Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Hoi Frank:

setup van mij,

voorkant

Ati Bleu plus
Ati Actinic
Ati Bleu plus
Ati Corel Plus
KZ Fuji purple
Aqua science bleu
Ati Aquableu special
Aqua science bleu

achterkant

gr Ray

Wat is nu het verschil tussen de aqua science blue tov de ati blue plus?

Ik zie niet echt het verschil tussen de aqau science en de ATI,:confused:

Ray

Vandaag;

* Zeostenen vervangen 1kg (laatste keer 22/10~3wkn. Volgende wisseling na 4 wkn)
* Kool vervangen (laatste keer 22/10~3wkn. Volgende wisseling na 3-4 wkn)
* Bak schoon geblazen met stromingspomp (maandelijks)
* Stromingspompen & afschuimer gereinigd (maandelijks)

Toevoegingen;

* Dagelijkse toevoeging VSV 2ml
(opgevoerd sinds 22/10)
* 2 wekelijks 4 druppels zeobak
* 2 wekelijks 2 druppels jodium
* 2 wekelijks 2 druppels nitraat oplossing
* 2 wekelijks 2 druppels ijzer
* 2 wekelijks 2 druppels kalium oplossing
* 2 wekelijks 4 druppels spongepower
* 1 keer per week 10ml QFI elementenmix
* 1 keer per week 1 schepje Zeozym, 4 druppels Zeobak, 1ml VSV en 0,5 ltr aquariumwater.
* 1 keer per week 2% ~ 8 liter verversen

Algemene opmerking;

* Sinds vervanging osmose apparaat geen alg meer te bekennen
* Huidige kool is na 2,5 tot 3 weken echt verzadigd.
* Biomate besteld voor stenen schoon te houden, zit een aanslag op die niet te verwijderen is met stromingspomp. Start zaterdag 16/11 met doseren.
* Ruiten geen groene aanslag meer sinds opvoering van VSV dosering. Heb nu bacterie film/aanslag op ruiten. VSV dosering aanhouden op 2ml per dag, verhoging niet nodig.
* Afschuimer natter gezet sinds 22/10, kleur van afvalwater sinds die tijd vergelijkbaar met appelsap
* Leders (sacrophyton sp, yellow sinularia & white
finger leather) reageren positiever op T5 verlichting.
* Terug naar Reef Crystal zout. Voorheen Red Sea Pro zout geprobeerd (RC beter zout).

Meting:

CA = 430
KH = 7.7
PH = 8.1
PO4 = 0
NO3 = 0,2
(mag lager)
NO2 = nvt
K+ = 430
B = onbekend (testset besteld, oplossing aangemaakt)
MG = 1320
SG = 1,025

Opmerkingen tot meting;

* NO3 mag lager. Zeostenen vervangen dus dit zou nog kunnen zakken, zo niet, dan dosering van nitraatoplossing verlagen.
* KH in de gaten houden, mogelijk DIY reactor van stand 0,7 naar 1 zetten.

Laatst bewerkt:
Re: Frank's Reef Tank

Goed bezig frank die tattie moet van de stenen mijn cyanobacterien breiden zich niet meer uit dus gaat de goede kant op. Net nog ff de rode monti een plaatsje gegeven op het rifkeramiek (geplakt) dus groeien maar. Waardes van je tank zijn goed maat en door gebruik van de vsv methode bijna geen aanslag meer op de ruiten zeer te vrede mee thanks mattie ush

Of ik heb iets gemist:p maar ik heb nog geen foto gezien van je laatste verbouwing van het rif :confused:

Het rif is nu klaar, zal morgen de eerste foto gaan plaatsen van het nieuwe rif. Het water is nu nog een beetje troebel, maar ik hoop dat het morgen een heel eind helder is.

Laatst gewijzigd door frank2902; 17-08-13 om 19:34.

Of ik heb iets gemist:p maar ik heb nog geen foto gezien van je laatste verbouwing van het rif :confused:

Het rif is nu klaar, zal morgen de eerste foto gaan plaatsen van het nieuwe rif. Het water is nu nog een beetje troebel, maar ik hoop dat het morgen een heel eind helder is.

Laatst gewijzigd door frank2902; 17-08-13 om 19:34.

Hahaha... je hebt nog niets gemist. Alhoewel :biggrin:...

Als 21Twan binnenkort een keer langs komt dan vraag ik of hij zijn spiegelreflex camera mee wilt nemen, ik kan met mijn camera geen mooie foto's maken ivm het blauwe licht van de T5's. Ik weet dat ik iets moet doen met de wit balans op mijn camera, maar dat wat ik geprobeerd heb, bleek ook niet zo succesvol te zijn :biggrin:.

Goed bezig frank die tattie moet van de stenen mijn cyanobacterien breiden zich niet meer uit dus gaat de goede kant op. Net nog ff de rode monti een plaatsje gegeven op het rifkeramiek (geplakt) dus groeien maar. Waardes van je tank zijn goed maat en door gebruik van de vsv methode bijna geen aanslag meer op de ruiten zeer te vrede mee thanks mattie ush

Beters dat het gestopt is!! Als je de voeding wegneemt en goede bacteriën toevoegt dan geef je de cyano ook geen kans meer.

Die VSV zorgt zeker voor schonere ramen, maar hou je NO3 in de gaten hé. Dit ben je nu aan het onttrekken van je systeem, net als je PO4. Je PO4 wordt wel toegevoegd door je kalkreactor, dit ook niet erg als je 0 meet in je bak. Maar als je NO3 te laag wordt en/of potje VSV op is, dan laat het maar weten. Geef je dan wel een tip hoe je je NO3 kunt ophogen en wat ik gebruik voor mijn VSV oplossing.

Oke ik laat t je weten thanks ouwe 👊

Dus.... T5 is back ?
ik heb de stap naar led nooit gewaagd, omdat ik vond dat deze er nog niet klaar voor waren en gruwelijk duur waren.
wel heb ik tussentijds experimenten gedaan en die waren niet goed bevallen.

Yessss!!! Hij is binnen!!! :)

Mijn ATI sunpower 8x39w T5 :cool:.

Ik kijk vaak vol bewondering naar de zeo-bakken, en dat vindt ik helemaal geweldig. Ik heb onlangs genoeg gekregen van al dat gedoe met verlichting. Daarom ga nu voor absolute zekerheid, maximale fluoriserende kleuren van alle koralen, gegarandeerde groei van alle koralen, breed spectrum, geen schaduw en gespreidt licht over mijn hele bak :).

Soms moet je keuzes maken in het leven en verlichting voor je bak is er een van;

Ga ik voor besparing op mijn energie rekening en minder jaarlijkse kosten door vervanging van de lampen, en daarmee niet het resultaat behaal waarna ik streef en niet de kleuren krijg die ik wil hebben van al mijn koralen.

Of ga ik voor iets meer energie betalen en eens per jaar/anderhalf jaar lampen vervangen maar daarmee wel het resultaat behaal waarna ik streef en wel de kleuren krijg die ik wil hebben van al mijn koralen.

En zoveel scheelt het qua energieverbruik ook niet, 150w hqi met 140w led met een totaal van 290 watt (starter en drivers niet meegerekend), 8x39w T5 met een totaal van 312 watt (starters niet meegerekend). Een verschil wat naar mijn mening te verwaarlozen is, ik heb immers toch zonnepanelen. Wel ben ik eens in de zoveel tijd 128 euro aan lampen kwijt, maar ook dat weegt niet op tegen de vele voordelen zoals eerder al beschreven. De hobby kost immers geld, en dat geld is het wel waard..

Wat ik dan misschien wel ga missen is het mooie blauwe licht van de leds en de rustige schittering van de hqi verlichting....

Bekijk bijlage 362206

Dus.... T5 is back ?
ik heb de stap naar led nooit gewaagd, omdat ik vond dat deze er nog niet klaar voor waren en gruwelijk duur waren.
wel heb ik tussentijds experimenten gedaan en die waren niet goed bevallen.

Hahaha... bij mij en sommige anderen wel :biggrin:

T5 is eigenlijk nooit weg geweest en zal voorlopig ook niet weg gaan. Kijk maar eens naar de laatste pacific sun's en de ATI hybrid. De T5 zal ook nog een langere tijd bestaan omdat dit type lichtbron het grote voordeel heeft lineair te zijn en dus overal licht geeft ipv op een specifiek punt zoals led en hqi. Daarnaast geeft T5 als lichtbron op zichzelf al een breed en het daardoor het juiste spectrum waaronder alles gehouden kan worden zonder een disco effect in je bak te creëren. Ik denk daarom ook dat voorlopig de hybrids meer succes zullen hebben als de full-led armaturen. Daarbij denk ik dat als de plasma technologie een opmars zou gaan maken dat deze zelfs led in de schaduw zal gaan zetten. Plasma is een single source lichtbron zoals hqi, indien je met led hetzelfde aantal lumen wil behalen als plasma, dan zou je momenteel de 100 beste high power leds nodig hebben. Al deze leds en drivers produceren dan tezamen meer warmte dan één plasma lamp (warmte is feitelijk energie verlies) hierdoor heb je dus ook meer koeloppervlakte nodig en wordt de led armatuur groter in formaat als de plasma lamp. De levensduur tussen plasma en led zijn momenteel nog gelijk, maar volgens sommige berichten verwachten ze zelfs dat de plasma lampen een langere levensduur zullen hebben als led. Een groot voordeel wat plasma al sowieso heeft is dat de productie kosten vele malen lager als een led armatuur. Ik ben daarom benieuwd wat de ontwikkelingen de komende jaren zullen zijn. Dit gaat momenteel zo snel dat ik nog even op de zijlijn blijf zitten en even af ga kijken wat led of plasma gaat doen. Maar mocht er een betaalbare plasma lamp komen van 10.000k of 14.000k dan komt deze zeker boven mijn bak te hangen omdat ik ook de rustige natuurlijke schittering van hqi mooier vindt als van led.

plasma.jpg

Laatst bewerkt:
ja dat heb je met early adapters willen zijn , dan vang je de klappen.
ik sta ook even aan de zijlijn, totdat ik zie dat het ook breed werk voor een fatsoenlijke prijs.

Duurder betekent niet altijd beter !
Niche <=> duur !
Bewezen techniek <=> volume !
Volume maakt goedkoop ! (meestal)
Concurentie maakt goedkoop ! (altijd)

Hahaha... bij mij en sommige anderen wel :biggrin:

T5 is eigenlijk nooit weg geweest en zal voorlopig ook niet weg gaan. Kijk maar eens naar de laatste pacific sun's en de ATI hybrid. De T5 zal ook nog een langere tijd bestaan omdat dit type lichtbron het grote voordeel heeft lineair te zijn en dus overal licht geeft ipv op een specifiek punt zoals led en hqi. Daarnaast geeft T5 als lichtbron op zichzelf al een breed en het daardoor het juiste spectrum waaronder alles gehouden kan worden zonder een disco effect in je bak te creëren. Ik denk daarom ook dat voorlopig de hybrids meer succes zullen hebben als de full-led armaturen. Daarbij denk ik dat als de plasma technologie een opmars zou gaan maken dat deze zelfs led in de schaduw zal gaan zetten. Plasma is een single source lichtbron zoals hqi, indien je met led hetzelfde aantal lumen wil behalen als plasma, dan zou je momenteel de 100 beste high power leds nodig hebben. Al deze leds en drivers produceren dan tezamen meer warmte dan één plasma lamp (warmte is feitelijk energie verlies) hierdoor heb je dus ook meer koeloppervlakte nodig en wordt de led armatuur groter in formaat als de plasma lamp. De levensduur tussen plasma en led zijn momenteel nog gelijk, maar volgens sommige berichten verwachten ze zelfs dat de plasma lampen een langere levensduur zullen hebben als led. Een groot voordeel wat plasma al sowieso heeft is dat de productie kosten vele malen lager als een led armatuur. Ik ben daarom benieuwd wat de ontwikkelingen de komende jaren zullen zijn. Dit gaat momenteel zo snel dat ik nog even op de zijlijn blijf zitten en even af ga kijken wat led of plasma gaat doen. Maar mocht er een betaalbare plasma lamp komen van 10.000k of 14.000k dan komt deze zeker boven mijn bak te hangen omdat ik ook de rustige natuurlijke schittering van hqi mooier vindt als van led.

Bekijk bijlage 363135

Kleine aanpassing gemaakt mbt de kap. Ik heb een strook plexiglas spiegel gekocht, hiervan heb ik twee stroken gezaagd zodat deze passend zouden zijn aan weerszijden van mijn ATI armatuur. Het voordeel hiervan is dat het licht wat via het water wordt weerkaast, het zogenoemde strooilicht, nu weer terug naar in de bak wordt gereflecteerd. Daarnaast helpt dit ook een beetje als vochtregulatie in de woning.

spiegel 1.jpg

spiegel 2.jpg

spiegel 3.jpg

Nice das dubbel effect .
Mag ik vragen waar je dat kan kopen want heb laat met de bouw van mijn kap ook om zoiets gezocht .
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Nice das dubbel effect .
Mag ik vragen waar je dat kan kopen want heb laat met de bouw van mijn kap ook om zoiets gezocht .
M.v.g henk

Hejj henk,

Ik heb die plaat bij xxlstunt.nl gekocht. Een afmeting van 80x120cm kost nog geen vijf tientjes. Zijn wel wat centjes, maar het is niet veel duurder als een spiegel van glas. Het voordeel van de acrylaat spiegel is dat het niets weegt, niet snel breekbaar is, je het kunt zagen (decoupeerzaag/ijzerzaagje) zoals je wilt en je kunt er in boren om vast te zetten of eventueel handvaten eraan te maken.

Ik had nog een aardig stuk over, dit stuk hangt nu aan de binnenkant van een kast, zo heeft de vrouw er ook nog wat aan gehad :biggrin:

Haha mooi handig spul zal eens kijken .
Had het nu al wit maar een spiegel is toch beter badankt voor de info .
M.v.g henk

Gisteren een UPS gekocht van Geert Beterams :).

De UPS is een APC 500, met een vermogen van 300 watt en een output van 500 VA. Op deze UPS wordt vooralsnog alleen mijn stromingspomp aangesloten, een tunze 6015 met een verbruik van 3,5w. Deze pomp verbruikt een minimale spanning waardoor deze een lange tijd zal blijven draaien waardoor ik altijd verzekerd ben van een minimale stroming voor mijn koralen mocht ooit de bak zonder stroom komen te zitten. Er staat inmiddels voor een klein kapitaal aan koralen in, en het zou zonde zijn als dit allemaal zou gaan hemelen terwijl dit voor een paar tientjes voorkomen had kunnen worden...

Misschien dat ik mijn opvoerpomp en afschuimer er ook nog op aansluit. De opvoerpomp verbruikt 25w en mijn afschuimer 18w. Alles tezamen zou dit zo'n 47w verbruiken. Dus theoretisch zou de UPS deze drie belangrijke apparaten toch een ruime 6 uur kunnen voorzien van stroom. Voor werkdagen is dit ideaal maar mocht ik op vakantie gaan, dan is deze 6 uur wel aan de krappe kant en is het misschien beter om enkel de stromingspomp erop aan te sluiten... Dit is weer iets om over na te denken de komende dagen :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan