Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Dat probleem is grotendeels een DSB 'mythe'. Ja er kan zich waterstofsulfide vormen in zuurstofloze/arme omstandigheden bij gebrek aan nitraat (en ijzer) in een DSB, maar bij het opstijgen in het DSB moet het door zuurstofrijke zones waarbij het deels weer gebruikt kan worden door bepaalde bacteriën en zich bind aan verschillende metalen (m.n. ijzer) en neerslaat. De zwarte/donkere laag is in de meeste gevallen dan ook waar dit neerslaan plaats vind en bestaat deels uit ijzersulfide wat verder onoplosbaar is bij normale aquariumomstandigheden (één van de redenen waarom DSB gebruikers baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van vloeibare ijzerelementen zoals DSR die gebruikt tegen fosfaat omdat dit ook een 'problemen' met sulfide kan voorkomen). Daarnaast ruikt de gemiddelde neus dit rotte eierengas lang voordat het toxische waardes bereikt.

Ook ik roer weleens in mijn bodem binnen het zwarte deel en het stinkt ook nog, maar nooit een probleem gezien.
B.v. bij het reinigen van de ruit steek ik de magneet ruim binnen het zand om juist het zwarte deel te verwijderen.
Ik denk dat het een kwestie van verhouding is .

Wat denk je ervan als je de aqua aan het verbouwen bent, dan komt onder de stenen allemaal moeras gas vrij en je ruikt het ook heel erg. Ook hier heb ik nooit een probleem mee gehad met de dieren.
Ik denk wel dat als je in een bak van 40-100 liter dit gaat doen het wel gevolgen heeft, want naar verhouding heb je dan ook meer zwart zand t.o.v. water massa.
Ik heb zelf ook het idee dat de afschuimer na zo'n verbouwing overuren maakt en dat ook wel moet.

greetings, GlennF

Dat probleem is grotendeels een DSB 'mythe'. Ja er kan zich waterstofsulfide vormen in zuurstofloze/arme omstandigheden bij gebrek aan nitraat (en ijzer) in een DSB, maar bij het opstijgen in het DSB moet het door zuurstofrijke zones waarbij het deels weer gebruikt kan worden door bepaalde bacteriën en zich bind aan verschillende metalen (m.n. ijzer) en neerslaat. De zwarte/donkere laag is in de meeste gevallen dan ook waar dit neerslaan plaats vind en bestaat deels uit ijzersulfide wat verder onoplosbaar is bij normale aquariumomstandigheden (één van de redenen waarom DSB gebruikers baat zouden kunnen hebben bij het gebruik van vloeibare ijzerelementen zoals DSR die gebruikt tegen fosfaat omdat dit ook een 'problemen' met sulfide kan voorkomen). Daarnaast ruikt de gemiddelde neus dit rotte eierengas lang voordat het toxische waardes bereikt.

Wat veel mensen niet weten is dat waterstofsulfide ook ontstaat in het gesteente. Ik denk dat het hebben van een dsb geen probleem oplevert als je maar zorgt voor zuurstofrijk water en leven in de bodem die deze in beweging houdt zoals; slakken, wormen, zeesterren, zeemuizen en zeekomkommers. Dit voorkomt de ophoping van het bekende gas en komt dan gedoseerd vrij waardoor het uiteindelijk geen problemen oplevert.

Zie donker gedeelte in het steen, waterstofsulfide;

Bijlagen

• bodem sulfide.jpg
    bodem sulfide.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 358
Laatst bewerkt:
Ook ik roer weleens in mijn bodem binnen het zwarte deel en het stinkt ook nog, maar nooit een probleem gezien.
B.v. bij het reinigen van de ruit steek ik de magneet ruim binnen het zand om juist het zwarte deel te verwijderen.
Ik denk dat het een kwestie van verhouding is .

Wat denk je ervan als je de aqua aan het verbouwen bent, dan komt onder de stenen allemaal moeras gas vrij en je ruikt het ook heel erg. Ook hier heb ik nooit een probleem mee gehad met de dieren.
Ik denk wel dat als je in een bak van 40-100 liter dit gaat doen het wel gevolgen heeft, want naar verhouding heb je dan ook meer zwart zand t.o.v. water massa.
Ik heb zelf ook het idee dat de afschuimer na zo'n verbouwing overuren maakt en dat ook wel moet.

greetings, GlennF

Ik heb zelf een DSB draaien in de sump en ook daar bevind zich een iets donkerdere laag in (overigens denk ik dat aan de ruit van het aquarium zelf een groot deel van het zwart algen/cyano's zullen zijn omdat daar licht bij komt) en daar graven wormen zich zonder problemen af en toe een weg door. De hoeveelheid gasvormige waterstofsulfide die zich in de bodem bevind is vrij gering omdat er onder normale omstandigheden ook processen zijn die dit meteen weer omzetten (bacteriën die zich er mee voeden, neerslaan d.m.v. ijzer en andere metalen, oxidatie m.b.v. zuurstof uit/in het water (dus m.n. roeren als het licht al geruime tijd aan staat want dan is er meer zuurstof beschikbaar)). Als gevolg daarvan zal er onder normale omstandigheden veel minder van dit gas in een bodem aanwezig zijn dan dodelijk is voor onze dieren en zelfs al verstoor je het bij een flinke verbouwing en ruik je het wil dat niets zeggen want onze neus ruikt dit gas al sterk voordat het een toxisch niveau heeft bereikt.

Achter het huis van mijn ouders stroomt een sloot waar jaar rond water in staat omdat onderdeel is van de hoofdafwatering voor de gehele polder en ééns in de zoveel jaar wordt deze uitgebaggerd. Dan is het niet harde van de waterstofsulfide (rotte eierenlucht) die uit de zwarte drab vanuit de bodem komt, maar heb er nog nooit dode vissen, kikkers, salamanders of wat dan ook gezien na of voor het baggeren en die zitten er in grote aantallen in.

Daarmee wil ik niet uitsluiten dat waterstofsulfide een probleem kan zijn maar dan moet er naar mijn mening iets heel erg mis zijn met je opzet en heb je waarschijnlijk al andere problemen gehad die je je dieren hebben gekost.

Wat veel mensen niet weten is dat waterstofsulfide ook ontstaat in het gesteente. Ik denk dat het hebben van een dsb geen probleem oplevert als je maar zorgt voor zuurstofrijk water en leven in de bodem die deze in beweging houdt zoals; slakken, wormen, zeesterren, zeemuizen en zeekomkommers. Dit voorkomt de ophoping van het bekende gas en komt dan gedoseerd vrij waardoor het uiteindelijk geen problemen oplevert.

Zie donker gedeelte in het steen, waterstofsulfide;

Correctie dat is ijzersulfide (in ieder geval een metaalsulfide), dat bewijst alleen dat er waterstofsulfide was en deze 'meteen' in het steen is neergeslagen m.b.v. een metaal (hoogstwaarschijnlijk ijzer). Aan het feit dat je ziet dat dit is gebeurt in slechts een beperkt stuk van deze steen en totaal niet in andere delen die er verder hetzelfde uitzien moet daar iets bijzonders aan de hand zijn geweest waardoor dit kon gebeuren. Ik heb zelf ook wel eens een steen van binnen bekeken en nooit iets dergelijks gezien.

Even een foto van de pacific sun kore 5th doser instellingen.

Mijn KH dosering staat momenteel wat hoger omdat ik deze wat wil optrekken naar gem. 7,6. Mijn CA is mooi stabiel op 440, maar mag nog wat lager. VSV dosering doet zijn werk, PO4 en NO3 onmeetbaar, water mooi helder, minder snel ramen poetsen en de stenen worden langzaam schoner. Vandaag gestart met minimale nitraat dosering.

aaa. doser.jpg

Mooi hé die instelling de tweedaagse nitraat dosering van 0,1ml :biggrin:. Dosering kan zelfs ingesteld worden op 0,01ml per uur :cool:. Nu even kijken waar deze balans zit, wil dit wel laag (onmeetbaar) houden...

aaaa. doser.jpg
Nog 11 dagen en mijn KH vaatje dient weer aangevuld te worden. Gemakzucht dient de mens ;)

Laatst bewerkt:
Even een foto van de pacific sun kore 5th doser instellingen.

Mijn KH dosering staat momenteel wat hoger omdat ik deze wat wil optrekken naar gem. 7,6. Mijn CA is mooi stabiel op 440, maar mag nog wat lager. VSV dosering doet zijn werk, PO4 en NO3 onmeetbaar, water mooi helder, minder snel ramen poetsen en de stenen worden langzaam schoner. Vandaag gestart met minimale nitraat dosering.

Bekijk bijlage 391916

Mooi hé die instelling de tweedaagse nitraat dosering van 0,1ml :biggrin:. Dosering kan zelfs ingesteld worden op 0,01ml per uur :cool:. Nu even kijken waar deze balans zit, wil dit wel laag (onmeetbaar) houden...

Bekijk bijlage 391917
Nog 11 dagen en mijn KH vaatje dient weer aangevuld te worden. Gemakzucht dient de mens ;)

Leuk speelgoed frank.

Haha ik ben nog gemakzuchtiger, ik heb een 18 liter zout emmer staan voor 60 dagen.. mijn ton staat wel onder de waterspiegel.

greetings, GlennF

Leuk speelgoed frank.

Haha ik ben nog gemakzuchtiger, ik heb een 18 liter zout emmer staan voor 60 dagen.. mijn ton staat wel onder de waterspiegel.

greetings, GlennF

Mooi hé. Ben er echt blij mee. Ik zou alle DSR gebruikers zo'n ding aanraden!! Gebruikersgemak ten top bij het volgen van doseermethodes.

Hahaha... Ik heb er destijds ook aan zitten denken om wat grotere vaatjes aan te schaffen. Maar zo nu en dan een vaatje aanmaken is het werk niet ;).

0,01? Haha dat is wel heel presies. Dat is al verdampt voor het je sump indruppelt. :cool:

ff rekenen.

1ml is 28 druppels water.
0.01 is dan ongeveer 0.28 druppels.

Denk dat je dat niet gaat redden Frank, oftewel gevalletje gebakken lucht.

Zal verder een goede doseer pomp zijn welke gemakkelijk in te stellen is, maar de rest van de software berust op "berekenen".
Ziet er indrukwekkend uit maar heeft 0.0 toegevoegde waarde, idem als hun lamp instelling.

Beste is dus de concentratie in de flessen niet te hoog te maken en meer ml per dosering te doen.
En zeker zelf kijken of je flessen leeg of juist niet leeg gaan.

En als je het dan ook nog zo gaat samenstellen/mengen dat je uit alle flessen dezelfde hoeveelheid kan gaan doseren, zie ook op 1 oogopslag of er wat mis is, en een fles te vol blijft.

Je doseert dan dus uit alle flessen dezelfde hoeveelheid.
Voordeel hiervan is ook nog dat je bijna geen fouten meer kan maken met het plaatsen van de flessen met oplossing.

Om te zien is het in elk geval een mooi pompjetopjes.

groetjes
twan

ff rekenen.

Zal verder een goede doseer pomp zijn welke gemakkelijk in te stellen is, maar de rest van de software berust op "berekenen".
Ziet er indrukwekkend uit maar heeft 0.0 toegevoegde waarde, idem als hun lamp instelling.

Beste is dus de concentratie in de flessen niet te hoog te maken en meer ml per dosering te doen.

En als je het dan ook nog zo gaat samenstellen/mengen dat je uit alle flessen dezelfde hoeveelheid kan gaan doseren, zie ook op 1 oogopslag of er wat mis is, en een fles te vol blijft.

Voordeel hiervan is ook nog dat je bijna geen fouten meer kan maken met het plaatsen van de flessen met oplossing.

groetjes
twan

dat is een hele goeie twan, maar dan worden die container weer zo groot, vanwege de beperkte oplosbaarheid van KH
oplosbaarjeid van stoffen:
Kh= 96gram/liter (bij 20graden)
Ca= 745gr/liter (bij 20 graden)
Mg = 1500gr/liter (bij 20graden)
de container kan dus 7x kleiner voor Ca en Mg.

stel je voor 5 liter kh = voor mijn bak 15-20 dagen
maar voor 15 - 20 dagen heb ik aan een fles van 600ml Calcium chloride (in een verzadigde oplossing) meer dan zat.
dat scheelt nog eens ruimte ..... 5 liter v.s. 60ml containers.

daarnaast is een kh,ca en mg meting een klus van niks. dat doe je tussen het ontbijt door, dat is tevens je controle op het functioneren van je doseringen en doseerpompen.
de doseer pompen eens in de 3 maanden ijken hoort eigenlijk tot het vaste onderhoud schema ( die ik weleens verzuimt)
daarnast is een goeie betrouwbare pomp kopen een investering die zichzelf terug verdient.... dus geen rommel kopen die storings gevoelig zijn.
die china doserrpompen ben ik klaar mee..... wat een rommel was dat....

Ja, das een goeie.

Kelder is dus toch gemakkelijk:rolleyes:

dat is een hele goeie twan, maar dan worden die container weer zo groot, vanwege de beperkte oplosbaarheid van KH
oplosbaarjeid van stoffen:
Kh= 96gram/liter (bij 20graden)
Ca= 745gr/liter (bij 20 graden)
Mg = 1500gr/liter (bij 20graden)
de container kan dus 7x kleiner voor Ca en Mg.

stel je voor 5 liter kh = voor mijn bak 15-20 dagen
maar voor 15 - 20 dagen heb ik aan een fles van 600ml Calcium chloride (in een verzadigde oplossing) meer dan zat.
dat scheelt nog eens ruimte ..... 5 liter v.s. 60ml containers.

Of je werkt met containers met verschillende inhoud met daarop een maatverdeling in percentage van de inhoud. Zo kun je, bij op elkaar afestemde concentratie, toch in een oogopslag beoordelen of de verschillende oplossing nog in de juiste verhouding worden gedoseerd.

Of je werkt met containers met verschillende inhoud met daarop een maatverdeling in percentage van de inhoud. Zo kun je, bij op elkaar afestemde concentratie, toch in een oogopslag beoordelen of de verschillende oplossing nog in de juiste verhouding worden gedoseerd.

Haha... de hobbyist is niet voor een gat te vangen. Geniaal toch

greetings, GlennF

ff rekenen.

groetjes
twan

Klopt, ik geloof ook niet dat je zo specifiek kunt doseren, maar klinkt wel geinig. Er zitten wel aparte slangetjes bij zitten voor kleine hoeveelheden doseren. Eentje die in het pompjehuisje moet waar de drie busjes in zitten en de langere slang voor de aanzuiging en toediening. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de unit zou wel redelijkerwijs per druppel moeten kunnen doseren.

De nitraat dosering heb ik nu op twee maal daags op 0,1ml staan. De oplossing nitraat zelf heb ik al minder geconcentreerd aangemaakt waardoor je toch heel minimaal doseert.

Het is zeker een mooi pompje, qua prijs, kwaliteit en wat je ermee kunt beter als dat plastic grotech ding vindt ik.

de doseer pompen eens in de 3 maanden ijken hoort eigenlijk tot het vaste onderhoud schema ( die ik weleens verzuimt)

Het ijken van de doseerpomp kun je zelf doen, afwijkingen kun je ook in de software zetten/verwerken zodat deze weer accurater wordt.

Zie onderin;

aaaaa. doser.jpg

Laatst bewerkt:
Re: Frank's Reef Tank

Mooi speelgoed frank..
Maar uiteindelijk zullen de slangetjes wel vervangen moeten worden.

greetings, GlennF

Maar dat is met elke doseerpomp. Geregeld invetten zal de levensverwachting ten goede komen.

Klopt, ik geloof ook niet dat je zo specifiek kunt doseren, maar klinkt wel geinig. Er zitten wel aparte slangetjes bij zitten voor kleine hoeveelheden doseren. Eentje die in het pompjehuisje moet waar de drie busjes in zitten en de langere slang voor de aanzuiging en toediening. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de unit zou wel redelijkerwijs per druppel moeten kunnen doseren.

De nitraat dosering heb ik nu op twee maal daags op 0,1ml staan. De oplossing nitraat zelf heb ik al minder geconcentreerd aangemaakt waardoor je toch heel minimaal doseert.

Het is zeker een mooi pompje, qua prijs, kwaliteit en wat je ermee kunt beter als dat plastic grotech ding vindt ik.

Het ijken van de doseerpomp kun je zelf doen, afwijkingen kun je ook in de software zetten/verwerken zodat deze weer accurater wordt.

Zie onderin;

Bekijk bijlage 391962

Wel een overzichtelijk menutje, in vergelijking met GHL.

Re: Frank's Reef Tank

Je voorkomt dan dat de slangetjes te snel poreus gaan worden.

Hey die frank,

Dat is inderdaad een goeie, maar let wel met zuurvrije vasaline of silicone vet. Dit is ook vanuit de duiksport zo omdat vasaline de kwaliteit van het rubber aantast en alsnog breekt.

Of intalgen met geur/kleur vrije talgpoeder. Dit doen wij bij de seals van de pakken. Zo blijven de poriën van de rubber flexibel.

Ge het een skon pumpke! ;)

Back
Bovenaan