anthony28
Commercie-vrij...
Gisteren een UPS gekocht van Geert Beterams.
De UPS is een APC 500, met een vermogen van 300 watt en een output van 500 VA. Op deze UPS wordt vooralsnog alleen mijn stromingspomp aangesloten, een tunze 6015 met een verbruik van 3,5w. Deze pomp verbruikt een minimale spanning waardoor deze een lange tijd zal blijven draaien waardoor ik altijd verzekerd ben van een minimale stroming voor mijn koralen mocht ooit de bak zonder stroom komen te zitten. Er staat inmiddels voor een klein kapitaal aan koralen in, en het zou zonde zijn als dit allemaal zou gaan hemelen terwijl dit voor een paar tientjes voorkomen had kunnen worden...
Misschien dat ik mijn opvoerpomp en afschuimer er ook nog op aansluit. De opvoerpomp verbruikt 25w en mijn afschuimer 18w. Alles tezamen zou dit zo'n 47w verbruiken. Dus theoretisch zou de UPS deze drie belangrijke apparaten toch een ruime 6 uur kunnen voorzien van stroom. Voor werkdagen is dit ideaal maar mocht ik op vakantie gaan, dan is deze 6 uur wel aan de krappe kant en is het misschien beter om enkel de stromingspomp erop aan te sluiten... Dit is weer iets om over na te denken de komende dagen![]()
Verstandig om ook aandacht aan stromingsbackup te besteden. Vergeleken met de totale investering in een zeeaquarium, zijn de kosten van zo'n voorziening bijna te verwaarlozen. Terwijl het veel ellende kan voorkomen. Eigenlijk onbegrijpelijk dat niet veel meer mensen iets dergelijks voorzien.
Wat betreft het aansluiten van meer apparatuur op jouw UPS, dit apparaatje heeft een heel beperkte capaciteit (is feitelijk ontworpen als stroomvoorziening bij een PC om die nog even de kans te geven gegevens op te slaan en af te sluiten) zou ik nog even nadenken. Bekijk even de grafiek in deze link, daar kun je aflezen dat de maximale gebruiksduur bij een afgenomen vermogen van 50w ongeveer 50 minuten bedraagt (Dit is ook nog eens bij een nieuwe en volle accu, dus de kans is groot dat je in werkelijkheid bv bij 30 minuten weer zonder stroom zit. Lijkt me het verstandigst om alleen het kleine stromingspompje aan te sluiten, dan kun je 10-15 uur vooruit.
Wil je backup voor meer vermogen gedurende langere tijd, dan zul je een veel zwaardere accu moeten gebruiken. Kijk eens in mijn dagboek hoe ik het heb opgelost.