem als ik een bak ziet waar alles op sterven staat of juist alleen 1 soort.

Pauze..... dinner.....:)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Met het voorgaande in gedachte leun ik dus graag op bewezen techniek als het gaat om verlichting.
Dus ik kijk met het oog en vergelijk gebruikte techniek.
Jaja....ik sanp.wel dat je uv en ir niet kan zien. Maar daarom vertrouw op reeds bestaande techniek.
Als je een bak met bepaalde lampen langere tijd mooi ziet staan, dan weet je dat die lampen goed genoeg zijn.
Met T5 en HQI zijn er zat voorbeelden.
Met led heb ik dat nog niet massaal zien gebeuren...(er zijn uizonderingen, maar dan zie ik ook waarom).

Dus als je vastgesteld heb dat bepaalde lampen de "juiste" spectrum hebben, is het vanaf die uitgangspunt niet moeilijk om te "zien" wanneer een bepaalde bak juist uitgelicht is, of als de lampen volledige gedegenereerd zijn.
De juiste "smaak" en intensiteit is goed te zien. Helaas is dit "zien" zeer subjectief en niet voor iedereen weggelegd. Zeker als je zelf nog geen referentie kader heb.

Momenteel zit er dus niks anders op dan te werken met de "standaard" Watt/Liter richt waarden.
Exhter zelfs dit is niet objectief, omdat een diepe smalle bak anders uitgelicht word dan een hele ondiepe extreem brede bak.

Dus blijf er weer "visuele" observatie van een geoefend oog over.

Het alternatief is te ver gezocht en vereist onderzoek en vergelijk material. Dan kom je tot de conclusie dat je moet gaan meten. Echter meten met wat en vergelijken met wat ?

Een spectometer is te duur voor de gemiddeld aquariaan en de beschikbare meters die betaalbaar zijn meten geen werkelijke spectrum, maar extrapoleren een waarde vanuit een aantal bekende karakeristiek van diverse verlichting soorten. Zou het net zo zijn dat daar de specifieke zeewater lampen niet tussen zitten.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Zeker cool en mooi om te zien dat je nu weer de wauw factor terug krijgt bij mij ben ik nog niet 100 procent tevreden over me kleuren

De wauw factor is ook leuk. het leuke is dat ik ook nu precies weet hoe dat komt en dat de verbeteringen niet onstaat door toevallige samenloop van omstandigheden.

greetings, GlennF

Heey Glenn!
Die wauw factor moet ik snel weer live gaan bekijken dan! Ik vind je bak sowieso altijd wauw dus dan wil ik hem nu al helemaal zien haha!

Groetjes Youri

Hey Glen nog gefeliciteerd he je bak ziet er goed uit zoals normaal , gr jaap

Dank je jaap, zoals met alles heb je pieken en dalen.
De kunst is de pieken zo hoog mogelijk te maken en de dalen te elimineren of af te vlakken.
Gelukkig kan ik de dalen zelf in de hand houden waardoor het slechtste resultaat nog goed genoeg is.

greetings, GlennF

Heey Glenn!
Die wauw factor moet ik snel weer live gaan bekijken dan! Ik vind je bak sowieso altijd wauw dus dan wil ik hem nu al helemaal zien haha!

Groetjes Youri

Geef het nog een aantal weken , want ik moet vandaag nog 3 lampen vervangen die dateren van okt 2013. 11 van de 14 lampen zijn onlangs al vervangen.
Het verschil zie je al na intervallen van enkel dagen, maar structurele verbeteringen duren 2-3 weken.
Ik was op zoek naar de oorzaak van zo'n dal en heb het dus gevonden. .... de verlichting....

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Maar wat maakt verlichting nou volgens jou goed Glenn?
......... ik ga voor bewezen techniek waar bekende resultaten, zeker omdat ik me nog niet verdiept heb in deze materie.

Veel meningen verschillen daarover. Zou je jou mening hierover met ons willen delen?
......... ik heb dat in de vorige postings uiteen gezet hoe ik erover denkt.

greetings, GlennF

Hoe denk je bijvoorbeeld over het aantal watts vs liters?
........... mij aquarium is 250x80x60cm
De lampen staan op 4-5 cm boven water.
Verder heb ik ipv van refectoren die het licht bundelen juist een spiegelend plaat om het licht te spreiden.
- In een gemiddel opbouw ga ik voor 12x54w T5 = 648 watt op 1200L = 0,54W/L.
- in een volgroeid rif met veel schaduwvorming ga ik 14x54w =756 watt op1200L = 0,63W/L. Mogelijk zelfs 16x 54w als dit verder dichtgroeit.

Welk advies zou jij de mensen willen geven omtrent vervanging bij het gebruik van T5 en/of HQI?
................ afhankelijk van je bezetting bij SPS vanaf 8-10 maanden omdat de buizen dusdanig degeneren dat het effect heeft op de groei en de kleuring. Na 12 maanden begin je koralen te verliezen..... het is een geleidelijk proces dat erin sluipt.

Bij soft koralen maak het niet veel uit.... ik heb in het verleden buizen 2 tot 3 jaar laten staan en verving ze pas als ze ermee ophielden, zwart werden (alslag in de lamp), of de aansluitingen gingen corroderen.

Aan welke verlichting geef jij de voorkeur en waarom?
........ dat zal duidelijk zijn... vooralsnog T5.

En welk verlichtingstype zou jij aanraden voor starters?
...... T5 ....omdat zij het nog moeten leren en elke onzekere factor is eentje teveel.
Maar het is geheel afhankelijk van de wensen want meeste koralen "doen" het onder Led ook. Maar floreren is natuurlijk een ander begrip dan overleven. Acropora soorten zijn met led een verhoogd risico. Hystrix, poccilopora en caliendrum vinden led helemaal niet erg . Sommige Leders, oortjes, en lps vinden led te intens en blijven vaak compact of bleken. Meeste montipora soorten tolereren led, kleuren soms anders, maar "vette" groei blijft uit.

greetings, GlennF

En welk verlichtingstype zou jij aanraden voor starters? Of waar moet men minimaal op letten bij de aanschaf van een verlichtingstype?
.................. Let vooral op mensen die langere tijd een bak succesvol draaien en op positieve trends. Een led armatuur boven een bak plaatsen die volgroei is en dan wauw.... roepen is van korte duur, vaak volgt er na 3-6 maanden een auw...
Zeker als het een bak met overwegend acropora's zijn.
Zeovit bakken hebben (vermoed ik) een betere aceptatie graad voor led, omdat deze al geconditioneerd zijn om "arm" te overleven. Het soort koraal dat onder zeoviet goed gedijt, lijkt overeen te komen met het soort dat onder 't led spectrum goed gedijt.

....... jij en marc mogen wat mij betreft alles frank.:) zolang jullie mij blijven prikkelen, blijf ik zoeken naar antwoorden... (wel op mijn eigen tempo)
Waar ik niet op zit te wachten zijn mensen met bijbedoelingen, die spot ik namelijk op een mijl weg:D

greetings, GlennF

Aan welke verlichting geef jij de voorkeur en waarom?
........ dat zal duidelijk zijn... vooralsnog T5.

T5 boven HQI? ik ben nog steeds in de veronderstelling door alles wat ik gelezen heb dat HQI nog steeds de beteree keus is voor verlichting. Ik merk ook dat koralen vanuit 100% T5 beter op kleur komen als ze bij mij in de bak komen onder HQI+blauwe T5 en ook flink beter groeien, vooral mijn doopvonten doen het er zeer goed op en groeien erg snel terwijl ze onder T5 vaak te leiden hebben door te weinig licht.
Mag ik vragen waarom je T5 over HQI verkiest? even aannemende dat het geen kosten overweging is.

T5 boven HQI? ik ben nog steeds in de veronderstelling door alles wat ik gelezen heb dat HQI nog steeds de beteree keus is voor verlichting. Ik merk ook dat koralen vanuit 100% T5 beter op kleur komen als ze bij mij in de bak komen onder HQI+blauwe T5 en ook flink beter groeien, vooral mijn doopvonten doen het er zeer goed op en groeien erg snel terwijl ze onder T5 vaak te leiden hebben door te weinig licht.
Mag ik vragen waarom je T5 over HQI verkiest? even aannemende dat het geen kosten overweging is.

Dit is puur een gevoels kwestie en wat ik gezien heb bij andere succevolle bakken. zoals eerder aangeven heb ik geen research hierop verricht en ben ik geen expert op dit gebied.
De doopvont is een dier die ik niet als eentje beschouwd die ik "moet hebben" en heb daar dus niet expliciet veel succesen over te melden.

Wel denk ik dat je met hqi korte, dikkere en stevigere takken krijgt op de sps soorten en dat rode kleuren beter tot hun recht komen.

Degene die ik had deed het een ruime tijd goed, todat ik op een slaperig moment besloot de timing van mijn doseerpomp te wijzigen voor ijzerdosering en dus een fles liet leeglopen in de bak. Dit voor het omgerekend equivalent van 1+ ppm.
Daar kunnen ze namelijk niet goed tegen.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan