Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Ja dat bedoel ik Jan, als het dak te klein is.

En als het dak te klein is?

Als je dak te klein is en je een grote bak hebt zoals jij dat hebt dan is het zeker wel rendabeler om leds erboven te hangen. Maar voor mijn 430 liter zijn panelen een beter investering.

Er zal bij mij ooit ook wel led boven komen als de plasma ontwikkeling niet doorzet voor onze hobby. Ik volg beide verlichting soorten nog steeds op de voet. Maar ik blijf bij mijn T5's en ik kijk het nog allemaal wel even aan wat het allemaal gaat doen. De ontwikkeling wordt iig steeds beter op het gebied van led en het belang van een full/breed spectrum wordt steeds meer ingezien.

Verschillen is verkrijgbare CaCl2 (Calciumchloride);

Bekijk bijlage 378148

Links (geel/roze kleurig) heb ik destijds eens gekocht voor 10 euro de kg. Tegenwoordig haal ik mijn zouten in Duitsland wat 6,90 per kg kost en wat een veel hoger zuiverheidsgehalte bezit. Dat kun je ook wel duidelijk zien aan de foto rechts. De oplosbaarheid van de CaCl2 rechts is veel beter en volledig zonder restanten.

Aantoonbaarheid van oplosbaarheid;

Een eetlepel van beide calcium poeders in osmose;

IMG0001 064.jpg

24 uur later;

IMG0001 065.jpg

Linkse glas water is zuiver, en het vrijwel volledig opgelost. Een fijn wit stofje ligt nog op de bodem, nauwelijks zichtbaar.

Rechter glas het water is niet zuiver en niet volledig opgelost. Het water oogt roestig en er ligt zeker 0,5mm reststof op de bodem.

IMG0001 066.jpg

Oranje/roze restantproduct;

IMG0001 067.jpg

Wat er ook beweerd wordt, zuiverheid telt zeker wel mee in onze hobby. Je kunt immers niet vaststellen wat het restproduct op termijn gaat doen in je bak. Dus ik haal mijn zouten wel bij de oosterburen, dat is goedkoper per kg en zuiverder :).

Laatst bewerkt:
Re: Frank's Reef Tank

Ha Frank. Wat er over blijft is dat vervuiling of heeft dat ook nog een functie? De 'merken' die je vergelijkt zul je wel niet kenbaar willen maken?

Groeten,
Michiel

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ha Frank. Wat er over blijft is dat vervuiling of heeft dat ook nog een functie? De 'merken' die je vergelijkt zul je wel niet kenbaar willen maken?

Groeten,
Michiel

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Hoi Michiel,

Wat er overblijft is een restproduct, het lost immers niet op en slaat neer. En als ik niet weet wat dat is, kan ik niet vaststellen of het een functie heeft en dus ook niet welk mogelijk risico ik erbij loop. Ik probeer alleen maar aan te geven dat er een hoop verschil kan zitten in producten en dat je op moet passen met wat je koopt of waar je het vandaan haalt.

Mbt de merken, de tijd dat ik discussies aan ga met winkeliers en ook met forumleden heb ik een beetje gehad. Ik fok mezelf daarmee alleen maar op en win er niets mee :). In voorafgaande pagina's vindt je vast wel iets (foto/tekst) waar ik of andere de zuivere zouten vandaan halen.

Laatst bewerkt:
Die bruine lijkt wel red sea reef foundation A, zo ziet het er bij mij uit in ieder geval na 110gr op 200ml osmose

Die bruine lijkt wel red sea reef foundation A, zo ziet het er bij mij uit in ieder geval na 110gr op 200ml osmose

Als het er zo uitziet dan zegt dat gelijk iets over het product.

Ik ben sowieso niet zo te spreken over de producten van Red Sea, meetsetjes, zout of toevoegingen. Er zijn betere producten verkrijgbaar die net zo duur zijn en soms nog goedkoper.

Hoef je buiten geen ramen te krabben, ben ik tegenwoordig binnen wel bezig met ramen te krabben :biggrin:... Er komen met de week meer kalkalgen bij. Ook het aantal fel gele en witte sponsjes begint zich ook weer flink uit te breiden. Dit is altijd wel een goed teken is mijn ervaring :).

De zandbodem heb ik afgelopen weekend wat opgehoogd, deze is nu zo'n 6 cm diep. Binnenkort maar eens kijken voor wat meer babylon slakken en een zeekomkommer. Zeekomkommers zijn zeer goede detritus opruimers. Er gaan wat verhalen rond dat zeekomkommers een groot gevaar kunnen leveren voor je bak. Ik kan me er twee bedenken; dat er een in de pomp terecht komt of dat hij overlijdt door ouderdom en je hem niet tijdig uit je bak haalt. Hetzelfde wordt beweert van anemonen. Ik heb wel eens een suïcidale anemoon gehad die besloot zijn leven te eindigen in een stromingspomp. Maar ik heb niets aan mijn dieren kunnen merken.

Zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen van de bak.

Tja Frank dat is nu ook weer de uitdaging met een komkommer.
Ik heb er ook 1 inzitten en hiervoor had ik een appel hield en houd ze wel in de gaten.
Liever hier een beetje spanning mee dan ergens anders mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Tja Frank dat is nu ook weer de uitdaging met een komkommer.
Ik heb er ook 1 inzitten en hiervoor had ik een appel hield en houd ze wel in de gaten.
Liever hier een beetje spanning mee dan ergens anders mee.

Kan nu niet zeggen dat deze hobby zo ontspannend is, jij wel :biggrin:. Het is altijd wat :biggrin:.

Kan nu niet zeggen dat deze hobby zo ontspannend is, jij wel :biggrin:. Het is altijd wat :biggrin:.

En zeker als Twan zegt dat je niet in je bak mag komen omdat er 180v opstaat😰

En zeker als Twan zegt dat je niet in je bak mag komen omdat er 180v opstaat😰

:confused:, die snap ik even niet :o.

Ik heb geen stroomspanning op de bak iig. Ik heb gelukkig nog nooit hoeven break-dance'n daardoor ;)

Ik heb ook een komkommer zitten erg nuttig dier.
Bij mij is hij gedeeld dus nu heb ik er twee in zitten na het delen hebben ze er lang niets gedaan waardoor je merkt hoe nuttig ze zijn.

Groet
Eric Jan

:confused:, die snap ik even niet :o.

Ik heb geen stroomspanning op de bak iig. Ik heb gelukkig nog nooit hoeven break-dance'n daardoor ;)

Maar ik wel het prikte:rolleyes:

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk

Maar ik wel het prikte:rolleyes:

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk

Hahaha... Ik heb dat ook gehad bij mijn vorige bak. Alles afgezocht. Snapte er niets van. En opeens op een dag toen ik mijn afschuimer schoon was aan het maken zag ik het bij mijn afschuimerpomp, de kabel mantel was gebarsten. In de mantel zitten weekmakers, zeewater lossen deze op en dat zorgt ervoor dat je kabel poreus/hard wordt.

Ik heb er ook al eens last van gehad, spanning op m'n water.....
niet fijn.

Ik ben overigens van mening dat je altijd je mening (inclusief het vermelden van merknamen) mag (en moet?) vermelden als je een conclusie/constatering vermeldt na een vergelijk van producten.
In dit geval reageer ik op je vorige pagina.... Welke merken zijn het ?

Enne..... waar blijven je beloofde foto's ?

;-)

Ik heb er ook al eens last van gehad, spanning op m'n water.....
niet fijn.

Ik ben overigens van mening dat je altijd je mening (inclusief het vermelden van merknamen) mag (en moet?) vermelden als je een conclusie/constatering vermeldt na een vergelijk van producten.
In dit geval reageer ik op je vorige pagina.... Welke merken zijn het ?

Enne..... waar blijven je beloofde foto's ?

;-)

Hejj jasper,

Vrijheid van meningsuiting wordt niet altijd getolereerd, vermelding van merk/winkel van een niet sponsor mag niet en forum sponsoren worden ten alle tijden beschermd, weet jij ook.

Groet,

Frank

Back
Bovenaan