San en Linda
Senior Forumlid
kijk de verschil al met je vorige foto's mooi hoor!!!!
over ene half jaar herken je het rifje niet meer
gr
sander
gr
sander
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ziet er mooi uit frank, bak begint goed te draaien.
kijk de verschil al met je vorige foto's mooi hoor!!!!
gr
sander
Daar zijn ze weer... mijn kolonie zakpijpen
Bovenin de foto zitten ze onder een steen.
Hey Frank,
Goed om te zien dat de bottryloides nog steeds leeft.
Ik zou zeggen vertel je bevindingen er nog eens over.
Je bak is nu wel wat meer ingedraaid, en ik ben benieuwd of hij nog steeds zo woekerd als in het begin.
Of wordt hij kleiner nu de bak armer is?
En nu ik laatst dat stuk over sponzen op tv gezien heb, ben ik toch wel weer nieuwsgierig.
Een botrylloides is dan wel geen spons, maar het zit er ook niet ver vanaf.
Verder volg ik je suiker, azijn, en wodka verhaal op de voet.
Ik weet dat je een flap explosie kan krijgen, als je wodka op het verkeerde moment gaat toevoegen. (helaas ervaring)
Dus ik ben zeker geinteresseerd in andere koolstof bronnen. (hopende dat er 1 is waar flap bacterien een hekel aan hebben, maar dat zal we niet.)
Ik gebruik nu weer NP pallets, na een tijd wodka te hebben gebruikt.
Mijn mening is dat de pallets wel werken, maar lang niet zo goed als wodka. (daar zit natuurlijk ook het gevaar)
Gelukkig heb ik niet alleen slechte ervaringen met wodka, en ga het dus ook gewoon weer gebruiken in deze tijden van crisis.
Ik bedoel; De bak weg?!? amme nooit niet!!!
Ook de KH + voor vijvers ga, ik gewoon weer gebruiken!
Met de NP pellets is ook niets mis mee. Ik heb daar ook nog een verpakking van staan. Maar het is net wat je zegt, wodka werkt sneller, is goedkoper en effectiever. Nadeel bij wodka is het doseren, dat hoeft dan weer niet bij NP pellets.
Doseerpompje misschien???![]()
Het klopt wat je zegt. Er zijn redelijk wat mensen op de buitenlandse forums met echt mooie bakken die naar verloop van tijd problemen krijgen met LED en terug keren naar HQi en t5. Ik heb dat op een aantal forums onder ons al voorzichtig proberen aan te geven. En dan hebben wij nog niemand die een armatuur langer heeft gehad dan twee of drie jaren, meestal hebben de mensen weer nieuwe armaturen, dus het is niet bekend of de " houdbaarheid" zo goed is als men zegt. Ik denk idd wel dat we allemaal over gaan naar Led, maar nu niet, misschien over een paar jaren.
Ik ben op dit moment ook nog kritisch over LED. En dan komen nu de lampen met LED en T5...........werkt dat wel is dan de vraag , ja ik denk het, maar niet vanwege de LEDs, maar vanwege de T5 die de boel op vangt. Vandaar heb ik een halfjaar geleden tegen de "LED" stroming in ook een HQI lamp met T5 gekocht. Maar nogmaals, het is een mening, het is smaak en iedereen is vrij om te kiezen he. Ben gewoon nog niet overtuigd. Sommige Montipora's doen het niet goed, sommige buttons niet. Het heeft tijd en nog wat ontwikkeling nodig.
Dus Frank T5 erbij is altijd goed!! Tis maar een mening he, niet dat iedereen me zometeen afschiet hier
Greetz B
Frank,
Die A,B en C moet je nu echt gaan vergeten. Het artikel waar je dat uit hebt is wetenschappelijk echt niet sterk
Daarentegen heb je wel gelijk dat onze koralen een breder spectrum nodig hebben. Alleen moet het accent nog veel meer richting het blauwe deel 420 nm en lager. Het rode piekje is van zeer beperkt belang.
Zie http://www.advancedaquarist.com/2012/10/aafeature
Let wel, het gaat hier over de behoefte van de koralen, niet onze behoefte aan kijklicht![]()
Hey Luc en Frode,
Dat is zeker zo. Frank is een echte knutselaar, alle lof daaromtrent!
Greetings B
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.