Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Goede keuze hoor frank ik heb hem ook dan 2 lampen minder:)..en kijk ook veel de zeo t5 filmpjes vandaar je zeo methode;)..erg mooi allemaal!!

Als ik zie wat t5 doe met sps toen in me 2 meter en nu in korte tijd echt top verlichting!!

Maarr ik blijf steeds kritische omdat ik de glinsteringen mis en toen in me 2 meter combi met HQI ging er een heel nieuw rif voor me open toen!! kleuren werden realistischer en ik had me schitteringen want dat blijft in me kop zitten en zal altijd blijven..Maar als ik bij Bas en Denise kijk wat t5 doet..echte zeo kleuren daar!!

veel geluk met je nieuwe armatuur;) zal zeker groeien daar bij je..

gr
sander

Hejj Sander,

Ja klopt, de schittering van HQI en de intensere kleuren hieronder in combinatie met een juiste balans van T5 zal ook een van mijn favorieten blijven om naar te kijken. Dichterbij de natuur of het natuurlijk effect zullen we vooralsnog met geen enkele lichtbron komen.

Ik moet zeggen dat HQI met blauwe leds (RB en BL verhouding 1:2) eenzelfde effect kunnen geven. En zeker een absolute aanrader is voor boven je bak (verhouding 1:1 (hqi:led)). Bij led only mis ik de warme en frisse kleuren en lijkt alles wel een beetje "washed out" zoals ze dat op amerikaanse forums noemen. Nu worden er wel diverse gekleurde leds toegevoegd aan de armatuur om dit effect weg te nemen, maar het nadeel van allemaal aparte lichtbronnen of leds is dat je een disco effect krijgt in je bak. Het enigste wat dat disco effect weg zou kunnen nemen is de leds zo dicht bij elkaar te plaatsen dat je een spotlight of canonlight krijgt, en hiermee heb je ook weer de rustige schittering terug van hqi omdat het één lichtpunt wordt... effin genoeg hierover...

Dus jij kijkt ook geregeld naar zeobakken? Ongelofelijk hé wat voor een bakken hieruit voort kunnen komen. En hierbij is het type of soort licht toch hetgeen wat ook een groot verschil maakt... Ik draai nu een tijdje op zeo, en dat bevalt me zeker goed.

Ik heb destijds een gevraagd aan een moderator of er ook een apart gedeelte voor zeo gebruikers kon komen op het forum, misschien is het wel weer eens tijd om dit balletje weer eens op te gooien. Zo kan er specifieke informatie en ervaringen uitgewisseld worden en zijn mensen niet meer zo "beangstigd" om deze methodiek te gebruiken....

Goeie keuze Frank die T5 :cool:

gr Ray

Dat denk ik ook :).

Weet je het wel zeker Frank
Ze verkopen bij die ene winkel wat jij gister zij ook LED verlichting is dat niks voor jou ;-P

Nee hoor ff zonder kwats zie er nice uit

Hahaha.... :biggrin:

Ik ben voorlopig helemaal klaar met led... Not my cup of tea for the time being...

Voorbeeldjes van T5 verlichte bakken, kijk goed naar de pigmententatie van de koralen, dat zijn pas kleuren;

zeo t5 bak 3.jpg

zeo t5 bak 4.jpg

zeo t5 bak.jpg

zeo t5 bak 1.jpg

zeo t5 bak 2.jpg

Re: Frank's Reef Tank

Haha hoezo goed kijken.
daar hoef ik in ieder geval niet goed voor te kijke wat een kleuren pracht .

Gr henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Haha hoezo goed kijken.
daar hoef ik in ieder geval niet goed voor te kijke wat een kleuren pracht .

Gr henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Geweldig hé, en zo zijn er tientallen T5 bakken te vinden via het internet.

T5 Rules :cool:

welke lampen heb je erin?

gr Ray

Ik heb nu deze 8 bulbs erin zitten;

ATI blue plus
ATI aquablue special
ATI blue plus
Aqua medic reef blue > wordt vervangen door ATI Actinic
ATI purple plus
Aqua medic reef blue > wordt vervangen door ATI blue plus
ATI aquablue special
ATI blue plus

Welke setup heb jij Ray?

Frank je maakt het toch wel weer aantrekkelijk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

:mad:

Mooie foto's frank natuurlijk ken ik er een paar van en kijk er veel naar..en filmpjes:cool:

Goeie kleuren sessie heb je, ik hoop zulke kleuren te bereiken..dan zal ik echt kei blij zijn en een pronk bakkie hebben:)

ik ga er voor;)

blijf je volgen en benieuwd wat je vind van de lampen:)

veel geluk

gr
sander

Frank je maakt het toch wel weer aantrekkelijk

Wel? Hahaha...

Ik zou als ik jou was nog even wat rust nemen mbt de hobby... De grote bak zou ik vooralsnog nog niet verkopen... en mocht je het in je bol krijgen om de draad weer op te pakken, dan zou ik een 3 tal pilaren maken van echt super vers levend steen met mijn cement, de bak lekker 3 maanden laten rijpen zonder dieren, en dan weer langzaam de dieren en spullen bij elkaar verzamelen. En in die 3 maanden kun je van alles doen aan de afwerking van de bak. Tenminste zo zou ik het doen...

Verder zou ik dan ook niet meer kiezen voor stip gevoelige vissen (hoe mooi ze ook zijn) en voor veel-eisende koralen. Een bak met calendrium, hystrix, stylophora, montipora's, caulastrea's en wat lobo's kan net zo mooi zijn en worden als een complete acro bak. We worden vaak te veel verleidt naar de schoonheid van de acro's, maar er hoeft maar "iets" te gebeuren en dit zijn de eerste koralen die ook hun schoonheid zullen verliezen, dat weet je zelf ook. Ik heb de lat daarom ook voor mezelf wat lager gelegd, en ik vindt het ook wel goed zo. :)

Mooie foto's frank natuurlijk ken ik er een paar van en kijk er veel naar..en filmpjes:cool:

Goeie kleuren sessie heb je, ik hoop zulke kleuren te bereiken..dan zal ik echt kei blij zijn en een pronk bakkie hebben:)

ik ga er voor;)

blijf je volgen en benieuwd wat je vind van de lampen:)

veel geluk

gr
sander

Ik hoop ook zulke kleuren te bereiken, maar dat komt wel goed, de verlichting helpt daar al enorm aan mee.

En net als jou... Ik ga er ook voor :cool:

Zondag even naar Dabrowski, en daar liggen mijn Actinic en Blue plus al klaar :). Thanks Marek en/of Richard!!!

Yessss!!! Hij is binnen!!! :)

Mijn ATI sunpower 8x39w T5 :cool:.

Ik kijk vaak vol bewondering naar de zeo-bakken, en dat vindt ik helemaal geweldig. Ik heb onlangs genoeg gekregen van al dat gedoe met verlichting. Daarom ga nu voor absolute zekerheid, maximale fluoriserende kleuren van alle koralen, gegarandeerde groei van alle koralen, breed spectrum, geen schaduw en gespreidt licht over mijn hele bak :).

Soms moet je keuzes maken in het leven en verlichting voor je bak is er een van;

Bekijk bijlage 362206

Goede keus!:o:cool:

Uh Frank, wil je niet meer zulke foto's plaatsen... ik was eindelijk net weer eens tevreden met mijn eigen aquarium, maar als jij zulke foto's gaat plaatsen... ;)

Hahaha... je moet het zien als motivatie en een mooi streven, dat werkt beter voor je psyche want zo zie ik het ook ;)

Hedendaags zou deze keuze bijna betiteld kunnen worden als tegendraads, want iedereen gaat voor led, maar laten we proberen T5 nieuw leven in te blazen :p

Hey frank

Ik draai zelf ook op t5
En moet zeggen met t5 zijn hele mooie kleuren te bereiken .
En je speelt gewoon op save bijna alle koralen doen het er super onder.
Al moet ik zeggen kwa kleuren mis ik weinig maar schittering wel vergeleken met hqi
Gr. Bas

Hey frank

Ik draai zelf ook op t5
En moet zeggen met t5 zijn hele mooie kleuren te bereiken .
En je speelt gewoon op save bijna alle koralen doen het er super onder.
Al moet ik zeggen kwa kleuren mis ik weinig maar schittering wel vergeleken met hqi
Gr. Bas

Hejj Bas,

Grappig :biggrin:, ik was zojuist ook jou dagboek door aan het spitten. Maar wat een geweldige bak heb je, echt super!! Een absoluut toppertje van dit forum topjes

Snap alleen niet hoe ik jou dagboek heb kunnen missen en er nooit in heb gekeken... normaliter lees en bekijk ik bijna alles op het forum...toch helaas wat moois gemist al die tijd...

Ja dat klopt, de schittering van hqi is wel iets om te missen...

Ik dacht ook dat ik de blauwe leds zou missen, maar eigenlijk valt dat wel mee. Oké, de sommige kleuren knallen hieronder (oa. groen, rood, oranje), bij t5 is dat wat minder, maarrrr... de blauwe T5's zorgen naar mijn mening toch voor meer verschillende, zichtbare en zachte kleuren. Een mooi voorbeeld daarvoor is mijn hystrix, de fluoriserende kleur is totaal niet zichtbaar meer onder blauwe leds, maar bij t5 krijgt deze een soort van zacht-chemisch paarse kleur (als je begrijpt wat ik bedoel).

En zo zijn er nog wat kleine verschillen waarbij t5 meer diversiteit geeft aan de koraal kleuren waardoor dit ons vele malen beter bevalt :). Het is alleen even afwachten wat de kleine er over een paar jaar van gaat vinden :biggrin:.

Het frank

Ik heb er zelf een roze lamp tussen hangen
Deze zorgt er zeker voor dat de roze hystrix en roze stylophora erg mooi roze Zijn.
Ik denk Zelf dat de kleur groen en blauw in de acros onder hqi iets mooier zijn dan Onder t5
Al vind ik ze onder t5 ook al mooi.
Het blijft altijd keuzes maken ik denk zelf de keuze t5 plus hqi eigenlijk mooiste is.
Maar doe het zelf met een armatuur van 10 x 54 watt omdat dat een mooie totale spreiding geeft
Gr Bas

Ik hoop ook zulke kleuren te bereiken, maar dat komt wel goed, de verlichting helpt daar al enorm aan mee.

En net als jou... Ik ga er ook voor :cool:

Zondag even naar Dabrowski, en daar liggen mijn Actinic en Blue plus al klaar :). Thanks Marek en/of Richard!!!

Top dan gaan we er samen voor;) mooie kleuren op het forum straks:o..actinic heb ik pas ook bij geplaatst vind het echt super!!

Hoi Frank:

setup van mij,

voorkant

Ati Bleu plus
Ati Actinic
Ati Bleu plus
Ati Corel Plus
KZ Fuji purple
Aqua science bleu
Ati Aquableu special
Aqua science bleu

achterkant