Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Yep, en zo draaien de pompjes met slangetjes hier 24/7 toch al zo'n 3 jaar zonder enige vervanging.
Wat ik dan wel twee-maandelijks doe is idd het "ïjken" (kijken of de hoeveelheid nog wel klopt) de slangetjes doorspoel
het mechanisme schoonmaak en opnieuw een puntje zuurvrije vaseline.
Het enige waar ik me nog steeds aan "irriteer" is het geluid wat de Tec III maakt.

Re: Frank's Reef Tank

Maar dat is met elke doseerpomp. Geregeld invetten zal de levensverwachting ten goede komen.

Wat veel bepalender is voor de lengte van de levensduur is het gbruikte materiaal. Er zit daarbij een groot verschil tussen ordinair sliconenslang of een speciaal elastomeer dat nog beter bestand is tegen chemische stoffen en het herhaaldelijk samendrukken. Ik denk wel dat je elke keer als de slang gaat invetten opnieuw kunt kalibreren.

Vandaag weer even de Macgyver uitgehangen :biggrin:

Gisteren heb ik mijn Cree 30w led chips ontvangen. Op elke chip zitten 5x blue's (465-485nm) & 5x royal blue's (450-465nm). Links en rechts van de 250w hqi lamp zie je ze zitten.

IMG00001 002.jpg

De warmte van de HQI zou een probleem kunnen vormen voor de leds. Om de leds te beschermen heb ik een stuk lexaan uitgezaagd wat tussen de leds en de hqi lamp is geplaatst. Hieronder zie je daar een foto van. Je ziet de reflector, dan een stuk lexaan, daarna drie revetten (spacers) zodat de leds niet tegen het lexaan aan komen, en dan de heatsink.

IMG00001 003.jpg

Ik dien alleen nog even wat kunststof schroeven te halen. Deze kunststof schroeven moeten de ijzeren schroeven vervangen waarmee nu nog de reflector aan de heatsink is gemonteerd. Op die manier vindt er totaal geen warmte distributie meer plaats tussen de hqi/reflector en de heatsink met daarop de leds. Zodoende is een ventilator voor op de heatsink ook niet meer nodig :).

Ramen zijn wel wat goor :o, maar het effect tot dusverre van 250w HQI met 60w blauwe leds is;

IMG00001 004.jpg

Laatst bewerkt:
Indrukwekkende lamp :) kun je volgens mij vanaf de duinen zo een schip mee naar binnen loodsen ;)

Lekker bezig zo Frank.

Kleuren zien er zo op het plaatje wel goed uit.

Wat is je eigen indruk, het verschil met de blauwe leds erbij?

Altijd moeilijk oordelen aan de hand van foto's, maar het ziet er goed uit Frank!

Indrukwekkende lamp :) kun je volgens mij vanaf de duinen zo een schip mee naar binnen loodsen ;)

Hahaha... :biggrin:... Er komt idd een behoorlijke bak licht vanaf en redelijkerwijs prima verspreid over de bak.

Wat is je eigen indruk, het verschil met de blauwe leds erbij?

Ik ben overgestapt op hqi omdat deze verlichting als geen andere een natuurlijkere uitstraling aan je bak kan geven. Mijn doel is immers ook om een stukje natuur in huis neer te zetten. En dat begint er steeds meer op te lijken door de combinatie van hqi met blauwe leds :).

Maar het verschil met blauwe leds erbij, hoe leg ik dat uit... :rolleyes: :confused:

Ik heb een 250w 10.000k hqi lamp in de luminarc reflector zitten, deze lamp op zich geeft een wit gelig licht bij kraakhelder water, maar dat wist je waarschijnlijk al :biggrin:. Onder dit licht zijn de koralen wel op kleur maar ogen wat bruinig. Het licht op de grond is gelig en de schimmering die er over heen gaat ook.

Met de 60w blauwe leds erbij wordt het licht in de bak witter. De fluoriserende kleuren van de koralen komen meer naar voren. Het licht op de grond is wit en de schimmering die erover heen gaat is licht gelig.

Waarschijnlijk dat er nog 1 blauwe multichip van 30w bij komt. Dat zorgt dan voor een iets meer blauwere tint aan de bak. Het licht op de grond zal dan wit zijn met een tintje blauw, de schimmering zal dan wit worden. De koralen zullen dan iets meer fluoriserende kleuren gaan vertonen.

Altijd moeilijk oordelen aan de hand van foto's, maar het ziet er goed uit Frank!

Thanks Tanne :cool:.

Klopt wat je schrijft. Aan de hand van foto's is iets moeilijk te beoordelen. Een camera legt ook niet alles vast zoals je het met je eigen ogen ervaart.

Ziet er goed uit.
Ik speel ook met het idee om leds i.p.v.t5 te gaan gebruiken.
Ik wil ook niet van de Hqi af maar ik durf de combi niet door de temperatuur.
Led zou vanaf 30 graden problemen krijgen en ik heb een vrij ruime bovenkast maar dat is dus snel te warm.
Nu zie ik jouw een led maken op een paar cm van een hqi bulb ik vindt het gewaagd de gloeidraad is geloof ik 1700 graden en mijn armaturen hou ik niet vast als ze aan staan dan krijg ik echt brand blaren.
En je gebruikt ook geen koelfan?
Ik hou het in de gaten als dit heel blijft ga ik ook bouwen.

Groet
Eric Jan

Ziet er goed uit.
Ik speel ook met het idee om leds i.p.v.t5 te gaan gebruiken.
Ik wil ook niet van de Hqi af maar ik durf de combi niet door de temperatuur.
Led zou vanaf 30 graden problemen krijgen en ik heb een vrij ruime bovenkast maar dat is dus snel te warm.
Nu zie ik jouw een led maken op een paar cm van een hqi bulb ik vindt het gewaagd de gloeidraad is geloof ik 1700 graden en mijn armaturen hou ik niet vast als ze aan staan dan krijg ik echt brand blaren.
En je gebruikt ook geen koelfan?
Ik hou het in de gaten als dit heel blijft ga ik ook bouwen.

Groet
Eric Jan

Hoi Eric Jan,

Ik snap je zorg. Die had ik ook, daarom ben ik nu alles zo aan het maken dat de warmte van de hqi maar een minimaal effect heeft tot de heatsink waarop de leds zitten. En dat begint aardig te lukken. Ik moet gewoon voorkomen dat er geen warmte geleiding plaats kan vinden tussen de twee lichtbronnen.

De leds zelf worden beschermd door een stuk lexaan. De lamp lijkt op de foto net boven dit lexaan te zitten of dicht bij de leds, maar dat is niet zo. De afstand tussen het stuk lexaan en de hqi lamp is 8 cm. Deze afstand wordt mogelijk gemaakt door twee beugels. De hqi produceert idd een hoop warmte maar niet voldoende om het stuk lexaan te doen vervormen of aan te tasten.

Momenteel ligt er wel een ventilator op de heatsink. Dit is omdat ik de reflector met hqi met stalen bouten heb gemonteerd aan de heatsink. Hierdoor vindt er nog steeds warmte geleiding plaats tussen de reflector/hqi en de heatsink. Maar dit gaat dus op kort termijn veranderen door hard kunststof bouten. Dit is de laatste stap om warmte geleiding tussen de twee lichtbronnen te voorkomen :).

Mocht ik besluiten om van 60w naar 90w led te gaan dan is een ventilator wel benodigd. De heatsink is nu net groot genoeg om 60w passief te koelen, maar voor passieve koeling van 90w is deze te klein.

Hoi Eric Jan,

Ik snap je zorg. Die had ik ook, daarom ben ik nu alles zo aan het maken dat de warmte van de hqi maar een minimaal effect heeft tot de heatsink waarop de leds zitten. En dat begint aardig te lukken. Ik moet gewoon voorkomen dat er geen warmte geleiding plaats kan vinden tussen de twee lichtbronnen.

De leds zelf worden beschermd door een stuk lexaan. De lamp lijkt op de foto net boven dit lexaan te zitten of dicht bij de leds, maar dat is niet zo. De afstand tussen het stuk lexaan en de hqi lamp is 8 cm. Deze afstand wordt mogelijk gemaakt door twee beugels. De hqi produceert idd een hoop warmte maar niet voldoende om het stuk lexaan te doen vervormen of aan te tasten.

Momenteel ligt er wel een ventilator op de heatsink. Dit is omdat ik de reflector met hqi met stalen bouten heb gemonteerd aan de heatsink. Hierdoor vindt er nog steeds warmte geleiding plaats tussen de reflector/hqi en de heatsink. Maar dit gaat dus op kort termijn veranderen door hard kunststof bouten. Dit is de laatste stap om warmte geleiding tussen de twee lichtbronnen te voorkomen :).

Mocht ik besluiten om van 60w naar 90w led te gaan dan is een ventilator wel benodigd. De heatsink is nu net groot genoeg om 60w passief te koelen, maar voor passieve koeling van 90w is deze te klein.

Dat je voorkomt dat warmte van je hqi via het materiaal naar de led-chip/heatsink stroomt zal zeker helpen. Maar je hebt natuurlijk bij een dergelijke kleine afstand, ook te maken met warmtestraling (infrarood) die rechtstreeks, ook door een kunststof plaat, de zaak opwarmt.Ik ben benieuwd wat een temperatuurmeting van je led chip gaat opleveren. Het smeltpunt van Lexan ligt bij 175 graden C.

Dat je voorkomt dat warmte van je hqi via het materiaal naar de led-chip/heatsink stroomt zal zeker helpen. Maar je hebt natuurlijk bij een dergelijke kleine afstand, ook te maken met warmtestraling (infrarood) die rechtstreeks, ook door een kunststof plaat, de zaak opwarmt.Ik ben benieuwd wat een temperatuurmeting van je led chip gaat opleveren. Het smeltpunt van Lexan ligt bij 175 graden C.

Meten is weten idd. Zal binnenkort als ik de kunststof bouten heb eens een temperatuurmeting uitvoeren. We hebben zo'n meter in de keukenkast liggen... :)

Als je de meter toch in de la hebt meet hem dan eens zo.
Dan weet je ook wat het verschil straks is nadat je de geleiding kwijt bent.
Het kan haast niet anders dat de lucht om je hqi ruim boven de 30 graden is waardoor de lucht bij de led dit dus ook moet zijn en dan dus te warm is.
Ik hoop van niet omdat ik ook ooit zo iets wil.
Groet
Eric jan

Als je de meter toch in de la hebt meet hem dan eens zo.
Dan weet je ook wat het verschil straks is nadat je de geleiding kwijt bent.
Het kan haast niet anders dat de lucht om je hqi ruim boven de 30 graden is waardoor de lucht bij de led dit dus ook moet zijn en dan dus te warm is.
Ik hoop van niet omdat ik ook ooit zo iets wil.
Groet
Eric jan

De HQI staat nu uit. Dus dit zou ik morgen pas kunnen doen.

Dat de lucht 30 graden of meer is om de led is het probleem niet. Bij profi armaturen waar gebruik wordt gemaakt van lenzen kan de warmte van de led ook niet weg, de warmte distributie daar vindt plaats door de heatsink. Daarom dien je die juist koel te houden.

Laatst bewerkt:
Oke dan is er hoop.
Daar was ik bang voor dus.
Ik ga je resultaten in de gaten houden en zelf vast wat bekijken.
Wordt nog wel een zoekplaatje wat het moet gaan worden.
Bevalt de spreiding van de 10 watt chip ? Ik heb hier ook naar gekeken maar was bang voor te veel punt verlichting.

De HQI staat nu uit. Dus dit zou ik morgen pas kunnen doen.

Dat de lucht 30 graden of meer is om de led is het probleem niet. Bij profi armaturen waar gebruik wordt gemaakt van lenzen kan de warmte van de led ook niet weg, de warmte distributie daar vindt plaats door de heatsink. Daarom dien je die juist koel te houden.

LED licht produceert aan de uitstralingskant geen stralingswarmte omdat er geen infrarood straling wordt geproduceerd dus wat onder de lens zit blijft 'koel' (de warmte die er komt is het effect van de koelingsefficiëntie van de heatsink omdat de restwarmte ergens naartoe moet, je heatsink zal nooit 100% van de warmte afvoeren en dat deel zal dus een andere weg zoeken en dus die kant ook opwarmen). Het warmte probleem van de LED's zit eigenlijk alleen aan de andere kant waar de elektronica zit vandaar ook dat het koellichaam daar zit. Bij HQI heb je wel te maken met die stralingswarmte en die voeg je nu dus toe aan de kant waar je LED licht uitstraalt. Je verhoogt dus de omgevingstemperatuur van de LED en dus de behoefte aan nog betere koeling omdat je die extra warmte dus ook af moet voeren via de heatsink van de LEDs. Doe je dit niet zal dit gevolgen hebben voor de levensduur van je LEDs.

Een aquariumkoeler die in dezelfde ruimte staat als het aquarium zelf is ook nooit zo efficiënt vergeleken met een aquariumkoeler die in een ander ruimte ruimte staat. In de eerste situatie onttrek je warmte aan het water om die aan de lucht in dezelfde ruimte toe te voegen waarna deze het weer afgeeft aan het aquarium. In het tweede geval onttrek je warmte aan het aquarium en geef je die af aan de lucht ergens anders waardoor de lucht in de ruimte van het aquarium niet extra verwarmt wordt.

In jouw geval doe je iets vergelijkbaars, de IR/stralingswarmte van de HQI die normaal op dat deel van de reflector zou vallen komt nu op de LED (staat in dezelfde ruimte als de HQI) waardoor deze warmer worden en je deze extra warmte met behulp van de koeling van de LEDs af moet voeren. Dat hoeft geen probleem te zijn zolang deze koeling maar efficiënt genoeg is om ook deze extra warmte af te voeren naar de lucht in de ruimte.

Ziet er goed uit frank.

Paneeltjes doen hun werk weer vandaag:cool:.

groetjes
twan

he jammer en nu is ie op
heerlijk 2 dagen zitten lezen in dit dagboek
tof dat je allemaal projecten hebt gemaakt want het zijn er best een paar haha
groeten ries

Hahahaha... ;).

2 dagen??? Volhouder!!!! :cool: topjes

Het blijft een hobby waar ik iig plezierig mee bezig gehouden kan worden, dat heb je wel gelezen ;). Ik maak nu eenmaal graag dingen zelf, hier ondervindt ik het meeste plezier aan. Sommige projecten zijn niets geworden, en andere weer wel. Maar uiteindelijk leer je van beide :).

Laatst bewerkt:
Andere lamp boven de bak;

Giesseman 250w, 12.500k

IMG0001.jpg

Dat zorgt voor wat witter licht boven mijn bak tov de 10.000k van aqualight :).

Back
Bovenaan