Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Hier nog een fotootje van mijn laatste bouwproject;

Bekijk bijlage 374049

Twee 'buisjes' van 160mm bij 1 meter.

Laat ik er wel duidelijk bij vertellen dat ik niet van plan ben om reactors te bouwen voor mensen. Voor vrienden wil ik af en toe nog wel eens in de schuur duiken. Ik heb deze reactor gebouwd voor een maat van me, een dergelijke grote reactor is feitelijk ook onbetaalbaar. En als je een vriend kunt helpen met zoiets, dan moet je dat doen. Dus alstublieft mij niet gaan mailen of ik een reactor wil of kan bouwen. Ook heb ik geen bouwplan of artikelen lijst van zo'n reactor. Als je een beetje handig bent en wat research wil doen, dan kan je net zoals ik zoiets zelf bouwen.

Wat laatste?? Volgend jaar verwacht ik nr 3 hoor:biggrin: dan is nr. 2 te klein geworden denk ik:cool:

Zojuist de envelop voor de watertest van triton op de bus gedaan. Voordat ik het buisje heb gevuld heb ik natuurlijk eerst het water wat uit de reactor kwam zelf getest (KH/CA) zodat ik zeker weet dat het niet enkel water is wat ik op ga sturen :).

Zelf ben ik wel uiterst benieuwd naar de testresultaten. Door anderen valt dit wel mee. Maar dat geeft niets, ik ben ook aan niemand verplicht om de testresultaten en daarmee kennis te delen. En dat was ik in dit geval ook zeker niet zomaar van plan. Sorry, maar helaas, niet alles in het leven komt zomaar aanwaaien... :biggrin:

Hier nog een fotootje van mijn laatste bouwproject;

Bekijk bijlage 374049

Twee 'buisjes' van 160mm bij 1 meter.

Laat ik er wel duidelijk bij vertellen dat ik niet van plan ben om reactors te bouwen voor mensen. Voor vrienden wil ik af en toe nog wel eens in de schuur duiken. Ik heb deze reactor gebouwd voor een maat van me, een dergelijke grote reactor is feitelijk ook onbetaalbaar. En als je een vriend kunt helpen met zoiets, dan moet je dat doen. Dus alstublieft mij niet gaan mailen of ik een reactor wil of kan bouwen. Ook heb ik geen bouwplan of artikelen lijst van zo'n reactor. Als je een beetje handig bent en wat research wil doen, dan kan je net zoals ik zoiets zelf bouwen.

Haha... dat is die berucht Da Franco reactor....

greetings, GlennF

Rifke van Rene met mijn speciale reefsafe cement;

CAM00003.jpg
CAM00002.jpg
CAM00004.jpg

Heb van het weekend maar weer wat emmers besteld, de voorraad was op. Zo heb ik ook weer wat voor eddy's volgende project.

Re: Frank's Reef Tank

Zeker op naar de volgende scape swa😃 altijd leuk zo'n dingen ben er echt blij mee maat reefmortel dat is me toch een uitvinding. Je kan nooit zoiets en vooral luchtig bouwen zonder dat spulleke echt top.

Zeker op naar de volgende scape swa😃 altijd leuk zo'n dingen ben er echt blij mee maat reefmortel dat is me toch een uitvinding. Je kan nooit zoiets en vooral luchtig bouwen zonder dat spulleke echt top.

Help tzt maar mee bij eddy, beetje ondersteuning bij het bouwen is nooit verkeerd :p

Blijft toch leuk hij heeft me ook gevraagd om te komen helpen hij is mij ook te hulp geschoten dus zal m ook zeker helpen met zijn bak dus komt goed

Het resultaat van Triton is binnen :).

Nu nog ontleden wat de 32 gemeten stoffen allemaal zijn.... wat ik wel mooi vindt aan deze test is dat ik nu kan zien welke essentiële stoffen er aan de bak worden toegevoegd. Ik weet bijvoorbeeld nu dat een kalkreactor zo'n 23 sporenelement van de 32 stoffen toevoegt aan de bak en dat er een heleboel toevoegingen achterwege gelaten kunnen worden bij het gebruik van een kalkreactor met koraalbreuk. Ook ben ik meer te weten gekomen welke stoffen echt belangrijk zijn voor de opbouw van het skelet, en welke stoffen minder of totaal niet relevant zijn.

topjes

Helemaal top frank

topjes

Helemaal top frank

We gaan er binnenkort maar eens samen voor zitten Twan, we hebben dan genoeg stof om over te praten en na te denken :biggrin:

Wss ga ik de verkregen informatie toch gewoon met mensen delen. In de hoop, dat andere ook meer de moeite gaan nemen om ook eigen onderzoeken te doen en deze informatie te delen. Want er zijn, zonder namen te noemen, wat mensen die dingen voor zich houden wat deze hobby wel verder zou kunnen helpen....

Laatst bewerkt:
We gaan er binnenkort maar eens samen voor zitten Twan, we hebben dan genoeg stof om over te praten en na te denken :biggrin:

Wss ga ik de verkregen informatie toch gewoon met mensen delen. In de hoop, dat andere ook meer de moeite gaan nemen om ook eigen onderzoeken te doen en deze informatie te delen. Want er zijn, zonder namen te noemen, wat mensen die dingen voor zich houden wat deze hobby wel verder zou kunnen helpen....

Hebben jullie anders geen gesprekstof dan?:D;):D

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Het resultaat van Triton is binnen :).

Nu nog ontleden wat de 32 gemeten stoffen allemaal zijn.... wat ik wel mooi vindt aan deze test is dat ik nu kan zien welke essentiële stoffen er aan de bak worden toegevoegd. Ik weet bijvoorbeeld nu dat een kalkreactor zo'n 23 sporenelement van de 32 stoffen toevoegt aan de bak en dat er een heleboel toevoegingen achterwege gelaten kunnen worden bij het gebruik van een kalkreactor met koraalbreuk. Ook ben ik meer te weten gekomen welke stoffen echt belangrijk zijn voor de opbouw van het skelet, en welke stoffen minder of totaal niet relevant zijn.

Had ook niet anders verwacht;)
Wat in de koraalbreuk zit is toch wat het koraal nodig heeft gehad om te groeien en dus ook opgeslagen heeft.
Er worden ook dingen omgezet naar iets anders natuurlijk maar daar heb jij nu wel inzicht in.
Heb je ook een test van je gewone aquariumwater uitgevoerd zodat je echt het verschil weet nu?

Groet
Eric Jan

Hebben jullie anders geen gesprekstof dan?:D;):D

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Hahaha, ik wat altijd wat minder als twan... die blijft maar lullen :p ;)

Had ook niet anders verwacht;)
Wat in de koraalbreuk zit is toch wat het koraal nodig heeft gehad om te groeien en dus ook opgeslagen heeft.
Er worden ook dingen omgezet naar iets anders natuurlijk maar daar heb jij nu wel inzicht in.
Heb je ook een test van je gewone aquariumwater uitgevoerd zodat je echt het verschil weet nu?

Groet
Eric Jan

Hoi Eric Jan,

Ik heb mijn aquarium water niet getest. Het ging mij erom wat een koraal nu gebruikt als bouwstoffen en welke niet. Overigens is bekend dat niet alle sporenelementen die er in NZW zitten worden gebruikt door koralen. Deze kunnen dus ook beschouwd worden als zinloos om te testen of op waarde te houden. En mochten deze toch in zo'n minimale hoeveelheid worden gebruikt, dan volstaat een periodieke waterwisseling al met NZW of een kwalitatief synthetische zout.

Wat ik bijzonder vindt is dat we sommige stoffen toedienen welke je niet meer terug ziet komen in de aanbouw van het skelet. Deze verbruik stoffen moeten, zullen of worden dus enkel gebruikt voor energie, het immuunsysteem en voor de pigmentatie.

Laatst bewerkt:
Zonder test van je eigen water ernaast weet je de verhoging van de reactor toch niet?
Ik heb toevallig net nog de waarde van een lid van ons bekeken die regelmatig water wisseld en waarvan de meeste van de normaal voor ons te meten waarde goed waren maar andere waarde waren te hoog of te laag nu denk jij dat je reactor iets niet aanvult maar je aquariumwaarde was misschien wel veel te laag voor die waarde of andersom.

Of zie jij dat anders?

Hoi Eric Jan,

Ik heb mijn aquarium water niet getest. Het ging mij erom wat een koraal nu gebruikt als bouwstoffen en welke niet. Overigens is bekend dat niet alle sporenelementen die er in NZW zitten worden gebruikt door koralen. Deze kunnen dus ook beschouwd worden als zinloos om te testen of op waarde te houden. En mochten deze toch in zo'n minimale hoeveelheid worden gebruikt, dan volstaat een periodieke waterwisseling al met NZW of een kwalitatief synthetische zout.

Wat ik bijzonder vindt is dat we sommige stoffen toedienen welke je niet meer terug ziet komen in de aanbouw van het skelet. Deze verbruik stoffen moeten, zullen of worden dus enkel gebruikt voor energie, het immuunsysteem en voor de pigmentatie.

Reactor draaide op osmose.

Zonder test van je eigen water ernaast weet je de verhoging van de reactor toch niet?
Ik heb toevallig net nog de waarde van een lid van ons bekeken die regelmatig water wisseld en waarvan de meeste van de normaal voor ons te meten waarde goed waren maar andere waarde waren te hoog of te laag nu denk jij dat je reactor iets niet aanvult maar je aquariumwaarde was misschien wel veel te laag voor die waarde of andersom.

Of zie jij dat anders?

Ik heb geen test nodig van mijn aquariumwater als ik de kalkreactor heb gevuld met ionenwisselaar water en de aanvoer ook met ionenwisselaar water. De koraalbreuk heb ik twee keer gewassen met ionenwisselaar water. Op die manier hoef dan maar één test uit te voeren om te weten te komen wat er nu wordt toegevoegd bij het gebruik van een kalkreactor met koraalbreuk.

Het doel van mijn test was;

- Proberen te achterhalen welke sporenelementen een koraal nog heeft gehad om een skelet te maken.
- Vaststellen wat een kalkreactor met koraalbreuk nu daadwerkelijk aan sporenelementen toevoegt.
- Vaststellen waar mogelijke tekortkomingen zitten bij het gebruik van een kalkreactor en wat er mogelijkerwijs nog toegevoegd dient te worden om mijn waardes te optimaliseren.

Ik noem maar een voorbeeld, het gemeten strontium gehalte was 7,96mg/l uit de kalkreactor. NZW heeft een gehalte van 8,00 mg/l. Dus het lijkt mij dat koraal een sterke behoefte eraan heeft dat deze waarde op pijl wordt gehouden en dat er voldoende aanwezig is. Mijn kalkreactor zou eigenlijk genoeg strontium toe moeten voegen om deze waarde overeind te houden. Maar helaas wordt er ook een deel afgeschuimd (zo wordt gezegd). Dus als ik binnenkort mijn aquariumwater ga meten, dan kom ik ook te weten wat ik daadwerkelijk nog moet toevoegen. Ik zou denk ik dan op die manier uiteindelijk een gebalanceerde toevoeging voor mezelf kunnen maken (zonder constante metingen) die de waardes voor mijn bak op pijl houdt, die gestuurd gaat worden op basis van het KH verbruik. Dit is iig mijn gedachte erachter, het kan ook zomaar een brainfart zijn ;)

Laatst bewerkt:
Top aktie.
Goed idee om het zo te doen.
Volgens de Red Sea onderzoeken en Ehsan kon dit tot op zekere hoogte beamen is het verbruik van sporenelementen gerelateerd aan ca verbruik.
Kh kan je ook via verzuring kwijtraken.
Ehsan vertelde dat verbruik aan sporenelementen ook per koraalsoort anders is Red Sea houd alle elementen gelijk.
Wat ik dus bedoel stel je verbruik vast met verbruik ca i.p.v. verbruik KH.

Groet
Eric Jan

Back
Bovenaan