Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

kijk de verschil al met je vorige foto's mooi hoor!!!!:cool:

over ene half jaar herken je het rifje niet meer:)

gr
sander

Ziet er mooi uit frank, bak begint goed te draaien.

Ziet er mooi uit frank, bak begint goed te draaien.

Hejj Twan!! :)

Thanks. De bak begint idd goed te draaien. Is ook deels aan jou te danken door de mooie groene acro :).

Bel je van de week nog, even checken hoe het met die van jou gaat.

kijk de verschil al met je vorige foto's mooi hoor!!!!:cool:

over ene half jaar herken je het rifje niet meer:)

gr
sander

Klopt, we zijn weer vooruitgang aan het boeken. Duurt altijd weer even voordat een bak weer begint te draaien.

Daar zijn ze weer :)... mijn kolonie zakpijpen :)

Bovenin de foto zitten ze onder een steen.

Hey Frank,

Goed om te zien dat de bottryloides nog steeds leeft.
Ik zou zeggen vertel je bevindingen er nog eens over.
Je bak is nu wel wat meer ingedraaid, en ik ben benieuwd of hij nog steeds zo woekerd als in het begin.
Of wordt hij kleiner nu de bak armer is?
En nu ik laatst dat stuk over sponzen op tv gezien heb, ben ik toch wel weer nieuwsgierig.
Een botrylloides is dan wel geen spons, maar het zit er ook niet ver vanaf.

Verder volg ik je suiker, azijn, en wodka verhaal op de voet.
Ik weet dat je een flap explosie kan krijgen, als je wodka op het verkeerde moment gaat toevoegen. (helaas ervaring)
Dus ik ben zeker geinteresseerd in andere koolstof bronnen. (hopende dat er 1 is waar flap bacterien een hekel aan hebben, maar dat zal we niet.)
Ik gebruik nu weer NP pallets, na een tijd wodka te hebben gebruikt.
Mijn mening is dat de pallets wel werken, maar lang niet zo goed als wodka. (daar zit natuurlijk ook het gevaar)
Gelukkig heb ik niet alleen slechte ervaringen met wodka, en ga het dus ook gewoon weer gebruiken in deze tijden van crisis.
Ik bedoel; De bak weg?!? amme nooit niet!!!
Ook de KH + voor vijvers ga, ik gewoon weer gebruiken!

Hey Frank,

Goed om te zien dat de bottryloides nog steeds leeft.
Ik zou zeggen vertel je bevindingen er nog eens over.
Je bak is nu wel wat meer ingedraaid, en ik ben benieuwd of hij nog steeds zo woekerd als in het begin.
Of wordt hij kleiner nu de bak armer is?
En nu ik laatst dat stuk over sponzen op tv gezien heb, ben ik toch wel weer nieuwsgierig.
Een botrylloides is dan wel geen spons, maar het zit er ook niet ver vanaf.

Daar ben ik ook blij om dat deze leeft :).

Ik kan niet zeggen dat de botrylloides kleiner is geworden nu de bak langzaam verarmt wordt door de zeo. Het is jammer dat ik het niet héél goed kan zien zoals bij mijn vorige bak, maar ik zou bijna zeggen dat de botrylloides weer aan het groeien is. De steen ligt nu zo dat ik er net onder kan kijken. Het is jammer dat ik niet kan zien of de botrylloides ook achter het rif verder aan het groeien is... Qua voeding doe ik eigenlijk niets bijzonders... ik zou daarom ook echt niet weten waar de botrylloides zich mee voedt...

Verder volg ik je suiker, azijn, en wodka verhaal op de voet.
Ik weet dat je een flap explosie kan krijgen, als je wodka op het verkeerde moment gaat toevoegen. (helaas ervaring)
Dus ik ben zeker geinteresseerd in andere koolstof bronnen. (hopende dat er 1 is waar flap bacterien een hekel aan hebben, maar dat zal we niet.)

Ik hou mijn bak momenteel ook oplettend in de gaten, zeker voor flap. Maar flap "kan" voorkomen worden door een hogere KH aan te houden (mijne zit altijd rond 12) en door de bacterie huishouding op orde te houden (nu door zeo-bak).

Ik gebruik nu anderhalve week VSV, en heb eigenlijk geen bijzonderheden meegemaakt. Misschien heeft het wel helemaal geen effect :biggrin:

Ik gebruik nu weer NP pallets, na een tijd wodka te hebben gebruikt.
Mijn mening is dat de pallets wel werken, maar lang niet zo goed als wodka. (daar zit natuurlijk ook het gevaar)
Gelukkig heb ik niet alleen slechte ervaringen met wodka, en ga het dus ook gewoon weer gebruiken in deze tijden van crisis.
Ik bedoel; De bak weg?!? amme nooit niet!!!

Met de NP pellets is ook niets mis mee. Ik heb daar ook nog een verpakking van staan. Maar het is net wat je zegt, wodka werkt sneller, is goedkoper en effectiever. Nadeel bij wodka is het doseren, dat hoeft dan weer niet bij NP pellets.

Ook de KH + voor vijvers ga, ik gewoon weer gebruiken!

KH+ voor vijvers is precies hetzelfde als voor onze aquariums, namelijk natriumbicarbonaat. In het begin heb ik dit vaak gebruikt, maar tegenwoordig houdt mijn reactor de KH netjes op pijl.

Met de NP pellets is ook niets mis mee. Ik heb daar ook nog een verpakking van staan. Maar het is net wat je zegt, wodka werkt sneller, is goedkoper en effectiever. Nadeel bij wodka is het doseren, dat hoeft dan weer niet bij NP pellets.

Doseerpompje misschien???:):)

Ik heb vandaag even de setup van de led verlichting veranderd.

Dit heb ik niet gedaan vanwege de kleur nuance in de bak, maar puur omdat ik nog steeds héél sterk van mening ben en ervaren heb dat alleen witte met blauwe leds niet de volledig lading dekken voor de behoeftestelling van de koralen. Vanwege die mening heb ik destijds 2 groene en 3 UV leds aan mijn armaturen toegevoegd... maar ook dit was naar mijn mening niet voldoende...

Daarom heb ik voor een paar weken terug 2x 39watt T5 toegevoegd aan mijn bak. Het effect hiervan was merkbaar aan de koralen doordat ze er gezonder uit begonnen te zien. Nadat ik dit opmerkte ben ik eens wat onderzoek gaan doen...

Wat schetste mijn verbazing, en geloof het of niet...er zijn steeds meer amerikanen en ausies die van Led terug stappen op T5 en/of HQI. En dit heeft niet alleen te maken dat men wel of niet tevreden is over het lichteffect en/of, schitteringwat het geeft aan de bak. De hoofdreden was dat diverse koralen het voorheen vele malen beter deden onder de T5's en/of HQI's dan onder Leds. Zowel in kleur, groei en dichtheid van het koraal.

Nu vroeg ik mezelf af... waarom?!?
:confused:... Is het toch dat waar ik destijds mijn vermoeden bij had... waarvoor ik destijds werd weggezet als criticus op led... waarvoor ik door sommige mensen op dit forum terug naar mijn hok werd gestuurd?!... :rolleyes:... meerdere kleuren leds om aan de behoeftestelling van koralen te voldoen :confused:... Het ABC spectrum :rolleyes: ...

http://saltaquarium.about.com/od/li...rtance-Of-The-Par-Pur-Of-Your-Reef-Lights.htm

Als je de spectrums van de diverse witte ledsdie beschikbaar zijn bekijkt, dan valt je vrij snel op dat deze een heel lage waarde hebben als het gaat om de lichtwaarde tussen de 580 en 680nm. Als je nu de spectrums erbij pakt van de T5 (bijv. aquablue special) en een HQI lamp, dan zie je hierin een opmerkelijk verschil want dat is aanzienlijk hoger. Zou dat een belangrijk stukje van de puzzel zijn?

Om de test uit te voeren heb ik nu één oranje led met de kleur 595-615nm aan mijn DIY armatuur toegevoegd en nog twee extra UV leds (3 naar 5). Geloof het of niet, maar de oranje kleur penetreert het water zo goed dat het 21blauwe leds, 21 royal blauwe, 2 groene en 3 UV leds lichtelijk overheerst bij dezelfde spanning.

Waarom heb ik geen rode led toegevoegd zoals je tegenwoordig ziet bij veel armaturen? Omdat ik van mening ben dat het spectrum van rode leds te ver uit de richting ligt van het ABC spectrum. Daarnaast wordt rood ook het snelst in de natuur uit het water gefilterd, dus alles boven de 680-700nm zit is nutteloos.

Licht setup aan led:
1x Oranje led (spanning op 700mA, 3 watt)
2x Groene leds (700mA, 3 watt)
5x UV leds (700mA, 3 watt)
9x Cool White leds (1750mA, 6 watt)
21x Royal blauwe leds (700mA, 3 watt)
21x Blauwe leds (700mA, 3 watt)

Licht setup aan T5:

1x ATI aquablue special
1x ATI blue plus.

Ik hoop over een paar weken uitslag te brengen over mijn bevindingen. Het kan zomaar zijn dat ik met mijn gedachtegang ernaast zit en dat een oranje led totaal geen zin heeft... maar je komt daar pas achter als je het probeert
:)

Laatst bewerkt:
Het klopt wat je zegt. Er zijn redelijk wat mensen op de buitenlandse forums met echt mooie bakken die naar verloop van tijd problemen krijgen met LED en terug keren naar HQi en t5. Ik heb dat op een aantal forums onder ons al voorzichtig proberen aan te geven. En dan hebben wij nog niemand die een armatuur langer heeft gehad dan twee of drie jaren, meestal hebben de mensen weer nieuwe armaturen, dus het is niet bekend of de " houdbaarheid" zo goed is als men zegt. Ik denk idd wel dat we allemaal over gaan naar Led, maar nu niet, misschien over een paar jaren.
Ik ben op dit moment ook nog kritisch over LED. En dan komen nu de lampen met LED en T5...........werkt dat wel is dan de vraag , ja ik denk het, maar niet vanwege de LEDs, maar vanwege de T5 die de boel op vangt. Vandaar heb ik een halfjaar geleden tegen de "LED" stroming in ook een HQI lamp met T5 gekocht. Maar nogmaals, het is een mening, het is smaak en iedereen is vrij om te kiezen he. Ben gewoon nog niet overtuigd. Sommige Montipora's doen het niet goed, sommige buttons niet. Het heeft tijd en nog wat ontwikkeling nodig.

Dus Frank T5 erbij is altijd goed!! Tis maar een mening he, niet dat iedereen me zometeen afschiet hier :p

Greetz B

ik ben ook zeer benieuwd heb hier zelf ook nog twee t5 lampjes liggen die wilde ik eigenlijk verkopen (ati bleu special en blue plus) maar denk dat ik ze voorloopig nog even houd en mijn systeempje zodanig af ga maken dat ik ze ook in mijn bak kan aansluiten en hopenlijk hier ook nog een ervaring erbij kan rekenen. heb er nu ipv t5 twee balken van aquaray boven bij hangen fiji blue. even kijken of ik een keer ga wisselen.

leuk en interessant dat je dit zo bij houd. ben zelf ook benieuwd naar je bevindingen!

Het klopt wat je zegt. Er zijn redelijk wat mensen op de buitenlandse forums met echt mooie bakken die naar verloop van tijd problemen krijgen met LED en terug keren naar HQi en t5. Ik heb dat op een aantal forums onder ons al voorzichtig proberen aan te geven. En dan hebben wij nog niemand die een armatuur langer heeft gehad dan twee of drie jaren, meestal hebben de mensen weer nieuwe armaturen, dus het is niet bekend of de " houdbaarheid" zo goed is als men zegt. Ik denk idd wel dat we allemaal over gaan naar Led, maar nu niet, misschien over een paar jaren.
Ik ben op dit moment ook nog kritisch over LED. En dan komen nu de lampen met LED en T5...........werkt dat wel is dan de vraag , ja ik denk het, maar niet vanwege de LEDs, maar vanwege de T5 die de boel op vangt. Vandaar heb ik een halfjaar geleden tegen de "LED" stroming in ook een HQI lamp met T5 gekocht. Maar nogmaals, het is een mening, het is smaak en iedereen is vrij om te kiezen he. Ben gewoon nog niet overtuigd. Sommige Montipora's doen het niet goed, sommige buttons niet. Het heeft tijd en nog wat ontwikkeling nodig.

Dus Frank T5 erbij is altijd goed!! Tis maar een mening he, niet dat iedereen me zometeen afschiet hier :p

Greetz B

We gaan op den duur allemaal over naar led, dat is met alles. Ook bij de verlichting in en buitenshuis. Veel mensen hebben nog geen led thuis omdat het niet echt "sfeer" verlichting is, het "koud" en "onnatuurlijk" licht geeft.

Er zal vandaag of morgen echt wel iemand een reactie achterlaten die mij weer probeert mijn hok in te sturen :biggrin:. Maar ik kan er niet mee zitten. Sommige zijn nu eenmaal gebrainwashed door allerlei leuke grafiekjes, foto's (van voormalige T5/HQI bakken), artikelen die gepubliceerd zijn door producenten en leveranciers. Ondertussen gaat ook hun bak stukjes bij beetjes achteruit... Er wordt een oorzaak gezocht, maar het kan iig nóóit aan de verlichting liggen want led is helemaal geweldig en is "zogenaamd" geheel afgestemd op de koralen.... Want er zijn alleen maar blauwe en witte leds nodig toch?.... Mensen met T5 hebben toch ook alleen maar witte en blauwe buizen erboven? :confused:.... Dat klopt, maar het spectrum van T5 (en HQI) voldoet veel beter aan de behoeftestelling van de koralen.

Ter compensatie worden alle armaturen tegenwoordig uitgerust met groene, rode en UV leds. En dat is naar mijn mening ook niet voor niets... koralen houden onder led kan wel.... maar het kan beter vindt ik...maarja... wat weet ik nu :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Frank,

Die A,B en C moet je nu echt gaan vergeten ;). Het artikel waar je dat uit hebt is wetenschappelijk echt niet sterk :rolleyes:
Daarentegen heb je wel gelijk dat onze koralen een breder spectrum nodig hebben. Alleen moet het accent nog veel meer richting het blauwe deel 420 nm en lager. Het rode piekje is van zeer beperkt belang.

Zie http://www.advancedaquarist.com/2012/10/aafeature

Let wel, het gaat hier over de behoefte van de koralen, niet onze behoefte aan kijklicht ;)

Hoi Frank,

Ik deel je mening ook dat iedereen naar LED gaat op den duur. Alleen ben ik zelf niet overtuigd m.b.t. de walhalla verhalen over LED als het gaat om het jaar 2011 en het jaar 2012. Je ziet ook dat mensen de eerste armaturen veel te koop aanbieden, je ziet het op de buitenlandse forums waar echt mensen met super bakken terug draaien. Dat vind ik wel een signaal. Op dit forum gebeurt het nu ook al. Nu zijn er sommige mensen die hun eigen aanschaf willen verdedigen en dat is menselijk, maar het knappe vind ik de personen die ook durven te zeggen dat het niet werkt of nog niet werkt of gewoonweg nog niet tevreden zijn, dat is toch geen schande. Van de andere kant waardeer ik de pioniers ook weer, want daar leer je van. Ik pionier ook op dingen, maar ik heb dit niet gedaan i.r.t. de leds. Maar ik roep ook voorzichtig, iedereen zijn mening, iedereen zijn keuze, dat maakt de hobby alleen maar leuk.

Toekomst is LED, maar ik hoop op nog wat betere ontwikkeling.

Enfin verder, complimenten!

Greetz B

Frank,

Die A,B en C moet je nu echt gaan vergeten ;). Het artikel waar je dat uit hebt is wetenschappelijk echt niet sterk :rolleyes:
Daarentegen heb je wel gelijk dat onze koralen een breder spectrum nodig hebben. Alleen moet het accent nog veel meer richting het blauwe deel 420 nm en lager. Het rode piekje is van zeer beperkt belang.

Zie http://www.advancedaquarist.com/2012/10/aafeature

Let wel, het gaat hier over de behoefte van de koralen, niet onze behoefte aan kijklicht ;)

Het ABC artikel is idd wetenschappelijk niet sterk onderbouwd :biggrin:. Thans het mist een aantal indrukwekkende voetnoten :p. Maar er zit wel een kern van waarheid in die voor mij belangrijk genoeg is.

Ook het artikel wat jij hebt gepost zijn ook wat dingen op aan te merken desondanks de wetenschappelijke onderbouwing. Het meeste hiervan is oud nieuws omdat het allang bekend is dat het blauwe/groen spectrum belangrijk is voor koralen omdat dit verantwoordelijk is voor chlorophyll A en B. Maar ook in dit artikel wordt niet alles belicht en er wordt bijzonder weinig aandacht besteedt aan chlorophyll C. En dat is naar mijn mening toch ook een belangrijke element voor het succesvol houden van koralen.

Begrijp me goed, ik zie ook het liefst dat mijn koralen het goed doen onder led. Ik heb meer verlichting voor minder kosten. Maar toch merk ik dingen op die niet helemaal zijn zoals ze moeten zijn (waterwaardes zijn 100%). Niet alleen bij mijn bak, maar ook bij anderen. Als je zoekt op het internet ben ik niet de enigste die dit opmerkt, er zijn steeds meer mensen (ook met dure armaturen/leds) die terug stappen van led naar T5 en/of HQI. Veel mensen doen ook geheimzinnig hierom, omdat ze niet toe willen geven dat led het niet helemaal is wat men ervan verwacht of dacht.

Ik vraag me alleen af waarom led nog geen volledig geschikte lichtbron is voor koralen. Dit heeft gewoonweg te maken met het gegenereerde spectrum. De vraag is, welk belangrijk component missen we. Feit is dat alleen witte en blauwe leds niet de lading dekken terwijl andere lichtbronnen zoals T5 en/of HQI dit wel doen.

Je kunt wel mooie foto's laten zien van bakken onder led, maar ook hiermee worden mensen misleidt. Dit zijn vaak foto's van bakken die al jaren draaien op T5 en/of HQI en er wordt dan ter promotie even snel led boven de bak gehangen. Dat vindt ik niet indrukwekkend maar misleidend.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het toch knap vinden Frank wat je allemaal uitprobeert,misschien levert het allemaal niet veel op maar je hebt tenminste een eigen visie.

Hier nog een leuke quote in mijn dagboekje op Reefcentral van Chinchai toen hij las dat ik de led had verwijdert boven de bak,moest er toch even om lachen:)

Misschien dat we binnen een jaartje nog eens iets proberen maar nu even niet:)

[TABLE="class: tborder, align: center"]
<TBODY>[TR]
[TD="class: alt2"]chingchai
Premium Member
is.gif

[/TD]
[TD="class: alt1"]<!-- message -->Luc. So we have the same likeness.
LED is just for fun.

<!-- / message --><!-- sig -->__________________
Ching (low profile)
" Life is too short to drink bad wine "
click on my homepage to see my tank on-line
<!-- / sig -->
[/TD]
[/TR]
</TBODY>[/TABLE]

Er moeten mensen zijn die paden bewandelen anderen voor onbegaanbaar verklaren, anders komen we niet verder.

Maar wat betreft de betere penetratie van oranje licht dan blauw licht...als je dat met je ogen beoordeelt, dan gebruik je niet het geschikte meet-instrument ;)
Onze ogen zijn veel gevoeliger voor oranje dan voor blauw, dat weet je inmiddels.
Bij metingen met apparatuur die het volledige spectrum meten, zie je dat het blauwe deel van het spectrum dieper doordringt. En dat geldt ook voor onze aquaria.

En wat betreft chlorofyll, klein citaatje uit het artikel (sorry, plaatje is beetje groot, ff naar rechts scrollen voor rode piekje, niet expres gedaan, het is een externe link ;) :p):

'Symbiotic zooxanthellae in marine photosynthetic organisms are primitive Pyrrophyta algae [5] containing mainly chlorophyll a and c and carotenoid pigments (peridinine, xanthins, etc) which exhibit strong absorption in the blue-green part of the spectrum. [6,7,22]. Fig. 4 [22] demonstrates light adsorption by zooxanthellae.'

image007.jpg

De oppervlakte onder de grafiek is het aandeel van het spectrum dat de zooxanthellen benutten.

En dan bijvoorbeeld het spectrum van de Maxspect razor 1000K die ik heb. Wit, warmwit, blauw, koningsblauw en violet:

razor10k.jpg

Onze huidige witte LEDs komen dus niet zozeer dat stukje rood tekort (hoewel er best een beetje bij mag tussen 650 en 670 nm), en zeker geen groen, geel en oranje, maar vooral het blauwe deel tussen 400 - 450 nm. Wij zien dat deel van het spectrum zelf nauwelijks.

Ik was zelf voor m'n nano al bezig met led verlichting en ik ben blij dat ik dit lees voordat ik de led's besteld heb.
Is het dan geen goed idee om verschillende soorten witte led's te gebruiken? (Warm , neutraal en koud wit)?
Ik zie ook dat de led's die het dichtste bij 400 komen uv-leds zijn?

Hey Luc en Frode,

Dat is zeker zo. Frank is een echte knutselaar, alle lof daaromtrent!

Greetings B

100% mee eens; theorie is één, maar het in de praktijk brengen en toetsen is twee. En twee is meer dan één ;)

Back
Bovenaan