Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Nu de fosfaat in het rif weer binnen acceptabele normen zit 0,08 ( was 0,24), zie ik weer de mooie kleurtjes terug komen.
Ik heb me maar voorgenomen voortaan zowel fosfaat als nitraat 1 x per week na meting te gaan doseren en niet meer dagelijks. Dit doe ik al met ijzer. Daarbij let ik op de koralen. Dan kijken hoe het gaat. Indien nodig zal ik weer dagelijks gaan doseren.
Wel bizar is dat mijn lobophytum leder bij fosfaat 0,08 gewoon dicht blijft. Terwijl als ik die iets hoger heb hij weer open gaat. Ik ga het afwachten

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1365600392647.jpg
    uploadfromtaptalk1365600392647.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 54
  • uploadfromtaptalk1365600400583.jpg
    uploadfromtaptalk1365600400583.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 51
  • uploadfromtaptalk1365600408593.jpg
    uploadfromtaptalk1365600408593.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 48
  • uploadfromtaptalk1365600418006.jpg
    uploadfromtaptalk1365600418006.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 49
Ziet er allemaal zeer mooi uit en lees dagelijks je updates.
Met welke testsets meet je de waterwaarden?
Gebruik zelf voor nitraat en fosfaat de sets van DD, maar geven altijd niks meetbaar aan (nieuwe sets ook niet) voor de overige waarden salifert.

Ziet er allemaal zeer mooi uit en lees dagelijks je updates.
Met welke testsets meet je de waterwaarden?
Gebruik zelf voor nitraat en fosfaat de sets van DD, maar geven altijd niks meetbaar aan (nieuwe sets ook niet) voor de overige waarden salifert.

Dank je voor je reactie, het zijn er niet zoveel, maar aan mijn counter zie ik dat er genoeg gelezen wordt, dus blijf ik posten.:)
Meeste testen zijn van salifert.
Fosfaat is van redsea (al jaren zo)
Ijzer is van sera (zoet watertest werk prima met eigen referentie vloeistof getest)

Sommige koralen vertellen je soms meer dan een test setje kan uitwijzen.
( al denk ik soms dat sommige koralen hun grens aanpassen aan de omstandigheden).

De lobophytum is een voorbeeld.
Voorheen constateerde ik dat die ging knijpen bij een fosfaat van 0,04 nu doet ie het al bij 0,08. Of ik moet mijn test verkeerd uitlezen.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Koralen (zooxanthellen) hebben voeding nodig in de vorm van fosfaat en nitraat.
Vaak wordt gestreeft het fosfaat en nitraat te laag te houden, omdat men excessive micro algengroei wilt beperken.
Als de de fosfaat en nitraat uit de pas lopen heb daar meer kans op. ik hou een verhouding aan van fosfaat:nitraat 1:60 in de range van 0,04-0,08 : 1-5.
Zolang algen groeien heb je nog fosfaat en nitraat. Zij zullen als eerste afsterven bij een tekort. Zij hebben de grootste behoefte als ze afsterven geven ze weer wat vrij. Zo krijgen je een soort zelfregulerend jojo effect. Toen ik last had van algen was mijn fosfaat en nitraat ook vrij laag gemeten met de toen beschikbare testen.
Nu heb ik hoge waarden, maar wel in balans met elkaar en nul algen.
Elke alg die ik zie word aangepakt op natuurlijke wijze, door egels(5*), heremiet kreeft, turbo slakken, dokters, borsteltand dokter. Als ik een marine culture koraal binnen krijgt, word dat door deze club vakkundig aangepakt. Algen krijgen gewoon geen kans hier.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Koralen (zooxanthellen) hebben voeding nodig in de vorm van fosfaat en nitraat.
Vaak wordt gestreeft het fosfaat en nitraat te laag te houden, omdat men excessive micro algengroei wilt beperken.
Als de de fosfaat en nitraat uit de pas lopen heb daar meer kans op. ik hou een verhouding aan van fosfaat:nitraat 1:60 in de range van 0,04-0,08 : 1-5.
Zolang algen groeien heb je nog fosfaat en nitraat. Zij zullen als eerste afsterven bij een tekort. Zij hebben de grootste behoefte als ze afsterven geven ze weer wat vrij. Zo krijgen je een soort zelfregulerend jojo effect. Toen ik last had van algen was mijn fosfaat en nitraat ook vrij laag gemeten met de toen beschikbare testen.
Nu heb ik hoge waarden, maar wel in balans met elkaar en nul algen.
Elke alg die ik zie word aangepakt op natuurlijke wijze, door egels(5*), heremiet kreeft, turbo slakken, dokters, borsteltand dokter. Als ik een marine culture koraal binnen krijgt, word dat door deze club vakkundig aangepakt. Algen krijgen gewoon geen kans hier.

m.v.g. Glenn

Ik heb helaas last van een soort wieren die blijkbaar niemand lust...

Trouwens over 1:60
Dus als fosfaat 0,04 is, dan hoort nitraat 1 zijn? Toen ik met Harold laatste keer bij Coraal Farm langs geweest hadden wij het ook over dat ... toen had ik fosfaat in mijn bak 0.52 en nitraat iets rond 1,5 en het was me geadviseerd fosfaat een beetje omlaag (dacht altijd ook dat ong. 0,45 is beste) en nitraat een beetje omhoog doen, 2- 5 bijv. is prima. Ze zijn professionelen en hun koralen zijn echt perfect. Je hebt best aardig ervaring en net wetenschappelijke fanatisme (goed bedoeld natuurlijk) en je ben weer met andere waardes super tevreden. Tja... zo meteen geen worden meer... alleen pf....................................................................................................................................................

Trouwens over 1:60
Dus als fosfaat 0,04 is, dan hoort nitraat 1 zijn? Toen ik met Harold laatste keer bij Coraal Farm langs geweest hadden wij het ook over dat ... toen had ik fosfaat in mijn bak 0.52 en nitraat iets rond 1,5 en het was me geadviseerd fosfaat een beetje omlaag (dacht altijd ook dat ong. 0,45 is beste) en nitraat een beetje omhoog doen, 2- 5 bijv. is prima. Ze zijn professionelen en hun koralen zijn echt perfect. Je hebt best aardig ervaring en net wetenschappelijke fanatisme (goed bedoeld natuurlijk) en je ben weer met andere waardes super tevreden. Tja... zo meteen geen worden meer... alleen pf....................................................................................................................................................

Ik heb bewust een brede range opgegeven, omdat er zoveel soorten koralen zijn die ook uiteenlopende eisen stellen.
Meeste mensen streven op den duur een SPS bak na en dat vraag ook een andere strategie.
Langzaam zie ik in, dat ik ook keuzes moet gaan maken m.b.t. koralen in mijn bak.
Maar zowieso heb ik 0,0 micro/nuisanse algen in mijn bak. Ik geef de eer hiervoor aan mijn opruim ploeg. Zelf na dagelijks doseren van 0,2ppm ijzer (reageerd redelijk snel met fosfaat uit de bak)
m.v.g. Glenn

Hi Glenn, hoe gaat het met de vijlvisjes?

Hi Glenn, hoe gaat het met de vijlvisjes?

Niks veranderd sinds laatste wijziging mike.
Kleine vrouw in rif aan het aansterken 99% op acro diet, want bijvoeren in rif is onmogelijk door stroming en alle andere snelle vissen. Ze is goed aangekomen.
Man en grote vrouw en opvangbak. man eet echt alles en is mooi vol en dominant. Grote vrouw eet echt slecht en pikt alleen maar aan de paar koralen, ze is mager en ik ga morgen kijken of zij in het rif kan. Het word misschien weer knokken tussen de 2 vrouwen. Ik twijfel nog wat ik ga doen.

Alle voorheen weelderig wijvende acro's staan overdag in. Vooral de millepora's hebben overdag een andere look.
Vooralsnog zie ik geen weefselverlies aan de acro's.

m.v.g. Glenn

Ach Glenn en anders plaats je gewoon een paar nieuwe grote koralen in je bak met voldoende poliepen...
Kan hier nog wel wat knippen.....

OXImonacanthus Longistris Update:
ik ga een nieuwe poging wagen om de 3 OXI's samen in het rif te plaatsen.
het mannetje en de grote vrouw zaten sinds 5/4 in de opvangbak.
Het grote vrouwtje eet nog steeds geen vervangend voer en is mager geworden in de opvangbak.
Het kleine vrouwtje in het rif is lekker volgegeten een aangesterkt
Het grote vrouw en mannetje in het rif bijgezet (3x in rif). Alhoewel mager is de grote vrouw is toch erg dominant en verjaagd het kleine vrouwtje weer.
ik kijk er een dag tegenaan, anders gaat nu het kleine vrouwtje in de opvangbak, want zij at vervangend voer.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan