Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Even snel wat nieuwe foto's gemaakt, onbewerkt, met pompen aan, maar geeft een impressie hoe het erbij staat :)

nieuw 005.jpgnieuw 004.jpgnieuw 001.jpgnieuw 002.jpgnieuw 003.jpg

Niet slecht he Frank:)

Vindt de bak mooi helder.

Bedankt Luc!! Gaat idd de betere kant op
smile.png
. De bak oogt blauwer op de foto als dat het in werkelijkheid is.

Sinds ik gestart ben met de zeomethode is mijn bak stukken helderder geworden. Het lijkt net vers osmose water :).

De zeozym draagt ook bij aan het kristal helder water. Eenmaal per week een halve liter water met een half schepje zeozym, dit 6 uur laten staan en daarna toevoegen topjes.

Wow Frankie, dat ziet er goed uit.... Wat een verschil met een tijdje terug!!! Ga zo door :-)

Mvg Jon

Wow Frankie, dat ziet er goed uit.... Wat een verschil met een tijdje terug!!! Ga zo door :-)

Mvg Jon

Bedankt voor je compliment Jon!! :).

Sinds de laatste aanpassingen van de verlichting van full led naar HQI & led, filtering over zeo en door de afschuimer natter zetten (thee kleur) gaat het echt stukken beter.

Ik heb dat hier ook, moet me beker om de dag leeg gooien.... Verschil is aanzienlijk :) led..... Ik denk er nog niet eens over na hèhè

Ik heb dat hier ook, moet me beker om de dag leeg gooien....

Bij mij zit de afschuimer (BM150pro) is na een dag 1/3 vol. Dat is zo'n 300~350ml per dag, zo'n 2~2,5 liter per week.

Vroeger had ik de afschuimer altijd droger staan. Maar door de natter te zetten onttrek je eerder afval stoffen uit het water voordat die een "probleem" kunnen worden.

NH4 laag dan ook NO2 en NO3 laag,
Nutriënten (eiwitten/amino's) laag dan ook PO4 laag,

De afgelopen weken heb ik 5% per week ververst, nu mijn bak meetbaar en zichtbaar schoner is ben ik terug gegaan naar 3% per week zo'n 15 liter per week. Dit hou ik dan nu ook vast.

Om mijn koralen niet compleet te verhongeren voeg ik nitraat toe middels een pipetje, en mijn kalkreactor met koraalbreuk zorgt voor dat beetje fosfaat wat het koraal nodig heeft.

Hey Frank,

Het ziet er echt top uit! Zou haast gaan twijfelen of je er wel water in hebt zitten! :rolleyes::biggrin:

Gr.
Michiel

Bedankt michiel :)

Zal van de week eens foto's maken met de stromingspompen uit. De schittering zorgt voor een wat onduidelijke foto.

Nog wat foto's van mijn reef tankje, beetje jammer dat het glas bij de bodem niet schoon was... :o

Was even te lui om dit schoon te maken :biggrin:

nieuw 012.jpgnieuw 013.jpgnieuw 014.jpgnieuw 015.jpg

Vandaag maar eens de cd speler in de meterkast een halt toegeroepen ;).

nieuw 008.jpgnieuw 010.jpgnieuw 009.jpg

Nu weet ik het, Zonlicht is de beste verlichting ! ;)

Hahaha....

Tja, geld op de bank zetten levert op dit moment niets op, en op het dak levert het tenminste nog watt op ;)...

Hahaha....

Tja, geld op de bank zetten levert op dit moment niets op, en op het dak levert het tenminste nog watt op ;)...

Prima investering. Hier in de Kop is het helemaal top, meeste zonuren.
Ik ga er niet voor lenen, maar als ik dit jaar ergens wat spaarcentjes overhoud, dan komen ze hier ook :cool:

Wow Frank,

Ik heb zojuist op mijn gemak een goeie 2,5 uur door je dagboek heen gespit! Maar wat een genot om te zien hoe jij met deze tophobby omgaat! Gedreven diy projecten maken en steeds naar verbetering zoeken! Dan praat ik nog niet eens naar de topbakken die je hebt of hebt gehad!

Klinkt wellicht wat overdreven maar ik heb genoten van je dagboek, dit wou ik toch even kwijt! Daarbij heb ik veel inspiratie opgedaan voor mijn toekomstige bak!

Keep up the good work.

Greetz,

Skeijve

Wow Frank,

Ik heb zojuist op mijn gemak een goeie 2,5 uur door je dagboek heen gespit! Maar wat een genot om te zien hoe jij met deze tophobby omgaat! Gedreven diy projecten maken en steeds naar verbetering zoeken! Dan praat ik nog niet eens naar de topbakken die je hebt of hebt gehad!

Klinkt wellicht wat overdreven maar ik heb genoten van je dagboek, dit wou ik toch even kwijt! Daarbij heb ik veel inspiratie opgedaan voor mijn toekomstige bak!

Keep up the good work.

Greetz,

Skeijve

Hoi Skeijve,

Leuk dat je even mijn dagboek hebt doorgenomen. Wow, 2,5 uur!!! Oepss...:o

Bedankt iig voor je complimenten, deze worden altijd enorm gewaardeerd :cool:.

Ik heb idd al wat diy projecten gehad. En wordt daarom ook al door sommige op dit forum als macgyver betiteld :biggrin:. Ik vindt het gewoon leuk veel dingen zelf te doen. Het is altijd makkelijk om naar de winkel te gaan en te zeggen "doe mij die maar", maar mij hoor je altijd zeggen "hoe zit of werkt dat". En als het dan niet rendabel is of niet mogelijk is om het zelf te maken dan ga ik pas over op kopen.

Ik ben iig blij dat je voldoende inspiratie hebt opgedaan door het lezen van mijn dagboek en hoop dan ook dat dit jou gaat helpen met een goeie start met je toekomstige bak. Succes iig!!! topjes

Goede investering Frank,ook als je bak ooit weg is heb je hier nog iets aan,wel niet de hele dag nu gaan kijken als dat metertje wel terug draait he:p.

Hoi Skeijve,

Leuk dat je even mijn dagboek hebt doorgenomen. Wow, 2,5 uur!!! Oepss...:o

Bedankt iig voor je complimenten, deze worden altijd enorm gewaardeerd :cool:.

Ik heb idd al wat diy projecten gehad. En wordt daarom ook al door sommige op dit forum als macgyver betiteld :biggrin:. Ik vindt het gewoon leuk veel dingen zelf te doen. Het is altijd makkelijk om naar de winkel te gaan en te zeggen "doe mij die maar", maar mij hoor je altijd zeggen "hoe zit of werkt dat". En als het dan niet rendabel is of niet mogelijk is om het zelf te maken dan ga ik pas over op kopen.

Ik ben iig blij dat je voldoende inspiratie hebt opgedaan door het lezen van mijn dagboek en hoop dan ook dat dit jou gaat helpen met een goeie start met je toekomstige bak. Succes iig!!! topjes

Haha ja er ging stiekem meer tijd in zitten dan gedacht;)

Ik ben zelf ook wel redelijk handig, beschik alleen niet altijd over de juiste gereedschappen.

Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie te absorberen zodat ik straks goed voorbereid aan de start van mijn aquarium kan beginnen. Aangezien ik bijna afgestudeerd bouwkundig ingenieur ben kan ik aardig overweg met verschillende tekenprogramma's. Ik ben dan ook van plan om de bak eerst uit te tekenen.

Een vraagje: ik zag dat je de stukken levend steen met riffmortel vastmaakte. Heb je dan het water al klaar staan met het steen in, vervolgens pvc statief voorzien van de stenen en dan het aquarium in. Dit kost toch veel tijd? en kan dit zomaar met levend steen?

Ik blijf dit zeker volgen, en wellicht kom je over paar maanden wel terecht in mijn dagboek:cool:

Goede investering Frank,ook als je bak ooit weg is heb je hier nog iets aan,wel niet de hele dag nu gaan kijken als dat metertje wel terug draait he:p.

Hahaha.... spreek je hierbij uit ervaring luc? ;) :p

Als ik eerlijk moet bekennen, ik heb vandaag al vier keer in de meterkast gekeken, normaliter kom ik daar een keer per jaar om de meterstanden door te geven :biggrin:....

Back
Bovenaan