Heel interessant Frank, en een zeer goed initiatief. Je weet nu wat er uit de reactor weer terug de bak in komt. Deze stoffen zijn inderdaad opgenomen door de koralen en in het skelet ingebouwd.
Ik heb wel een paar kanttekeningen/vragen:
- Het is bekend dat niet al het materiaal oplost in de reactor. Hoe weet je dat niet bepaalde stoffen in grotere/kleinere mate worden opgelost dan andere? Daarmee zou de balans tussen de ionen kunnen veranderen, waardoor je van sommige zaken teveel of te weinig oplost.
- Je hebt -logisch!- geen zacht weefsel van koralen in de reactor opgelost, maar daar worden wel stoffen in opgenomen/ingebouwd. Misschien maakt het in dit geval weinig/niets uit, maar het zou kunnen dat je, als je op grond van jouw resultaten een sporenelementenoplossing maakt die alle ontbrekende zaken bevat, bepaalde stoffen over het hoofd ziet.
Ik denk dat jouw onderzoekje erg interessant is en tot nog veel meer vragen kan leiden dan de twee die ik hierboven heb gesteld. Heb je al met Triton contact gehad hierover? Ik denk dat zij je hiermee graag willen helpen, natuurlijk is Triton een commercieel bedrijf maar het is duidelijk dat dit bedrijf gerund wordt door twee die-hard liefhebbers die graag de hobby vooruit helpen.
Hejj Tanne,
Bedankt voor het compliment!! Ik vroeg me de afgelopen twee jaar al af wat een reactor nu precies toevoegt. Begin vorig jaar kwam dan Triton om de hoek kijken. Na wat berichten aandachtig te hebben gevolgd over de test methode/service dacht ik van "laat ik het eens gaan testen".
Op je eerste vraag, hoe bedoel je dat precies dat niet alles oplost in een reactor? De twee reactors die ik heb gebouwd hebben beide een jaar in bedrijf gestaan. En bij beide bij het leeghalen/schoonmaken kwam ik maar weinig neerslag tegen als ik het zo mag noemen.
Wat je zegt over de ionen, daar ben ik eerlijk gezegd nog niet zo in thuis. Maar is het iets waar je je zorgen over dient te maken als je toch aan periodiek water wissels doet? Ik denk het dan van niet. Zoals jij ook weet is dat een periodieke water wissel een drietal voordelen heeft. Het zorgt dat bepaalde sporenelementen die minimaal aanwezig zijn, of minimaal verbruikt worden, toch worden aangevuld. En het zorgt dat excessen worden afgevoerd en een ionen onbalans wordt voorkomen.
Met betrekking tot je tweede vraag/opmerking, daar heb je gelijk in. Ik heb met de test niet vast kunnen stellen wat het verbruik is van onze vlezige koralen. Maar de meeste stoffen die in een bak ver/gebruikt worden zijn bouwstoffen (bijv. CA, MG, SR, BR, B, K, P/PO4). Zelfs bij onze vlezige koralen, want ook hier zijn deze stoffen nodig voor de opbouw van het skelet. Daarnaast is het vlees vaak maar heel minimaal, het meeste daarvan bestaat uit het omringende water want daar blazen ze zich mee op. Dus het lijkt meer als het is.
Maar stel dat 90% van de bouwstoffen wordt aangevuld door een kalkreactor met koraalbreuk, dan blijft er maar 10% over om te achterhalen. Deze 10% zal vermoedelijk uit sporenelementen bestaan die geconsumeerd worden voor de aanmaak van energie, gebruikt worden voor het immuunsysteem, pigmentatie, of zoals jij al aanhaalde een minimal deel voor de aanmaak van het vlees. Ik weet sowieso al dat dit stoffen zijn zoals NO3, FE, I, aangezien ik deze toch al toe moet voegen.
Ik zal eens contact gaan zoeken met Triton. Dat is wel een goed idee. Gelukkig kan hij Engels, want ik ben niet goed in Duits :biggrin:.
ps. niet elke limburger is goed in duits of praat als een halve duitser.