Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Re: Frank's Reef Tank

Zeker daar hou ik je aan ben benieuwd

Ik kon het helaas niet langer voor me houden :o.

Voor een uur terug kwam mijn schoonbroer alvast de aluminium plaat brengen die ik nodig had :). Ondanks dat de constructie nog niet geheel af is, maar we het zo al vet vonden, wilden we dit ook samen met jullie delen;

IMG0001 115.jpg

IMG0001 118.jpg

IMG0001 116.jpg

IMG0001 117.jpg

IMG0001 119.jpg

Tegen de opstaande kanten komt nog een grotere geborstelde rvs afwerkplaat tegenaan zodat je niet meer tegen de reflector met heatsink aan kijkt. De stukken hout die links en rechts zitten worden natuurlijk ook nog afgewerkt, ik ben er alleen nog niet over uit of dit van rvs wordt of laminaat wat ik tegen de onderkast aan heb zitten. Ik wil namelijk het ruimtelijke en zwevende effect van de lichtkap behouden.

ps. lichtkap kan niet naar voren vallen want in de hoek zit deze weer bevestigd aan een balk die dan weer aan de onderkast vast zit. Deze balk voorkomt dus de voorwaartse kracht en dus het kantelen.

Lijp frank zijn nu alleen de leds aan of ook de hqi

Wel helder blauw zo te zien op foto

Lijp frank zijn nu alleen de leds aan of ook de hqi

Dat vind ik dus ook :cool:.

Nu zijn alleen de leds aan, slechts 60w. Dat zijn die twee mix leds van Royal Blue's en Blue's.

De andere 30w led met alleen Blue gaat overdag aan met de HQI.

Wel helder blauw zo te zien op foto

Mijn water is toch altijd kraak helder, je weet toch :p.

Top om te horen dat die goed draait de bak en nog steeds op de balling of ook reactor?

Top om te horen dat die goed draait de bak en nog steeds op de balling of ook reactor?

Ik draai gedeeltelijk op balling classic met een eigen twist eraan ;).

Zoals je wss weet heb ik de Pacific Sun 5th Kore doser. Met de 5 doseerkanalen doseer ik momenteel het volgende;

Vaatje 1 = Calciumchloride + Strontium oplossing
Vaatje 2 = Natriumbicarbonaat
Vaatje 3 = NACI vij zeezout (=mineraal zout) + Jodium oplossing + Ijzer oplossing (als nodig + extra magnesium)
Vaatje 4 = CalciumNitraat
Vaatje 5 = Koolstof (Vodka, Sugar, Vinegar) + Spongepower KZ

Dat wat aan hoeveelheid wordt toegevoegd van vaatjes 1+2+3 wordt wekelijks uit de bak gehaald en aangevuld door osmose/ionenwisselaar. In mijn geval wordt dat automatisch aangevuld door mijn bijvulsysteem.

Laatst bewerkt:
:cool:

Nog een paar foto's maar dan met volle verlichting; 250w HQI en 90w led.

IMG0001 121.jpg

IMG0001 124.jpg

IMG0001 125.jpg

Alle electra van de verlichting zit tegenwoordig bovenop. Dat scheelt weer een bult bekabeling in de kast :);

IMG0001 120.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi licht Frank!:)

Thanks!!! ;)

Ik heb geprobeerd het licht zo natuurlijk mogelijk eruit te laten zien. En dat is, vindt ik zelf, wel aardig gelukt volgens mij :).

dat is een puist met licht frank !
hoe reageren de koralen hierop ? heb je dit langzaam opgegebouwd ?

Goed hé ;). Maar dat moet ook!! De reflector verspreidt het licht prima over de gehele bak :).

De koralen reageren goed op de verlichting. Geen verbranding waargenomen als je daarop doelt. Kleuren van de koralen zijn onder HQI optisch beter en natuurlijker en gaan er met de week op vooruit. Wat dat betreft kunnen ze schrijven en beweren wat ze willen; BUT NOTHING BEATS METAL HALIDE!!! :cool:

Goed hé ;). Maar dat moet ook!! De reflector verspreidt het licht prima over de gehele bak :).

De koralen reageren goed op de verlichting. Geen verbranding waargenomen als je daarop doelt. Kleuren van de koralen zijn onder HQI optisch beter en natuurlijker en gaan er met de week op vooruit. Wat dat betreft kunnen ze schrijven en beweren wat ze willen; BUT NOTHING BEATS METAL HALIDE!!! :cool:

Leuk .... verschillende aquarianen , verschillende meningen.

Ik zou weer zeggen T5 rules!!!...

Maar juist door verschillende inzichten komen we steeds een stapje verder...

greetings, GlennF

Echt een prachtige opzet van de verlichting. Ik ben altijd fan van open bakken, alleen door het strooilicht vind ik de bak er wat minder uitspringen af en toe.

Misschien een domme vraag, maar zit de middelste ledchip niet recht achter de HQI lamp en heeft deze dan niet veel verlies omdat deze door de lamp heen moet schijnen?

Groetjes

Leuk .... verschillende aquarianen , verschillende meningen.

Ik zou weer zeggen T5 rules!!!...

Maar juist door verschillende inzichten komen we steeds een stapje verder...

greetings, GlennF

Dat klopt, dat houdt de hobby ook interessant :).

Licht blijft toch een persoonlijke smaak. Ik heb zelf ook T5 erboven gehad, maar ik vindt het levendig en natuurlijk licht dat HQI geeft mooier.

Echt een prachtige opzet van de verlichting. Ik ben altijd fan van open bakken, alleen door het strooilicht vind ik de bak er wat minder uitspringen af en toe.

Misschien een domme vraag, maar zit de middelste ledchip niet recht achter de HQI lamp en heeft deze dan niet veel verlies omdat deze door de lamp heen moet schijnen?

Groetjes

Dat heb je goed opgemerkt. Gisteren was ik bij 21Twan en hij zei hetzelfde ;).

De HQI lamp is qua formaat groot, echter dat wat licht produceert is maar een klein bolletje. Het licht van de led gaat er prima omheen/doorheen, het verlies zal heel minimaal zijn omdat het licht door de reflector nergens anders heen kan als de bak in.

Wow dat ziet er goed uit, zeer natuurlijke kleuren, dat is met alleen T5 of led toch moeilijk te krijgen zo !

Thanks!! Dat klopt, zéér moeilijk....

Mijn paarse Stylophora en paarse Montipora Digitata dienen nog wel wat meer op kleur te komen, maar dat komt wel. De monti digitata begint al lila punten te krijgen en de stam van de paarse stylo begint lichtjes roze te worden :)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan