Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Hoi,

Ik hoor mensen vaak zeggen: die bones ( koraalskeletten ) vertrouw ik niet. Nu gebruiken mensen een kalkreactor met "gebroken" bones en dit vertrouwen ze wel:confused:
Sterker nog, dit wordt opgelost en aan het aquarium toegevoegd.

gr Ray

Het resultaat van Triton is binnen :).

Nu nog ontleden wat de 32 gemeten stoffen allemaal zijn.... wat ik wel mooi vindt aan deze test is dat ik nu kan zien welke essentiële stoffen er aan de bak worden toegevoegd. Ik weet bijvoorbeeld nu dat een kalkreactor zo'n 23 sporenelement van de 32 stoffen toevoegt aan de bak en dat er een heleboel toevoegingen achterwege gelaten kunnen worden bij het gebruik van een kalkreactor met koraalbreuk. Ook ben ik meer te weten gekomen welke stoffen echt belangrijk zijn voor de opbouw van het skelet, en welke stoffen minder of totaal niet relevant zijn.
Heel interessant Frank, en een zeer goed initiatief. Je weet nu wat er uit de reactor weer terug de bak in komt. Deze stoffen zijn inderdaad opgenomen door de koralen en in het skelet ingebouwd.

Ik heb wel een paar kanttekeningen/vragen:
- Het is bekend dat niet al het materiaal oplost in de reactor. Hoe weet je dat niet bepaalde stoffen in grotere/kleinere mate worden opgelost dan andere? Daarmee zou de balans tussen de ionen kunnen veranderen, waardoor je van sommige zaken teveel of te weinig oplost.
- Je hebt -logisch!- geen zacht weefsel van koralen in de reactor opgelost, maar daar worden wel stoffen in opgenomen/ingebouwd. Misschien maakt het in dit geval weinig/niets uit, maar het zou kunnen dat je, als je op grond van jouw resultaten een sporenelementenoplossing maakt die alle ontbrekende zaken bevat, bepaalde stoffen over het hoofd ziet.

Ik denk dat jouw onderzoekje erg interessant is en tot nog veel meer vragen kan leiden dan de twee die ik hierboven heb gesteld. Heb je al met Triton contact gehad hierover? Ik denk dat zij je hiermee graag willen helpen, natuurlijk is Triton een commercieel bedrijf maar het is duidelijk dat dit bedrijf gerund wordt door twee die-hard liefhebbers die graag de hobby vooruit helpen.

Re: Frank's Reef Tank

Het zijn zeer zeker interesante dingen die je nu onderzoekt Frank
En ik begrijp ook van uit jou dat je niet altijd alles wil delen
Want zo'n inderzoek is ook niet gratis
Verder begrijp ik uit al jou berichten
Dat de mensen die kalkreactor draaien met koraalbreuk er in soms dingen toevoegen die eigenlijk volledig onodig zijn omdat het al toegevoed wordt door de reactor

Verder wil ik dit onderwerp zeker blijven volgen en hoor ik graag andere meningen hier over als die er zijn

Heel interessant Frank, en een zeer goed initiatief. Je weet nu wat er uit de reactor weer terug de bak in komt. Deze stoffen zijn inderdaad opgenomen door de koralen en in het skelet ingebouwd.

Ik heb wel een paar kanttekeningen/vragen:
- Het is bekend dat niet al het materiaal oplost in de reactor. Hoe weet je dat niet bepaalde stoffen in grotere/kleinere mate worden opgelost dan andere? Daarmee zou de balans tussen de ionen kunnen veranderen, waardoor je van sommige zaken teveel of te weinig oplost.
- Je hebt -logisch!- geen zacht weefsel van koralen in de reactor opgelost, maar daar worden wel stoffen in opgenomen/ingebouwd. Misschien maakt het in dit geval weinig/niets uit, maar het zou kunnen dat je, als je op grond van jouw resultaten een sporenelementenoplossing maakt die alle ontbrekende zaken bevat, bepaalde stoffen over het hoofd ziet.

Ik denk dat jouw onderzoekje erg interessant is en tot nog veel meer vragen kan leiden dan de twee die ik hierboven heb gesteld. Heb je al met Triton contact gehad hierover? Ik denk dat zij je hiermee graag willen helpen, natuurlijk is Triton een commercieel bedrijf maar het is duidelijk dat dit bedrijf gerund wordt door twee die-hard liefhebbers die graag de hobby vooruit helpen.

Hejj Tanne,

Bedankt voor het compliment!! Ik vroeg me de afgelopen twee jaar al af wat een reactor nu precies toevoegt. Begin vorig jaar kwam dan Triton om de hoek kijken. Na wat berichten aandachtig te hebben gevolgd over de test methode/service dacht ik van "laat ik het eens gaan testen".

Op je eerste vraag, hoe bedoel je dat precies dat niet alles oplost in een reactor? De twee reactors die ik heb gebouwd hebben beide een jaar in bedrijf gestaan. En bij beide bij het leeghalen/schoonmaken kwam ik maar weinig neerslag tegen als ik het zo mag noemen.

Wat je zegt over de ionen, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet zo in thuis. Maar is het iets waar je je zorgen over dient te maken als je toch aan periodiek water wissels doet? Ik denk het dan van niet. Zoals jij ook weet is dat een periodieke water wissel een drietal voordelen heeft. Het zorgt dat bepaalde sporenelementen die minimaal aanwezig zijn, of minimaal verbruikt worden, toch worden aangevuld. En het zorgt dat excessen worden afgevoerd en een ionen onbalans wordt voorkomen.

Met betrekking tot je tweede vraag/opmerking, daar heb je gelijk in. Ik heb met de test niet vast kunnen stellen wat het verbruik is van onze vlezige koralen. Maar de meeste stoffen die in een bak ver/gebruikt worden zijn bouwstoffen (bijv. CA, MG, SR, BR, B, K, P/PO4). Zelfs bij onze vlezige koralen, want ook hier zijn deze stoffen nodig voor de opbouw van het skelet. Daarnaast is het vlees vaak maar heel minimaal, het meeste daarvan bestaat uit het omringende water want daar blazen ze zich mee op. Dus het lijkt meer als het is.

Maar stel dat 90% van de bouwstoffen wordt aangevuld door een kalkreactor met koraalbreuk, dan blijft er maar 10% over om te achterhalen. Deze 10% zal vermoedelijk uit sporenelementen bestaan die geconsumeerd worden voor de aanmaak van energie, gebruikt worden voor het immuunsysteem, pigmentatie, of zoals jij al aanhaalde een minimal deel voor de aanmaak van het vlees. Ik weet sowieso al dat dit stoffen zijn zoals NO3, FE, I, aangezien ik deze toch al toe moet voegen.

Ik zal eens contact gaan zoeken met Triton. Dat is wel een goed idee. Gelukkig kan hij Engels, want ik ben niet goed in Duits :biggrin:.

ps. niet elke limburger is goed in duits of praat als een halve duitser.

Het zijn zeer zeker interesante dingen die je nu onderzoekt Frank
En ik begrijp ook van uit jou dat je niet altijd alles wil delen
Want zo'n inderzoek is ook niet gratis
Verder begrijp ik uit al jou berichten
Dat de mensen die kalkreactor draaien met koraalbreuk er in soms dingen toevoegen die eigenlijk volledig onodig zijn omdat het al toegevoed wordt door de reactor

Verder wil ik dit onderwerp zeker blijven volgen en hoor ik graag andere meningen hier over als die er zijn

Hoi Eddy,

Dat klopt, er zijn in grote waarschijnlijkheid een hele hoop mensen die onnodig dingen aan het toevoegen zijn, niet wetende dat ze de bak ook langzaam aan het verstoren zijn...

Een klein voorbeeldje;

Boron is een stof die vrij komt bij het oplossen van koraalbreuk. Het koraal gebruikt deze stof voor de aanmaak van skelet. Als je dan een product zoals bijv. B-balance o.i.d. koopt waarin oa. boron zit, en vervolgens niet je water test op boron, dan vergiftig je je bak langzaam maar zeker.

Hoi Eddy,

Dat klopt, er zijn in grote waarschijnlijkheid een hele hoop mensen die onnodig dingen aan het toevoegen zijn, niet wetende dat ze de bak ook langzaam aan het verstoren zijn...

Een klein voorbeeldje;

Boron is een stof die vrij komt bij het oplossen van koraalbreuk. Het koraal gebruikt deze stof voor de aanmaak van skelet. Als je dan een product zoals bijv. B-balance o.i.d. koopt waarin oa. boron zit, en vervolgens niet je water test op boron, dan vergiftig je je bak langzaam maar zeker.

Van dat boron klopt. Eenmaal op peil wordt het amper nog verbruikt. Je moet dus alleen bij een tekort veel aanvullen.

greetings, GlennF

Ik ben net begonnen jou dagboek een beetje door te lezen en wil je bedanken voor wat je allemaal deeld met ons.

En vind het goed om te horen dat er zoveel sporen/elementen met een kalkreactor worden, toegevoegd dat zet mij toch aan het denken om binnenkort er één aan te schaffen.

Meting volgens triton;

ElementAnalysisSetpoint
Hg0.00 µg/l0.10 µg/l
Se45.17 µg/l0.10 µg/l
Cd0.25 µg/l0.10 µg/l
Sn19.50 µg/l0.10 µg/l
Sb5.10 µg/l0.10 µg/l
As0.00 µg/l0.10 µg/l
Al15.13 µg/l2.00 µg/l
Pb0.00 µg/l0.10 µg/l
Ti0.00 µg/l0.10 µg/l
Cu3.06 µg/l0.10 µg/l

<tbody>
</tbody>

Na723.40 mg/l10700.00 mg/l
Ca570.50 mg/l440.00 mg/l
Mg142.70 mg/l1370.00 mg/l
K26.34 mg/l400.00 mg/l
Br28.06 mg/l62.00 mg/l
B0.59 mg/l4.50 mg/l
Sr7.96 mg/l8.00 mg/l
S92.17 mg/l900.00 mg/l

<colgroup><col width="86"><col width="86"><col width="86"></colgroup> <tbody>
[TD="width: 86"] Element [/TD]
[TD="width: 86"] Analysis [/TD]
[TD="width: 86"] Setpoint [/TD]

</tbody>

Li45.91 µg/l200.00 µg/l
Ni1.50 µg/l5.00 µg/l
Mo0.00 µg/l12.00 µg/l

</tbody>

V0.00 µg/l1.20 µg/l
Zn6.80 µg/l4.00 µg/l
Mn35.78 µg/l2.00 µg/l
I0.00 µg/l60.00 µg/l

</tbody>

Cr1.03 µg/l0.10 µg/l
Co0.00 µg/l0.10 µg/l
Fe0.00 µg/l0.10 µg/l

</tbody>

Ba92.14 µg/l10.00 µg/l

</tbody>

Si360.00 µg/l100.00 µg/l

</tbody>

P106.10 µg/l6.00 µg/l
PO40.32 mg/l0.02 mg/l

</tbody>

Ben benieuwd naar de reacties.

Ik vond het resultaat nogal verrassend.

Hej frank .
Bedankt voor deze zeer interessante info.
Ik heb weer iets om mij in te verdiepen .
En door elkaar te helpen komen we met zijn allen toch steeds een stapje verder.
Mijn info zullen julie nog niets aan hebben want ben nog maar 2 jaar bezig met de verslaving :D.
Maar als u uw rekening nummer effe pmt wil ik u alsnog de donatie geven want jij moet dr ook voor werken en dan vind ik het wel zo terecht om met zulke dingen toch mijn steentje bij te dragen .
:):thumbup:
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hej frank .
Bedankt voor deze zeer interessante info.
Ik heb weer iets om mij in te verdiepen .
En door elkaar te helpen komen we met zijn allen toch steeds een stapje verder.
Mijn info zullen julie nog niets aan hebben want ben nog maar 2 jaar bezig met de verslaving :D.
Maar als u uw rekening nummer effe pmt wil ik u alsnog de donatie geven want jij moet dr ook voor werken en dan vind ik het wel zo terecht om met zulke dingen toch mijn steentje bij te dragen .
:):thumbup:
M.v.g henk

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hoi Henk,

Graag gedaan. Een vergoeding is niet nodig. Het belangrijkste is dat we er van kunnen leren en mogelijkerwijs de hobby een stapje verder helpen.

Groet,

Frank

Hoi Frank,

Mis de Be waarde in dit rijtje:confused:

gr Ray

Meting volgens triton;

ElementAnalysisSetpoint
Hg0.00 µg/l0.10 µg/l
Se45.17 µg/l0.10 µg/l
Cd0.25 µg/l0.10 µg/l
Sn19.50 µg/l0.10 µg/l
Sb5.10 µg/l0.10 µg/l
As0.00 µg/l0.10 µg/l
Al15.13 µg/l2.00 µg/l
Pb0.00 µg/l0.10 µg/l
Ti0.00 µg/l0.10 µg/l
Cu3.06 µg/l0.10 µg/l

<tbody>
</tbody>

Element
Na723.40 mg/l10700.00 mg/l
Ca570.50 mg/l440.00 mg/l
Mg142.70 mg/l1370.00 mg/l
K26.34 mg/l400.00 mg/l
Br28.06 mg/l62.00 mg/l
B0.59 mg/l4.50 mg/l
Sr7.96 mg/l8.00 mg/l
S92.17 mg/l900.00 mg/l

<tbody>

</tbody>

Element
Li45.91 µg/l200.00 µg/l
Ni1.50 µg/l5.00 µg/l
Mo0.00 µg/l12.00 µg/l

<tbody>

</tbody>

Element
V0.00 µg/l1.20 µg/l
Zn6.80 µg/l4.00 µg/l
Mn35.78 µg/l2.00 µg/l
I0.00 µg/l60.00 µg/l

<tbody>

</tbody>

Element
Cr1.03 µg/l0.10 µg/l
Co0.00 µg/l0.10 µg/l
Fe0.00 µg/l0.10 µg/l

<tbody>

</tbody>

Element
Ba92.14 µg/l10.00 µg/l

<tbody>

</tbody>

Element
Si360.00 µg/l100.00 µg/l

<tbody>

</tbody>

Element
P106.10 µg/l6.00 µg/l
PO40.32 mg/l0.02 mg/l

<tbody>

</tbody>

Hoi Frank,

Mis de Be waarde in dit rijtje:confused:

gr Ray

Be waarde? Wat is dat, de belgische waarde? :biggrin:

Be waarde zat niet in de meting, heb net dit net nog even gechecked op de site?

Zeker verassend!

Ca vind ik redelijk laag voor een co2 verzadigde reactor.
Strontium had je vermeld mooie waarde.
P04 is dus bevestigd dat die hoog zou zijn.
Paar andere waarde erg hoog waar andere verassend niet aanwezig zijn.
Kalium redelijk laag
Mg vind ik redelijk hoog.
Mooi lijstje

Hahahaha,

nee alle gekheid op een stokje, bij de uitdraaien zie je Be staan, zie onder 2e rij links

attachment.php

Be waarde? Wat is dat, de belgische waarde? :biggrin:

Be waarde zat niet in de meting, heb net dit net nog even gechecked op de site?

Zeker verassend!

Ca vind ik redelijk laag voor een co2 verzadigde reactor.
Strontium had je vermeld mooie waarde.
P04 is dus bevestigd dat die hoog zou zijn.
Paar andere waarde erg hoog waar andere verassend niet aanwezig zijn.
Kalium redelijk laag
Mg vind ik redelijk hoog.
Mooi lijstje

Mijn CA redelijk laag :biggrin:. Ca gehalte is zeker niet laag, daar vergis je je in. In mijn reactor zat ionenwisselaar water met 0,0 CA. Als mensen het water uit hun reactor meten, dan zit er aquarium waterwaarde bij. Dus is je waarde in je bak 420, en je meet uit je reactor bijv. 650, dan geeft je reactor maar 240 gr/l. Mijn waarde van 570 mg/l is zeker niet verkeerd, tel daar maar eens de waarde van de bak bij op ;)...

PO4 is idd hoog. Dit is zoals je aanhaalde ook bekend dat uit een kalkreactor veel PO4 komt. Echter net als mensen heeft een koraal ook fosfaat nodig als bouwstof. Maar het is wel altijd raadzaam fosfaat verlagende middelen in te zetten (fosfaat absorber of koolstof toediening) bij het gebruik van een kalkreactor.

Magnesium is idd ook hoog. Dit had ik ook niet verwacht. Kennelijk heeft het koraal er toch een vrij hoge behoefte aan.

Het kalium verbruik in een bak is ook laag. Veel mensen voegen dit ook toe zonder te meten. En iedereen weet dat een kalium vergiftiging je hele bak kan omleggen.

Wat ik, en ook 21Twan, opmerkelijk vonden waren de verschillende zware metalen die er in hoge mate aanwezig waren...

Laatst bewerkt:
Wat meet je bij normaal gebruik zelf dan aan ca?
Dat van die metalen is erg hoog ja verbazen hoog als je de normale waarde ziet

Hahahaha,

nee alle gekheid op een stokje, bij de uitdraaien zie je Be staan, zie onder 2e rij links

attachment.php

Tja klopt be (beryllium) staat wel op de lijst van de te meten stoffen.
Maar deze staat ook niet bij mij in de uitslag.
Wel dat ook bij mij de zware metalen bijna allemaal te hoog waren.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Hey Limburg-er, goede informatie!! Dinsdag Duitsland away ;) ( Roda jc uit) altijd lastig. Lekkere schappelijk tijd van uur of 01:30 thuis..oei

Zou je de zware metalen kunnen verklaren door vervuiling? Dus die stoffen zijn aanwezig in het water en worden daarom "perongeluk" ingebouwd in het skelet. Hierdoor hopen die stoffen op en lossen daarna ook in de kalkreactor weer op?

Back
Bovenaan