Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Sjiek zo'n panelen, zijn ze van Scheuten...

Een vraagje: ik zag dat je de stukken levend steen met riffmortel vastmaakte. Heb je dan het water al klaar staan met het steen in, vervolgens pvc statief voorzien van de stenen en dan het aquarium in. Dit kost toch veel tijd? en kan dit zomaar met levend steen?

Ik blijf dit zeker volgen, en wellicht kom je over paar maanden wel terecht in mijn dagboek:cool:

Ik heb gewerkt met vers levend steen. Dit steen heb ik vooraf gerijpt in een aparte bak voor 3 maanden. Daarna heb ik het steen in emmers gedaan en deze gevuld met het water uit deze bak. Ik heb vervolgens diverse handoeken op de vloer verspreid, en hierop de stenen uitgelegd. Zodoende heb je overzicht welke stenen je allemaal hebt. Daarnaast is het steen dan niet te nat voor als je met het cement gaat werken. Als de steen te nat is moet je drogere cement aanmaken, als het steen droog is (vulsteen) moet je wat nattere cement aanmaken. Kwestie van gevoel en ervaring. Een steen die uit het water komt vond ik na een half uur goed bewerkbaar iig.

Dat het steen een uur fot anderhalf uur uit het water is is niet zo erg. En als het langer duurt dip je de stenen weer even in de emmer met water of als je weet dat je bepaalde stenen niet gelijk gaat gebruiken doe je ze ook weer terug in de emmer. Dat wat je gebouwd heb moet je ook van tijd tot tijd even sprenkelen of wat water overheen doen om uitdroging of afsterven van het leven te voorkomen.

Als je begint, zoek enkele grootste ronde/massieve stenen uit en slijp deze door met een slijptol, zodoende heb je een "voet" of vlakke ondergrond waarop je kunt gaan bouwen. Dit voorkomt ook drukpunten op het glas. Als je stenen gaat lijmen, en je plaatst de ene steen op de andere, zorg dat er dan cement tussen zit. Niet alleen rondom wat cement aanbrengen. Zie het als het bouwen van een muur, steen, cement, steen. Daar waar je ook op moet letten is dat de stenen al redelijkerwijs in elkaar passen/vallen. Ik heb geen pvc statief of iets dergelijks gebruikt, gewoon de stenen op elkaar geplakt en rondom flink aangewerkt met cement.

Zorg dat je méér dan voldoende platte stenen hebt van 2-3cm dik en luchtige stenen hebt. Niet van die brokken of ronde maaskeien zeg maar. Het verkrijgen van platte levend stenen platen is soms lastig, ik ben zelf meerdere winkels geweest. Maar je zou ook bijv. bij aquariaveldhuis doodsteen platte platen steen kunnen kopen als je dit niet levend kunt krijgen.

Sjiek zo'n panelen, zijn ze van Scheuten...

Nee van Suntech met een SMA omvormer :p.

Hopelijk niet anders door sparen voor een nieuw dak
tongue.png

Hahaha....

Hoi frank, mag ik je hier dan even proficiat wensen.

zie je volgende week.

groetjes
twan

Hoi frank, mag ik je hier dan even proficiat wensen.

zie je volgende week.

groetjes
twan

Bedankt Twan!!

Was nog een behoorlijk pittige verdediging, maar ik heb me er doorheen weten te ouwehoeren :biggrin:. Gelukkig is dat een sterke kant van mij... dom lullen :p

Ik heb van alles een foto, behalve van de binnenkant van de kast realiseerde ik me vandaag;

nieuw.jpg

Korte toelichting;

De kast is net breed zat dat er twee buizen van 160mm langs elkaar kunnen staan, en een sump van 35cm breed :). Mijn sump is opgedeeld in drie vakken, eerste vak mijn afschuimer met actief kool, tweede vak mijn DIY zeofilter en in het derde vak mijn opvoerpomp.

Linksvoor is nog wat ruimte over, hier heb ik altijd een opbergdoos staan (vd. xenos) met daarin al mijn testsetjes.

Vandaag even bij twan geweest, was natuurlijk weer gezellig!! De bak van twan stond er weer goed bij. De groei zit er iig weer flink in. En de koralen doen het goed onder zijn apollo leds topjes.

Vandaag heb ik me ook maar bezig gehouden met het verplichte onderhoud. Ik heb het actief kool vervangen en de zeo stenen vervangen. Daarnaast heb ik gelijk alle waardes getest, dit doe ik zo een keer per maand. Wekelijks test ik enkel mijn KH en CA. De resultaten van vandaag zijn;

NO3 = 0 (wordt toegevoegd middels eigen oplossing)
NO2 = 0
P4 = 0 (salifert + hanna checker)
K+ = 440
CA = 440
KH = 9
MG = 1350
PH = 7.8
SR = 3 (wordt opgehoogd middels eigen oplossing)
SG = 1.025
Temp = 23 graden

Gister weer een ingeving gekregen, vandaag maar weer in de praktijk gebracht :biggrin:...

Aangezien er aardig wat licht verloren gaat door de weerkaatsing op het wateroppervlak heb ik ervoor gekozen om mijn bak gedeeltelijk dicht te maken door gebruik te maken van een spiegel.

Ik heb via marktplaats een spiegel gekocht voor 5 euro, deze vervolgens in een driehoek gesneden en op een plak gelijmd die precies in de hoek van de bak past. Hierdoor gaat er geen licht meer verloren en zorgt dit ook voor wat meer licht in de hoek van de bak :)...

Helaas is het breken van de 6mm dikke spiegel niet helemaal zuiver gelukt :o... dit was zeker beter gelukt bij 4mm. Ach, al doende leert men en je ziet het eigenlijk toch niet ;)...

nieuw 004.jpgnieuw 003.jpg

Ben je niet bang dat het zeewater de spiegellaag aantast met alle gevolgen van dien?

Zou niet weten waarom? Misschien dat ik "just in case" morgen even kit rondom de spiegel doe.

Maar nu ik nu in de avond zie hoeveel licht er verloren ging en zinloos naar het plafond werd getransporteerd is dit in het kader van het efficiënt omgaan met je energie wel een goed plan.

Zou niet weten waarom? Misschien dat ik "just in case" morgen even kit rondom de spiegel doe.

Maar nu ik nu in de avond zie hoeveel licht er verloren ging en zinloos naar het plafond werd getransporteerd is dit in het kader van het efficiënt omgaan met je energie wel een goed plan.

Het lijkt mij idd wel een goed idee om dit op deze manier op te lossen
Ben erg benieuwd naar het resultaat

Slim idee zo met een spiegel voor mij helaas geen oplossing daar mijn armatuur 10 cm boven de bak uitsteekt.

Dat is wel jammer dat je armatuur 10cm boven je bak uit steekt. Je weet zelf ook hoeveel licht er weerkaatst wordt.

Het lijkt mij idd wel een goed idee om dit op deze manier op te lossen
Ben erg benieuwd naar het resultaat

Tis moeilijk te bepalen of dit een resultaat zal gaan geven, maar iig weet ik wel dat er nu minder licht verloren gaat en dat dit nu gebruikt kan worden voor photosynthese ipv het plafond te verlichten.

Hallo Frank,

Ik ben mijn eerste stappen in de hobby aan het zetten en mij eerst goed aan het informeren.
Veel lezen en kijken dus.
Via iemand anders zijn dagboek ben ik hier terecht gekomen.

Nu moet ik eerlijk zeggen... Ik snap het niet, wat is hier nu allemaal zo mooi aan.
Een hele hoop amateuristisch gedoe...

Wat ik eigenlijk wil zeggen is..
Man, wat ben jij goed bezig :biggrin: :p
Prachtig om te zien hoe jij alles opbouwt, uitzoekt en probeert.
Ikzelf heb twee linker handen en van techniek ken ik ook al niet erg veel. Zal er uiteindelijk toch wel iets van opsteken.
Ik blijf uw dagboek zeker volgen en zal in bij mijn eerste bak zeker en vast nog eens van pagina 1 beginnen lezen!

Keep it up en bedankt voor de heel duidelijke uitleg.

Hallo Frank,

Ik ben mijn eerste stappen in de hobby aan het zetten en mij eerst goed aan het informeren.

Nu moet ik eerlijk zeggen... Ik snap het niet, wat is hier nu allemaal zo mooi aan.

Ikzelf heb twee linker handen en van techniek ken ik ook al niet erg veel. Zal er uiteindelijk toch wel iets van opsteken.
Ik blijf uw dagboek zeker volgen en zal in bij mijn eerste bak zeker en vast nog eens van pagina 1 beginnen lezen!

Bedankt voor het bezoeken, doorlezen en het plaatsen van een leuke reactie!!! :)

Dat doe je goed, je eerst goed inlezen en laten informeren. Ben nooit te bang om vragen te stellen op het forum, er zijn genoeg mensen die je willen helpen. Hiermee kun je veel beginners fouten en daarmee gaande kosten mee voorkomen. Succes met de opstart alvast!!!

ps. wel een dagboek beginnen hé, altijd leuk voor jezelf en voor anderen!!!

Hallo Frank,

Helemaal mee eens!

Helemaal mee eens!

:o...

Thanks Ilan.

Prettige kennismaking overigens!! Tis jammer dat jij en je vrouwtje een beetje in tijd nood zaten vanwege de volgende afspraak, maar wie weet als je ooit nog eens in de buurt bent kunnen we nog eens verder babbelen... En anders hebben we nog altijd de mail ;-)

Vandaag mijn zeoliet met een korrel grootte van 8-16mm mogen ontvangen uit Duitsland.

Het is maar een klein zakje van 10 kg :p :biggrin:... Genoeg voor de komende 2 jaar :cool:...

Was er klaar mee om 11.50 euro per kg te betalen...

zeoliet.jpg

Waterwaardes;

K+ = 390 (verlaagd middels waterwissels)
CA = 420
KH = 8.2
NO3 = 0,02
PO4 = 0,0
SG = 1.024 (iets verlaagd)
NO2 = 0
MAG = 1350
PH = 7.8
SR = Niet gemeten (wel verhoogd)
Temp = 23gr.

Laatst bewerkt:
Back