Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Donderdagavond mijn pacific sun kore 5th doser opgehaald, een woord: "geweldig"!!!

- De doser wordt geleverd met temperatuur sensor (af te lezen op doser als op de computer), dubbele vlotter sensor en pompje voor automatische bijvulling (met alarm), siliconen slang van 10 meter, extra slangetjes voor precisie dosering en plexiglas slanghouder voor bij de sump
- De software installatie en link tussen computer en doser is binnen een paar minuten gebeurd, software zelf is gemakkelijk in gebruik en wijst voor zich,
- Op de computer kun je aangeven welke vloeistof er in welk vat zit, je kunt diverse instellingen maken ten aanzien van het doseren, je kunt zien wanneer (tijd) de doseringen plaatsvinden, het is zichtbaar hoeveel vloeistof er nog over is per kanaal, hoeveel dagen je nog over hebt voordat je een refill moet doen, en als het op is klinkt er een alarm, verder kun je zelf kalibratie testen uitvoeren en zo afwijkingen in de dosering aanpassen.
- Kwaliteit van het apparaat is degelijk (niet zo'n plastic ding als grotech), is vochtbestendig (wel handig in een vochtige kast) en is redelijk stil (stiller als grotech),
- Verder zijn er nog een paar opties waarvan je gebruik kunt maken

Ik ben er tot zoverre zeer wel tevreden over als je ziet wat je voor je geld terug krijgt in tegenstelling tot ander producten....

Laatst bewerkt:
Re: Frank's Reef Tank

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik heb een tijdje de thread van Pacific Sun op ReefCentral gevolgd.
Had ik de centen op zak, dan wist ik het wel. :thumbup:

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik heb een tijdje de thread van Pacific Sun op ReefCentral gevolgd.
Had ik de centen op zak, dan wist ik het wel. :thumbup:

Bedankt Michel :)

Vooralsnog was het het geld zeker wel waard!! Ik zou zeggen, spaar even door... of wacht nog even tot je vakantiegeld binnen is :)

Ik heb er voor gekozen om de 5 vaatjes te vullen met;

- Calciumchloride (CA)
- Natriumbicarbonaat (KH)
- NACI vrij zeezout (mineralen zout)
- Calciumnitraat (CANO3 = nitraat)
- VSV (wodka, suiker, azijn)

Wss ga ik mijn IKS vario blue II gebruiken voor automatisch afvoer van het water. Dit is een vereiste bij het volgen van balling classic methode.

Het aanvullen van het verdampingswater van mijn bak is al een tijd geautomatiseerd door middel van een vlotter met terugslagklep systeem. Deze kan dus ook fungeren om het afgevoerde water weer aan te vullen.

Ik heb er voor gekozen om de 5 vaatjes te vullen met;

- Calciumchloride (CA)
- Natriumbicarbonaat (KH)
- NACI vrij zeezout (mineralen zout)
- Calciumnitraat (CANO3 = nitraat)
- VSV (wodka, suiker, azijn)

Wss ga ik mijn IKS vario blue II gebruiken voor automatisch afvoer van het water. Dit is een vereiste bij het volgen van balling classic methode.

Het aanvullen van het verdampingswater van mijn bak is al een tijd geautomatiseerd door middel van een vlotter met terugslagklep systeem. Deze kan dus ook fungeren om het afgevoerde water weer aan te vullen.

Hey Frank, wat ik niet snap: je wilt toevoegen calciumnitraat om je nitraat te verhogen en wodka welke nitraat naar beneden haalt?????

Hey Frank, wat ik niet snap: je wilt toevoegen calciumnitraat om je nitraat te verhogen en wodka welke nitraat naar beneden haalt?????

Wat je daarvoor terug krijg is bacterio plankton. Voer voor koralen en sponsen als ik het goed heb frank ?

greetings, GlennF

Wat je daarvoor terug krijg is bacterio plankton. Voer voor koralen en sponsen als ik het goed heb frank ?

greetings, GlennF

Het systeem zal niet zo simpel werken denk ik Glenn. Een organische koolstofbron kan voer zijn Voor denitrificerende bacteriën die in zuurstofloze delen van de bodem zitten. Maar dan moet de nitraat wel de bodem in, dat zal niet snel gebeuren met nitraat die je in de waterkolom zit. Die bacteriën in de bodem gaan natuurlijk nooit voer worden voor koralen en sponzen.

Sponzen kunnen wel rechtstreeks de koolstofbron benutten.
Nitraat zal vooral voer zijn voor fytoplankton en de zooxanthellen, wat natuurlijk een fantastische basis is voor het ecosysteem.

Nitraat gaat in veel bakken wel omlaag door toevoegen van een koolstofbron, maar ik denk dat het verhaal iets complexer is ;)

Het systeem zal niet zo simpel werken denk ik Glenn. Een organische koolstofbron kan voer zijn Voor denitrificerende bacteriën die in zuurstofloze delen van de bodem zitten. Maar dan moet de nitraat wel de bodem in, dat zal niet snel gebeuren met nitraat die je in de waterkolom zit. Die bacteriën in de bodem gaan natuurlijk nooit voer worden voor koralen en sponzen.

Nitraat zal vooral voer zijn voor fytoplankton en de zooxanthellen, wat natuurlijk een fantastische basis is voor het ecosysteem.

Nitraat gaat in veel bakken wel omlaag door toevoegen van een koolstofbron, maar ik denk dat het verhaal iets complexer is ;)

Ik geloof je graag frode , want in praktijk zie je de sponsen en koralen profiteren van deze combinatie.
Voor zover ik weet leunt de werking van biopellets en koolstof bronnen niet op een zuurstof arme omgeving.
De bacterien zouden zich op de biopellets ontwikkelen en daar vandaan loskommen om afgeschuimd te worden.
Tevens moeten de biopellets goed wervelen, anders krijg je een dikke koek van bacterien. Al met al geen omgeving waar je een zuurstof arme situatie verwacht.

Overigens zorgen de dieren in de bodem wel voor enige beweging In de bodem.
Ook diverse vissen kunnen er wat van. lipvissen en zandhappen verplaatsen massa's zand.
Stoming van water kan aardig wat doorvoor door het zand genereren, dat zou je met een kleurstof kunnen test door dit in het zand te begraven. Die verspreid geheid als bewijs van doorstroom, maar ook nivelering van stoffen in water speelt een rol denk ik.
Bij Het roeren in de bodem gaan diverse koraal poliepen flink open.

Ik duik er ff in om het fijne van denitrificatie en nitrificatie uit te zoeken, want daar gaat dit tenslotte toch over. Al is het om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:

Dat klopt Marcel :biggrin:.

Het is nu eenmaal makkelijker om vanuit een nul waarde op een gewenste waarde te komen. Deze nulwaarde bereik en behoudt ik door dagelijkse koolstof dosering.

De dagelijkse dosering van koolstoffen is om het tekort aan organische bicarbonaten in mijn bak aan te vullen wat er uiteindelijk voor moet zorgen dat er meer evenwicht ontstaat in mijn bak. Organische bicarbonaten in de vorm van alcohol, azijn en suiker dient als voeding voor de bacteriën. Deze bacteriën consumeren nitraten en fosfaten en vormen daardoor de biomassa van de bak. Deze biomassa samen met het vrijkomen van suikers van koralen is voeding voor sponzen. De sponzen produceren op hun beurt weer uitwerpselen. Deze uitwerpselen worden weer geconsumeerd door het bodemleven en koralen.

http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1300799

Om de bak niet te arm te laten worden voeg ik ook dagelijks een bepaalde hoeveelheid nitraat toe in de vorm van calciumnitraat. De nitraat dient als voeding voor de bacteriën maar ook de koralen hebben dit nodig. Koralen bestaan immers uit kleine algjes, deze algjes hebben energie nodig om het koraal te kunnen laten groeien. Deze energie komt voort uit fotosynthese maar ook uit voeding in de vorm van nitraat.

Door het gericht doseren van nitraat zullen de koralen moeten gaan concurreren met de biomassa. De koralen zorgen dan op hun beurt er weer voor (in combinatie met de afschuimer) dat de totale biomassa (bacteriëpopulatie) in evenwicht komt en blijft. Uiteindelijk zal deze concurrentievorming ook ervoor zorgen dat de koralen beter op kleur komen en er geen alg vorming meer ontstaat op het substraat of ramen.

Zoals eerder vermeld speelt de afschuimer ook een rol in dit systeem. De afschuimer zorgt voor zuurstof, deze zuurstof is nodig voor de vissen, de biomassa en als tegenhanger tegen de gasuitwisseling van het bodemleven (ph balans). Tevens zorgt de afschuimer ervoor dat een overtolligheid aan biomassa wordt afgeschuimd waardoor nitraat en fosfaat ook daadwerkelijk wordt afgevoerd in tegenstelling tot ijzeroxide dosering.

Laatst bewerkt:

Het werkt wel, maar niet helemaal zo Frank. Lees stukje op advanced aquarist maar even door waarvan ik de link hierboven heb geplaatst. Nitraat is geen voedingsstof voor bacteriën. Hooguit electron receptor als er geen zuurstof is.

Alleen voor algen (fytoplankton) is dit nitraat een voedingsstof. Overigens kunnen veel eencellige algen ook suikers opnemen en gebruiken. Nitrificerende bacteriën benutten die juist weer niet.

Maar ja, het gaat om het eindresultaat. En het werkt ;)

greetings, GlennF

Daarop rust wel gedeeltelijk de zeovit methode. Bacterie plankton wordt dan van de zeoliet stenen gespoeld wat dan weer voeding schijnt te zijn voor koralen. Maar of dit ook daadwerkelijk zo werkt dat betwijfel ik soms. Wat er wel wordt bewerkstelligd is meer biomassa, en deze kan afgeschuimd worden waardoor nitraat en fosfaat ook daadwerkelijk wordt verwijderd uit de waterkolom waardoor je een arm systeem krijgt. Maar naar mijn mening kun je hetzelfde bewerkstelligen door enkel koolstof dosering, overtollige biomassa wordt dan ook afgeschuimd. Daarom draai ik ook al weer een tijdje zonder zeoliet en dat bevalt prima.

Mijn bodem (5-6cm) is net niet diep genoeg dat het een zelfstandige functie heeft voor nitraat verwerking. Dus moet ik wat ondersteuning verlenen en dat is inderdaad door koolstof dosering. Mijn bodem ziet er overigens momenteel zo uit vanuit de zijkant;

bodem.jpg

Zoals je ziet zit er een kleine laag van 2 cm die zuurstofloos is en waar waarschijnlijk de denitrificerende bacteriën zitten. Deze laag is variërend van kleur, namelijk; zwart, groen en bruin/rood.

Laatst bewerkt:

Het werkt wel, maar niet helemaal zo Frank. Lees stukje op advanced aquarist maar even door waarvan ik de link hierboven heb geplaatst. Nitraat is geen voedingsstof voor bacteriën. Hooguit electron receptor als er geen zuurstof is.

Alleen voor algen (fytoplankton) is dit nitraat een voedingsstof. Overigens kunnen veel eencellige algen ook suikers opnemen en gebruiken. Nitrificerende bacteriën benutten die juist weer niet.

Maar ja, het gaat om het eindresultaat. En het werkt ;)

Ik ben nog steeds lerende, alsmede ook veel biologen, en er zijn zoveel theorieën te vinden dat je er haast dol van wordt :biggrin:. Maar het is net wat je zegt Frode; het gaat om het eindresultaat en koolstofdosering werkt :biggrin:

Daarop rust wel gedeeltelijk de zeovit methode. Bacterie plankton wordt dan van de zeoliet stenen gespoeld wat dan weer voeding schijnt te zijn voor koralen. Maar of dit ook daadwerkelijk zo werkt dat betwijfel ik soms. Wat er wel wordt bewerkstelligd is meer biomassa, en deze kan afgeschuimd worden waardoor nitraat en fosfaat ook daadwerkelijk wordt verwijderd uit de waterkolom waardoor je een arm systeem krijgt. Maar naar mijn mening kun je hetzelfde bewerkstelligen door enkel koolstof dosering, overtollige biomassa wordt dan ook afgeschuimd. Daarom draai ik ook al weer een tijdje zonder zeoliet en dat bevalt prima.

Mijn bodem (5-6cm) is net niet diep genoeg dat het een zelfstandige functie heeft voor nitraat verwerking. Dus moet ik wat ondersteuning verlenen en dat is inderdaad door koolstof dosering. Mijn bodem ziet er overigens momenteel zo uit vanuit de zijkant;

Bekijk bijlage 390368

Zoals je ziet zit er een kleine laag van 2 cm die zuurstofloos is en waar waarschijnlijk de denitrificerende bacteriën zitten. Deze laag is variërend van kleur, namelijk; zwart, groen en bruin/rood.

Het zwarte deel is waar de zuurstofloze zone begint. Als de bodemdieren voor genoeg omwoeling zorgen van het bovenste deel, dan heb je een bodem waarin prima denitrificatie kan plaatsvinden. Dieper heeft dan zelfs weinig zin ;)

Het zwarte deel is waar de zuurstofloze zone begint. Als de bodemdieren voor genoeg omwoeling zorgen van het bovenste deel, dan heb je een bodem waarin prima denitrificatie kan plaatsvinden. Dieper heeft dan zelfs weinig zin ;)

Daar zorgen mijn twee zeesterren, 5 babylon slakken, zeekomkommer en 3 lipvissen wel voor :).

Frank, kijk uit met deze zuurstofloze bodem, nooit omroeren oid, want hierin zit volgens mij zwavel of sulfaat, corrigeer mij want ik weet nu even niet meer welke, maar kan je hele bak omzeep helpen.

gr. marcel

Frank, kijk uit met deze zuurstofloze bodem, nooit omroeren oid, want hierin zit volgens mij zwavel of sulfaat, corrigeer mij want ik weet nu even niet meer welke, maar kan je hele bak omzeep helpen.

gr. marcel

Ik kom niet aan mijn bodem, die laat ik voor wat het is. Dat mogen mijn bodem dieren doen, dan gebeurt het geleidelijk aan :).

Toch bedankt voor de attendering!!! :cool:

gr. marcel

Dat probleem is grotendeels een DSB 'mythe'. Ja er kan zich waterstofsulfide vormen in zuurstofloze/arme omstandigheden bij gebrek aan nitraat (en ijzer) in een DSB, maar bij het opstijgen in het DSB moet het door zuurstofrijke zones waarbij het deels weer gebruikt kan worden door bepaalde bacteriën en zich bind aan verschillende metalen (m.n. ijzer) en neerslaat. De zwarte/donkere laag is in de meeste gevallen dan ook waar dit neerslaan plaats vind en bestaat deels uit ijzersulfide wat verder onoplosbaar is bij normale aquariumomstandigheden (één van de redenen waarom DSB gebruikers baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van vloeibare ijzerelementen zoals DSR die gebruikt tegen fosfaat omdat dit ook een 'problemen' met sulfide kan voorkomen). Daarnaast ruikt de gemiddelde neus dit rotte eierengas lang voordat het toxische waardes bereikt.

Back
Bovenaan