Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Mooi om te lezen dat je vertrouwen of nieuwsgierigheid in de Leds weer terug is :biggrin:

Lees veel topic mee Frank, zeker één waar een kubus bij betrokken is :cool:

Nieuwsgierigheid zal er wel blijven, overtuiging is er vooralsnog niet volledig :biggrin:.

Sommige denken wel dat ik een afkeer heb tegen led, maar dat is het feitelijk niet. Zelf heb ik ook nog steeds leds gedeeltelijk boven mijn bakkie :rolleyes:. De fluo kleuren door de blauwe leds is onevenaarbaar bij andere lichtbronnen, dat is gewoon een feit. Het enigste wat ik voorheen telkens probeerde duidelijk te maken zijn wat tekortkomingen... That's it....:o.... Maar ik hierover ga ik verder geen woord meer over schrijven.

Ik heb me daarnaast voorgenomen om met mijn eigen visie en kennis verder te gaan en deze grotendeels voor me te houden. Want mocht er dan iets mis zijn met je bak dan wordt je hierop gelijk beoordeeld en wordt je weggezet als iemand die experimenteel bezig is. Terwijl ook dat niet zo is...

Misschien heb je het opgemerkt, maar ik ben ook steeds minder actief op het forum als voorheen. Ik lees wel mee, maar daar blijft het voorlopig ook een heel eind bij. Dit heeft ook mede te maken dat ik me de laatste tijd meer ben gaan richten op de zeomethode.

Zag dat je bezig bent met een kubus, mooie maat 95x95x65 topjes. Ik heb sinds enkele weken/maanden ook een kubus. De stap van een lengte bak naar een kubus heb ik nog geen enkele dag spijt van gehad. Ik ga jou iig volgen de komende tijd. Het is altijd mooi om te zien hoe een bak wordt opgezet. Succes alvast!!!

Hey Frank,

Misschiens een idee om nog een betere verdeling in het spectrum te krijgen;
De koud witte cree xbd leds hebben hun piek in het blauwe gedeelte tussen het royal blue en violet zitten.
Hierdoor maak je het gat tussen royal blue en violet ook weer wat dicht.
Andere witte leds hebben precies de piek bij de royal blue zitten namelijk.
cree xbd hebben ze bij led-tech.de

Frank, ik begrijp dat je door jou manier van heel uitgebreide info geven veel mensen met een weerwoord krijgt. Ik hoop niet dat dit demotiverend werkt om info te geven. Ik ben je dagboek aan het lezen en heb er heel veel id'en uit opgedaan. Ook heb ik door jou uitleg over led een heel nieuwe kijk op het geheel gekregen. Ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen door meningsverschillen, tenslotte heeft iedereen zn eigen verhalen en ervaringen, maar mensen zoals jou hebben we hard nodig in deze hobby. Ga zo door ;)

Nie normaal wat een gruwlijk mooie bak jij hebt , prachtig gewoon , keep on going :) ,blijf dit dagboek met smart volgen
Bedankt

Valt wel mee, maar toch bedankt!! :)

mp 003.jpg

Heb de laatste tijd wel wat last gehad van cyano, maar daar heb ik al de nodige acties op ondernomen.

Zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen. Heb gisteren even een pilaartje gebouwd. Hierop moet ik morgen nog even koralen plaatsen. En dan zal ik weer eens foto's maken.

Vandaag mijn Cyan of turquoise leds ontvangen van Rapid Led :cool:.

Na even wat soldeer kunsten en een een paar keer kijken wat het effect boven de bak is, is dit mijn definitieve setup aan blauwe leds:

3x Groene leds (spanning 700mA, 3 watt, totaal vermogen 9w), 535-520nm
4x Cyan led ( 700mA, 3 watt, totaal vermogen 12w), 520-490nm
15x Blauwe leds (700mA, 3 watt, totaal vermogen 45w), 485-465nm
15x Koningsblauwe leds (700mA, 3 watt, totaal vermogen 45w), 465-450nm
5x UV leds (700mA, 3 watt, totaal vermogen 15w), 425-410nm

Als ik het licht nu bekijk ten opzichte van voorheen, dan oogt deze setup mooi egaal en bijna natuurlijk zou ik zeggen. Dat is logischerwijs ook te verklaren omdat het een mooi breed spectrum geeft van 520 tot 410nm met een groot aandeel in het 490-465nm. Nu weet ik voor mezelf tenminste zeker dat voor wat betreft het blauwe licht spectrum mijn koraaltjes niets tekort gaan komen.

Het is jammer dat het niet te fotograferen valt, maar deze setup is vergelijkbaar met het licht van de ATI Blue Plus alleen dan nu sprankelender en intenser
topjes. Als het het spectrum van de ATI Blue Plus hieronder ook bekijkt dan zie je dat deze tussen de 500-400nm zit. En dat is nu precies wat ik heb nagebootst met ledjes :biggrin:...

1114ati blue plus.jpg

Ik kan nu voor het eerst echt kan zeggen dat voor wat betreft blauw zeer tevreden ben met leds :p .

Moet nog eens komen kijken frank, zie je ook groei bij de koralen?

Moet nog eens komen kijken frank, zie je ook groei bij de koralen?

Moet je zeker eens komen doen. Ik stel voor in het nieuwe jaar... ben desondanks ik werkloos ben toch nog druk met van alles en nog wat :biggrin:

Sinds 10 dagen heb ik Cyan leds aan mijn armatuur toegevoegd. De leds geven een spectrum tussen de 490-520Nm. Door deze kleine aanpassing neem ik sinds een paar dagen wat positieve ontwikkeling waar bij mijn koralen. Vooral de tafelacro's lijken hierop zeer positief te reageren. Hierbij vindt een lichte verbetering plaats in kleur, poliep expansie en groei.

Koralen reageren op lichtprikkels en deze zijn in verband gebracht met de absorptie spectra van hun symbiotische algen. Volgens onderzoek liggen de belangrijkste lichtabsorberende pigmenten en absorptie spectra tussen de 400-540Nm met de grootste pieken tussen 440-480nm. Juist om die reden heb ik recentelijk mijn spectrum aangepast naar dit gegeven door gebruikmaking van verschillende leds van 410 tot aan 535Nm.

De door mij waargenomen verbetering in kleur heeft dus simpel weg te maken met het gegeven licht spectrum in relatie met de pigment reflectie (fluorisatie) van het koraal. Wat opmerkelijker is zijn de positieve ontwikkeling in groei en poliep expansie. Dit zou waarschijnlijk gezocht kunnen worden in de lichtprikkel die gegenereerd wordt bij 520-490Nm. Helaas is er weinig informatie te vinden over het precieze effect van het spectrum 520-490Nm bij koralen. Maar na observatie ben ik er wel van overtuigd dat ook dit deel van het spectrum een mogelijk belangrijke prikkel of reactie veroorzaakt wat mede verantwoordelijk is voor de initiële aanzet of bijdrage levert aan het gehele fotosynthetische proces van koralen wat volgens onderzoek tussen de 400 en 540Nm ligt.

Begint er steeds beter uit te zien Frank,Triton heeft er ook een groot deel violet LED in zitten in zijn armatuur dus ik neem dat dat zeker niet slecht is waarmee je mee bezig bent.

Begint er steeds beter uit te zien Frank,

Hoi Luc,

Zijn niet de beste foto's, heb ook niet de moeite genomen om het te bewerken :o.

Triton heeft er ook een groot deel violet LED in zitten in zijn armatuur dus ik neem dat dat zeker niet slecht is waarmee je mee bezig bent.

Misschien zien we binnenkort ook armaturen verschijnen die ook uitgerust worden met turquoise (cyan) leds.... :p

Weet je wat het is, zolang je niets probeert leer je ook niets :biggrin:. Vanaf begin af aan ben ik al sceptisch geweest over de gegeven lichtspectrums van led, naar mijn mening worden deze ook vanuit een "sales point of view" wat verbreed en optimistischer gemaakt als dat het feitelijk is.

Ik begin ook immer te meer overtuigd te raken dat het niet alléén in de piek van 440-480Nm (blue en royal blue) gezocht moet worden. Na wat "onderzoek" en persoonlijke observatie vindt ik persoonlijk die aanname ook te kort door de bocht. Koralen kunnen bij beperking tot deze piek best gehouden worden, maar ik denk wel dat de koralen een behoorlijke adaptatie proces dienen te ondergaan omdat de mate van absorptie spectra van de symbiotische algen gereduceerd wordt. Welke invloed een tekortkoming in lichtfrequentie heeft op het volledig fotosynthetisch proces en daarmee de lange termijn gezondheid van het koraal is dan ook nog steeds de vraag. Misschien zit hier dan ook de bottle neck waarom het ene koraal wel gehouden kan worden en de ander totaal niet.

Hoe raar het ook voor sommige klinkt, ik ben wel of ook van mening dat koralen gehouden kunnen worden onder led... Maar kunnen beter gehouden worden bij verbreding van het spectrum.

Laatst bewerkt:
Frank,ik volg je wel in je gedachten,veel koralen die wij hebben komen van het rifdak of net eronder en deze dieren ontvangen zeker licht uit het hele spectrum,hebben ze het nodig of niet,volgens de wetenschappers maar die weten ook nog lang alles niet hangt dit van de soort af dus kwaad kan het zeker niet.
Een armatuur wordt duurder op deze wijze(alhoewel moet dat:rolleyes:).

Als ik nu zie hoe sommige mensen hun amper 1 jaar oude Radion's al zijn aan het upgraden waar blijft dan die lange levensduur dat ze ons beloofden:)

Hoi Luc,

Zijn niet de beste foto's, heb ook niet de moeite genomen om het te bewerken :o.

Misschien zien we binnenkort ook armaturen verschijnen die ook uitgerust worden met turquoise (cyan) leds.... :p

Weet je wat het is, zolang je niets probeert leer je ook niets :biggrin:. Vanaf begin af aan ben ik al sceptisch geweest over de gegeven lichtspectrums van led, naar mijn mening worden deze ook vanuit een "sales point of view" wat verbreed en optimistischer gemaakt als dat het feitelijk is.

Ik begin ook immer te meer overtuigd te raken dat het niet alléén in de piek van 440-480Nm (blue en royal blue) gezocht moet worden. Na wat "onderzoek" en persoonlijke observatie vindt ik persoonlijk die aanname ook te kort door de bocht. Koralen kunnen bij beperking tot deze piek best gehouden worden, maar ik denk wel dat de koralen een behoorlijke adaptatie proces dienen te ondergaan omdat de mate van absorptie spectra van de symbiotische algen gereduceerd wordt. Welke invloed een tekortkoming in lichtfrequentie heeft op het volledig fotosynthetisch proces en daarmee de lange termijn gezondheid van het koraal is dan ook nog steeds de vraag. Misschien zit hier dan ook de bottle neck waarom het ene koraal wel gehouden kan worden en de ander totaal niet.

Hoe raar het ook voor sommige klinkt, ik ben wel of ook van mening dat koralen gehouden kunnen worden onder led... Maar kunnen beter gehouden worden bij verbreding van het spectrum.

Frank,ik volg je wel in je gedachten,veel koralen die wij hebben komen van het rifdak of net eronder en deze dieren ontvangen zeker licht uit het hele spectrum,hebben ze het nodig of niet,volgens de wetenschappers maar die weten ook nog lang alles niet hangt dit van de soort af dus kwaad kan het zeker niet.

Het blijft nog altijd een feit dat er meer wetenschappelijk onderzoek is gepleegd naar de ruimte en de aarde als naar het leven in de zee. Dus de vraag blijft dan nog altijd of we ons moeten laten leiden door beperkt en vaak verouderd wetenschappelijk onderzoek? Maar het is iig een begin en een bron wat als richtlijn aangehouden kan worden.

Als ik nu zie hoe sommige mensen hun amper 1 jaar oude Radion's al zijn aan het upgraden waar blijft dan die lange levensduur dat ze ons beloofden:)

Daar weet ik niets vanaf Luc. Wat me wel steeds meer opvalt is dit dat de wit-blauw armaturen behoorlijk plaats gaan maken voor regelbare full-spectrum armaturen. Is daarmee toch het vertrouwen verloren in de alleen wit-blauw armaturen :rolleyes:...

Er zal best wat commercie mee gemoeid zijn Frank en de meeste koralen zullen best onder de goede witte en blauwe led kunnen gedijen maar het worden spannende tijden de komende jaren op verlichtings gebied.

We wachten nog even af:)

Ik maak kortelings eens een filmje van een erg mooi LED bak,soft en hard koraal gemengd onder de AI sol,er zijn koralen die het erg goed doen in deze bak maar ook die het minder doen maar dat hebben we met alle lichtbronnen eigenlijk vandaar de combi die velen vroeger en ook nu nog gebruiken.

[Daar weet ik niets vanaf Luc. Wat me wel steeds meer opvalt is dit dat de wit-blauw armaturen behoorlijk plaats gaan maken voor regelbare full-spectrum armaturen. Is daarmee toch het vertrouwen verloren in de alleen wit-blauw armaturen :rolleyes:...[/QUOTE]

De radion heeft groene,rode,blauwe,royal blauw en wit aan boord de mogelijkheid is er om te upgrade hoeft niet hier doen ze het er goed onder en ach er zijn ook mensen die hun 3 maanden oude pacific sun aan bieden om het nieuwste model aan te schaffen.

Het is hetzelfde als met computers,tv's op het moment dat je het aanschaft of de doos openmaakt is er alweer een nieuw model in de maak die nog geavanceerder is :)

Het is hetzelfde als met computers,tv's op het moment dat je het aanschaft of de doos openmaakt is er alweer een nieuw model in de maak die nog geavanceerder is :)

Dat is zo. Over een paar jaar lachen we om 140 lummen per watt led. Dan geeft een ledje misschien wel het tienvoudige per watt. Armatuurtje van 100 watt led voor een bakje van 1000 liter :cool:

Dat is zo. Over een paar jaar lachen we om 140 lummen per watt led. Dan geeft een ledje misschien wel het tienvoudige per watt. Armatuurtje van 100 watt led voor een bakje van 1000 liter :cool:

Zou leuk zijn, maar dat zal geen led zijn vrees ik. Theoretisch (voor wat het waard zal blijken te zijn) ligt de grens van leds geloof ik bij 2000 lumen per watt. HERSTEL: TYPEFOUTJE, MOET 200 ZIJN :(

Maar het is voor mij tot nu toe één van de redenen geweest om niet de beste en duurste ledlamp te kopen die beschikbaar zijn...je weet gewoon dat je binnen enkele jaren betere kan kopen.

Maar als ik de beelden zie van de bak onder de Triton Lani-Led, en Luc zijn verhalen daarover hoor, dan heb ik wel een idee welke kant het op moet gaan ;)

Laatst bewerkt:
Zou leuk zijn, maar dat zal geen led zijn vrees ik. Theoretisch (voor wat het waard zal blijken te zijn) ligt de grens van leds geloof ik bij 2000 lumen per watt.

2000 lumen per watt, dat is nogal wat (zonder extra "t"). Dan kan je de lamp tegen het plafond hangen, paar lenzen erop... klaar...

Maar het is voor mij tot nu toe één van de redenen geweest om niet de beste en duurste ledlamp te kopen die beschikbaar zijn...je weet gewoon dat je binnen enkele jaren betere kan kopen.

Maar als ik de beelden zie van de bak onder de Triton Lani-Led, en Luc zijn verhalen daarover hoor, dan heb ik wel een idee welke kant het op moet gaan ;)

Dat er samen te stellen led armaturen op bakformaat komen met zeg maar op elke 2m2 een led lampje?

Back
Bovenaan