Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Gebruik je nog QFI Frank?

Gebruik je nog QFI Frank?

Nee niet meer. De flessen zijn op en wil geen risico lopen sinds ik met balling classic begonnen ben.

Ik gebruik nu een aantal oplossingen/toevoegingen waardoor ik weet wat er daadwerkelijk mijn bak in gaat;

- Calciumchloride, natriumbicarbonaat en NACI vrij-zeezout van tropic meeresaquaristik (dosering naar verbruik).
- Jodium en fosfaat oplossing van GlennF (dosering naar inzicht).
- CaNO3 (calciumnitraat) van aquariumbemesting.nl (dosering naar verbruik)
- Strontium oplossing van de apotheek (aanvulling op NACI-vrij ZZ, dosering naar verbruik)
- 96% pure alcohol, dagelijks 1,5ml.

Verder doe ik gewoon aan periodieke waterwisselingen met goed zout. Ik zie en ben daarom ook overtuigd dat dit de bak en de koralen goed doet.

Nee niet meer. De flessen zijn op en wil geen risico lopen sinds ik met balling classic begonnen ben.

Ik gebruik nu een aantal oplossingen/toevoegingen waardoor ik weet wat er daadwerkelijk mijn bak in gaat;

- Calciumchloride, natriumbicarbonaat en NACI vrij-zeezout van tropic meeresaquaristik (dosering naar verbruik).
- Jodium en fosfaat oplossing van GlennF (dosering naar inzicht).
- CaNO3 (calciumnitraat) van aquariumbemesting.nl (dosering naar verbruik)
- Strontium oplossing van de apotheek (aanvulling op NACI-vrij ZZ, dosering naar verbruik)
- 96% pure alcohol, dagelijks 1,5ml.

Verder doe ik gewoon aan periodieke waterwisselingen met goed zout. Ik zie en ben daarom ook overtuigd dat dit de bak en de koralen goed doet.

Hoi frank: als je Balling classic gebruikt zou ik je aanraden om ook de hierbij behorende sporenelementen te gebruiken: zijn afgestemd op verbruik in evenredige toediening.
Wil niet zeggen dat je huidige toevoegingen niet verkeerd zijn: omdat je fosfaat en calciumnitraat toevoegd, zou je ook wat meer vissen kunnen nemen waardoor deze verhoogd worden.
Alcohol als koolstofbron voor bacterien staat los van Balling maar ben voorzichtig hiermee, cyano bacterien lusten dit ook graag.
Maar je bent wel goed bezig om inzicht te krijgen in het chemische gebeuren in onze bakken.

gr. Marcel

Mooie bak Frank! Goed bezig!:)

Bedankt Sander :).

De bak wordt alles maar mooier Frank, de groei zit er goed in :) !!

Gr,

Martin.

Gelukkig wel Martin ;). Daarvoor doen we het ook.

Laat de groei maar flink doorzetten zodat alles in elkaar groeit. Maar dat komt wel goed omdat er diverse snel groeiers in zitten :).

Super gaaf frank erg mooi man gaat hard daar.

Groetjes wesley

Thanks Wesley!!

Maar je bent wel goed bezig om inzicht te krijgen in het chemische gebeuren in onze bakken.

gr. Marcel

Zoveel inzicht heb ik niet op het chemisch gebeuren, forumleden zoals jimmy54 en glennf zijn daar veel meer in thuis als ik. De kennis van mij houdt echt op bij poeder in water oplossen, toedienen, meten en observeren ;).

Trouwens in de NACI-vrij ZZ mineraalzout van TM zitten al een aantal sporenelementen in; strontium, lithium, eisen, fluor, silicium, schwefel, mangan, aluminium, zink, antimon, barium, brom, germanium und gallium.

Laatst bewerkt:
Staat er goed bij frank.

gr
twan

Staat er goed bij frank.

gr
twan

Gaat de goeie kant weer op Twan :). Hoop over een half jaar tot een jaar net zo'n schitterende bak te krijgen als jou.

Re: Frank's Reef Tank

Mooie bak frank kleur zit er zeker wel in 👌

Mooie bak frank kleur zit er zeker wel in 👌

Thanks Renee!!

Kleur kan altijd nog wat beter. Ik blijf perfectionisme nastreven :).

Gisteren een andere stromingspomp voor mijn bak ontvangen :). Een tunze 6055 met multicontroller 7094. Deze heb ik overgekocht van Sander. Ben na een dag al dik tevreden met de stromingspomp. De pomp is geluidlozer als mijn 6085 en geeft een lichte pulzende stroming aan de bak.

Verschillen is verkrijgbare CaCl2 (Calciumchloride);

IMG0001 061.jpg

Links (geel/roze kleurig) heb ik destijds eens gekocht voor 10 euro de kg. Tegenwoordig haal ik mijn zouten in Duitsland wat 6,90 per kg kost en wat een veel hoger zuiverheidsgehalte bezit. Dat kun je ook wel duidelijk zien aan de foto rechts. De oplosbaarheid van de CaCl2 rechts is veel beter en volledig zonder restanten.

Laatst bewerkt:

Zo dat is zeker een versschil .
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Dat is het verschil tussen zuiver zout of minder zuiver zout. Bij het oplossen liet het ook een rode aanslag achter in mijn vaatje. Zonde van de uitgifte... maar morgen gaat het onze kliko in. Ik kan namelijk niet met zekerheid vaststellen wat het onzuiver zout op termijn in mijn bak zal gaan doen.

Groot gelijk .
kan maar zo zijn dat de rode aanslag bijv koper is en dat je een koper vergiftiging krijgt .
Bether save than sorry:D
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hoi Frank.

Dat linkse zout lijkt wel strooizout;

Verschillen is verkrijgbare CaCl2 (Calciumchloride);

Bekijk bijlage 378148

Links (geel/roze kleurig) heb ik destijds eens gekocht voor 10 euro de kg. Tegenwoordig haal ik mijn zouten in Duitsland wat 6,90 per kg kost en wat een veel hoger zuiverheidsgehalte bezit. Dat kun je ook wel duidelijk zien aan de foto rechts. De oplosbaarheid van de CaCl2 rechts is veel beter en volledig zonder restanten.

Laatst bewerkt:
bak staat er top bij Frank! Hou je deze nu wel minimaal een jaartje of 2? ;)

Bedankt Miranda!!

Hahaha... deze bak wil ik wel wat langer houden :biggrin:. Deze is niet te klein en niet te groot. Mochten we over een paar jaar verhuizen dan komt er een in-the-wall bak :cool:

Hoi Frank.

Dat linkse zout lijkt wel strooizout;

Ik heb het via het forum gekocht. En ik weet enkel wat het is door de stikker wat op het zakje zit. Tevens is er niets bekend omtrent de zuiverheid. En om wat voor restproduct het gaat weet ik dus niet. Daarom zou ik de aankoop daarvan en het gebruik sterk afraden. Mocht je net als jou bijvoorbeeld niet aan waterwisselingen doen of een methode volgen waarbij dit niet wordt gedaan, dan weet je niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn op termijn. Het zou zomaar een jaar goed kunnen gaan en dan opeens kom je van je werk of je wordt s'ochtens wakker en alles is gaan hemelen....

Bedankt Miranda!!

Hahaha... deze bak wil ik wel wat langer houden :biggrin:. Deze is niet te klein en niet te groot. Mochten we over een paar jaar verhuizen dan komt er een in-the-wall bak :cool:
ik weet wat leuks...hang er een aan de muur, boven je bank. Succes gegarandeerd ;) Mocht ik je niet meer spreken...het ga je goed in ieder geval!

Back
Bovenaan