Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Vandaag mijn rif verbouwd en een aantal koralen verplaatst. Mijn groene montiplaat werd te groot en die heb ik gestekt.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1367776179957.jpg
    uploadfromtaptalk1367776179957.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 40
  • uploadfromtaptalk1367776192170.jpg
    uploadfromtaptalk1367776192170.jpg
    89 KB · Weergaven: 37
  • uploadfromtaptalk1367776203338.jpg
    uploadfromtaptalk1367776203338.jpg
    92 KB · Weergaven: 42
  • uploadfromtaptalk1367776222489.jpg
    uploadfromtaptalk1367776222489.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 38
  • uploadfromtaptalk1367776249907.jpg
    uploadfromtaptalk1367776249907.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 35
De verbouwing begonnen door de kleine steentjes en koraal grit uit de bodem te verwijderen, toen brak ik de tak van een rode montipora digitata. Daarvoor moest ik een plek zoeken en heb ik mijn groene montiplaat plaat gesnoeid.

Van het een kwam het ander, toen maar de hele bak opnieuw ingedeeld en de hele bodem omgeploegd, om alle grit te verwijderen.
Deze grit had ik ooit erin geplaatst op plekken waar de stroming het zand wegblies. Slecht idee, ze werden paars, dus weg witte strandje.
Nu is alles weer spierwit. Ik moet nog een grove zeef gaan zoeken, om ook de kleine stukjes gruis eruit te zeven.

m.v.g. Glenn

Per vandaag ga ik weer beginnen met het automatish doseren van 5ml ijzer. Het heeft toch een voordeel in het laag houden van fosfaat en nitraat. Ik heb de fosfaat absorber nu 24/7 draaien en mijn fosfaat is 0,1. Dus te hoog. Voorheen was fosfaat te laag en moest ik bij doseren. Ik kan de relatie leggen met het doseren van ijzer. Voorheen was ik ermee gestopt, omdat ik dagelijks een waas had. Nu ga ik in de ochtend doseren met de halve dosering, om zo min mogelijks last van de waas te krijgen.
Daarbij lettend dat het fosfaat gehalte niet te laag word.

m.v.g. Glenn

Per vandaag ga ik weer beginnen met het automatish doseren van 5ml ijzer. Het heeft toch een voordeel in het laag houden van fosfaat en nitraat. Ik heb de fosfaat absorber nu 24/7 draaien en mijn fosfaat is 0,1. Dus te hoog. Voorheen was fosfaat te laag en moest ik bij doseren. Ik kan de relatie leggen met het doseren van ijzer. Voorheen was ik ermee gestopt, omdat ik dagelijks een waas had. Nu ga ik in de ochtend doseren met de halve dosering, om zo min mogelijks last van de waas te krijgen.
Daarbij lettend dat het fosfaat gehalte niet te laag word.

m.v.g. Glenn

Glenn een vraagje over het toevoegen van ijzer, heeft een te goge dosis ijzer veel gevilgen aan je koralen? Ik heb de lijn van easy llife a en b, ik weet dat in A de sporen oom van ijzer zitten maar had het idee dat ik een te hoge waards heb gehad hiervN en mijn toppen ook zijn gaan bleke met name de groene koralen, de groene monti plaat verliest zijn kleur en mijn groene acro stekje is van boven af aan het bleken gegaan. Ik heb een keer te horen gekregen dat ijzer juist de groene kleur bevorderd. Mijn tricoler kreeg ook ineens groene groei randen en toppen sinds ik a en b toevoegde maar sinds het bleken heb ik het niet meer toegevoegd.

Mijn inziens kan het toch niet te wijten zijn aan mijn nitraat deze is 10 wel te hoog mar niet in der mate dat hij schade kan aanrichten aan mijn koralen? Ben overigens hier mee bezig deze naar beneden te halen met bio pellets xl.

Jij eventueel een verklaring hiervoor?

Een te hoge dosis ijzer is als eerste voor je vissen schadelijk. De dokters gaan als eerste gek doen, die geven de eerste signalen. Ijzer nooit meer doseren dan 0,25 ppm. Ijzer bevorderd groen en rood.
Dat kan dus kloppen wat je constateerd.
Alleen doseer jij met die ABC mixen niet alleen ijzer maar ook andere elementen.
Als je onder de geven waarde blijf met ijzer hen ik verder geen schadelijke gevolgen gezien behalve dat de fosfaat en nitraat te laag kan worden. Mijn inziens alleen maar voordelen indien met mate gebruikt. Nogmaals ik praat hie over heg gestuurd doseren van alleen ijzer chelaat, dus geen. ABC mixen.
En nitraat van 10 lijkt mijn geen acuut weefsel verliest te veroorzaken bij acro's, misschien bij hele gevoelige soorten. Ik zou wel proberen het meer in de richting van 1-2,5 te sturen.
Blekende toppen lijkt een gevolg van problemen met kh, ca, mg i.c.m/of teveel (verkeerd) licht.
Het meest voorkomende is een te lage kh en ca.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Oke top,ik ga vanavond weer even meten dan zal ik er meer helderheid over krijgen.. ik heb verder geen dokters of iets dergelijke grote vis, en ook geen uitval.

Bedankt voor je advies iig!

Vandaag mijn koppeltje harlekijn garnalen in het rif geplaatst, ze hadden het opvangbak al leeg gegeten.
Mijn rif telt zeker 100-200 ganzevoetjes.
Ze doen nog geen kwaad en de harlekijntjes zullen genoeg voer hebben.
Hopelijk gaan ze dat eerst opmaken, voordat ze aan de 6 zandzevende sterren gaan beginnen.
uploadfromtaptalk1368035975982.jpguploadfromtaptalk1368036014716.jpguploadfromtaptalk1368036040168.jpg

m.v.g. Glenn

Vandaag mijn koppeltje harlekijn garnalen in het rif geplaatst, ze hadden het opvangbak al leeg gegeten.
Mijn rif telt zeker 100-200 ganzevoetjes.
Ze doen nog geen kwaad en de harlekijntjes zullen genoeg voer hebben.
Hopelijk gaan ze dat eerst opmaken, voordat ze aan de 6 zandzevende sterren gaan beginnen.
Bekijk bijlage 335985Bekijk bijlage 335986Bekijk bijlage 335987

m.v.g. Glenn

Grote kans dat ze eerst de zandzevers opeten en dan aan de ganzevoetjes beginnen. Zoiets heb ik op een ander buitenlands forum gelezen.

Ik ben bang dat ze eerst de grote aan gaan vallen maar dat zie je snel genoeg....

Ik ben bang dat ze eerst de grote aan gaan vallen maar dat zie je snel genoeg....

Gezien en actie ondernomen. Die bengels gingen nagenoeg gelijk aan de zandzevers.

6* Zandzevers ff naar ander bakken verplaatst. Laat ze maar de eerst de ganzevoetjes opmaken.

uploadfromtaptalk1368047127968.jpg

m.v.g. Glenn

Hey Glenn, hier dezelfde ervaring, eerst gaan de grote zeesterren eraan.
Het kan snel gedaan zijn met je ganzenvoetjes met een koppel harlekijntjes, dus mocht je er nog wat nodig hebben, kan je ze hier komen halen.

Hey Glenn, hier dezelfde ervaring, eerst gaan de grote zeesterren eraan.
Het kan snel gedaan zijn met je ganzenvoetjes met een koppel harlekijntjes, dus mocht je er nog wat nodig hebben, kan je ze hier komen halen.

Hoi mike , het blijkt dat ze inderdaad de zandzevers de voorkeur geven.
Ik denk dat ze hier de komende 3-4 maanden zoet zijn met de ganzevoetjes.
Ik schat dat ze 2-4 per dag eten.
Als het zover is kom ik ze wel bij je collecteren

m.v.g. Glenn

Gisteren was ik het woekeren van de grote vingerleder zat. Hij leunde tegen mijn gele hystrix, duncansamnia, paarse gorgoon en voorruit aan. Nagenoeg alle uitstekende delen aan de randen heb ik afgesneden met een scherp mes en schaar. Er liggen zeker 15 stekken nu in de refugium te wachten tot ze vastgegroeid zijn, Dan mogen ze weg.
Tevens een stuk of 5 Duivelsklauw stekken gemaakt.
Ook van de wuivende paddenstoel heb ik ook 4 stekken gemaakt

Foto na het snoeien van de vingerleder en de over volle refugium.

uploadfromtaptalk1368309133151.jpg

m.v.g. Glenn.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan