Yessss!!! Hij is binnen!!!
Mijn ATI sunpower 8x39w T5

.
Ik kijk vaak vol bewondering naar de zeo-bakken, en dat vindt ik helemaal geweldig. Ik heb onlangs genoeg gekregen van al dat gedoe met verlichting. Daarom ga nu voor absolute zekerheid, maximale fluoriserende kleuren van alle koralen, gegarandeerde groei van alle koralen, breed spectrum, geen schaduw en gespreidt licht over mijn hele bak

.
Soms moet je keuzes maken in het leven en verlichting voor je bak is er een van;
Ga ik voor besparing op mijn energie rekening en minder jaarlijkse kosten door vervanging van de lampen, en daarmee
niet het resultaat behaal waarna ik streef en
niet de kleuren krijg die ik wil hebben van
al mijn koralen.
Of ga ik voor iets meer energie betalen en eens per jaar/anderhalf jaar lampen vervangen maar daarmee
wel het resultaat behaal waarna ik streef en
wel de kleuren krijg die ik wil hebben van
al mijn koralen.
En zoveel scheelt het qua energieverbruik ook niet, 150w hqi met 140w led met een totaal van 290 watt (starter en drivers niet meegerekend), 8x39w T5 met een totaal van 312 watt (starters niet meegerekend). Een verschil wat naar mijn mening te verwaarlozen is, ik heb immers toch zonnepanelen. Wel ben ik eens in de zoveel tijd 128 euro aan lampen kwijt, maar ook dat weegt niet op tegen de vele voordelen zoals eerder al beschreven. De hobby kost immers geld, en dat geld is het wel waard..
Wat ik dan misschien wel ga missen is het mooie blauwe licht van de leds en de rustige schittering van de hqi verlichting....
Bekijk bijlage 362206