GlennF
Senior Forumlid
Dat probleem is grotendeels een DSB 'mythe'. Ja er kan zich waterstofsulfide vormen in zuurstofloze/arme omstandigheden bij gebrek aan nitraat (en ijzer) in een DSB, maar bij het opstijgen in het DSB moet het door zuurstofrijke zones waarbij het deels weer gebruikt kan worden door bepaalde bacteriën en zich bind aan verschillende metalen (m.n. ijzer) en neerslaat. De zwarte/donkere laag is in de meeste gevallen dan ook waar dit neerslaan plaats vind en bestaat deels uit ijzersulfide wat verder onoplosbaar is bij normale aquariumomstandigheden (één van de redenen waarom DSB gebruikers baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van vloeibare ijzerelementen zoals DSR die gebruikt tegen fosfaat omdat dit ook een 'problemen' met sulfide kan voorkomen). Daarnaast ruikt de gemiddelde neus dit rotte eierengas lang voordat het toxische waardes bereikt.
Ook ik roer weleens in mijn bodem binnen het zwarte deel en het stinkt ook nog, maar nooit een probleem gezien.
B.v. bij het reinigen van de ruit steek ik de magneet ruim binnen het zand om juist het zwarte deel te verwijderen.
Ik denk dat het een kwestie van verhouding is .
Wat denk je ervan als je de aqua aan het verbouwen bent, dan komt onder de stenen allemaal moeras gas vrij en je ruikt het ook heel erg. Ook hier heb ik nooit een probleem mee gehad met de dieren.
Ik denk wel dat als je in een bak van 40-100 liter dit gaat doen het wel gevolgen heeft, want naar verhouding heb je dan ook meer zwart zand t.o.v. water massa.
Ik heb zelf ook het idee dat de afschuimer na zo'n verbouwing overuren maakt en dat ook wel moet.
greetings, GlennF